Przeczytaj
Some jobs are very popular. We need a lot of doctors, teachers or waiters. Read a text about 5 people and their jobs. What skills do they have? Do they like their jobs? Would you like to do any of these jobs?
Niektóre zawody są bardzo popularne. Potrzebujemy wielu lekarzy, nauczycieli, czy kelnerów. Przeczytaj tekst o 5 osobach i ich zawodach. Jakie umiejętności posiadają? Czy lubią swoje prac? Czy chciałbyś/chciałabyś wykonywać któryś z tych zawodów?

Match the words with their definitions.
Połącz wyrazy z ich definicjami.
Match the pictures with the correct jobs.
Połącz obrazki z odpowiednimi nazwami zawodów.
Study the text below about people who have different jobs and abilities and do the exercises below.
Przeczytaj tekst o ludziach, którzy wykonują różne zawody i mają różne umiejętności. Następnie wykonaj ćwiczenia.
Everyone Has a Superpower
Tom
I am a doctordoctor. It's a very responsibleresponsible and difficult job. Doctors always ask people how they feel. A doctor cancan help people when they are illill. Doctors examine patientsexamine patients. They take your temperaturetake your temperature and check your throatthroat, eyes, or skin. Doctors can give you some medicinegive you some medicine. I am very happy to be a doctor and look afterlook after ill people.
Kim
I am a teacherteacher. I like working with children. Teachers do a lot of different things. They explain new things to their studentsexplain new things to their students. They answer questionsanswer questions and check homeworkcheck homework. Teachers plan lessons and organise activities for their students. Teachers must listen to their students. I am always very busybusy but I don’t want to be anyone else!
Josh
I am a student. I don’t work, but my uncle is a farmerfarmer. I like watching how farmers work. He has got a big farm with a lot of animals. A farmer can produce foodproduce food and feed animalsfeed animals. He knows a lot about animals and plantsplants. He looks after the animals at his farm. He loves his job!
Nina
I am a student. I study art at University. I want to be an artistartist. An artist can paint and draw well. Some artists design logosdesign logos or create characterscreate characters for cartoons. I can’t do all these things, but I try very hard. Artists are creative and can use different materials. I’m still learning how to use paper, woodwood and paints in my art. I love it!
Zoe
I am a student, but I also work as a waitresswaitress. A waitress can take orderstake orders and serve mealsserve meals. Sometimes clients are not very nice. WaitersWaiters and waitresses must stay calm and be politepolite. It is not an easy job. I walk a lot and I’m often tired. I want to change it and work somewhere else.
Źródło: Żaneta Mucharska, licencja: CC BY-SA 3.0.
Drag and drop activities into correct categories.
Przeciągnij aktywności do odpowiednich kategorii.
Read the sentences below and choose the correct answer. Only one answer is correct.
Przeczytaj zdania, a następnie wybierz poprawną odpowiedź. Tylko jedna z nich jest prawidłowa.
a. cure people.
b. look after sick animals.
c. sculpt.
2. A person who teaches students is
a. an artist.
b. a teacher.
c. a student.
3. Which job is very creative?
a. a farmer
b. a waiter
c. an artist
4. A waitress can
a. serve meals quickly.
b. draw well.
c. produce food.
5. Whose job is about animals?
a. Josh’s
b. Zoe’s uncle
c. Josh’s uncle
Study the sentences and decide if they are true (T) or false (F).
Przeczytaj zdania i zdecyduj, czy są one prawdziwe, czy fałszywe.
2. Kim likes working with children. TrueFalse
3. A farmer can produce food. TrueFalse
4. Nina can create many things. TrueFalse
5. Waiters and waitresses can cure people. TrueFalse
Answer the questions in 1‑2 sentences.
Odpowiedz na pytania 1–2 zdaniach.
Which job is difficult?
Which job is very creative?
Who can look after animals?
Put the elements in the correct order to make sentences or questions.
Ułóż elementy w poprawnej kolejności aby utworzyć zdania lub pytania.
SŁOWNIK
/ ˈænsər ˈkwɛs.tʃənz [ˈænsər ə ˈkwɛs.tʃən] /
odpowiadają na pytania [odpowiedzieć na pytanie]
/ ˈɑːtɪst /
artysta/artystka
/ˈbɪzi /
zajęty/zajęta
/ kæn /
móc, potrafić
/ kɑːnt /
nie móc, nie potrafić
/ tʃɛk ˈhəʊm.wɜːk/
sprawdzać zadanie domowe
/ kriˈeɪt ˈkærɪktərz [kriˈeɪt ə ˈkærɪktər]
tworzą postaci [stworzyć postać]
/dɪˈzaɪn ˈləʊ.ɡəʊz/ / dɪˈzaɪn ə ˈləʊ.ɡəʊ /
projektują loga [zaprojektować logo]
/ ˈdɒktə /
lekarz/lekarka
/ ɪɡˈzæmɪn ˈpeɪʃənts / /ɪɡˈzæmɪn ə ˈpeɪʃənt /
zbadać pacjentów [zbadać pacjenta]
/ ɪkˈspleɪn njuː thetaɪŋz tuː ðeɪr ˈstjuːdənts [ɪkˈspleɪn ˈsʌmthetaɪŋ tuː ˈsʌmbɒdi] /
wyjaśniają nowe rzeczy swoim studentom [wyjaśnić coś komuś]
/ ˈfɑːmə /
rolnik/rolniczka
/ fiːd ˈænɪml̩z / / fiːd ˈsʌmbədi /
karmić zwierzęta [karmić kogoś]
/ ɡɪv səm ˈmedsn̩ /
przepisać lekarstwa
/ ɪl /
chory/chora
/ ˈlʊk ˈɑːftə /
opiekować się
/ plɑːnts / /plɑːnt /
rośliny [roślina]
/ pəˈlaɪt /
uprzejmy/uprzejma
/ prəˈdjuːs fuːd /
produkować jedzenie
/ rɪˈspɒnsəbl̩ /
odpowiedzialny/odpowiedzialna
/ sɜːv miːlz / /sɜːv miːl /
podawać posiłki [podać posiłek]
/ teɪk ˈɔrdərz / /teɪk ən ˈɔrdər /
przyjmować zamówienia [przyjąć zamówienie]
/ teɪk jʊər ˈtɛmpərətʃər / / teɪk ˈsʌmbɒdiz ˈtɛmpərətʃər /
zmierzyć ci temperaturę [zmierzyć komuś temperaturę]
/ ˈtiːtʃə /
nauczyciel/nauczycielka
/ thetaroʊt /
gardło
/ ˈweɪtəz / / ˈweɪtə /
kelnerzy [kelner]
/ ˈweɪtrɪs /
kelnerka
/ wʊd /
drewno
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0