Na zdjęciu pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie. Pomnik przedstawia Chopina siedzącego pod wierzbą płaczącą. W tle znajduje się park w jesiennych barwach. Temat lekcji: Konkurs pianistyczny im. Fryderyka Chopina.
Ważne daty
1810 - 1849 – lata życia Fryderyka Chopina;
1927 – I edycja Konkursu Chopinowskiego;
1949 – IV edycja Konkursu Chopinowskiego;
1955 – V edycja Konkursu Chopinowskiego;
1975 – IX edycja Konkursu Chopinowskiego;
2005 – XV edycja Konkursu Chopinowskiego.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RofGlv4TH6oei
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne, określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej;
2) zna i wymienia instytucje upowszechniające kulturę muzyczną we własnym regionie, kraju i na świecie oraz ich działalność, a także śledzi wydarzenia artystyczne;
Nauczysz się
stosować właściwą terminologię muzyczną;
rozpoznawać polskich laureatów Konkursu Chopinowskiego;
opisywać przebieg Konkursu Chopinowskiego.
Historia Konkursu Chopinowskiego
Konkursy instrumentalne pozwalają młodym muzykom zaprezentować swój kunszt wykonawczy i interpretacyjny. Jednym z najstarszych jest Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, nazywany inaczej Konkursem Chopinowskim. To warszawskie wydarzenie należy do najbardziej prestiżowych, a uzyskanie w nim tytułu laureata otwiera drogę do kariery światowej. Pierwsza edycja odbyła się w 1927 roku. Od początku poświęcony był tylko jednemu kompozytorowi, uważanemu za ucieleśnienie całego romantyzmu - Fryderykowi Chopinowi. Miejscem wydarzenia była sala Filharmonii w Warszawie, przemianowanej potem na Filharmonię NarodowąFilharmonia NarodowaFilharmonię Narodową w Warszawie. Kolejne edycje miały odbywać się co pięć lat, jednak z uwagi na II wojnę światową IV edycja konkursu musiała poczekać do roku 1949, natomiast z powodu odbudowy sali koncertowej V edycja odbyła się sześć lat później. Kolejne edycje odbywają się według wstępnych założeń – co pięć lat.
RZ46NC2Cjj28B
R9kbGyx5dBHX5
Zasady Konkursu Chopinowskiego
Przebieg konkursu zmieniał się wraz z kolejnymi edycjami. Początkowo miał dwa etapy, następnie trzy, a obecnie składa się z czterech. Pierwszy obejmuje wykonanie wybranego nokturnuNokturnnokturnu, dwie etiudyEtiudaetiudy oraz balladęBalladaballadę, scherzoScherzoscherzo, lub BarkarolęFis‑dur op. 60, lub FantazjęFantazjaFantazję f‑moll op. 49. Kolejność wykonywania utworów jest dowolna z wyjątkiem etiud z grup a i b, które należy wykonać jedna po drugiej. W drugim etapie uczestnicy wykonują jeden wybrany utwórII etap konkursu:wybrany utwór z pośród podanych, jeden walc, jeden polonez oraz dowolny utwór lub utwory Chopina, tak aby wypełnić czas występu, który trwa od 30 do 40 minut. Trzeci etap skupia się na mazurkachMazurekmazurkach – należy wykonać ich cały cykl, a także Sonatę b‑moll op. 35, lub Sonatę h‑moll op. 58 lub pełny cykl Preludiów op. 28. Ostatni czwarty etap jest finałem, w którym wykonywany jest jeden z koncertów fortepianowych Chopina – e‑moll op. 11, lub f‑moll op. 21. Konkurs przewiduje nagrody stałe, a także nagrody specjalne, np. za najlepsze wykonanie mazurków, za najlepsze wykonanie koncertu itp. Spośród finalistów wybierany jest laureat, który według jury zagrał najlepiej ze wszystkich finalistów.
Dwie grupy etiud - I etap
grupa a) C‑dur op. 10 nr 1; cis‑moll op. 10 nr 4; Ges‑dur op. 10 nr 5; F‑dur op.10 nr 8; c‑moll op.10 nr 12; a‑moll op.25 nr 11.
grupa b) a‑moll op.10 nr 2; C‑dur op. 10 nr 7; As‑dur op. 10 nr 10; Es‑dur op. 10 nr 11; a‑moll op.25 nr 4; e‑moll op. 25 nr 5; gis‑moll op.25 nr 6; h‑moll op.25 nr 10.
źródło: http://chopin2020.pl/#information; regulamin konkursu w wersji pdf, s. 7
źródło: http://chopin2020.pl/#information; regulamin konkursu w wersji pdf, s. 8
Walce
Walc Es‑dur op. 18; Walc As‑dur op. 34 nr 1; Walc F‑dur op. 34 nr 3; Walc As‑dur op. 42; Walc As‑dur op. 64 nr 3.
źródło: http://chopin2020.pl/#information; regulamin konkursu w wersji pdf, s. 8
Polonezy
Andante spianato i Polonez Es‑dur op. 22; Polonez fis‑moll op. 44; Polonez As‑dur op. 53; albo oba polonezy z op. 26
źródło: http://chopin2020.pl/#information; regulamin konkursu w wersji pdf, s. 8
Polecenie 1
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi utworów Fryderyka Chopina: Barkarola Fis‑Dur, Fantazja f‑moll i Ballada G‑dur. Odpowiedz na pytanie: Jakie utwory mogą wykonywać uczestnicy pierwszego etapu Konkursu Chopinowskiego?
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi utworów Fryderyka Chopina: Barkarola Fis‑Dur, Fantazja f‑moll i Ballada G‑dur. Odpowiedz na pytanie: Jakie utwory mogą wykonywać uczestnicy pierwszego etapu Konkursu Chopinowskiego?
Zapoznaj się z opisami alternatywnymi utworów Fryderyka Chopina: Barkarola Fis‑Dur, Fantazja f‑moll i Ballada G‑dur. Odpowiedz na pytanie: Jakie utwory mogą wykonywać uczestnicy pierwszego etapu Konkursu Chopinowskiego?
Wyobraź sobie, że jesteś uczestnikiem pierwszego etapu Konkursu Chopinowskiego i musisz wykonać jeden z utworów określonych w regulaminie. Wysłuchaj nagrań i wybierz jeden z nich. Uzasadnij swój wybór.
R18nbg5s8mia8
RtFs0nqoWkDES
R1ZbIzfBWe0Db
Polacy, którzy zostali laureatami Konkursu Chopinowskiego
Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina ma za sobą już XVII edycji. W czterech z nich to Polacy uzyskali tytuł laureata, byli to Halina Czerny‑Stefańska (edycja IV), Adam Harasiewicz (edycja V), Krystian Zimerman (edycja IX) oraz Rafał Blechacz (edycja XV).
RuIyL3xAfAwzM
RIBXD1XA2YqTA
RQYYKCkok2IbU
RY0Qp9jVJoZAu
Zadania
R64pnV00lNpVO
Ćwiczenie 1
R1eofG1eOXbow
Ćwiczenie 2
R1VjpOwNmWpse
Ćwiczenie 3
RNu2jPfpUyTIl
Ćwiczenie 4
RXIbce9czcrNq
Ćwiczenie 5
RBCjWGFxiLSTw
Ćwiczenie 6
R1o8HZwhUfd7e
Ćwiczenie 7
Słownik pojęć
Ballada
Ballada
utwór wokalny o treści epickiej, wolny i nastrojowy; też: utwór instrumentalny o swobodnej budowie.
Etiuda
Etiuda
krótki utwór na instrument solo przeznaczony w założeniu dla celów ćwiczeniowo‑technicznych; szkolne etiudy, np. fortepianowe, opierają się zwykle na jednym wybranym problemie technicznym; etiudy koncertowe — obok walorów dydaktycznych mają wartość dzieł artystycznych (między innymi: F. Chopin, F. Liszt, C. Debussy)
Fantazja
Fantazja
utwór instrumentalny o swobodnej budowie, często improwizowany, nawiązujący także do istniejących już w danym okresie form i gatunków.
Filharmonia Narodowa
Filharmonia Narodowa
polska instytucja kultury, pod jej patronatem organizowany jest Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina oraz festiwal Warszawska Jesień. W gmachu instytucji urzęduje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej. W samym budynku często odbywają się koncerty symfoniczne, recitale, wieczory kameralne, koncerty dla młodzieży, niedzielne koncerty, Poranki i Popołudnia dla Małych Melomanów. Oprócz tego w siedzibie Filharmonii organizowane są kongresy, sympozja, ekspozycje i spotkania. Instytucja posiada salę koncertową na 1072 miejsca oraz salę kameralną na 378 miejsc. Warto nadmienić, że Filharmonia Narodowa pełni także funkcję nagraniową dla polskich i zagranicznych firm płytowych.
Mazurek
Mazurek
stylizowana forma muzyczna oparta na jednym z trzech tańców tj. mazurze, oberku czy kujawiaku, w metrum Indeks górny 33/Indeks dolny 44 lub Indeks górny 66/Indeks dolny 88. Tempo zróżnicowane, od wolnego do szybkiego. Wśród znanych kompozytorów tworzących mazurki wyróżnia się: Fryderyka Chopina, czy Karola Szymanowskiego.
Nokturn
Nokturn
utwór instrumentalny o spokojnym, sentymentalnym charakterze, mający oddać nastrój nocy.
Scherzo
Scherzo
pogodny utwór muzyczny.
Walc
Walc
taniec towarzyski w takcie 3/4, w tempie umiarkowanie szybkim; też: muzyka do tego tańca lub utwór muzyczny oparty na jego rytmie.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
J. Habela, Słowniczek muzyczny, PWM, Kraków 1998.
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna
Bibliografia
Janusz Ekiert, Chopin wiecznie poszukiwany: Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 2010.