bg‑blue

Coin lecture

Czytanie

Anaïs parle à sa maman de ses nouveaux copains. Lis le dialogue et fais les exercices.

Anaïs opowiada mamie o nowych kolegach. Przeczytaj dialog i rozwiąż ćwiczenia.

1
Nouveaux copains dans la classe
RnSYyCD6xPOCP1
Anaïs parle de ses collègues
Anaïs mówi o swoich kolegach
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

- Tu sais, maman, il y a une nouvelle copine et un nouveau copain dans ma classe !

- Vraiment ? Comment s’appellent‑ils ?

- Elle s’appelle Florina et lui, c’est Andrei. Ils sont jumeaux ! Ils sont roumains mais maintenant, ils habitent avec leurs parents ici, à Lyon.

- C’est intéressant ! Est‑ce qu'ils connaissent le français ?

- Oui, parce que leur papa est français ! Mais maman, comme elle est belle, cette Florina ! Elle a les cheveux châtains et bouclés. Elle a de grands yeux bruns. De plus, elle est mince et elle est de taille moyennede taille (f.) moyennede taille moyenne ! Elle a l'airavoir l’air a l'air superbesuperbe superbe !

- Et Andrei ? Il est beau aussi ?

- Bah, je pense… Il ressembleressembler à quelqu'unressemble un peu à sa sœur. Il est grand et mince, ses cheveux sont châtains et courts. Et bien sûr, il a de beaux… je veux dire que ses yeux sont bruns.

- Je vois que tu aimes tes nouveaux copains !

1 Źródło: Nouveaux copains dans la classe, oprac. Eduexpert.pl sp. z o.o., red. Małgorzata Tomaszewska.
Activité 1

Quel est le sujet de la conversation entre Anaïs et sa maman ? Coche la bonne réponse.

Na jaki temat rozmawia Anaïs ze swoją mamą? Zaznacz poprawną odpowiedź.

RbC2kOE112AzQ
Możliwe odpowiedzi: 1. Anaïs raconte des nouveaux copains., 2. Anaïs raconte de la nouvelle salle de classe., 3. Anaïs raconte de l’examen de français.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Quelles informations présente Anaïs par rapport à ses nouveaux collègues ? Coche les bonnes réponses.

Jakie informacje na temat nowych znajomych wymienia Anaïs? Zaznacz poprawne odpowiedzi.

R1IjzylnqD1y7
Ce texte donne informations sur Florine au sujet sur :
Ten tekst dostarcza indormacji o Florinie na temat : Możliwe odpowiedzi: 1. sa prénom, 2. son lieu d’habitation (ville), 3. sa nationalité, 4. des langues, 5. son apparence physique, 6. son école, 7. son temps libre, 8. sa famille
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Comment sont les jumeaux ? Coche les bonnes réponses.

Jak wyglądają bliźniacy? Zaznacz poprawne odpowiedzi.

RlZDDYcIe07lK
Możliwe odpowiedzi: 1. Ils ont les cheveux châtains., 2. Leurs yeux sont grands et bruns., 3. Florina est mince et de taille moyenne., 4. Andrei est mince et grand.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
bg‑blue

Coin lexique

Kącik leksykalny

Regarde la galerie pour découvrir comment décrire l’apparence physique.

Obejrzyj galerię, aby dowiedzieć się, jak mówić o wyglądzie fizycznym.

PLANSZA 1

Plansza przedstawia trzy nastolatki – od najwyższej do najniższej. Na górze znajduje się napis: Elle est…, a pod spodem trzy podpisy:

  • grande – zdjęcie najwyższej dziewczyny;

  • de taille moyenne – zdjęcie dziewczyny średniego wzrostu;

  • petite – zdjęcie najniższej dziewczyny.

PLANSZA 2

Plansza przedstawia trzech chłopaków – od najwyższego do najniższego. Na górze znajduje się napis: Il est…, a pod spodem trzy podpisy:

  • grand – zdjęcie najwyższego chłopaka;

  • de taille moyenne – zdjęcie chłopaka średniego wzrostu;

  • petit – zdjecie najniższego chłopca.

PLANSZA 3

Plansza przedstawia trzy dziewczyny, które różnią się pod względem tęgości sylwetki. Na górze znajduje się napis: Elle est…, a pod spodem trzy podpisy:

  • grosse – zdjęcie najtęższej dziewczyny;

  • mince – zdjęcie dziewczyny o regularnej sylwetce;

  • maigre – zdjęcie najszczuplejszej dziewczyny.

PLANSZA 4

Plansza przedstawia trzech chłopaków, którzy różnią się pod względem tęgości sylwetki. Na górze znajduje się napis: Il est…, a pod spodem trzy podpisy:

  • gros – zdjęcie najtęższego chłopaka;

  • mince – zdjęcie chłopaka o regularnej sylwetce;

  • maigre – zdjęcie najszczuplejszego chłopaka.

PLANSZA 5

Plansza przedstawia pięć osób o różnych fryzurach. Na górze znajduje się napis: Il/elle a…, a pod spodem pięć portretów z podpisami:

  • les cheveux roux et bouclés – zdjęcie przedstawia dziewczynę o rudych, kręconych włosach;

  • les cheveux blonds et courts – zdjęcie przedstawia młodą kobietę o krótkich, jasnych włosach;

  • les cheveux noirs et longs – zdjęcie przedstawia dziewczynę o ciemnych, długich włosach;

  • les cheveux bruns/châtains et courts – zdjęcie przedstawia mężczyznę o krótkich, brązowych włosach;

  • Elle est chauve – zdjęcie przedstawia młodą kobietę, która jest łysa.

PLANSZA 6

Plansza przedstawia zdjęcia sześciu osób posiadających rozmaite cechy charakterystyczne. Tytuł planszy brzmi: Les signes distinctifs. Il/elle a…, a pod spodem znajdują się zdjęcia z podpisami:

  • un grain de beauté – zdjęcie kobiety z pieprzykiem nad górną wargą;

  • un tatouage – zdjęcia przedstawia kobietę z kolorowym tatuażem na ramieniu;

  • une barbe – zdjęcie przedstawia mężczyznę z długą brodą;

  • une moustache – zdjęcie przedstawia mężczyznę o długich, siwych wąsach;

  • des rides – zdjęcie przedstawia zbliżenie na podbródek kobiety, która posiada zmarszczki wokół ust;

  • des taches de rousseur – zdjęcie przedstawia mężczyznę z dużą ilością piegów na twarzy.

PLANSZA 7

Plansza przedstawia trzy dziewczyny, które różnią się pod względem karnacji. Na górze znajduje się napis: Elle a…, a pod spodem trzy zdjęcia z podpisami:

  • la peau blanche – zdjęcie przedstawia dziewczynę o jasnej karnacji;

  • la peau métissée – zdjęcie przedstawia mulatkę;

  • la peau noire – zdjęcie przedstawia dziewczynę o ciemnej karnacji.

PLANSZA 8

Plansza złożona jest z czterech zdjęć prezentujących różne kolory oczu. Na górze znajduje się napis: Ses yeux sont…, a pod spodem zdjęcia z podpisami:

  • gris – oczy szare;

  • marron/bruns – oczy brązowe;

  • bleus – oczy niebieskie;

  • verts – oczy zielone.

Activité 2

Quels sont leurs signes distinctifssigne (m.) distinctifsignes distinctifs ? Observe l'image et complète le texte. Attention, il y a quelques expressions qui ne conviennent pas à la description.

Jakie są ich znaki szczególne? Przyjrzyj się ilustracji i uzupełnij tekst. Uwaga, kilka wyrażeń nie pasuje do opisu.

RYPy4EPwPAM2B1
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1EjVvbXDqWPB
Obélix est 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge. Ses yeux sont noirs. Il a les cheveux 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge. Il a la 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge.

Astérix est 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge. Il a la 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge. Les cheveux d’Astérix sont 1. grand et gros, 2. moustache blonde, 3. petit et mince, 4. blonds et courts, 5. longs et roux, 6. moustache rouge.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Quels sont leurs signes distinctifs ? Complète le texte en traduisant les expressions données entre parenthèses.

Jakie są ich znaki szczególne? Uzupełnij tekst, tłumacząc wyrażenia podane w nawiasach.

RDcupoR65t3mV
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
1
R1N8ql8QQnbAh1
Comment décrire une personne ?
Jak opisać osobę?
Źródło: Eduexpert sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Décrire une personne

Verbe AVOIR

  • Tu as les yeux verts.

  • Elle a les cheveux blonds.

  • Ils ont les yeux gris.

Verbe ÊTRE

  • Tes yeux sont verts.

  • Ses cheveux sont blonds.

  • Il est grand.

Activité 3

Avoir ou être ? Complète le texte avec la bonne forme du verbe qui convient.

Avoir czy être? Uzupełnij tekst poprawną formą pasującego czasownika.

R123R1uaWy8t9
1. Vous Tu uzupełnij de beaux yeux gris ! 2. Leurs cheveux Tu uzupełnij blonds. 3. Ma grand-mère Tu uzupełnij maigre. 4. Nous sont jumelles. Nous Tu uzupełnij les yeux bruns. 5. Ces filles Tu uzupełnij des cheveux noirs. 6. La peau de ce garçon Tu uzupełnij métissée. 7. J’Tu uzupełnij les yeux bleus. 8. Tu Tu uzupełnij maigre et grande.
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1bW4SG1TOfT11
(Uzupełnij).
Źródło: Eduexpert Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
de taille (f.) moyenne
de taille (f.) moyenne

średniego wzrostu

RdSGHMVFFWsAz1
Nagranie dźwiękowe
avoir l’air
avoir l’air

wyglądać

RJWGkeVQNf3YS1
Nagranie dźwiękowe
superbe
superbe

świetny, świetna

RhwxqL6HyTa3p1
Nagranie dźwiękowe
ressembler à quelqu'un
ressembler à quelqu'un

być do kogoś podobnym, przypominać kogoś

RKWaJUdCUT8dY1
Nagranie dźwiękowe
signe (m.) distinctif
signe (m.) distinctif

znak szczególny

Rr4Pn14m0qxvE1
Nagranie dźwiękowe