Lesson plan (Polish)
Temat: Zwierzęta w naszym domu
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
2. Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
5. Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie podają przykłady zwierząt hodowanych przez człowieka i wymieniają podstawowe zasady opieki nad nimi.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać pospolite zwierzęta trzymane w domach przez człowieka;
omawiać zasady opieki nad zwierzętami domowymi;
uzasadniać stwierdzenie, że posiadanie zwierzęcia wiąże się z obowiązkami;
podawać korzyści płynące z hodowli zwierząt i opieki nad nimi.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
kartki z numerami wyznaczającymi kolejność wystąpień.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Nauczyciel prosi uczniów, żeby na podstawie abstraktu i dostępnych sobie źródeł przygotowali w dowolnej formie prezentacje na temat wybranych zwierząt domowych. Każda prezentacja powinna zawierać uzasadnienie dokonanego wyboru oraz informacje o potrzebach opisywanego zwierzęcia i zasadach opiekowania się nim.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel i uczniowie wspólnie ustalają kryteria oceny prezentacji uczniowskich (w tym również ich czas) i rysują tabelę ocen na tablicy.
Uczniowie losują kartki z numerami, które wyznaczają kolejność wystąpień. Każda prezentacja jest oceniana przez nauczyciela i uczniów zgodnie z przyjętymi kryteriami.
Nauczyciel z uczniami analizują tabelę ocen i wskazują najlepiej przygotowane prezentacje.
Prowadzący lekcję poleca podopiecznym, żeby wymienili zwierzęta najczęściej opisywane przez nich w prezentacjach. Następnie wyświetla ilustrację interaktywną przedstawiającą afrojeża białobrzuchego, zawierającą informacje dotyczące jego potrzeb i zasad opiekowania się nim.
Uczniowie omawiają korzyści płynące z hodowli zwierząt domowych oraz określają obowiązki ich opiekunów.
Nauczyciel prosi uczniów, żeby przeczytali fragment pt. „Zwierzęta gospodarskie” i wyjaśnili, jakie zwierzęta określamy tym mianem.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
gryzonie – niewielkie ssaki charakteryzujące się rosnącymi przez całe życie siekaczami, które muszą ścierać, gryząc pokarm i na przykład gałęzie; do gryzoni należą m.in. szczury, myszy, chomiki, bobry i wiewiórki
udomowienie – proces przekształcenia zwierząt dzikich w oswojone oraz takie kształtowanie ich cech, aby zwierzęta te stały się bardziej przydatne człowiekowi
zwierzę domowe – zwierzę trzymane w domu dla przyjemności, a nie dla korzyści (np. pozyskania z niego futra lub mleka)
zwierzę gospodarskie – zwierzę udomowione dla pozyskania mięsa, futra, skór, mleka itp.
Teksty i nagrania
Animals in our home
Having a pet it is a great pleasure, but also a big responsibility. Most often, we keep those animals in our homes, whose maintenance does not pose too complicated tasks for us. Some people choose a more difficult animal to maintain. That is why in our homes you can find more and more species of animals – including those exotic and not native to Poland. Once, only dogs, rodents and rabbits were kept in homes. Today, ferrets, chinchillas and hedgehogs are very popular. They are equally interesting, but a bit more demanding when it comes to maintenance.
When we have a pet, we must remember that it is completely dependent on us. Taking them to our home, we assume full responsibility for his health and well‑being. Remember that every animal should have permanent access to fresh water, the food should be of good quality, and the room or cage in which it lives, large enough and clean. In case of illness, the animal will need specialist treatment. Remember also that caring for an animal lasts for a long time; cats, for example, live for over 12 years. You must be aware that the animal is not a toy but a companion for its entire life. After many years, he will still need your care and company.
In the case of exotic animals from warm countries, it is very important to provide them with high enough temperature, humidity and lighting. When considering the purchase of such an animal, we must be sure that we will be able to create the right conditions for him. If not, we should not decide to keep exotic animals at home.
Keeping animals for pleasure is a form of hobby, but some animals, called farm animals, man tamed for his own benefit. All the animals that we breed today were formerly wild. Many thousands of years ago people began to catch and breed them in captivity, which was the beginning of their domestication. Today they are an important element of the economy.
Animal husbandry teaches responsibility.
The most commonly raised domestic animals are: cats, dogs, rabbits, rodents (mice, rats, hamsters, degus), ferrets, fish, birds (parrots, canaries) and reptiles (snakes, turtles, lizards).
Providing a pet with good care is the most important task of its owner.
Domestication of animals currently serving as an economic contributor to the development of civilization.