Katalog interaktywny
Qué problemas tienen los adolescentes? Analiza el catálogo para conocer más expresiones relacionadas con este tema. También fíjate en los consejos que se proponen para solucionar estos problemas.
Katalog składa się z dziesięciu slajdów pogrupowanych w cztery kategorie: PROBLEMAS ESCOLARES, PROBLEMAS FAMILIARES, PROBLEMAS AMOROSOS, OTROS PROBLEMAS. Na każdym slajdzie znajduje się zdjęcie z nazwą kategorii oraz wyrażaniem związanym z problemami, których doświadczają nastolatkowie.
W kategorii PROBLEMAS ESCOLARES znajdują się wyrażania: acoso escolar, tener miedo a hablar en público, suspender un examen. W kategorii PROBLEMAS FAMILIARES znajdują się wyrażania: discutir con los padres, conflictos con los hermanos. W kategorii PROBLEMAS AMOROSOS znajdują się wyrażania: pasar por una ruptura amorosa, tener celos, el amor no correspondido. W kategorii OTROS PROBLEMAS znajdują się wyrażania: ser adicto al móvil, pasar demasiado tiempo jugando a los videojuegos. Na każdym slajdzie znajdują się trzy punkty, po kliknięciu na które pojawiają się dodatkowe zdjęcia z podpisami lub nagrania dźwiękowe z transkrypcją. Ponadto każdy slajd zwiera dane katalogowe oraz nagranie dźwiękowe.
Pierwszy slajd acoso escolar. Zdjęcie przedstawia młodą dziewczynę chowającą się za murem. Za rogiem stoi dwóch nastolatków, którzy patrzą w stronę miesiąca, w którym chowa się dziewczyna. Dane katalogowe: Categoría: problemas escolares. Nombre: acoso escolar. Consejo: Deberías hablar con un adulto de confianza, por ejemplo con un profesor. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Cualquier forma de maltrato físico, verbal o psicológico que se produce entre niños y jóvenes en edad escolar. Pierwszy punkt zawiera nagranie dźwiękowe słowa maltrato. Drugi punkt zawiera zdjęcie nastolatka rozmywającego z osobą dorosłą. Podpis do zdjęcia: Deberías hablar con un adulto de confianza, por ejemplo con un profesor. Trzeci punkt zawiera nagranie dźwiękowe z transkrypcją: Según la información de UNICEF más de la mitad de los jóvenes sufre acoso escolar.
Drugi slajd tener miedo a hablar en público. Zdjęcie przedstawia widownię sali teatralnej i scenę, na którą opuszana jest kurtyna. Dane katalogowe: Categoría: problemas escolares. Nombre:tener miedo a hablar en público. Consejo: Deberías aprender cómo reducir el estrés. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Sentir mucha ansiedad y nerviosismo a la hora de expresarse en público. Conocido también como estrés escénico. Pierwszy punkt zawiera grafikę przedstawiającą zestresowanego mężczyznę w garniturze, podczas wystąpienia publicznego. Podpis zdjęcia: Estrés escénico. Drugi punkt zawiera zdjęcie dziewczyny siedzącą po turecku na kocu w parku. Dziewczyna jest zrelaksowana. Ma zamknięte oczy i trzyma ręce oparte na kolanach. Podpis zdjęcia: Deberías aprender cómo reducir el estrés. Trzeci punkt zawiera nagranie słowa el público.
Trzeci slajd suspender un examen. Zdjęcie przedstawia dziewczynę w klasie lekcyjnej podczas pisania tekstu, Dziewczyna ma skupioną i zmartwioną minę. Dane katalogowe: Categoría: problemas escolares. Nombre: suspender un examen. Consejo: Tus amigos que han aprobado el examen te podrían ayudar. Nagranie dźwiękowe do slajdu: No aprobar el examen. Pierwszy punkt zawiera zdjęcie trójki nastolatków siedzących na trawie w parku i uczących się razem. mają ze sobą dwa laptopy. Podpis zdjęcia: Tus amigos que han aprobado el examen te podrían ayudar. Drugi punkt zawiera zdjęcie dziewczyny siedzącej przy biurku i czytającej książkę. Dziewczyna jest zestresowana. Wokół dziewczyny, na biurku leżą dwa stosy książek. Podpis zdjęcia: Normalmente estás muy estresado antes de un examen? Trzeci punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Es bueno comer chocolate antes de un examen porque ayuda a reducir el estrés.
Czwarty slajd discutir con los padres. Zdjęcie przedstawia ojca mówiącego coś do córki. Ma zdenerwowaną minę i gestykuluje rękoma. Dziewczyna siedzi przed komputerem i nie patrzy na tatę. Ma na sobie bluzę z kapturem. Dane katalogowe: Categoría: problemas familiares. Nombre: discutir con los padres. Consejo: Yo en tu lugar intentaría encontrar el motivo de las discusiones y pensaría cómo cambiar la situación. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Pelearse con los padres muchas veces se debe a las diferencias intergeneracionales. Pierwszy punkt zawiera grafikę przedstawiającą dwie postaci z krawatami. Pierwsza podnosi jedną rękę do góry, druga unosi obie ręce. Podpis do grafiki: Yo en tu lugar intentaría encontrar el motivo de las discusiones y pensaría cómo cambiar la situación. Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe wyrażenia: diferencias intergeneracionales. Trzeci punkt zawiera zdjęcie dziewczynki, która siedzi przy biuru i pisze coś w zeszycie. Podpis zdjęcia: Las tareas de casa.
Piąty slajd conflictos con los hermanos. Zdjęcie przedstawia dwie młode dziewczyny ze smutnym wyrazem twarzy, Jedna z nich patrzy w dal. Druga siedzi na fotelu i patrzy na telefon. Dane katalogowe: Categoría: Problemas familiares. Nombre: Conflictos con los hermanos. Consejo: Yo que tú hablaría sobre el tema con otro miembro de la familia. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Tener discusiones frecuentes con los hermanos tiene impacto en el bienestar de toda la familia. Pierwszy punkt zawiera zdjęcie dziewczyny rozmawiającej z babcią. Podpis zdjęcia: Yo que tú hablaría sobre el tema con otro miembro de la familia. Drugi punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Tener hermanos no siempre es fácil. Trzecie punkt zawiera nagranie słowa: discutir.
Szósty slajd pasar por una ruptura amorosa. Zdjęcie przedstawia płaczącą kobietę siedzącą na schodach. W tle widać mężczyznę idącego w przeciwnym kierunku. Dane katalogowe: Categoría: problemas amorosos.Nombre: pasar por una ruptura amorosa. Consejo:Yo en tu lugar saldría mucho con los amigos y haría las cosas que me gustan. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Sucede cuando decidimos no continuar una relación amorosa con otra persona o cuando nuestra pareja toma esta decisión. Pierwszy punkt zawiera zdjęcie grupy przyjaciół siedzących wspólnie na kocu parku. Podpis do zdjęcia: Yo en tu lugar saldría mucho con amigos y haría las cosas que me gustan. Drugi punkt zawiera grafikę przedstawiającego ludzika ze złamanym sercem. Ludzik ma opuszczoną głowę, smutną minę, a w ręku trzyma ułamanego kwiatka. Podpis do grafiki: Tener el corazón roto. Trzeci punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Has pasado alguna vez por una ruptura amorosa?
Siódmy slajd tener celos. Zdjęcie przedstawia niebieskie oko w dużym przybliżeniu. W tęczówce oka odbija się cień całującej się pary. Dane katalogowe: Categoría:problemas amorosos. Nombre:tener celos. Consejo: Deberías hablar con tu pareja y contarle cómo te sientes. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Sentir mucho miedo de perder a nuestra pareja, estar celoso. Pierwszy punkt zawiera nagranie wyrażenia tener celos. Drugi punkt zawiera zdjęcie pary siedzącej na brzegu morza. Kobieta i mężczyzna zwróceni jest do siebie bokiem, zachowany jest między nimi dystans. Podpis zdjęcia: Deberías hablar con tu pareja y contarle cómo te sientes. Trzeci punkt zawiera zdjęcie pary w parku. Chłopak pisze na telefonie, dziewczyna uważnie mu się przygląda. Podpis zdjęcia: Mi novia a veces está muy celosa.
Ósmy slajd el amor no correspondido. Zdjęcie przedstawia złamane na pół serce wycięte z tektury. Dane katalogowe: Categoría: problemas amorosos. Nombre:el amor no correspondido. Consejo:Yo intentaría olvidarme de esta persona. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Sucede cuando te enamoras de alguien, pero esta persona no siente lo mismo por ti. Pierwszy punkt zawiera nagranie dźwiękowe wyrażania: problemas amorosos. Drugi punkt zawiera zdjęcie przedstawiające namalowną dziewczynkę, która wypuszcza z ręki balon w kształcie serca. Podpis zdjęcia: Yo intentaría olvidarme de esta persona. Trzeci punkt zawiera nagranie dźwiękowe: El amor no correspondido duele mucho.
Dziewiąty slajd ser adicto al móvil. Zdjęcie przedstawia dwóch chłopców siedzących obok siebie na krawężniku. Nie rozmawiają ze sobą. Każdy z nich patrzy we własny telefon. Dane katalogowe: Categoría: otros problemas. Nombre: ser adicto al móvil. Consejo: Yo que tú buscaría ayuda de un psicólogo. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Tener problemas para controlar el uso del móvil, usarlo de manera excesiva y peligrosa para la salud mental. Pierwszy punkt zawiera zdjęcie wizyty pacjenta w gabinecie psychologicznym Podpis do zdjęcia: Yo que tú buscaría ayuda de un psicólogo. Drugi punkt zawiera zdjęcie osoby skrolującej telefon. Podpis do zdjęcia: El 36,7 % de los adolescentes de entre 12 y 17 años usa el móvil más de seis horas al día. Trzeci punkt zawiera nagranie dźwiękowe: Y tú? Cuántas horas al día usas al móvil?
Dziesiąty slajd pasar demasiado tiempo jugando a los videojuegos. Zdjęcie przedstawia chłopaka ze słuchawkami grającego w grę wideo. W tle widoczna jest dziewczyna, która krzyczy do chłopaka. Dane katalogowe: Categoría: otros problemas. Nombre: pasar demasiado tiempo jugando a los videojuegos. Consejo: Deberías buscarte un pasatiempo nuevo, por ejemplo, un deporte de equipo. Nagranie dźwiękowe do slajdu: Pasar mucho tiempo jugando a los videojuegos puede ser el primer síntoma de problemas de adicción. Pierwszy punkt zawiera słowa adicción. Drugi punkt zawiera zdjęcie dziewczyn grających w koszykówkę. Podpis do zdjęcia: Jugar a los videojuegos de manera excesiva es malo para la salud. Trzeci punkt zawiera. Podpis do zdjęcie osoby trzymającej pad do gry wideo. Podpis do zdjęcia: Jugar a los videojuegos de manera excesiva es malo para la salud.
Relaciona las siguientes expresiones con su significado.
Vuelve a analizar el contenido del catálogo. Luego, decide si estas frases son verdaderas o falsas.
Forma parejas para crear expresiones.