Temat: Zużycie energii w gospodarstwie domowym

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;

2. przedstawia opinie i argumenty związane z omawianymi zagadnieniami biologicznymi.

Ogólny cel kształcenia

Dowiesz się w jaki sposób zmniejszyć zużycie energii w gospodarstwie domowym

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • szacować ilość energii zużywanej w gospodarstwie domowym;

  • planować sposoby oszczędzania energii elektrycznej.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja;

    • burza mózgów.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

  • Prowadzący poleca aby uczniowie opracowali pisemnie polecenia z tych lekcji..

Faza wstępna

  • Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Następnie zapisuje na tablicy lub tablicy interaktywnej temat lekcji. Uczniowie notują go w zeszytach..

  • Uczniowie interpretują ilustrację okładkową, wskazując na jej powiązania z tematem i celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Prowadzący prosi dwóch lub trzech ochotników, aby przedstawili wykonane w domu obliczenia zużycia energii elektrycznej w ciągu doby w ich gospodarstwach domowych oraz szacunkowe wyliczenie ilości wyemitowanego dwutlenku węgla powstałego w procesie przekształcenia węgla kamiennego w energię elektryczną..

  • Uczniowie prezentują wyniki obliczeń i porównują je między sobą. Nauczyciel prosi uczniów o podanie dodatkowych informacji takich jak liczba osób w gospodarstwie domowym i ich nawyki związane z korzystaniem z energii elektrycznej. Cała klasa wspólnie dokonuje studium przedstawionych przypadków, wskazując czynniki, które mają największy wpływ na zużycie energii w poszczególnych gospodarstwach domowych.

  • Nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat sposobów zmniejszenia zużycia energii elektrycznej w przedstawionych przypadkach.

  • Prowadzący prosi kolejnych ochotników (również 2‑3 osoby) aby przedstawili szacunkowe obliczenia ilości pieniędzy możliwych do zaoszczędzenia, gdyby zużycie energii elektrycznej w ich gospodarstwach domowych zmniejszyło się o 10%.

  • Nauczyciel inicjuje otwartą dyskusję na temat zużycia energii elektrycznej w gospodarstwach domowych, sposobach oszczędzania energii elektrycznej oraz negatywnych skutkach jej nadmiernego zużycia (skutki finansowe, skutki związane z zanieczyszczeniem środowiska).

  • Nauczyciel prezentuje ilustrację interaktywną pt. „ Typy żarówek”. Uczniowie odpowiadają, co wiedzą o każdej z przedstawionej żarówki. Wymieniają ich wady i zalety..

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje i umiejętności, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.

Praca domowa

Oszacuj swój ślad węglowy korzystając ze strony www.ziemianarozdrozu.pl/kalkulator.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

energy label
energy label
RqCU0ixvUoIAm
Nagranie dźwiękowe słówka energy label

etykieta energetyczna – etykieta zawierająca informacje o klasie energetycznej i podstawowych parametrach urządzenia, np. zużyciu energii, poziomie hałasu

Teksty i nagrania

R12eEdrBbVK98
Nagranie dźwiękowe abstraktu.

Household energy usage

Electricity demand is dependent on the number of family members, the number of electrical appliances, how long they last and how much energy they consume. At present, the aim is to use up as little energy as possible, while still achieving the same results. Old appliances are generally energy‑consuming, for example a refrigerator bought 10 years ago uses 3 times more energy than a new one with similar properties.

Electrical equipment is divided into different energy classes and has to have an energy label. Energy class G devices are the least efficient and most energy‑intensive. The least energy is consumed by class A devices, especially by the most efficient ones – A+++. The energy label also indicates how much energy the appliances consume per year. These are estimates and are given in kWh.

The average annual electricity consumption in Poland is ca. 1900 kWh in a household where four people live. The electric heating and a refrigerator consume most of the energy.

Saving electricity means less energy consumption and less environmental damage. It also allows you to reduce your household expenses. The simplest way to achieve this is to switch on your electrical appliances only when they are needed, and when they are old and worn out, to replace them with new, more energy‑efficient alternatives (this also applies to the light bulbs).

It is worth remembering that many electrical devices, left in the so‑called standby mode (stand‑by), just like a TV controlled using a remote, also consume electricity. This can be up to 30% of the energy consumed during operation.

Thanks to the information on the rating plates it is possible to determine, which electrical appliances consume the most electricity. One of them is a fridge, which works around the clock. A high power device is also an electric kettle. To save energy, you need to pour just as much water as you need. Similarly with the washing machine and dishwasher – they should be switched on when they are full. Do not leave the TV or the light on in rooms that are not used by anyone. It is also worth replacing traditional bulbs with LEDs, which consume about 20 times less energy.

  • Saving electricity in a household has an impact on the Earth's atmosphere, environmental resources and the household budget.

  • Energy saving means using efficient electrical equipment and using it rationally.