Lesson plan (Polish)
Temat: Domowy ogródek
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.
2. Wykonywanie obserwacji i doświadczeń zgodnie z instrukcją (słowną, tekstową i graficzną), właściwe ich dokumentowanie i prezentowanie wyników.
3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).
7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.
III. Kształtowanie postaw – wychowanie.
2. Dostrzeganie wielostronnej wartości przyrody w integralnym rozwoju człowieka.
4. Doskonalenie umiejętności dbałości o własne ciało, jak i najbliższe otoczenie.
5. Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.
7. Przyjmowanie postaw współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego przez:
4) wrażliwość na piękno natury, a także ładu i estetyki zagospodarowania najbliższej okolicy;
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;
11. obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie podają przykłady roślin hodowanych przez człowieka i wymieniają podstawowe zasady opieki nad nimi
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
rozpoznawać i nazywać popularne rośliny uprawne;
wskazywać korzyści płynące z samodzielnej uprawy roślin;
prawidłowo przesadzać rośliny.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
burza mózgów.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
doniczki;
ziemia;
żwir;
rękawiczki gumowe;
sadzonki pelargonii;
łopatki.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi podopiecznych, żeby wymienili znane im nazwy roślin doniczkowych. Wszystkie zapisuje na tablicy. Następnie uczniowie sprawdzają w Internecie, czy podane przez nich nazwy są poprawne. Te, które są prawidłowe, zakreślają kolorem zielonym i przepisują do zeszytu.
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu, a następnie określają warunki, które muszą zostać spełnione, żeby rośliny stały się okazałe i zdrowe. Nauczyciel pyta uczniów, czy przedstawione przez nich wymagania powinny być identyczne dla każdej rośliny doniczkowej. Uczniowie udzielają odpowiedzi, uzasadniając ją.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią przedstawioną na ilustracji interaktywnej. Następnie nauczyciel omawia z uczniami poznane zagadnienia.
Prowadzący lekcję wyświetla fotografie prezentujące przesadzanie roślin doniczkowych i opisuje krok po kroku etapy sadzenia pelargonii.
Uczniowie samodzielnie sadzą pelargonie.
Nauczyciel objaśnia zadanie domowe, omawia sposób prowadzenia przez uczniów dokumentacji oraz określa czas składania sprawozdań.
Faza podsumowująca
Uczniowie wskazują korzyści płynące z samodzielnej uprawy roślin.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 2.
Nauczyciel prosi uczniów o dokończenie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem się...”.
Praca domowa
Uczniowie dbają o dobrostan zasadzonej na lekcji pelargonii, obserwują jej rozwój oraz prowadzą niezbędną dokumentację.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
rośliny okopowe – rośliny, które podczas hodowli należy regularnie okopywać, tzn. zasypywać ziemią wystające części korzeni, by bardziej urosły
Teksty i nagrania
Home garden
People not only breed animals, but also cultivate plants. Some can be cultivated for pleasure, others for their beautiful flowers of leaves. However, the most important are plants that provide sustinence (e.g. cereals, fruit shrubs and trees), oil (e.g. sunflower) and fibres used in the production of fabrics (linen, cotton).
An important group of plants cultivated on fields are root crops. They are challenging to cultivate and need a large amount of water, but in exchange provide many nutrients. They include, among others, potatoes, beets, carrots, parsley and chicory.
As regards the human economy, oilseeds also play an important role. Their seeds contain large amounts of fats used in the production of cooking oil – a healthier alternative to animal fats. For several years now, it’s also been used in the production for biofuels.
Many of those who live outside rural areas cultivate plants, for example in allotments. Their owners have their own vegetables and fruit – they don’t have to buy them at the store for at least part of the year. Such gardes are also an additional and essential source of clean air in cities. The provide shelter to many animals, including birds. They are a place where people can rest, whereas the work they put in to cultivate plants gives them pleasure and keeps the in good health.
An allotment must be maintained in a way that will be beneficial for the environment. Lets check what mistakes to avoid when maintaining one’s own garden.
Those who live in the city and don’t have their own home garden or allotment can try their hand at cultivating plants as well. All they need is a flowerpot, appropriate garden soil and seeds or seedlings of plants they have chosen. All that’s needed to know are the requirements of the chosen plant: in what type of soil it thrives, whether it likes places with a lot of sunlight or shade, and how often it needs to be watered. All this information can be found, for instance, on the seed package, online or in guidebooks on how to cultivate plants. If you take good care of your plants, they will repay you with a healthy appearance and beautiful flowers. They will also purify the air in your home.
Plants cultivated in flowerpots use mineral soils absorbed from the soil. That’s why they need to be transplanted into larger pots each year. In addition, by transplanting a plant to a larger pot you’re giving it more space to develop roots. It’s quite easy to transplant plants.
Plants are cultivated for pleasure and for business purposes.
Gardens are an important part of the environment.
Potted plants must be transplanted regularly.