Zamknij oczy. Co słyszysz?

Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na odgłosach wokół ciebie. Zastanów się, co słyszysz.
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na swoim oddechu. Zastanów się, co słyszysz. Powiedz w myślach, co czujesz.
Zamknij oczy. Usiądź wygodnie. Skoncentruj się na rytmie swojego serca. Policz uderzenia. Jaki to rytm?
Świat za oknem może być filmem. Obserwuj film o różnych porach, a zwłaszcza liczbę aktorów za oknem. Napisz, jaki wpływ na otoczenie może mieć mniejsza liczba aktorów?
Jak może być cicho? Uzupełnij podane porównania właściwymi słowami.
cisza jak ............ zasiał
siedzieć cicho jak mysz ........................
cicho jak w ............
Odczytaj synonimy słowa cichy. Wszystkie słowa zapisane są wspak.
yntselezszeb ........................
ynterksyd ..................
yworemzszeb ......................
ynoimułtyzrp ..........................
ycązclim ..................
yhcułg ..............
Porozmawiaj z kolegą lub koleżanką o tym, z czym kojarzy się wam cisza. W jakich sytuacjach należy być cicho? Jak ty się czujesz w zupełnej ciszy?
Gdzie w najbliższej okolicy twojego domu znajduje się las? Jakie tam rosną drzewa? Swoje odpowiedzi zapisz poniżej lub w zeszycie.
W akcji książki lub opowiadania może pojawić się milczenie głównych bohaterów. Czy spotkałaś lub spotkałeś się z taką sytuacją? Jaki cel ma cisza w takiej historii?
Aby nas nie obudzićLas rośnie cicho,
że nic nie słychać.
Ziemia się kręci
w sekrecie.
Cisza. Świat się obraca
ostrożnie, z troską, na palcach.Źródło: Józef Ratajczak, Aby nas nie obudzić, [w:] tegoż, Szedł czarodziej - antologia wierszy dla dzieci, t. 2, Warszawa 1986.
Zilustruj opisane w wierszu procesy zachodzące w przyrodzie:
Wybierz dla siebie rolę drzewa w lesie lub runa leśnego.
Przeczytaj wiersz na głos. W wybranej przez siebie roli zilustruj sytuację opisaną w wierszu.
Odpowiedz na pytanie: Jak czułeś się w wybranej roli?
Wyjdź z roli i opisz swoje odczucia w kilku zdaniach.
Gdzie w wierszu ujawnia się podmiot liryczny i w czyim imieniu się wypowiada? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Napisz, jak rozumiesz tytuł utworu.
Wyjaśnij, jak rozumiesz słowa: 'Ziemia się kręci w sekrecie'.
Wypisz z wiersza wyrazy i wyrażenia, które odpowiadają na pytanie: jak?
Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że: las rośnie cicho,/że nic nie słychać? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Czy zgadzasz się ze opinią podmiotu lirycznego z wiersza, że człowiek nie jest w stanie za pomocą zmysłów wzroku, słuchu czy dotyku zauważyć procesu wzrostu lasu? Uzasadnij swoją odpowiedź.
Znajdź w internecie nagrania z dźwiękami lasu. Czy w lesie rzeczywiście jest cicho?
Przypomnij sobie, jakie w dotyku są krzewy i drzewa. Opisz, co czujesz, gdy dotykasz ich liści, gałęzi lub kwiatów. Czy kora wszystkich drzew jest w dotyku taka sama?

Pomimo tego, że nie słychać, jak las rośnie — gdy drzewom wydłużają się gałęzie, pogrubia pień — do naszych uszu dochodzą niekiedy odgłosy wywołane efektami jego wzrostu. W karkonoskich buczynach, gdzie brakuje roślin runa leśnego, wiosną, w bezwietrzny dzień można usłyszeć cichutki dźwięk. Gdy na skaliste podłoże opadają łuski zimowych pączków buków, grają melodię, która towarzyszy rozwijającym się z nich młodym listkom.
Niektóre drzewa zdają się same poruszać bezgłośnie liśćmi, gdy wiatr nie wieje. To osiki – odmiana topoli nazywana też drżączką. Ich charakterystyczne okrągłe, nieregularnie ząbkowane liście są osadzone na wyjątkowo długich, spłaszczonych
i wiotkich ogonkach. To sprawia, że liście drżą przy najmniejszym, niewyczuwalnym przez nas, ruchu powietrza – może go wywołać różnica temperatury między nasłonecznioną a zacienioną powierzchnią gruntu wokół pnia. Listki migoczą przy tym efektownie w koronie drzew. O kimś, kto trzęsie się ze strachu lub z zimna, mówimy, że drży jak osika.
Jaki środek stylistyczny zastosował autor wiersza, nadając światu cechy człowieka? Zapisz odpowiedź.
Dlaczego o silnym mrozie mówimy, że jest trzaskający? Ponieważ przy bardzo niskiej temperaturze zamarzające soki drzew powodują, że ich pnie z trzaskiem pękają.
Dlaczego pan dzięcioł wiosną 'gra na werblu', tak jak na filmie poniżej. Robi to, by zaznaczyć swoje terytorium lęgowe i przywabić panią dzięciołową.
Las przechodzi cykliczne przemiany w rytmie pór roku. Podobnie zmienia się zachowanie jego mieszkańców. Ułóż poniższe puzzle przedstawiające zwierzęta, których donośne odgłosy można usłyszeć w lesie wiosną, latem, jesienią lub zimą.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DeBROQkWh
Nagranie dźwiękowe głosu kosa.