E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa napędów hybrydowych w pojazdach samochodowych

MOT.02. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa mechatronicznych systemów pojazdów samochodowych - Elektromechanik pojazdów samochodowych 741203, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Rodzaje napędów hybrydowych i zasady działania ich poszczególnych elementów

WIZUALIZACJE W 3D

1

Spis treści

2

Napęd hybrydowy równoległy

Napęd hybrydowy równoległy w samochodach tworzą dwa źródła: silnik spalinowy i silnik elektryczny, które są połączone w jednym układzie. Silnik elektryczny może pracować w trybie samodzielnym jako główne źródło napędu lub w trybie wsparcia silnika spalinowego. Podczas jazdy komputer kontroluje pracę silników i decyduje, które źródło napędu jest najbardziej efektywne w danym momencie. Silnik spalinowy jest wykorzystywany, gdy samochód potrzebuje większej mocy, na przykład podczas przyspieszania lub jazdy z dużą prędkością. Gdy samochód porusza się z mniejszą prędkością, np. podczas jazdy w korkach, kiedy potrzebna jest mniejsza moc, pracuje silnik elektryczny.

Energia kinetyczna wytwarzana podczas hamowania lub zwalniania jest odzyskiwana i magazynowana w akumulatorze, co umożliwia ponowne wykorzystanie jej przy przyspieszaniu. W ten sposób układ hybrydowy równoległy w samochodach oszczędza paliwo i redukuje emisję szkodliwych substancji. Układ hybrydowy w samochodach może również wykorzystywać specjalne technologie, np. start‑stop, który automatycznie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju, lub regeneracyjne hamowanie, które wykorzystuje energię kinetyczną podczas hamowania do ładowania akumulatora.

1
RoRBZvot3Z6Jc
Napęd hybrydowy równoległy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu hybrydowego równoległego. Do wyboru jest pięć przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden. Silnik spalinowy. W hybrydzie równoległej działa on podobnie jak w klasycznym samochodzie, ale jest dodatkowo połączony z silnikiem elektrycznym. Zazwyczaj jest zasilany benzyną lub olejem napędowym i może pracować w różnych trybach, takich jak napęd lub ładowanie baterii. W hybrydach równoległych silnik spalinowy może również działać w trybie pracy ciągłej lub ciągłej zmiennej, w zależności od potrzeb i sytuacji na drodze. Tryb ciągłej zmiennej pozwala na oszczędzanie paliwa, gdy pojazd porusza się z niską prędkością, a tryb ciągłej pracy pozwala na uzyskanie maksymalnej mocy i osiągów, gdy jest to potrzebne.

Numer dwa. Silnik elektryczny w hybrydzie równoległej działa w sposób podobny do innych silników elektrycznych. Jest to urządzenie elektryczne, które przekształca energię elektryczną z baterii na energię mechaniczną, która napędza koła samochodu. Może on działać jako wspomagające źródło mocy, zapewniając dodatkowy moment obrotowy w trudnych warunkach, na przykład podczas przyspieszania lub pokonywania wzniesień. Podczas jazdy w trybie elektrycznym silnik spalinowy jest wyłączony, a pojazd jest zasilany tylko silnikiem elektryczny i baterią. W ten sposób hybryda równoległa może działać jako pojazd z napędem elektrycznym, co pozwala na oszczędność paliwa i emisji dwutlenku węgla.

Numer trzy. Przewody wysokiego napięcia. W hybrydzie równoległej to specjalne przewody, które służą do przesyłania prądu z akumulatora głównego do silnika elektrycznego oraz do innych elementów napędu, takich jak inwerter lub silnik spalinowy. Ze względu na wysokie napięcie przesyłane przez te przewody, są one wykonane z izolujących i odpornych na przepięcia materiałów, np. specjalnych tworzyw sztucznych lub gumy wysokiej jakości. Ponadto, przewody te są starannie izolowane i umieszczone w specjalnych kanałach, aby zminimalizować ryzyko porażenia prądem czy przepięcia. Przewody wysokiego napięcia są połączone z akumulatorami głównymi oraz z inwerterem, który odpowiada za przekształcenie prądu stałego z akumulatora na prąd przemienny, wykorzystywany przez silnik elektryczny. Są one połączone z silnikiem spalinowym oraz z układem hamulcowym, co umożliwia dynamiczne przełączanie się między silnikiem elektrycznym i spalinowym w zależności od warunków jazdy i potrzeb kierowcy.

Numer cztery. Generator wysokiego napięcia w hybrydzie równoległej jest jednym z elementów, który umożliwia ładowanie akumulatora i dostarczanie energii do silnika elektrycznego. Generator ten działa na zasadzie przemiany energii mechanicznej na energię elektryczną i jest napędzany przez silnik spalinowy, który przekazuje na niego moment obrotowy. Ruch obrotowy wirnika generatora przekształcany jest w energię elektryczną przez pole magnetyczne, które powstaje w wyniku przepływu prądu przez uzwojenia stojana. Następnie energia elektryczna wyprodukowana przez generator jest przetwarzana przez falownik (inwerter) na odpowiednią wartość napięcia i prądu, który jest następnie dostarczany do silnika elektrycznego lub do akumulatora. W ten sposób generator wysokiego napięcia umożliwia ładowanie akumulatora i dostarczanie energii elektrycznej do silnika w momencie, gdy jest to potrzebne. W hybrydach równoległych generator wysokiego napięcia może być wykorzystywany również do odzyskiwania energii podczas hamowania lub zwalniania.

Numer pięć. Zespół akumulatorów HV. Akumulator HV (High Voltage) to główny element w samochodowych napędach hybrydowych równoległych. Jest to akumulator o dużym napięciu, który magazynuje energię elektryczną do zasilania silnika elektrycznego. W hybrydzie równoległej akumulator HV jest zwykle połączony równolegle z silnikiem spalinowym, co pozwala na równoczesne korzystanie z obu źródeł napędu i zapewnia efektywność energetyczną oraz poprawę osiągów samochodu. Akumulatory HV w hybrydach równoległych są zwykle wykonane z baterii litowo‑jonowych lub niklowo‑metalowo‑wodorkowych, które są odporne na cykle ładowania i rozładowywania, a jednocześnie zapewniają dużą gęstość energii. Samochody hybrydowe są również wyposażone w systemy zarządzania akumulatorami, które kontrolują ich stan naładowania i temperaturę, aby zapewnić optymalne działanie i bezpieczeństwo. Akumulator HV w hybrydzie równoległej jest zasilany podczas jazdy samochodem lub podczas ładowania z zewnętrznego źródła, takiego jak stacja ładowania lub gniazdo domowe. Pełni on również funkcję hamulca odzyskującego energię, który pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania i zwalniania, co zwiększa efektywność napędu hybrydowego i zmniejsza zużycie paliwa.
W przypadku awarii akumulatora HV w hybrydzie równoległej samochód może działać tylko na silniku spalinowym lub w trybie awaryjnym, który pozwala na jazdę z ograniczonym zasięgiem. Akumulator 12 wolt w hybrydzie równoległej pełni różne funkcje w zależności od konkretnego modelu i producenta. Najczęściej jednak służy on do zasilania podstawowych systemów elektrycznych samochodu, takich jak oświetlenie, system audio, centralny zamek czy system alarmowy.
W przypadku hybrydy równoległej akumulator 12 wolt może również pełnić dodatkowe funkcje, takie jak zasilanie systemów sterowania silnikiem, układu hamulcowego czy systemów bezpieczeństwa, takich jak systemy wspomagające utrzymanie toru jazdy czy systemy ostrzegające o kolizji.
Warto zaznaczyć, że akumulator 12 wolt w hybrydzie równoległej nie jest źródłem zasilania dla silnika elektrycznego, ponieważ ten zasilany jest z wyższego napięcia akumulatorów głównych. Akumulatory główne w hybrydzie równoległej mają zwykle napięcie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset woltów, co pozwala na zasilanie silnika elektrycznego z dużo większą mocą i wydajnością niż w przypadku akumulatora 12 wolt.
W przypadku awarii akumulatora 12 wolt w hybrydzie równoległej samochód może wciąż działać w trybie hybrydowym lub spalinowym, ale nie będą działać niektóre systemy elektryczne, co może wpłynąć na wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego ważne jest regularne sprawdzanie stanu akumulatora 12 wolt i wymiana go w razie potrzeby.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Napęd hybrydowy szeregowy

W napędzie hybrydowym szeregowym silnik spalinowy jest zazwyczaj połączony z generator‑emiterem, który przekształca energię mechaniczną generowaną przez silnik spalinowy w energię elektryczną. Ta energia elektryczna jest następnie przekazywana do silnika elektrycznego, który wytwarza moment obrotowy, napędzający koła pojazdu. W przeciwieństwie do napędu hybrydowego równoległego, w napędzie hybrydowym szeregowym silnik spalinowy nie napędza bezpośrednio kół pojazdu, ale zawsze działa w jednym z dwóch trybów pracy: albo w trybie ładowania baterii, albo w trybie wspomagania silnika elektrycznego. Podsumowując, zasada działania napędu hybrydowego szeregowego polega na wykorzystaniu silnika spalinowego jako źródła energii mechanicznej, która napędza silnik elektryczny, a ten z kolei napędza koła pojazdu.

1
RSRDAEq3upt8v
Napęd hybrydowy szeregowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu hybrydowego szeregowego. Do wyboru jest sześć przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden. Silnik spalinowy. W napędzie hybrydowym szeregowym w samochodzie działa jako generator prądu elektrycznego, który zasila baterie lub bezpośrednio napędza silnik elektryczny. Kiedy bateria jest naładowana lub gdy potrzebna jest mniejsza moc, silnik spalinowy może być wyłączony, a samochód jest napędzany tylko silnikiem elektrycznym. Kiedy bateria jest rozładowana, silnik spalinowy włącza się automatycznie, aby zasilać generator elektryczny i naładować baterię, a jednocześnie napędzać samochód.

Numer dwa. Generator wysokiego napięcia. W hybrydowym napędzie szeregowym pojazdu wytwarza prąd elektryczny o wysokim napięciu, który jest przekazywany do akumulatora HV lub bezpośrednio do silnika elektrycznego.

Numer trzy. Zespół akumulatorów HV. Akumulator HV w napędzie hybrydowym szeregowym przechowuje energię elektryczną, którą silnik elektryczny wykorzystuje do napędu pojazdu. Akumulator HV jest ładowany podczas jazdy samochodem i podtrzymywany przez generator spalinowy.

Numer cztery. Inwerter, inaczej falownik. W hybrydowym szeregowym napędzie pojazdu przekształca prąd stały z baterii na prąd zmienny do zasilania silnika elektrycznego. Jest odpowiedzialny za sterowanie prądem elektrycznym, który jest dostarczany do silnika elektrycznego.

Numer pięć. Przewody wysokiego napięcia w napędzie hybrydowym szeregowym przesyłają prąd elektryczny o wysokim napięciu z akumulatora HV do silnika elektrycznego i inwertera lub falownika.

Numer sześć. Silnik elektryczny. W napędzie hybrydowym szeregowym korzysta z energii zgromadzonej w baterii do napędu pojazdu. Silnik elektryczny działa cicho, efektywnie i bezemisyjnie w porównaniu z silnikiem spalinowym. Silnik elektryczny jest również bardziej wydajny w ruchu miejskim i przy niskich prędkościach, co pozwala na oszczędność paliwa.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Napęd hybrydowy szeregowo‑równoległy

Napęd hybrydowy szeregowo‑równoległy (ang. series‑parallel hybrid) to połączenie dwóch rodzajów napędów hybrydowych: napędu hybrydowego szeregowego i napędu hybrydowego równoległego. Zasada działania napędu hybrydowego szeregowo‑równoległego polega na wykorzystaniu obu silników do napędu pojazdu w zależności od potrzeb. Silnik spalinowy może napędzać bezpośrednio koła lub generator prądotwórczy, który zasila silnik elektryczny lub ładuje baterię. Natomiast silnik elektryczny może napędzać bezpośrednio koła lub pobierać energię z baterii. Podczas jazdy z niską prędkością lub podczas hamowania silnik elektryczny jest zazwyczaj wykorzystywany do napędu pojazdu. W przypadku, gdy bateria jest wyczerpana lub gdy potrzebna jest większa moc, silnik spalinowy zostaje uruchomiony, aby dostarczyć dodatkową moc lub zasilić generator prądotwórczy, który ładuje baterię. Natomiast podczas jazdy z wyższą prędkością silnik spalinowy jest zazwyczaj wykorzystywany bezpośrednio do napędu pojazdu, a silnik elektryczny działa jako wsparcie.

W przypadku, gdy wymagana jest duża moc, oba silniki działają równocześnie, zapewniając maksymalną moc i moment obrotowy. Układy sterujące kontrolują działanie napędu hybrydowego szeregowo‑równoległego, przełączając się pomiędzy silnikiem spalinowym i silnikiem elektrycznym w zależności od warunków jazdy, poziomu naładowania baterii i innych czynników. Napęd hybrydowy szeregowo‑równoległy jest przeznaczony do zwiększenia efektywności energetycznej, poprawy osiągów oraz redukcji emisji spalin.

1
R15gSYhjSKkWZ
Napęd hybrydowy szeregowo‑równoległy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu hybrydowego szeregowo‑równoległego. Do wyboru jest osiem przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden. Silnik spalinowy. W napędzie hybrydowym szeregowo‑równoległym silnik spalinowy jest zazwyczaj zespolony z generatorem wysokiego napięcia, który jest zasilany przez silnik spalinowy. Generowany prąd elektryczny jest używany do ładowania akumulatora HV lub do zasilania silnika elektrycznego. Silnik spalinowy może działać samodzielnie lub w połączeniu z silnikiem elektrycznym w celu zapewnienia dodatkowej mocy napędowej. W napędzie hybrydowym szeregowo‑równoległym silnik spalinowy może być wykorzystywany do zasilania samochodu podczas jazdy, jak również do ładowania akumulatora HV.

Numer dwa.  Planetarny zespół rozdzielający. Planetarny zespół rozdzielający pełni kluczową funkcję w przekazywaniu mocy między silnikiem spalinowym a silnikiem elektrycznym. Umożliwia on różne kombinacje połączeń i rozdzielania mocy między dwoma silnikami. Zespół ten umożliwia elastyczne i optymalne wykorzystanie mocy z obu silników, zapewniając efektywność paliwową i redukcję emisji spalin.

Numer trzy.  Planetarny zespół redukujący prędkość. Planetarny zespół redukujący prędkość w napędzie hybrydowym szeregowo‑równoległym pełni rolę zmniejszania prędkości obrotowej i zwiększania momentu obrotowego, co poprawia osiągi pojazdu oraz efektywność energetyczną. Może być również wykorzystywany w celu dostosowania osiągów do wymagań jazdy lub optymalizacji zużycia energii.

Numer cztery. Silnik elektryczny. W napędzie hybrydowym szeregowo‑równoległym jest zasilany przez akumulator HV, który jest ładowany przez silnik spalinowy lub podczas hamowania. Silnik elektryczny może działać samodzielnie lub w połączeniu z silnikiem spalinowym w celu zapewnienia dodatkowej mocy napędowej. Silnik elektryczny jest wykorzystywany do zasilania samochodu podczas jazdy w trybie elektrycznym lub jako źródło mocy pomocniczej w połączeniu z silnikiem spalinowym.

Numer pięć. Generator wysokiego napięcia. Generator to element układu napędowego, który jest odpowiedzialny za wytwarzanie energii elektrycznej. Pełni on kluczową rolę w systemie, ponieważ przekształca energię mechaniczną wytwarzaną przez silnik spalinowy na energię elektryczną, która może być przechowywana w akumulatorach lub używana do zasilania silników elektrycznych. To umożliwia optymalne zarządzanie zużyciem paliwa, poprawia efektywność energetyczną i pozwala na korzystanie z różnych źródeł energii w zależności od warunków jazdy.

Numer sześć. Zespół akumulatorów HV. Akumulator HV w napędzie hybrydowym szeregowo‑równoległym akumulator HV jest akumulatorem wysokiego napięcia, który jest zasilany przez silnik spalinowy lub podczas hamowania. Akumulator HV jest używany do zasilania silnika elektrycznego oraz innych systemów elektrycznych w samochodzie, takich jak klimatyzacja, ogrzewanie itp.

Numer siedem. Inwerter / falownik. Inwerter, zwany również falownikiem, pełni kluczową rolę w napędach samochodów hybrydowych. To specjalistyczne urządzenie, które przekształca prąd stały, pochodzący z baterii lub innych źródeł energii, na prąd zmienny, niezbędny do zasilania silnika elektrycznego.

Numer osiem. Przewody wysokiego napięcia. Przesyłają energię elektryczną z akumulatora HV do silnika elektrycznego oraz z silnika elektrycznego do inwertera/falownika. Są oznakowane kolorami, aby uniknąć ryzyka porażenia prądem.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Napęd mild hybrid

Napęd mild hybrid (MHEV) to rodzaj napędu hybrydowego, stosowany w niektórych samochodach. W odróżnieniu od tradycyjnego napędu hybrydowego, w którym silnik spalinowy i silnik elektryczny są równorzędne, w napędzie MHEV silnik spalinowy jest nadal głównym źródłem napędu, a silnik elektryczny służy jedynie jako wsparcie. Podczas jazdy, gdy samochód przyspiesza, silnik spalinowy działa na pełnej mocy, ale jednocześnie generuje energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze. Następnie, gdy samochód zwalnia lub zatrzymuje się, silnik spalinowy wyłącza się, a silnik elektryczny pomaga w ruszeniu samochodu. Dzięki temu napęd MHEV pozwala na oszczędzanie paliwa oraz zmniejszenie emisji spalin, co jest korzystne dla środowiska. Warto zaznaczyć, że napęd MHEV nie zapewnia tak dużych oszczędności, jak napęd hybrydowy typu plug‑in (PHEV) czy elektryczny (EV), ale jest bardziej ekonomiczną opcją dla osób, które chcą zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin, nie rezygnując z tradycyjnego napędu spalinowego.

1
R14Qk7a7fUOIw

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu mild hybrid. Do wyboru jest dziesięć przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden.  Silnik elektryczny. W silniku mild hybrid jest dodatkowym źródłem napędu. Silnik elektryczny służy jako wsparcie dla silnika spalinowego, zwłaszcza podczas ruszania samochodu i przyspieszania. Podczas hamowania lub zatrzymywania silnik elektryczny przekształca energię kinetyczną samochodu w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze.

Numer dwa.  Ładowarka elektryczna.

Numer trzy.  Przewody wysokiego napięcia. Są to przewody elektryczne, które łączą akumulator HV z silnikiem elektrycznym i innymi elementami układu napędowego.

Numer cztery.  Silnik spalinowy. Jest głównym źródłem napędu w napędzie mild hybrid. Podczas jazdy silnik spalinowy dostarcza energię, która napędza samochód i jednocześnie generuje energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze.

Numer pięć. Inwerter, inaczej falownik. To urządzenie elektroniczne, które przetwarza prąd stały o niskim napięciu z akumulatora na prąd zmienny o wysokim napięciu, który jest potrzebny do zasilenia silnika elektrycznego.

Numer sześć. 48‑woltowy akumulator. Akumulator HV to akumulator o wysokim napięciu, który magazynuje energię elektryczną, generowaną przez silnik spalinowy i silnik elektryczny. Ta energia jest wykorzystywana do zasilania silnika elektrycznego podczas jazdy.

Numer siedem.  Generator wysokiego napięcia to urządzenie, które generuje energię elektryczną podczas jazdy, gdy silnik spalinowy pracuje. Ta energia jest wykorzystywana do ładowania akumulatora HV i zasilania silnika elektrycznego.

Numer osiem.  Jednostka dystrybucji zasilania 48 V.

Numer dziewięć.  Jednostka dystrybucji zasilania 12 V

Numer dziesięć. Akumulator 12 V to akumulator o niskim napięciu, który jest odpowiedzialny za zasilanie podstawowych układów elektrycznych samochodu, takich jak oświetlenie, radio, klimatyzacja itp.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Napęd full hybrid

Napęd full hybrid jest jednym z typów samochodowych napędów hybrydowych, które łączą w sobie silnik spalinowy i elektryczny w celu zwiększenia efektywności i oszczędności paliwa. W tym systemie silnik spalinowy i elektryczny mogą działać razem lub oddzielnie, w zależności od potrzeb i warunków jazdy. W przypadku napędu full hybrid samochód może poruszać się na dwóch różnych źródłach energii: silniku spalinowym i silniku elektrycznym. Silnik spalinowy jest zwykle mniejszy niż w tradycyjnych pojazdach, ponieważ głównym źródłem mocy jest silnik elektryczny. Silnik elektryczny z kolei zasila się z baterii, które są ładowane podczas jazdy samochodu.

W zależności od warunków jazdy, samochód może korzystać z jednego lub obu źródeł energii. Na przykład, podczas jazdy z niską prędkością samochód może korzystać tylko z silnika elektrycznego, który jest cichszy i oszczędniejszy. W momencie, gdy potrzebna jest większa moc, silnik spalinowy włącza się automatycznie, aby zwiększyć moc napędu.

Dzięki takiemu układowi hybrydowemu samochód full hybrid może osiągać znacznie większą efektywność paliwową niż tradycyjne samochody z silnikami spalinowymi. Dodatkowo samochody te są również bardziej przyjazne dla środowiska, ponieważ emitują mniej zanieczyszczeń do atmosfery.

1
R1808manvPaqr
Napęd full hybrid
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu full hybrid. Do wyboru jest sześć przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden.  Silnik spalinowy to podstawowy element napędu full hybrid. Służy do napędzania samochodu w trybie konwencjonalnym, ale może również służyć do ładowania akumulatora HV (w przypadku hybrydy typu plug‑in). Zwykle jest mniejszy niż w tradycyjnych pojazdach i korzysta z technologii zmiennej geometrii układu dolotowego, aby zapewnić optymalną wydajność.

Numer trzy. Akumulator HV to główny akumulator, który zasila silnik elektryczny. Jest to zwykle bateria litowo‑jonowa, która ma dużą pojemność i może przechowywać dużo energii.

Numer cztery.  Przewody wysokiego napięcia. Służą do przesyłania prądu z akumulatora HV do silnika elektrycznego i inwertera/falownika. Są to przewody o dużej średnicy, są izolowane, aby zapobiec zjawisku zwarcia prądu.

Numer pięć. Wlew paliwa.

Numer sześć. Zbiornik paliwa.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Napęd microhybrid

Mikrohybryda to hybrydowy system napędowy, który wykorzystuje niewielki silnik elektryczny o mocy do 15 kW do wspomagania silnika spalinowego. Zwykle nie wymaga ona dużego, wysokonapięciowego akumulatora typu HV, który jest charakterystyczny dla pełnych hybryd plug‑in lub hybryd typu BEV (samochodów zasilanych wyłącznie z energii elektrycznej). Zamiast tego, mikrohybrydy zazwyczaj wykorzystują mniejszy akumulator o niższej pojemności, na przykład akumulator 12 V, który służy do zasilania systemów elektrycznych w samochodzie i do przechowywania energii odzyskiwanej podczas hamowania lub zwalniania pojazdu. W niektórych mikrohybrydach można znaleźć dodatkowy akumulator typu HV o niewielkiej pojemności, który służy do przechowywania energii elektrycznej do wspomagania silnika spalinowego, ale zwykle nie jest on tak duży i potężny, jak w przypadku pełnych hybryd plug‑in czy BEV.

1
RxcoRGvi6qwHS
Napęd microhybrid
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Opis alternatywny dotyczy wizualizacji napędu microhybrid. Do wyboru jest dziesięć przycisków, po których kliknięciu podświetla się dany element schematu wraz z jego nazwą i opisem, które są wyświetlane po prawej stronie ekranu.

Numer jeden. Moduł sterujący z opcją oprogramowania start/stop. Moduł sterujący to układ elektroniczny, który kontroluje przepływ energii między silnikiem spalinowym, silnikiem elektrycznym, akumulatorem oraz innymi elementami układu hybrydowego, aby zoptymalizować wydajność i zużycie paliwa.

Numer dwa. Przetwornica 12V. To urządzenie, które generuje prąd wysokiego napięcia, który jest wykorzystywany do ładowania akumulatora oraz do zasilania silnika elektrycznego.

Numer trzy. Mikrohybryda to hybrydowy system napędowy, który wykorzystuje niewielki silnik elektryczny o mocy do 15 kW do wspomagania silnika spalinowego. Zwykle nie wymaga ona dużego, wysokonapięciowego akumulatora typu HV, który jest charakterystyczny dla pełnych hybryd plug‑in lub hybryd typu BEV (samochodów zasilanych wyłącznie z energii elektrycznej). Zamiast tego, mikrohybrydy zazwyczaj wykorzystują mniejszy akumulator o niższej pojemności, na przykład akumulator 12 V, który służy do zasilania systemów elektrycznych w samochodzie i do przechowywania energii odzyskiwanej podczas hamowania lub zwalniania pojazdu.
W niektórych mikrohybrydach można znaleźć dodatkowy akumulator typu HV o niewielkiej pojemności, który służy do przechowywania energii elektrycznej do wspomagania silnika spalinowego, ale zwykle nie jest on tak duży i potężny, jak w przypadku pełnych hybryd plug‑in czy BEV. Akumulator to niewielki zasobnik energii o pojemności zwykle od kilku do kilkunastu amperogodzin, który jest używany do przechowywania energii odzyskiwanej podczas jazdy, a także do zasilania systemów elektrycznych w samochodzie.

Numer cztery.  Rozrusznik start/stop.

Numer pięć.  Czujnik biegu neutralnego.

Numer sześć.  Czujnik wału korbowego.

Numer siedem.  Silnik spalinowy to tradycyjny silnik zasilany paliwem, który dostarcza moc do napędu pojazdu.

Numer osiem. Przewody wysokiego napięcia to specjalne przewody, które łączą akumulator, inwerter, generator wysokiego napięcia oraz silnik elektryczny.

Numer dziewięć.  Silnik elektryczny to dodatkowy niewielki silnik, zwykle do 15 kW, który jest zasilany przez niewielki akumulator i wspomaga silnik spalinowy podczas jazdy, na przykład podczas przyspieszania. Silnik elektryczny może działać również jako generator, który odzyskuje energię kinetyczną podczas hamowania lub zwalniania pojazdu, przetwarzając ją na energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze.

Numer dziesięć.  Czujnik prędkości koła.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia