Lesson plan (English)
Topic: Biodiversity and its threats – a repetition lesson
Target group
High school / technical school student
Core curriculum
General requirements
V. Reasoning and applying the acquired knowledge to solving biological problems. Student:
1. interprets information and explains causal relationships between processes and phenomena, formulates conclusions.
Specific requirements
XVIII. Biodiversity, its threats and protection. Student:
1. presents types of biodiversity: genetic, species and ecosystem,
2. lists the main geographical factors shaping the species and ecosystem diversity of the Earth (climate, surface formation); gives examples of places characterized by a special richness of species; gives examples of endemics as species unique for a given place in the region; shows the relationship between the distribution of biomes and climatic conditions on the globe.
4. shows the influence of human activity (intensification of agriculture, urbanization, industrialization, development of communication and tourism) on biodiversity.
General aim of education
The student repeats the knowledge and vocabulary in the field of: Biodiversity and its threats
Key competences
communication in foreign languages
digital competence
learning to learn
Criteria for success The student will learn:
the material from the lessons: „Genetic diversity”, „Species diversity”, „Ecosystem diversity”, „Threats to biodiversity”, „Impact of agriculture on biological diversity”;
to ask questions and answer your friends' questions aboutgenetic diversity, species diversity, ecosystem diversity the impact of human activity and of modern agriculture on biodiversity
the vocabulary related to the theme of biodiversity
Methods/techniques
problematic: activating: didactic game
programmed: with computer, with e‑textbook
practical: exercices concerned
Forms of work
individual activity
activity in pairs
activity in groups
collective activity
Teaching aids
e‑textbook
notebook and crayons/felt‑tip pens
interactive whiteboard, tablets/computers
Lesson plan overview
Before classes
The teacher asks you to read the recording of the abstract „Threats to biodiversity”. Students use the form to write questions addressed to a friend in order to check the understanding of the text being heard.
Introduction
The teacher gives the topic, the goals of the lesson in a language understandable for the student, and the criteria of success
Realization
Asking questions. Students use the form to write questions addressed to a colleague in order to check the understanding of the text being heard.
Paraphrasing. The teacher asks the chosen student to try to explain the meaning of the recording heard to a colleague who is 10 years old.
On the interactive board students themselves create a note on the impact of agriculture on biological diversity
The teacher asks all students to prepare a crossword based on the mechanism of the abstract for colleagues to work during the lesson.
Students, using the mechanism included in the abstract, prepare a test question for a friend.
Expanding and enriching English vocabulary in the issues covered in the lesson - students perform language exercises included in the abstract. The teacher makes sure that the tasks have been correctly completed and gives feedback
Summary
Students display interactive crosswords on the interactive board. The task of the others is to guess individual passwords. After each crossword, students assess the questions based on the technique of lights (whether they are clear, logically formulated). The teacher assesses questions in terms of language and provides feedback
Homework:
Write a short note about the topics covered in the lesson
The following terms and recordings will be used during this lesson
Terms
adaptacja – przystosowywanie się gatunku do określonych warunków życia poprzez wytworzenie określonych cech (adaptacyjnych), które mogą być dziedziczne lub niedziedziczne
chów wsobny – zwany także kojarzeniem krewniaczym; kojarzenie osobników blisko spokrewnionych ze sobą, którego skutkiem jest wzrost homozygotyczności potomstwa
koewolucja – proces współzależnej ewolucji gatunków pozostających w różnych relacjach międzygatunkowych, np. symbiotycznych lub antagonistycznych, w którym każdy z gatunków wytwarza nowe przystosowania dające mu korzyści, a w przypadku relacji antagonistycznych – przewagę nad drugim gatunkiem
pula genowa – wszystkie allele genów występujących u osobników danej populacji
różnorodność biologiczna – inaczej zwana bioróżnorodnością; zróżnicowanie organizmów na całej kuli ziemskiej na wszystkich poziomach złożoności życia: w obrębie gatunku, pomiędzy gatunkami oraz w obrębie ekosystemów
endemit – rzadki gatunek (rzadziej inny takson) o bardzo ograniczonym zasięgu występowania, unikatowy dla danego obszaru (miejsca lub regionu), niewystępujący naturalnie poza nim
relikt – gatunek, którego obecny wąski zasięg jest pozostałością znacznie szerszego, istniejącego w minionych epokach geologicznych; w Polsce reliktami polodowcowymi są: brzoza karłowata, dębik ośmiopłatkowy czy skalnica śnieżna
różnorodność gatunkowa – jeden z poziomów różnorodności biologicznej; liczba gatunków w danym ekosystemie lub na danym obszarze
specjacja – proces powstawania nowych gatunków wskutek niemożności krzyżowania się ze sobą osobnikówi izolowanych populacji
biom – zespół ekosystemów o zbliżonych warunkach klimatycznych, podobnej strukturze przestrzennej oraz zbliżonej florze i faunie
lasy deszczowe – biom o bardzo wysokiej różnorodności biologicznej, wykształcający się w strefie równikowej na obszarach cechujących się obfitymi, całorocznymi opadami deszczu, wysoką wilgotnością powietrza i temperaturą powietrza utrzymującą się przez cały rok na stałym poziomie (ok. 25°C i wykazującą niewielkie wahania dobowe), gdzie okres wegetacji trwa cały rok; występują w nim głównie szerokolistne, wiecznie zielone drzewa, wysokie byliny, epifity i pnącza; stanowi on miejsce życia dla tysięcy gatunków zwierząt
pustynia – biom formujący się na obszarach zwrotnikowych i podzwrotnikowych, cechujący się suchym lub skrajnie suchym klimatem z małą ilością opadów, nieprzekraczającą 200 mm w ciągu roku, a co za tym idzie – znikomą pokrywą roślinną
sawanna – biom występujący na obszarach podrównikowych w klimacie gorącym z długą porą suchą (średnio 5‑7 miesięcy) oraz stosunkowo krótką porą deszczową (3‑5 miesięcy), o rocznej sumie opadów wahającej się od 200 do 500 mm rocznie; jego roślinność stanowią głównie trawy, wśród których spotkać można pojedyncze krzewy i drzewa
step – biom formujący się w głębi kontynentów w klimacie umiarkowanym ciepłym, cechujący się stosunkowo niską liczbą opadów (250‑400 mm rocznie); charakteryzuje się roślinnością trawiastą z dużą domieszką roślin zielnych, zwykle tworzących zbitą darń
tajga – zwana także borealnym lasem iglastym; biom występujący w klimacie umiarkowanym chłodnym, dla którego charakterystyczne są długie okresy mroźnych zim oraz niska roczna suma opadów (400‑600 mm); typowa dla tego biomu formacja roślinna to las iglasty
tundra – biom wykształcający się w klimacie okołobiegunowym subpolarnym, cechującym się panującą przez zdecydowaną większość roku ujemną temperaturą; gleby tundry pokryte są warstwą wiecznej zmarzliny; występują w niej jedynie mchy i porosty, nieliczne trawy, karłowate drzewa, niewielkie krzewy i krzewinki
zarośla twardolistne – biom występujący na obszarach podzwrotnikowych, gdzie temperatura jest dodatnia przez cały rok, lata są suche i gorące, a zimy ciepłe i wilgotne; występuje w nim głównie roślinność o grubych i skórzastych liściach, których budowa ogranicza utratę wody w wyniku parowania
degradacja środowiska – pogorszenie się stanu środowiska naturalnego pod wpływem działania człowieka; polega na zmniejszeniu różnorodności biologicznej i obniżeniu jakości takich składników, jak powietrze, woda, gleba; jej skutkiem jest zachwianie równowagi biologicznej
gatunki inwazyjne – gatunki obce (nierodzime) o znacznej ekspansywności; szybko się rozprzestrzeniają, stanowiąc zagrożenie dla gatunków rodzimych danego ekosystemu, z którymi konkurują o te same zasoby, często wypierając je i przyczyniając się do ich wyginięcia; są drugim po niszczeniu siedlisk największym zagrożeniem dla różnorodności biologicznej
gorący punkt bioróżnorodności – obszar biogeograficzny Ziemi charakteryzujący się bardzo wysoką różnorodnością biologiczną, jednocześnie zagrożony wskutek postępującej degradacji jego naturalnych siedlisk i ekosystemów, głównie w wyniku działalności człowieka
holocen – trwający obecnie okres geologiczny, który rozpoczął się po ustąpieniu ostatniego wielkiego zlodowacenia, co miało miejsce ok. 12 tysięcy lat temu
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka international union for conservation of nature
Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) – międzynarodowa organizacja zajmująca się ochroną przyrody, założona w 1948 roku w Szwajcarii; pierwsza światowa organizacja skupiająca się na globalnych zagrożeniach środowiska naturalnego
agrocenoza – inaczej biocenoza uprawna; ekosystem sztuczny, wytworzony na terenach użytkowanych rolniczo, charakteryzujący się bardzo małą różnorodnością gatunkową
biogeny – pierwiastki biogenne; pierwiastki niezbędne do budowy i prawidłowego funkcjonowania organizmu; należą do nich makro- i mikrooelementy
chwasty – rośliny występujące dziko na polach, łąkach i pastwiskach, z punktu widzenia człowieka niepożądane w uprawach; wiele z nich jest zagrożonych wyginięciem
eutrofizacja – proces gromadzenia się w zbiornikach i ciekach wodnych pierwiastków biogennych podnoszących żyzność wód; źródłem tych pierwiastków są ścieki komunalne i przemysłowe oraz wysiewane na polach nawozy sztuczne
pestycydy – substancje naturalne lub syntetyczne stosowane głównie w uprawie roślin do zwalczania organizmów uważanych przez człowieka za szkodniki lub chwasty
szkodniki – zwierzęta, które z punktu widzenia człowieka powodują szkody w uprawach roślin oraz magazynowanych plonach
Texts and recordings
Biodiversity and its threats – a repetition lesson
Links to lessons: 1 , 2 , 3 , 4 , 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Genetic diversity”, „Species diversity”, „Ecosystem diversity”, „Threats to biodiversity”, „The impact of agriculture on biodiversity” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!