Diagnostyka pojazdów motocyklowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik motocyklowyWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu mechanik motocyklowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik motocyklowy. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych, wyodrębnionej w zawodzie Mechanik motocyklowy 723107.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych:
diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych;
Efekty kształcenia
MOT.04.3. Diagnostyka podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych:
Uczeń:
6) dobiera metody diagnostyki pojazdów motocyklowych, ich podzespołów i zespołów,
7) ustala zakres diagnostyki pojazdów motocyklowych, ich podzespołów i zespołów,
8) przygotowuje pojazdy motocyklowe do diagnostyki,
9) wykonuje diagnostykę pojazdów motocyklowych, ich podzespołów i zespołów,
10) wskazuje na podstawie badań diagnostycznych przyczyny uszkodzeń oraz nadmiernego zużycia podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Diagnostyka pojazdów motocyklowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - tutorial
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Film instruktażowy - tutorialDiagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
. Prezentuje diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych, w tym diagnozę pracy silnika, zbadanie temperatury silnika i rezystencji, diagnozę tarczy hamulcowej i układu napędowego.Gra „wcielanie się w rolę”
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
Gra „wcielanie się w rolę”Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
. Celem gry jest weryfikacja wiedzy dotyczącej zadań, przed jakimi w swojej pracy może stanąć mechanik motocyklowy. Podczas gry uczeń wcieli się w rolę mechanika w serwisie motocyklowym i przeprowadzi kontrolę układu oświetlenia motocykla. Odpowie na 10 pytań dotyczących diagnozowania i naprawy usterek oświetlenia, z którymi mechanik ma najczęściej do czynienia. Zadaniem ucznia będzie podjęcie decyzji, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy pojazdem motocyklowym. Uczeń do każdego pytania może podejść dwa razy. Jeśli za drugim razem udzieli niepoprawnej odpowiedzi, przechodzisz dalej, nie otrzymując punktów. Możliwa liczba punktów to 100.Symulator
Usterka układu zasilania paliwem
SymulatorUsterka układu zasilania paliwem
. Pozwala uczniowi na ćwiczenie diagnozowania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych – przeprowadzenia diagnostyki układu zasilania paliwem silników pojazdów motocyklowych (zasilania gaźnikowego jak i wtryskowego).E‑book
Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
E‑bookDobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
. Zawiera treści dotyczące diagnostyki poszczególnych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych takich jak: silniki spalinowe, układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów (manualnych i automatycznych), układów przeniesienia napędu, układów elektrycznych i elektronicznych.Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego
. Zawiera dokumentację (wzory i dokumentację interaktywną) związaną z procesami: przyjęcia pojazdu motocyklowego do diagnostyki, przeprowadzenia diagnostyki oraz wydania motocykla po przeprowadzonej diagnostyce.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocyklaFilm instruktażowy - tutorial
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocyklaGra „wcielanie się w rolę"
Usterka układu zasilania paliwemSymulator
Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowychE-book
Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowegoDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Mechanik motocyklowy
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z diagnostyką pojazdów motocyklowych w pracy mechanika motocyklowego. Treści dotyczą diagnostyki poszczególnych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych takich jak: silników spalinowych, układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów (manualnych i automatycznych), układów przeniesienia napędu, układów elektrycznych i elektronicznych.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie silnika i układu napędowego”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji film instruktażowy.
Zadaniem uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na 3 grupy. Kolejno pyta o wybrany zakres materiału i przydziela do grup: grupa 1 - „czynności związane z diagnozowaniem pracy silnika”, grupa 2 -”czynności związane z badaniem temperatury silnika i rezystencji”, grupa 3 - „czynności związane z diagnozowaniem, diagnozę tarczy hamulcowej i układu napędowego”.
Zadaniem grup jest wypisanie w formie notatki cyfrowej lub na flipcharcie informacji z filmu.
W drugiej części zadania grupy mają za zadanie określić: grupa 2 do flipcharta grupy 1 dopisuje jakie narzędzia i przyrządy mogą być użyte w realizacji czynności związanych z diagnozą. Podobne działania realizują grupa 3 i 1 (dobierając przyrządy i narzędzia do właściwych tematów)
W kolejnym, ostatnim działaniu, grupa pierwsza dopisuje jakie dokumenty są związane z diagnozą tarczy hamulcowej i układu napędowego. Kolejno grupy 2 i 3 zajmuje się dokumentacja związaną z pomiarem temperatury i rezystancji (gr.3) i „silnikiem” (gr.2)
W każdym z kroków procedury uczniowie moga korzystać z internetu.
Nauczyciel za każdym razem prosi o prezentacje efektów pracy zespołu.
Nauczyciel podsumowując zajęcia wskazuje, że na ten sam zakres działań, zestaw narzędzi i dokumentację można spojrzeć pod różnymi kontami (osoby dokumentującej, wykorzystywanych narzędzi oraz czynności do wykonania przy diagnozie).
Gra „wcielanie się w rolę” „Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla”
Nauczyciel łączy klasę w grupy 3‑4 osobowe.
Przyznaje dostęp do e‑materiału. Zadaniem grup będzie przejście przez grę i wykonanie wszystkich 10 zadań.
Jednak uczniowie w grupach będą przechodzili każde zadania kolejno, ale ich zaliczenie dla każdego z nich nastąpi po odpowiedzi na dodatkowe pytania innych uczniów w grupie (za każde pytanie, na które uczeń nie odpowie - pytający dostaje punkt, ale jeśli uczeń, wykonujący dany element gry, nie odpowie na żadne pytanie kolegów, cała grupa (każdy z uczniów) otrzyma trzy punkty ujemne). Realizowane przez ucznia zadanie jest zaliczone (i uczeń otrzyma 5 punktów) jeśli odpowie na wszystkie pytania i wykona zadanie z gry.
Nauczyciel prosi o zapisywanie pytań przez każdą z grup.
Uczniowie podczas wykonywania ćwiczenia mogą zwracać się do nauczyciela o pomoc w rozwiązaniu spornych kwestii dotyczących pytań.
Nauczyciel nadzoruje grę i podsumowuje ją prosząc o podanie liczby punktów każdego ucznia w grupie. Wygrywa uczeń, który zbierze największą liczbę punktów.
Nauczyciel zbiera pytania od uczniów jako baza do przygotowania testu sprawdzającego wiedzę.
Symulator „Usterka układu zasilania paliwem”
Nauczyciel łączy uczniów w pary, tak aby w każdej z nich była osoba, która szybko się uczy (uczeń drugi) oraz osoba potrzebująca wsparcia (uczeń pierwszy).
Uczniowie kolejno przechodzą przez kolejne etapy symulatora: „problem z tym, że nie można uruchomić motocykla” – uczeń pierwszy, „diagnoza wtryskowego układu zasilania” – uczeń drugi.
Podczas symulacji notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla pary notatkę, przy czym główne role w odpowiednich symulacjach odgrywają wskazani uczniowie. Notatka składa się z pytania lub zadania i poprawnej odpowiedzi. Jeśli odpowiedź nie jest poprawna, uczeń pierwszy prosi o pomoc ucznia drugiego. Grający uczeń pierwszy wskazuje uczniowi drugiemu, co ma zapisać w notatce i na odwrót (podczas, kiedy symulacje przechodzi druga osoba to pierwszy uczeń notuje).
Teraz wspólnie pary opracowują instrukcję „Jak poprawnie przejść przez symulację?”. W instrukcji krok po kroku wypisują, co należy zrobić, dlaczego tak i jakie to będzie niosło za sobą konsekwencje. Instrukcje wykonują w postaci kart (strona A4), które podczas prezentacji para zaprezentuje innym.
Na kartach powinny znajdować się pytania z poprawnymi odpowiedziami. Mogą to być narysowane karty lub wykonane zdjęcia kart.
Pary prezentują swoje instrukcje poprawnego rozegrania gry.
Nauczyciel ocenia ich pracę.
E‑book „Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych”
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej fragmenty e‑book‑a dotyczące poruszanych na lekcji zagadnień. Dzieli klasę na grupy
Prosi grupy o zapisanie na oddzielnych karteczkach haseł (niedokończonych zdań) dotyczących zagadnień związanych z procedurami podczas:
grupa 1 - awarii mechanicznej silnika związanej z brakiem ciśnienia sprężania.
grupa 2 - awarii układu zasilania.
grupa 3 - awarii układu zapłonowego.
Hasła te mogą wyglądać np.: „jeśli nie zauważymy, że ....., to ...”, „Jeśli stwierdzimy bark iskry, to ...”
Nauczyciel hurtowo zbiera karteczki do pojemnika.
Teraz grupy losują karteczki i na nie na głos odpowiadają. Sędziami są autorzy pytań, jednak ostateczny werdykt podejmuje nauczyciel.
Grupy zdobywają punkty, a każdy uczeń w trakcie działania zapisuje poprawnie dokończone zdania (po zatwierdzeniu przez nauczyciela).
Nauczyciel podsumowuje zajęcia wskazując na możliwość zastosowania tej metody uczenia się również jako działania samodzielnego.
Dokumentacja interaktywna „Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego”
Nauczyciel dzieli klasę na cztery zespoły. Każdy z zespołów będzie wykonywał podobne zadania na innych danych.
Nauczyciel prosi zespoły o to, aby każdy zespół zapoznał się z dokumentacją interaktywną „Karta przyjęcia pojazdu do serwisu”. Każdy zespół ma wypisać w kolejności dane jakie powinien zawrzeć w „karcie” na podstawie filmu z danymi.
Zespoły uczniowskie wypisują kolejno niezbędne dane do wypełnienia druku i sprawdzają czy dobrze wypełnili dokumentację.
Teraz nauczyciel prosi o to, aby każda z grup wymyśliła historię i wpisała w nią inne niż w dokumencie interaktywnym dane/informacje. Uczniowie kolejno wymyślają dla swojej grupy dane użytkownika i pojazdu, opis stanu pojazdu, zlecenie usługi i inne dane zawarte w dokumentacji interaktywnej i wpisują w rysunek.
W drugim kroku nauczyciel prosi o to, aby każda z grup wpisała do nowego dokumentu kilka błędnych informacji, ale tak, aby inna grupa dałaby się na to nabrać.
Grupy kolejno prezentują swoją historię i dwie wersje „kart przyjęcia pojazdu ...”.
Pozostałe grupy w tym samym czasie mają zapisać na kartce, która karta jest właściwa, a który nie jest właściwie wypełniona (uzasadniając, dlaczego tak nie jest).
Po prezentacjach wszystkich grup nauczyciel prosi grupy o informacje zwrotne na temat poprawności dokumentacji. Przydziela punkty grupom, które poprawnie zidentyfikowały błędnie wypełnione dokumenty. Grupie, która „sprytnie” wprowadziła w błąd swoim dokumentem daje punkt za każdą „oszukaną” grupę.
Finalnie nauczyciel jeszcze raz omawia dokument interaktywny wskazując jak poprawnie wypełnić dokumentację.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Diagnozowanie silnika i układu napędowego”
Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji instruktażowy.
Zadaniem samodzielnym uczniów jest uważne obejrzenie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Nauczyciel prosi uczniów, aby przeanalizowali zakresy prac podczas diagnozy układów pojazdów motocyklowych oraz urządzenia pomiarowo‑diagnostycznych i dokumentację.
Zadaniem uczniów będzie przedstawienie/przypisanie w tabeli tych informacji. W tym celu zbudowana jest tabela w taki sposób, aby w pierwszej kolumnie zapisujemy czynności konieczne do wykonania diagnozy, w drugiej przypisujemy czynnościom narzędzia, a w trzeciej kolumnie, jeśli jest, dokumentacja z tym działaniem związana.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swoich tabel.
Gra „wcielanie się w rolę” „Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla”
Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść grę ale każdą odpowiedź podczas rozwiązywania zadań z gry trzeba będzie opisać w notatniku.
Uczniowie przechodzą grę wspak, czyli zaznaczają najpierw błędne odpowiedzi, testując program. Przed zatwierdzeniem wykonują zdjęcie ekranów z błędnymi odpowiedziami lub tworzą zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce. Dbają o to aby druga odpowiedź była poprawna (inaczej nie otrzymają punktów za rozwiązanie)
Po przejściu w ten sposób 10 zadań wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zamieszczają po lewej zdjęcia pytań i udzielonych na nie poprawnych odpowiedzi, a po prawej obrazy z niewłaściwie zaznaczonymi odpowiedziami. Pod obrazkami zamieszczają opis w punktach dotyczący tego, co trzeba wiedzieć, żeby przejść to pytanie w grze.
Nauczyciel po zakończonej przez wszystkich uczniów grze prosi o prezentacje efektów ich pracy.
Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.
Symulator „Usterka układu zasilania paliwem”
Nauczyciel przydziela uczniom dostęp do e‑materiału i prosi ich o analizę symulatora oraz stworzenie ścieżki zadań symulacyjnych dla innej, podobnej usterki, w którym należy podobnie jak w przypadku opisu symulowanego motocykla wykonać działania związane z diagnostyką układów (może to być działanie na podstawie filmu obejmujące zagadnienia dotyczące tarczy hamulcowej)
Uczniowie przechodzą symulację i generują pomysły na zadania prezentowane w e‑materiale. Mogą wesprzeć się rozdziałem „Diagnostyka warsztatowa” z e‑book'a.
Teraz uczniowie samodzielnie opisują swoje pomysły na kartce.
Zadanie prezentują na zajęciach. Nauczyciel komentuje pomysły.
Praca uczniów może być elementem wyjściowym do nowego działania uczniów (stworzenia gry lub nowej symulacji) samodzielnie lub w grupie.
E‑book „Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych”
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie trzyminutowego przemówienia na temat narzędzi i przyrządów diagnostycznych oraz ich zastosowania w diagnostyce pojazdów motocyklowych.
Do dyspozycji uczniów jest rozdział z e‑booka „Narzędzia i przyrządy diagnostyczne oraz ich zastosowanie” oraz informacje z interaktywnych narzędzi (np.: z filmu instruktażowego). Nauczyciel sugeruje również, że warto wziąć pod uwagę inne materiały i tam szukać treści do wypowiedzi.
Uczniowie przygotowują przemówienia, zapisując na kartce punkty, w których tłumaczą rodzaje, obsługę i wykorzystanie w konkretnych sytuacjach narzędzi diagnostycznych i mierników.
Przykładem stanowisk do diagnostyki być fragment wyszukanego na portalu YouTube filmu i zaprezentowany podczas przemówienia.
Nauczyciel prosi kilku uczniów o wystąpienie z przemówieniem.
Za każdym razem je podsumowuje.
Dokumentacja interaktywna „Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego”
Nauczyciel prosi uczniów o skorzystanie z e‑materiału i zapoznanie się z opisami pól, które w dokumencie interaktywnym występują.
W notatce w postaci procedury mają opisać „krok po kroku” w punktach co będą uzupełniali i w którym miejscu tą informację zamieszczą.
Kolejnym zadaniem ucznia będzie przeanalizowanie dokumentacji, poprawne wypełnienie jej interaktywnej wersji i stworzenie „historii z życia”, która doprowadziła do powstania takiego dokumentu.
Historia ta ma zawierać wszystkie informacje, które zostały w „karcie” zamieszczone. Może też zawierać inne, dodatkowe, ale z punktu widzenia naprawy, nieistotne informacje.
Nauczyciel prosi uczniów o jak najwięcej szczegółów (przede wszystkim tych nieistotnych, w których ukryte będą właściwe informacje niezbędne do wypisania dokumentu).
Prace indywidualne uczniów są prezentowane na forum, a inni uczniowie mają za zadanie właściwie, na podstawie historii, uzupełnić dokument.
Nauczyciel komentuje historie i sposób wypełnienia dokumentacji udzielając informacji zwrotnych i uzupełniając informacje.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające są dedykowane do konkretnych multimediów. I tak na przykład ćwiczenie 2. - Narzędzia wykorzystywane w diagnostyce idealnie nadaje się do posumowania lub wprowadzenia tematu zawartego w filmie.
Od pracy przy korzystaniu z gry sprawdzą się ćwiczenie 3. - Oględziny wstępne i przegląd techniczny oraz ćwiczenie 4. - Diagnostyka układu oświetleniowego, a z symulatorem można połączyć ćwiczenie 5. - Skutki zanieczyszczonego paliwa oraz ćwiczenie 6. - Dźwięki związane z diagnostyką.
Całość spina test z ćwiczenia 1. Zawiera on 34 pytania na które uczeń ma tylko 15 minut.
Praca grupowa
W pracy grupowej odpowiednie użycie materiałów interaktywnych będzie zależało od inwencji nauczyciela. Dość dobrym rozwiązaniem ze względów dydaktycznych może być korzystanie z nich jako przerywnika w zajęciach lub elementu podsumowującego mikrodawki wiedzy zawarte we fragmentach filmu instruktażowego lub którejś z sekwencji filmowych dotyczących danego ćwiczenia z interaktywnych materiałów edukacyjnych.
Materiałów tych można użyć jako sprawdzianu blokując wszystkie ćwiczenia jako jedno, ale lepszym rozwiązaniem może być poproszenie młodzież (podzielonej na grupy) o wymyślenie pytań do filmu na bazie ćwiczeń z Interaktywnych materiałów sprawdzających i po sprawdzeniu przez nauczyciela ich poprawności merytorycznej - zastosowanie jako sprawdzianu. Inną opcją mogłoby być przygotowanie sprawdzianu z wiedzy zawartej w materiale filmowym przez grupy sobie na wzajem. W ten sposób grupy wykażą się inwencją (wymyślanie pytań) i powtarzaniem materiału (rozwiązywaniem pytań innych grup).
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, przykładowo na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań.
Przykładowe działania w grupie w ramach lekcji:
Nauczyciel ogląda z młodzieżą film instruktażowy, przerywa w odpowiednich momentach i dyskutuje z młodzieżą o różnych obszarach diagnozy pojazdów motocyklowych.
Prosi o przykłady różnych narzędzi do takiej diagnozy. Wskazuje je we fragmentach filmu (np.: podsumowując uwydatnia ich zastosowanie)
Podczas oglądania filmu tuż po pojawieniu się w filmie informacji o multimetrze, mikrometrze, diagnoskopie i interfejsie diagnostycznym nauczyciel zatrzymuje go i pyta o szczegóły dotyczące zastosowania tych przyrządów.
Prosi o wykonanie konkretnego ćwiczenia z zestawu interaktywnych materiałów sprawdzających (ćwiczenie 2), które pozwalają podsumować wiedzę zawartą w filmie.
Finalnie nauczyciel proponuje samodzielne przeanalizowanie materiałów z odpowiednich sekwencji filmowych.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć.
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, rozszerzając je o zagadnienia, które później stanowią pole do dyskusji, po uprzednim przygotowaniu, dla uczniów. Takie przygotowanie może na przykład stanowić działanie związane z prostą pracą z materiałem dodatkowym np.: załącznikami do dokumentacji „Pierwsza kontrola pojazdu” oraz „Plan przeglądów okresowych”
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby obejrzeli film poświęcony diagnozowaniu silnika i układu napędowego. Prosi o zastanowienie się nad planowaniem i sposobami kontroli parametrów silnika i układu napędowego.
Informuje, że dostępne są materiały dodatkowe, które należy przejrzeć (załączniki do dokumentacji)
Uczniowie w domu drukują załączniki i je analizują.
Na zajęciach
Nauczyciel wprowadza zagadnienia pierwszej kontroli i planu kolejnych przeglądów.
Opowiadając o tym, zatrzymuje się i prosi uczniów o informację zwrotną; „co sądzicie o konieczności takich diagnoz?”, „Dlaczego warto to robić?”.
Może też użyć przed omawianiem tego pojęcia generacji pomysłów nad sposobami przypominania o nich.
Nauczyciel po wysłuchaniu propozycji doprecyzuje otrzymane wypowiedzi i wskazuje swoją tezę.
Uczniowie wykonują notatki, kodując w nich cytaty z załączników i z dyskusji z nauczycielem.
Praca z uczniami z SPE
Przy pracy z uczniami SPE ważne jest, aby oddziaływać na źródło problemów. Dość często jest to nadopiekuńczość i wyręczanie tych osób przez innych. Dlatego też ważnym elementem pracy z tymi uczniami przy użyciu tego e‑materiału będzie samodzielna przez nich budowa na wzór (a nie odtwarzanie) elementów wspomagających naukę (np.: własne pytania przy pracy z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi lub do fragmentów z film instruktarzowego lub gry).
Innym elementem takiej pracy jest wspólne z uczniem podzielenie materiału na części (podział filmu na spis treści tak, aby uczniowi było łatwiej przyswajać małe fragmenty wiedzy dotyczącej technologii wykonania robót.
Kolejnym krokiem może być, po podziale materiału zawartego w filmie, budowa bazy przyrządów, które są niezbędne przy diagnozie pojazdów motocyklowych.
Dodatkowo zajęcia w grupie pozwolą pracować nad poczuciem wyobcowania i inności. Możliwe jest to poprzez wsparcie w procesie nauczania przez innych uczniów i nauczyciela.
Film zawiera dwukanałowość (tekst mówiony i prezentowany na ekranie) to pozwala uczniów z SPE korzystać w preferowanego przez siebie kanału odbioru. Zawiera także ułatwienia zgodne z WCAG.
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest zapewnienie uczniom tylu możliwości pracy z nim, aby mogli pracować w sposób odpowiadający ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom.
Ważne jest wykorzystanie potencjału uczniów. W zależności od predyspozycji i umiejętności przyswajania materiału może to być proste selekcjonowanie materiału prezentowanego w filmie instruktażowym, wypisywanie ważnych elementów (kamieni milowych) wiedzy, charakterystycznych narzędzi i przyrządów oraz ich zastosowań. Uczniowie zdolni mogą również w przypadku zastosowanych w filmie przyrządów wskazać alternatywę dla tych urządzeń na podstawie analizy zasobów internetu lub wskazywać zalety i wady zastosowanych urządzeń (wypowiedzi koordynowane i uzupełniane przez nauczyciela).
Zastosowanie zewnętrznych narzędzi interaktywnych (np.: aplikacja do prezentowania treści SWAY i inne) dają możliwość poszerzenia tego materiału o wypracowane działania własne uczniów w ramach zajęć lekcyjnych. Film może być środkiem wyjściowym do innych prac (powtarzanie działań jest elementem nauki, zatem „przerobienie” filmu na prezentację, notatkę albo katalog jest uczeniem się poprzez tworzenie). Podobnie jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał pozwala pracować z zagadnieniami w taki sposób, aby to samo zagadnienie mogło być omawiane przez nauczyciela w zależności od indywidualnych potrzeb uczniów. I tak zagadnienia we fragmentach filmu mają swoje połączenie z materiałami sprawdzającymi oraz literaturą e‑materiału i słownikiem pojęć. Wiedzę tą można również odnaleźć w grze. Łączenie tych materiałów pozwoli dopasować do percepcji ucznia właściwy środek. Jak może pracować nauczyciel - to będzie zależało od potrzeb związanych z daną klasą lub grupą.
Podczas pracy z e‑materiałem należy wziąć pod uwagę kwestie sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, inni wolą pracować w grupie. Stąd wybór techniki uczenia może zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez połączenie obu sposobów (np. w treści zadania dla grupy właściwie określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).
Ważnym przy indywidualizacji powinien stać się podział materiału z filmu na wyraźne fragmenty. Są to: diagnoza pracy silnika, zbadanie temperatury silnika i rezystencji, diagnozę tarczy hamulcowej i układu napędowego. Podział ten pozwala uczniowi na przyswajanie małych dawek wiedzy.
Elementy dostosowanie i indywidualizacji prezentowane są w przykładowych scenariuszach zaproponowanych powyżej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści