Dokumentacja związana z obsługą statku powietrznego w porcie lotniczym
Obsługa operacyjna portu lotniczego i współpraca ze służbami żeglugi powietrznej — Technik lotniskowych służb operacyjnych
Obieg dokumentów w porcie lotniczym
INTERAKTYWNE NARZĘDZIE TYPU SCENARIO‑BASED LEARNING

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfqjxoH6e
Informacje do zadań 1:
Wyważenie samolotu jest kluczowym elementem podczas przygotowania do lotu. Odpowiednie rozłożenie ciężaru oraz poprawne obliczenie położenia środka ciężkości ma wielki wpływ na sterowność samolotu, spalanie, w tym także na bezpieczeństwo lotu.
LIR (Loading Instruction Report) — jest to instrukcja załadunku opisująca, gdzie i w jaki sposób służby odpowiedzialne za załadowanie statku powietrznego mają umieścić cały ładunek zabierany na pokład.
Na początek wcielasz się w rolę specjalisty do spraw załadunku, Twoim zadaniem jest dbanie o odpowiednie rozmieszczenie załadunku na pokładzie statku powietrznego.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Informacje do zadań 2:
Rozróżniamy dwa rodzaje zgłaszania zdarzeń lotniczych. Są to:
VORS (system dobrowolnego zgłaszania zdarzeń) oraz MORS (system obowiązkowego zgłaszania zdarzeń).
W przypadku osoby będącej członkiem służby naziemnej w porcie lotniczym oraz kiedy zdarzenie znajduje się w wykazie zdarzeń wymaga się zgłaszania zdarzeń lotniczych w systemie MORS. VORS przysługuje, gdy zdarzenie nie jest w wymienione w wykazie lub gdy nie jesteś osobą wyznaczoną przez wykaz do zgłaszania zdarzeń lotniczych.
Formularze dotyczące zgłoszenia zdarzeń dzielimy na:
Formularz ogólny — do użycia przez użytkowników statków powietrznych, zarządzających lotniskami, agentów handlingowych itp.
Formularz dla zdarzeń związanych ze służbami ruchu lotniczego lub interakcjami pomiędzy służbami ATM/CNS a załogami (w tym naruszenia przestrzeni powietrznej, zaniżenia separacji itp.).
Formularz dla zdarzeń związanych z aktywnością ptaków i innych zwierząt.
Formularz zgłoszenia zdarzenia technicznego — dla organizacji projektujących, produkujących, obsługujących i zarządzających ciągłą zdatnością do lotu.
Formularz zgłoszenia dla operatorów i organizacji zaangażowanych w zarobkowe operacje lotnicze.
Teraz wcielasz się w rolę przedstawiciela agenta handlingowego odpowiedzialnego za prawidłowy przebieg operacji na płycie postojowej oraz za odprawę pasażerów, bagażu, towarów, a także za zgłaszanie zdarzeń lotniczych.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Informacje do zadań 3:
Do zadań koordynatora rejsu oprócz pracy obsługowej przy statku powietrznym należy również uzupełnianie oraz przekazywanie różnego rodzaju dokumentacji, która następnie zostaje wykorzystana przy wspomnianej wcześniej obsłudze. Część z tych dokumentów jest przekazywana również pilotom, którzy potrzebują ich do bezpiecznego oraz zgodnego z przepisami wykonywania lotu. Są to:
Notam
Arkusz masy i wyważenia
Plan lotu
Raport pogodowy
Tym razem wcielisz się w koordynatora rejsu (ramp agent), którego zadaniem jest pomaganie przy załadunku i rozładunku przylotów i odlotów samolotów. Oprócz tego do Twoich obowiązków należy podstawowe serwisowanie i obsługiwanie samolotów, przetwarzanie bagażu i dostarczanie pilotom niezbędnych dokumentów.
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.
Informacje do zadań 4:
Jako koordynator rejsu w przypadku różnych sytuacji awaryjnych musisz kontaktować się bezpośrednio z dyżurnym operacyjnym lotniska. Dyżurny operacyjny jako „mózg” całej obsługi i zarządzania lotniskiem będzie potrafił odpowiednio przydzielić polecenia konkretnym służbom oraz przekazać im niezbędne informacje w celu opanowania sytuacji awaryjnej.
Zaznacz wszystkie poprawne odpowiedzi.
Informacje do zadań 5:
Lista pasażerów — jest to dokument przedstawiający informacje o pasażerach i ich rozmieszczeniu na pokładzie statku powietrznego.
Instrukcja załadunku — jest to instrukcja załadunku opisująca, gdzie i w jaki sposób służby odpowiedzialne za załadowanie statku powietrznego mają umieścić cały ładunek zabierany na pokład.
Arkusz masy i wyważenia — jest to arkusz wyważenia samolotu określający rzeczywisty załadunek samolotu oraz położenie środka ciężkości.
Notam — wydawana na żądanie zwięzła depesza rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierająca informacje o ustanowieniach, stanie lub zmianach urządzeń lotniczych; służb, procedur, a także o utrudnieniach i niebezpieczeństwie, których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi.
Raport pogodowy — jest to prognoza pogody występującej po trasie danego statku powietrznego, na lotnisku docelowym i zapasowych.
Depesza LDM — jest to depesza zawierająca wszystkie najważniejsze informacje o rejsie przylotowym. Zawiera się w niej: ilość pasażerów, potrzebę obecności agentów PSM (agenci przydzieleni do pomocy niepełnosprawnym pasażerom oraz samotnie podróżującym dzieciom), podział bagaży między lukami bagażowymi, ilość członków załogi i ich konfiguracja oraz informacje o poczcie, cargo lub innych ładunkach.
Dokumentacja techniczna statku powietrznego — zbiór dokumentów i certyfikatów informujących o statku powietrznym jego stanie technicznym i zdatności do lotu.
Formularz ogólny zgłaszania zdarzeń lotniczych — formularz służący do zgłaszania zdarzeń lotniczych przez użytkowników statków powietrznych, zarządzających lotniskami, agentów handlingowych itp.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawną odpowiedź.
Zaznacz poprawna odpowiedź.
Zaznacz właściwą odpowiedź.


















