E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka pojazdów motocyklowych

MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107

bg‑orange

Słownik pojęć dla e‑materiału

Aby wyszukać pojęcie lub frazę występujące w słowniku, wpisz je w poniższą ramkę.

1
analizator spalin
analizator spalin

Analizator spalin to urządzenie do analizy składu chemicznego gazów spalinowych

autodiagnostyka
autodiagnostyka

Autodiagnostyka to proces realizowany stale podczas działania sterownika (centralnej jednostki sterującej). Polega na cyklicznym kontrolowaniu pracy układów elektronicznych motocykla, a w szczególności układu zapłonowego i wtryskowego

czujnik jakości płynu hamulcowego
czujnik jakości płynu hamulcowego

Czujnik jakości płynu hamulcowego to małe urządzenie elektroniczne służące do pomiaru zawartości wody w płynie hamulcowym. Wraz ze wzrostem ilości wody płyn hamulcowy staje się ściśliwy, a to powoduje spadek skuteczności hamulców. Zawartość wody w płynie hamulcowym już na poziomie 2% może znacznie ograniczyć skuteczność hamowania

diagnoskop
diagnoskop
R1VKpdT4DBgXg
Diagnoskop
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Diagnoskop (diagnoskop wielofunkcyjny wizualizacyjny) służy do diagnozowania uszkodzeń motocykla i wyświetlania wyników badania na wmontowanym wyświetlaczu

DOT
DOT

DOT to kod daty produkcji opony. Posiada cztery cyfry, z których dwie pierwsze wskazują na kolejny tydzień roku, a dwie kolejne są końcówka roku produkcji opony

fałszywe powietrze w układzie dolotowym
fałszywe powietrze w układzie dolotowym

Fałszywe powietrze w układzie dolotowym to powietrze, które dostało się do układu dolotowego w sposób nieplanowany przez konstruktora silnika. Wpływa ono na zubożenie mieszanki paliwowo‑powietrznej

interfejs diagnostyczny
interfejs diagnostyczny

Interfejs diagnostyczny to urządzenie służące do diagnozowania uszkodzeń motocykla. Pracuje w połączeniu z urządzeniem końcowym (laptopem lub komputerem z monitorem)

kontrola liniowości
kontrola liniowości

Kontrola liniowości to kontrola ustawienia kół motocykla w jednej linii podczas jazdy na wprost. Może być wykonywana przy pomocy urządzeń laserowych, długiego przymiaru liniowego oraz najprościej – przez przetoczenie motocykla na wprost po nawierzchni, na której odcisną się ślady opon. Niekorzystny wynik tej kontroli świadczyć może o poważnym wypadku, jakiemu uległ motocykl. Brak liniowości kół może też być wynikiem uszkodzenia kolumn lub półek przedniego zawieszenia, uszkodzenia wahacza tylnego koła, a nawet złego zamontowania tylnego koła w wahaczu

multimetr
multimetr
RBarDGN7mEGeG
Multimetr
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Multimetr to uniwersalny miernik służący do pomiaru napięcia, natężenia prądu i rezystancji, a niekiedy także pojemności i sprawności diod oraz obwodów elektrycznych

oscyloskop
oscyloskop

Oscyloskop to przyrząd do badania przebiegu sygnałów elektrycznych

piramida lokalizowania uszkodzeń
piramida lokalizowania uszkodzeń

Piramida lokalizowania uszkodzeń to prosty sposób wspomagający lokalizowanie uszkodzenia przez rozpisanie widocznych skutków i możliwych przyczyn, które ten skutek spowodowały

sprzęgło, które ciągnie
sprzęgło, które ciągnie

Sprzęgło, które ciągnie to efekt niecałkowitego wyłączenia sprzęgła. Powoduje kłopoty ze zmianą biegów w skrzyni manualnej. Ciągnięcie sprzęgła jest efektem wady samego sprzęgła lub jego elementów sterujących. Może też być wynikiem zastosowania zbyt lepkiego oleju w komorze sprzęgła mokrego

stroboskop
stroboskop

Stroboskop to przyrząd do kontroli kąta wyprzedzenia zapłonu. Przydatny także podczas regulacji punktu zapłonu

stetoskop warsztatowy
stetoskop warsztatowy

Stetoskop warsztatowy to przyrząd do osłuchiwania silnika. Służy do precyzyjnej lokalizacji miejsca, z którego dobiegają niepokojące odgłosy, bez konieczności rozmontowania silnika

strzelanie w gaźnik (w dolot)
strzelanie w gaźnik (w dolot)

Strzelanie w gaźnik (w dolot) to efekt akustyczny przedostawania się gazów spalinowych do układu dolotowego i spalania pozostającej tam mieszanki paliwowo‑powietrznej. Jest efektem spalania zbyt ubogiej mieszanki paliwowo‑powietrznej, bardzo wczesnego zapłonu lub nieszczelności zaworu dolotowego

strzelanie w tłumik (w wylot)
strzelanie w tłumik (w wylot)

Strzelanie w tłumik (w wylot) to efekt akustyczny dopalania lub spalania mieszanki paliwowo‑powietrznej w układzie wylotowym

ślizganie się sprzęgła
ślizganie się sprzęgła

Ślizganie się sprzęgła to efekt niesprawności lub zużycia elementów sprzęgła, elementów sterujących pracą sprzęgła lub efekt zastosowania niewłaściwego oleju w sprzęgle mokrym, na przykład oleju z dodatkami zmniejszającymi współczynnik tarcia, takimi jak dwusiarczek molibdenu. Sprzęgło nie przenosi pełnego momentu napędowego, a pojazd nie rozwija pełnej prędkości. Występuje stały poślizg i nie dochodzi do całkowitego zesprzęglenia

wakuometr
wakuometr

Wakuometr to przyrząd do pomiaru wartości podciśnienia, na przykład w kolektorze dolotowym. Wakuometry mogą być używane do synchronizacji przepustnic w silnikach wielocylindrowych, jednak pod warunkiem dobrego stanu technicznego tych silników. Warunkiem jest równy stopień sprężania we wszystkich cylindrach regulowanego silnika

winda
winda

Winda to potoczna nazwa platformowego podnośnika warsztatowego

wypadanie biegów
wypadanie biegów

Wypadanie biegów to zjawisko polegające na samoczynnym wyłączaniu się biegów w skrzyni manualnej. Występuje zazwyczaj po wzroście obciążenia w układzie przeniesienia napędu i jest efektem mechanicznego uszkodzenia w skrzyni biegów lub w układzie sterowania zmianą biegów

wypalenie zaworu
wypalenie zaworu

Wypalenie zaworu to utrata szczelności pomiędzy zamkniętym zaworem a przylgnią jego gniazda. Może być efektem złej regulacji luzu zaworowego, korozji gniazd i zaworów spowodowanych długim postojem pojazdu, a także złym składem mieszanki paliwowo‑powietrznej. Przegrzanie i wypalenie zaworów może być także efektem zbyt wczesnego zapłonu

zapieczenie hamulca
zapieczenie hamulca

Zapieczenie hamulca to awaria zacisku hamulcowego polegająca na stałym dociskaniu klocków hamulcowych do powierzchni tarczy. Powoduje przegrzewanie się tarczy hamulcowej podczas jazdy

zwarcie
zwarcie

Zwarcie to niepożądane połączenie w instalacji elektrycznej powodujące zazwyczaj znaczny przepływ prądu. Może być przyczyną rozładowania akumulatora, zakłócenia pracy układów elektrycznych, a nawet przegrzania elementów instalacji elektrycznej i pożaru