Diagnostyka pojazdów motocyklowych
MOT.04. Diagnozowanie, obsługa i naprawa pojazdów motocyklowych - Mechanik motocyklowy 723107
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Materiały multimedialne w e‑materiale zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają Ci przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Diagnostyka pojazdów motocyklowych” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.
Film instruktażowy - tutorial
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
Film instruktażowy - tutorialDiagnozowanie silnika i układu napędowego motocykla
. Zaprezentuje Ci diagnozowanie podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych, w tym diagnozę pracy silnika, zbadanie temperatury silnika i rezystencji, diagnozę tarczy hamulcowej i układu napędowego.Gra „wcielanie się w rolę”
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
Gra „wcielanie się w rolę”Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocykla
. Celem gry jest weryfikacja wiedzy dotyczącej zadań, przed jakimi w swojej pracy może stanąć mechanik motocyklowy. Podczas gry wcielisz się w rolę mechanika w serwisie motocyklowym i przeprowadzisz kontrolę układu oświetlenia motocykla. Odpowiesz na 10 pytań dotyczących diagnozowania i naprawy usterek oświetlenia, z którymi mechanik ma najczęściej do czynienia. Twoim zadaniem będzie podjęcie decyzji, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy pojazdem motocyklowym. Przy grze pamiętaj, że czasami należy wykonać kilka czynności, a nie tylko jedną żeby osiągnąć wymagany cel. Do każdego pytania możesz podejść dwa razy. Jeśli za drugim razem udzielisz niepoprawnej odpowiedzi, przechodzisz dalej, nie otrzymując punktów.Symulator
Usterka układu zasilania paliwem
SymulatorUsterka układu zasilania paliwem
. Pozwoli Ci na ćwiczenie diagnozowania podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych – przeprowadzenia diagnostyki układu zasilania paliwem silników pojazdów motocyklowych (zasilania gaźnikowego jak i wtryskowego).E‑book
Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
E‑bookDobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowych
. Zawiera treści dotyczące diagnostyki poszczególnych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych takich jak: silniki spalinowe, układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów (manualnych i automatycznych), układów przeniesienia napędu, układów elektrycznych i elektronicznych.Dokumentacja interaktywna
Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowego
. To dokumentacja (uzupełnione wzory dokumentów i dokumentacja interaktywna) związana z procesami: przyjęcia pojazdu motocyklowego do diagnostyki, przeprowadzenia diagnostyki oraz wydania motocykla po przeprowadzonej diagnostyce.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Diagnozowanie silnika i układu napędowego motocyklaFilm instruktażowy - tutorial
Diagnozowanie układu oświetlenia zewnętrznego motocyklaGra „wcielanie się w rolę"
Usterka układu zasilania paliwemSymulator
Dobieranie metody i ustalanie zakresu diagnostyki pojazdów samochodowychE-book
Dokumentacja diagnostyki pojazdu motocyklowegoDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy, gra „wcielanie się w rolę, symulacja, e‑book oraz dokumentacja interaktywna. Przybliżają one wiadomości z zakresu diagnostyki pojazdów motocyklowych w pracy mechanika motocyklowego. Treści dotyczą diagnostyki poszczególnych układów, podzespołów i zespołów pojazdów motocyklowych takich jak: silników spalinowych, układów: hamulcowego, kierowniczego, zawieszenia, kół i opon, sprzęgieł i skrzyń biegów (manualnych i automatycznych), układów przeniesienia napędu, układów elektrycznych i elektronicznych.
Podczas pracy z e‑materiałem weź pod uwagę kwestie sposobu uczenia się przez Ciebie.
Ważne jest odpowiednie dobranie sposobu uczenia się. Uczenie się poprzez przeglądanie fragmentów filmu połączone z ćwiczeniami zawartymi w „Interaktywnych materiałach sprawdzających” (przyrządy diagnostyczne z ćwiczenia 2) czy poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „Co jeszcze warto byłoby pokazać w filmie (jakie przykłady diagnostyki lub czynności szczegółowych)?” to elementy, które z tym e‑materiałem pozwolą Ci efektywnie pracować.
Pamiętaj o słowniku pojęć dla e‑materiału. Ciągłe wracanie do „Słownika pojęć dla e‑materiału” jeśli tylko napotkasz na obco brzmiący termin, daje możliwość utrwalania wiedzy i poznawania języka fachowego.
Zamiast zaczynać od ogółu (filmu) możesz rozpocząć od wprowadzenia tylko pojęć w postaci interaktywnej lub aktywizującej, aby potem odszukać te pojęcia w filmie lub e‑book'u
Co może być ważne?
Skup się na poznawaniu elementów oraz obserwacji wzajemnych korelacji między elementami, o których wspomina materiały filmowy lub e‑book i symulacja. Korzystanie z materiału jest procesem poznawania. Dlatego ważne jest aby zmieniać źródło informacji. To co zobaczysz w filmie lub innym e‑materiale, sprawdź jaka jest tego definicja w słowniku pojęć e‑materiału i co o tym zapisane jest w rozdziałach e‑book'a. Takie połączenie pozwoli Ci całościowo pracować z zagadnieniem.
Przykładowe ścieżki
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest taki ułożenie ścieżki opanowania materiału, która pozwoli Ci pracować w sposób odpowiadający Twojemu stylowi uczenia się
Teraz pomysły do zapamiętywania zagadnień związanych z diagnostyką pojazdów motocyklowych:
Twoje działanie może bazować na małych dawkach wiedzy, które następują po sobie. Żeby to było możliwe konieczne jest przejrzenie filmu instruktażowego i wynotowanie ważnych elementów (kamieni milowych), o których ten film opowiada. Mogą to być na przykład hasła zagadnień
Po „oznaczeniu” zagadnień pora na wysiłek pamięciowy i koncepcyjny (zrozumienie tych zagadnień analizowane z pytaniem „dlaczego tak się to robi?”). Oznaczone kolejne fragmenty filmu warto przeanalizować i zapamiętać. Na pewno pomoże Ci w tym słownik pojęć i netografia oraz ... e‑book. Warto tych elementów użyć podczas studiowania zawartości filmu.
Nie zapomnij o tym, że poszerzeniem wiedzy z filmu instruktażowego jest właśnie e‑book. Tu szczegółowiej dowiesz się o prezentowanych zagadnieniach.
Sprawdzenie skuteczności twojej nauki to użycie symulatora lub gry „wcielanie się w rolę”. Ważne jest też użycie materiałów sprawdzających. Jednak samo użycie ich może nie być wystarczające. Dlatego warto, analizując materiał, zadawać sobie pytania lub wręcz tworzyć dla siebie test wiedzy, którą właśnie zdobywasz. Pomoże Ci to pod koniec pracy z e‑materiałem kiedy przeanalizujesz już wszystko, ale pewne fragmenty tej wiedzy zapomniesz.
Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Pomyśl, że czegoś nie wiesz i czekasz. Tylko na co? Samo nie przyjdzie. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
W trakcie nauki planuj siebie przerwy. Możesz użyć zasady „pomidorro” czyli podzielić prace na 20 minut działania i 5 minut przerwy. I tak przez trzy razy. Potem zrób 15 - 30 minut przerwy i znów zacznij cykl od nowa. Ważne jest abyś „pilnował czasu” i kiedy minie czas przerwy konsekwentnie wracał do nauki. Pamiętaj też, że przerwa to nie czas na inne bodźce (smartfon, telewizja) lecz odpoczynek (spokojna herbatka, wyjście z psem, patrzenie na ludzi przez okno). Ta metoda może być skuteczna dla każdego. Sprawdź i Ty.
Skorzystaj z pomocy innych. My uczymy się od innych więc rozmowa z kimś na ten temat (wystarczy dopytać: „co już umiesz z tego zagadnienia?”) pozwoli Ci powtórzyć wiedzę lub dowiedzieć się czegoś co przegapiłeś.
I stale utrzymuj ciekawość dotyczącą diagnostyki motocyklowej. Osoby spoza branży nie zdają sobie sprawę jakie są procedury czy przyrządy do tych działań. Spróbuj opisać te procedury, na których ta diagnostyka się opiera. Wiedza ta powoduje, że będziesz czuł się specjalistą w tej dziedzinie.
I stale powtarzaj. Dzięki temu osiągniesz pełne zapamiętanie, które w przyszłości wykorzystasz w pracy lub ... w rozmowach towarzyskich jako ciekawostki, których nauczyłeś się analizując ten materiał.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści