E-materiały do kształcenia zawodowego

Sprężarki chłodnicze

ELE.03 – Technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929

bg‑yellow

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik chłodnictwa i klimatyzacji 311929. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montaż i eksploatacja urządzeń i instalacji chłodniczych, klimatyzacyjnych oraz pomp ciepła.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.03.3 Montaż instalacji i urządzeń chłodniczych

Uczeń:

  1. Charakteryzuje elementy instalacji chłodniczych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Zawiera podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z  jego zawartością. Przedstawia ponadto odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Budowa sprężarki śrubowej”DhXhxzwCC„Budowa sprężarki śrubowej” to animacja 3D, pokazująca z zewnątrz i wewnątrz konstrukcję sprężarki śrubowej z wykorzystaniem fotografii (3D). Prezentuje składanie części w zespół (montaż) 3D oraz rozkładanie zespołu na części (demontaż) 3D, ruch czynników roboczych w urządzeniu, metody regulacji wydajności, obrazuje zasadę działania urządzenia. Zasób „Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczych”D1AvsdFsq„Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczych” to wizualizacja 3D, która przedstawia sprężarki chłodnicze tłokowe, łopatkowe i śrubowe z wykorzystaniem fotografii (2D), pokazuje w formie ilustracji z opisem rzeczywisty wygląd poszczególnych grup urządzeń, przyłącza, budowę kadłuba, wydajność, wymiary i sposób mocowania. Zasób „Klasyfikacja sprężarek chłodniczych”DQu1XEM0g„Klasyfikacja sprężarek chłodniczych” to e‑book zawierający treści dotyczące budowy, zasady działania sprężarek chłodniczych oraz ich doboru do wybranej instalacji.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD8373ti3LInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu budowy i działania sprężarek chłodniczych, przygotowując do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD126yCzd2Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDf9paYKQyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDQ5xJY0OCPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD13Pq1VNeNetografia i bibliografia zawierają wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD16CGJiJZInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik chłodnictwa i klimatyzacji

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych ze sprężarkami chłodniczymi.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Animacja 3D „Budowa sprężarki śrubowej”

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Metoda Philips 66. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z animacją i opracowanie jednego z zagadnień:

  • gr. I: schemat działania sprężarki śrubowej;

  • gr. II: elementy, z których składa się sprężarka śrubowa;

  • gr. III: wady i zalety sprężarki śrubowej;

  • gr. IV: naprawa i lokalizowanie usterek sprężarki śrubowej.

Zespoły mają po 6 minut, aby przygotować swoje opracowania. Każda grupa wyłania też lidera, który będzie prezentował rezultaty pracy po każdej rundzie. Po upływie pierwszych 6 minut liderzy przedstawiają odpowiedzi na forum klasy. Wszyscy uczniowie je komentują, zwracając uwagę na to, co jest nieprecyzyjne lub niezrozumiałe. Następnie każdy z zespołów ponownie podejmuje pracę w celu udoskonalenia swojej odpowiedzi. Po upływie kolejnych 6 minut ponownie przedstawiają informacje na forum klasy – ten etap kończy się porównaniem wyjaśnień i ich ulepszeń oraz zapisaniem wniosków końcowych albo decyzją o pracy nad odpowiedziami przez kolejne 6 minut.

Na koniec uczniowie w grupach wykonują ćwiczenia powiązane z multimedium i prezentują wyniki na forum klasy.

Wizualizacja 3D „Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczych”

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Uczniowie przed lekcją zapoznają się z treścią wizualizacji, tak aby podczas zajęć wiedzieli, jakich informacji szukać w multimedium. W trakcie zajęć, po czynnościach organizacyjnych, nauczyciel zapowiada uczniom, że będą pracować w grupach metodą burzy mózgów, a efektem ich pracy ma być notatka (graficzna lub tradycyjna) zawierająca odpowiedź na pytanie (inne dla każdej z grup): Jak działa sprężarka 1) śrubowa; 2) tłokowa; 3) łopatkowa. Ważne, żeby na tym etapie lekcji wynotować wszystkie merytoryczne próby odpowiedzi na zadane pytanie.

E‑book „Klasyfikacja sprężarek chłodniczych”

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę z całego materiału. Pracują głównie z treścią e‑booka zamieszczonego w e‑materiale, który ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej do prezentowanego rozwiązania. W przypadku nieprawidłowej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

Animacja 3D „Budowa sprężarki śrubowej”

Praca w grupach

Mapa pojęć. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i informuje, że zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z animacją i opracowanie w formie mapy pojęć jednego z zagadnień:

  • gr. I: elementy budowy sprężarki śrubowej;

  • gr. II: zasada działania wirników w sprężarce śrubowej;

  • gr. III: zasada działania śrubowej sprężarki wyporowej;

  • gr. IV: regulacja wydajności kompresora,

  • gr. V: zasada działania separatora oleju.

Po zakończeniu pracy mapy zostają umieszczone na platformie ZPE w formacie jpg lub pdf. Kolejnym zadaniem grup jest przygotowanie oceny koleżeńskiej: które notatki są najlepsze pod względem zawartości merytorycznej, formy ułatwiającej zapamiętywanie oraz szaty graficznej. Uczniowie dzielą się swoimi spostrzeżeniami na zajęciach.

Wizualizacja 3D „Rodzaje i budowa sprężarek chłodniczych”

Uczniowie, poza zapoznaniem się z wizualizacją, mogą ułożyć min. 6 pytań zaczynających się od słowa „dlaczego” na podstawie multimedium. Pomoże to w opanowaniu materiału, a także przygotuje na wspólną pracę podczas burzy mózgów.

E‑book „Klasyfikacja sprężarek chłodniczych”

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z e‑bookiem i na jego podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej zastosowania różnych rodzajów sprężarek chłodniczych. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych dostępnych w zasobach internetowych kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat klasyfikacji i zastosowania sprężarek, a także zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas pracy ze sprężarkami.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania/uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Wizualizacja 3D i animacja 3D

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • przy podziale klasy na grupy należy zadbać, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • przy analizie wizualizacji należy zadbać, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.

E‑book

  • uczniowie słabowidzący podczas tworzenia mapy myśli na podstawie e‑booka mogą skorzystać z opisów alternatywnych oraz czytnika;

  • uczniowie z dysleksją oraz zaburzeniami koncentracji powinni mieć jasno określone zadania, najlepiej cząstkowe, żeby uniknąć ryzyka dekoncentracji i przeciążenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).