Lesson plan (Polish)
Temat: Ziemia - wspólny dom ludzkości. Szanse i zagrożenia
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VIII szkoły podstawowej – WOS
X. Środki masowego przekazu. Uczeń:
1) przedstawia funkcje i rodzaje środków masowego przekazu; wyjaśnia znaczenie środków masowego przekazu dla wolności słowa.
XII. Sprawy międzynarodowe. Uczeń:
5) formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata; rozważa propozycje działań w kierunku poprawy warunków życia innych ludzi na świecie.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają skutki gwałtownego postępu cywilizacyjnego oraz najważniejsze szanse i zagrożenia współczesnego świata.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wyjaśniać co oznacza stwierdzenie „globalna wioska”;
rozpoznawać najważniejsze szanse i zagrożenia współczesnego świata.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, aby przygotowali informacje o ich zdaniem najważniejszych, przełomowych wynalazkach XX i XXI wieku.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nawiązując do zadania domowego, pyta uczniów, jakie ich zdaniem wynalazki XX i XXI wieku przyniosły zmiany, o których nasi przodkowie nawet nie marzyli. Następnie pyta, jaki był cel powstania tych wynalazków i co właściwie dają one ludzkości. Zadając pytania, pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych. Uczniowie powinni wymienić m.in. samolot, komputer, Internet itp., a jako cel powstawania wynalazków wymienić ułatwienie lub usprawnienie życia człowieka.
Faza realizacyjna
Nawiązując do odpowiedzi uczniów ze wstępu, nauczyciel pyta, rozpoczynając dyskusję, co to znaczy, że w ciągu ostatniego wieku „świat się skurczył” i stał globalną wioską. Uczniowie porównują dwie mapy zamieszczone w **Poleceniu 1** i odpowiadają na związane z poleceniem pytania.
Nauczyciel, jeśli to konieczne, pomaga uczniom w wyjaśnieniu ww. pojęć, naprowadzając ich pytaniami pomocniczymi dotyczącymi czasu podróżowania, przepływu informacji oraz obecności tych samych produktów / mody na całym świecie.
Uczniowie wykonują **Polecenie 2**, odnosząc się do pojęcia globalnej wioski. Następnie, jeśli nie pojawiły się takie odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia znaczenie wolnych mediów oraz ich powszechności dla zapewnienia wolności słowa i demokracji.
Nauczyciel pyta uczniów, rozpoczynając dyskusję, czy szybki rozwój techniki i technologii niesie ze sobą jakieś zagrożenia i problemy? Następnie prosi, aby uczniowie w parach wyszukali przykłady problemów współczesnego świata, które są wynikiem rozwoju techniki w XX i XXI wieku. Uczniowie powinni wymienić m.in. katastrofy ekologiczne, zanieczyszczenie i zniszczenie środowiska. Nawiązując do odpowiedzi i przykładów podanych przez uczniów, nauczyciel wyjaśnia, że w dzisiejszych czasach wiele uwagi poświęca się, aby zapobiec takim wypadkom, dbając o środowisko. Uczniowie na podstawie ilustracji interaktywnej z **Polecenia 3** zapoznają się z odnawialnymi źródłami energii.
Faza podsumowująca
Podsumowując lekcję, nauczyciel wprowadza i wyjaśnia pojęcie globalizacja, tłumacząc uczniom, że to, o czym dzisiaj rozmawiali, w większości mieści się w jego definicji. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 1**, podporządkowując podane hasła do szans lub zagrożeń globalizacji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Jednym z przejawów „skurczenia się” świata i globalizacji jest tzw. makdonaldyzacja – termin pochodzący od nazwy popularnej restauracji fast food. Dowiedz się, co on oznacza, i znajdź jego przykłady w otaczającym świecie.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Globalizacja – proces polegający na współzależności i integracji społeczeństw i państw w skali całego świata. Prowadzi to do „zmniejszania się” świata i tworzenia jednego wspólnego światowego społeczeństwa. Przyjmuje się, że proces ten zapoczątkowały wielkie odkrycia geograficzne.
Globalna wioska – pojęcie opisujące zanik granic oraz barier czasowych i przestrzennych na rzecz masowej, powszechnej komunikacji i dostępności dóbr. Potocznie odnosi się on do opisania Internetu, pozwalającego na szybką komunikację ludzi na całym świecie.
Mass media – środki masowego przekazu są elementem kultury masowej przekazującym informacje i umożliwiającym komunikowanie się. Zaliczamy do nich prasę, radio, telewizję oraz Internet. Często nie tylko przekazują informacje, ale również wywierają wpływ na społeczeństwo poprzez swoją powszechność i zasięg.
internet – zwany inaczej siecią, to system połączeń między komputerami na całym świecie umożliwiający przesył i wymianę informacji. Jego początki sięgają lat 60. XX wieku i związane są z utworzeniem sieci ARPANET w Stanach Zjednoczonych.
OZE – odnawialne źródła energii, których wykorzystanie nie wiąże się z ich stratą. Zaliczamy do nich m.in. promienie słoneczne, wiatr i źródła geotermalne.
Teksty i nagrania
Earth - a common home of humanity. Chances and dangers
From the 19th century, rapid technical development is under way. Distances are reduced. In one day, you can travel to the most distant place on Earth. It takes a few seconds to send information. Thanks to the development of technology, the world has „dwindled”, it has become a „global village”. At the same time, thanks to the mass media (Internet, television, radio), people use the same products regardless of their place of life and can follow the same events live. However, progress has its price. It is the degradation of the natural environment.