RGbwsuUzXG6tJ

Józef Ratajczak Pożegnanie baśni, Julian Tuwim Cuda i dziwy

Grafika przedstawiająca jaskinię, z której sklepienia zwieszają się stalaktyty, a z dna wystają stalagmity. Na ilustracji przeważają odcienie szarości. Dno jaskini wznosi się od dolnej krawędzi ilustracji ponad jej środek czterema falistymi poziomymi szarymi pasami. Im dalej w głąb jaskini pasy stają się ciemniejsze, by przejść w czerń odległego wnętrza.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Baśnie dostępne tylko dla dzieci
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Polecenie 1

Wyobraźnię można codziennie rozwijać. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i rozpocznij trening. Słuchaj nagranych wskazówek.

R15AfZrvuVMrc
Trening wyobraźni prowadzi Bartosz Woźny.
Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj uważnie tekst, a następnie wyobraź sobie przedstawiony w nim świat.

Trening wyobraźni

Zamknij oczy, oddychaj spokojnie i patrz oczami swojej wyobraźni. Zobacz, przed twoją ławką zatrzymuje się dziwny pojazd, podobny do kapelusza, a może do czajnika? Przyglądaj się uważnie.

Teraz otwierają się drzwi pojazdu i miły głos zaprasza cię do środka. Wstajesz, wsiadasz do pojazdu, który unosi się i wylatuje przez okno w nieznane.

Po chwili lądujesz przed wielką bramą. Brama otwiera się. Wchodzisz w nieznane ci miejsce, gdzie wita cię ptak‑dziwak. Nosi żółty frak, czapkę zieloną, kwiaciaste spodnie i ogromniaste buty. Na plecach ma kraciasty plecak, a na szyi szal w zielone i żółte paski. Teraz słyszysz głośny huk. Ptak‑dziwak gdzieś ucieka. Brama znika. Ty powoli otwierasz oczy, bierzesz głęboki wdech i jesteś znów w swojej ławce.

Polecenie 2

Po zapoznaniu się z tekstem i nagraniem porozmawiaj o swoich odczuciach z koleżankami i kolegami w klasie.

  • Co można zobaczyć oczami wyobraźni?

  • Jakie uczucia ci towarzyszyły?

  • Czy było przyjemnie? A może strasznie?

Polecenie 3

Z czym kojarzy ci się słowo „wyobraźnia”? Wybierz najlepsze - twoim zdaniem - skojarzenia spośród podanych. Dodaj także inne określenia i ułóż je w chmurach.

R1LJLCscVVJFp
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
RlkQrPjMnyX29
(Uzupełnij).
Źródło: Learnetic S.A., licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 4

Posłuchaj, jak „Cuda i dziwy” maluje słowem poeta Julian Tuwim. Podczas słuchania zamknij oczy i twórz w swojej wyobraźni obrazy inspirowane słowami poety.

Polecenie 4

Wysłuchaj nagrania lub przeczytaj wiersz i spróbuj sobie wyobrazić świat, przedstawiony przez poetę.

RXKKSnQ7rSnpe
Wiersz "Cuda i dziwy" czyta Bartosz Woźny.
Cuda i dziwyJulian Tuwim
Julian Tuwim Cuda i dziwy

Spadł kiedyś w lipcu
Śnieżek niebieski,
Szczekały ptaszki,
Ćwierkały pieski.
Fruwały krówki
Nad modrą łąką,
Śpiewało z nieba
Zielone słonko.
Gniazdka na kwiatach
Wiły motylki.
Trwało to wszystko
Może dwie chwilki.
A zobaczyłem
Ten świat uroczy,
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy.
Gdym je otworzył,
Wszystko się skryło
I znów na świecie
Jak przedtem było.
Wszystko się pięknie
Dzieje i toczy...
Lecz odtąd – często
Przymykam oczy.

RwC4I2pEEfuSL
Śnieżek niebieski
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Polecenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i zastanów:

- Czy podczas słuchania recytacji wiersza w twojej wyobraźni pojawił się podobny obraz?
- Opisz, jakie inne obrazy udało ci się zobaczyć.
- Co się stało, gdy osoba mówiąca w wierszu otworzyła oczy?
- Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij, dlaczego?

R7HrU1qwggvJq
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Zastanów się:

Czy podczas lektury wiersza w twojej wyobraźni pojawiły się jakieś obrazy?
Opisz, jakie obrazy udało ci się zobaczyć.
Co się stało, gdy osoba mówiąca w wierszu otworzyła oczy?
Jak myślisz, czy sytuacje opisane w wierszu mogą się zdarzyć w rzeczywistości? Wyjaśnij, dlaczego?

RxMxVITrbcXtN
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
RCgYBj8kEVcLd
Ćwiczenie 1
Zaznacz synonimy słowa „wyobraźnia”. Możliwe odpowiedzi: 1. fantazja, 2. pomysłowość, 3. inwencja, 4. polot, 5. imaginacja, 6. zaradność, 7. inteligencja, 8. rozsądek
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RY0eVC2SRo0Hc
Ćwiczenie 2
Połącz związki wyrazowe z ich objaśnieniami. zobaczyć coś oczyma wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię ludzie z wyobraźnią Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię teatr wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię wyobraźnia wzrokowa Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię mieć bujną wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię pobudzać czyjąś wyobraźnię Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię coś przekracza granice ludzkiej wyobraźni Możliwe odpowiedzi: 1. wyobrażenie sobie czegoś, co się wcześniej widziało, 2. o kimś, kto często konfabuluje, 3. inspirować kogoś do myślenia, 4. o ludziach, którzy potrafią przewidywać skutki swojego działania, 5. ktoś może wyobrazić sobie osobę lub rzecz, 6. gdy zaistnieją sytuacje lub okoliczności, które wywołują zaskoczenie, 7. dziedzina sztuki, w której widz uruchamia swoją wyobraźnię
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
RtjgWkeKltNH1
Ćwiczenie 3
Asia, opowiadając o ostatniej książce, tak bardzo 1. pobudziła moją wyobraźnię, że wydawało mi się, że przeżywam wszystkie przygody razem z bohaterami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1QG09mk7gEyk
Ćwiczenie 4
Pogrupuj wyrazy na synonimy do słowa „wyobraźnia i rodzinę wyrazów do tego słowa. synonimy Możliwe odpowiedzi: 1. niewyobrażalny, 2. pomysłowość, 3. imaginacja, 4. wyobrażenie, 5. fantazja, 6. wyobrażać sobie, 7. wyobrażony, 8. wyobrażalny, 9. polot, 10. kreatywność, 11. rodzina wyrazów
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Wysłuchaj lub obejrzyj film, na którym Elżbieta Golińska recytuje wiersz Józefa Ratajczaka pt. Pożegnanie baśni.

RRPHBO46SJYnn
Nagranie video. Na początku pojawia się plansza z napisem: Józef Ratajczak „Pożegnanie baśni". Następnie Elżbieta Golińska czyta wiersz w sali teatralnej z rzędami bordowych krzeseł. Na końcu filmu pojawia się plansza z napisami: wystąpiła Elżbieta Golińska, realizacja Contentplus.pl, na zlecenie Uniwersytetu Wrocławskiego, w ramach projektu „E‑podręczniki do kształcenia ogólnego”, wrzesień 2014.
Pożegnanie baśniJózef Ratajczak
Józef Ratajczak Pożegnanie baśni

Jeśli już zaczniesz
wszystko widzieć wyraźnie,
blask od cienia
odróżnisz,
odejdą baśnie,
by nigdy nie wrócić.
Zwierzęta mówić przestaną,
czary odlecą z przedmiotów,
wieloryb się zmieni w butelkę tranu,
a słońce w kroplę potu.

unikatowy_nr_id_wpisu_02 Źródło: Józef Ratajczak, Pożegnanie baśni, [w:] tegoż, Pożegnanie baśni, Poznań 1972.
Polecenie 7

Napisz, w jaki sposób bawisz się swoimi zabawkami.

Wskazówka: Weź pod uwagę to, czy zwykłym przedmiotom w czasie zabawy, nadajesz czarodziejską moc, np. lalki i misie mają zdolność mówienia.

R1IsOATCPHAzK
(Uzupełnij).
RwhEC9HDiYZ9m
Ćwiczenie 5
Na podstawie wiersza Józefa Ratajczaka uzupełnij metafory.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, jak rozumiesz metafory przywołane w utworze Józefa Ratajczaka Pożegnanie baśni.

RxKMcEXwLKJLV
(Uzupełnij).
Ćwiczenie 7

Określ, kiedy człowiek staje się, zdaniem podmiotu lirycznego w wierszu, dorosłym.

R9VY6asI6SFpY
(Uzupełnij).

Sprawdź, czy umiesz!

Ćwiczenie 8
R17xCySbbni0y1
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 8
R1gQ7aYJQw9DY
Na podstawie wiersza Juliana Tuwima "Cuda i dziwy" wypisz zjawiska, które należą do świata fantazji. Stwórz w wyobraźni jego obraz i zatytułuj go.
Ćwiczenie 9
R1H9vKvwDxrQh
zadanie interaktywne
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Zabaw się w poetę i posłuż się takim samym chwytem poetyckim, jak Julian Tuwim. Nadaj cechy ludzkie roślinom, zwierzętom albo zjawiskom. Zapisz swoje pomysły w polu poniżej lub w zeszycie. Przedstaw je całej klasie.

RHqgsBhaHgvrQ
Polecenie 9

Przygotujcie inscenizację wiersza Juliana Tuwima zatytułowaną „Cuda i dziwy”.

  • To, co się dzieje na obrazach opisanych w wierszu, możecie wzbogacić wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi oraz ruchem scenicznym. A może znacie piosenkę, którą mogłoby zaśpiewać słonko?

  • Wybierzcie reżysera, narratora, który przeczyta wiersz, dźwiękowców i grupę choreograficzną.

  • Bawcie się wyobraźnią!

R10DkMfGLrV47
Polecenie 10

Porozmawiaj z kolegami o pracy nad przedstawieniem. Co sądzisz o waszym wspólnym dziele? Opowiedz o tym, co było najciekawsze w tej pracy, a co sprawiało ci trudność. Dlaczego?

RebsJU6xI14zs
RvWBXGsQytvV3
Ćwiczenie 10
Połącz wyrazy w pary tak, aby uzyskać istniejące związki frazeologiczne. widzieć coś Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni dac się ponieść Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni coś przekracza Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni puścić Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni przemówić Możliwe odpowiedzi: 1. granice wyobraźni, 2. wodze wyobraźni, 3. na skrzydłach wyobraźni, 4. do wyobraźni, 5. oczami wyobraźni
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 11

Wyjaśnij znaczenie podanych związków frazeologicznych, następnie ułóż z nimi zdania.

RJpmzL0obnHh6