E-materiały do kształcenia zawodowego

Wycieki paliw gazowych

BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych i BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych wyodrębnionej w zawodzie - Technik gazownictwa 311913

s
bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych i BUD.29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych i  BUD. 29. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją instalacji gazowych: lokalizowanie oraz usuwanie awarii sieci, przyłączy i instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.28.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy.

Uczeń: 8) określa ryzyko wystąpienia zagrożenia wybuchem w środowisku pracy.

BUD.28.4. Organizowanie i wykonywanie robót związanych z eksploatacją sieci gazowych.

Uczeń: 2) wykonuje prace związane z eksploatacją sieci gazowych zgodnie z procedurami prac niebezpiecznych i gazoniebezpiecznych:

6) organizuje i wykonuje prace związane z usuwaniem awarii gazociągu.

BUD.29.1.Bezpieczeństwo i higiena pracy.

Uczeń: 5) określa ryzyko wystąpienia zagrożenia wybuchem w miejscu pracy.

BUD.29.4. Organizowanie i wykonywanie robót związanych z eksploatacją instalacji gazowych.

Uczeń:

1) organizuje i wykonuje prace związane z eksploatacją instalacji gazowych zgodnie z procedurami prac niebezpiecznych i gazoniebezpiecznych;

6) organizuje i wykonuje prace związane z usuwaniem awarii instalacji gazowych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji i dokumentacji robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

Materiał Wycieki paliw gazowych składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Przedstawia symulację niekontrolowanego wycieku paliw gazowych z wykorzystaniem przedstawiających skutki wybuchu gazu.

Dzięki niemu uczeń samodzielnie przeprowadzi laboratoryjne doświadczenie obrazujące wybuchowe właściwości gazów, wykorzystując do tego: gaz ziemny, propan‑butan i tlenek węgla.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDcyIsjd2fInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rozpoznawania zagrożeń związanych z niekontrolowanym wyciekiem paliw gazowych oraz skutków takich wycieków.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDqg5Lnci8Słownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDgO9Y33GZPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDPPj1IaMFPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1H5XHsUnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDQmaYUivOInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik gazownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik gazownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją i dokumentacją robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Animacja w 3D

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z animacją przedstawiającą symulacje niekontrolowanego wycieku paliw gazowych oraz skutki wybuchu gazu. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów napisał na kartce zdanie, które traktuje o początku animacji. Kartka jest przekazana do kolejnego ucznia, który dopisuje drugie zdanie – c.d. streszczenia animacji. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, aby koncentrowali się jedynie na fragmencie animacji, żeby każdy z uczniów mógł zamieścić swoje zdanie. Po zakończonej pracy nauczyciel odczytuje streszczenie, pyta o wnioski: czy jest ono pełne, czy praca ta była trudna etc.

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z animacją. Każdy z uczniów tworzy, w oparciu o to multimedium, komiks - bohaterem może być sam uczeń, bohater filmowy, komiksowy, wymyślona postać. Historyjka obrazkowa powinna zawierać wszystkie kluczowe elementy przedstawione w animacji. Po zakończonej pracy komiksy są prezentowane w formie wystawy, każdy z uczniów może je przeczytać, obejrzeć, zadać autorowi pytanie.

Wirtualne laboratorium

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z wirtualnym laboratorium przedstawiającym granice wybuchowości gazów. Następnie formułują problem i dyskutują nad nim. Nauczyciel pozwala na zgłaszanie wszystkich pomysłów i rozwiązań, w dowolnej formie - poprawność językowa jest tu, czyli podczas burzy mózgów (giełdy pomysłów, sesji odroczonej oceny, jarmarku pomysłów, konferencji dobrych pomysłów), drugorzędna. Pomysły te nie są ani oceniane, ani komentowane.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z animacją, dzielą się na grupy. Każda z nich notuje swoje refleksje, dotyczące multimedium, w sposób graficzny (mapa myśli),  porządkując wiadomości i znajdując związki pomiędzy elementami. Uczniowie mogą wykorzystywać rysunki, symbole, wycinki, krótkie zwroty, hasła. Po zakończonej pracy grupy porównują swoje mapy, wyciągają wspólne wnioski.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Animacja w 3D oraz wirtualne laboratorium stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z animacją uczeń może stworzyć projekt własnego multimedium. Wirtualne laboratorium może być pretekstem do zrobienia portfolio na temat granic wybuchowości gazów.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Animacja w 3D

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą włączyć audiodeskrypcję;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć mapę pamięci, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach notatki w formie fiszek.

Wirtualne laboratorium

Wirtualne laboratorium zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach informacji traktujących o granicach wybuchowości gazów; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować własne wirtualne laboratorium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści