1851 – powstanie opery Giuseppe Verdiego Rigoletto
1867 – powstanie opery Giuseppe Verdiego Don Carlos
1889‑1890 – powstanie opery Pietra Mascagniego Rycerskość wieśniacza
1892 – powstanie opery Ruggera Leoncavallo Pajace
1858‑1924 – lata życia Giacomo Pucciniego
Ważniejsze opery Pucciniego:
Cyganeria (1896)
Tosca (1900)
Madama Butterfly (1904)
Turandot (ukończona przez Franco Alfano, 1925)
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
RJ6F9Xn0d7fQL1
Scenariusz zajęć do pobrania.
Scenariusz zajęć do pobrania.
Źródło: online skills, cc0.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
7. Romantyzm. Uczeń:
2) omawia cechy wybranych form muzycznych:
a) wielkie (sonata, symfonia, opera, dramat muzyczny, poemat symfoniczny, koncert),
3) wymienia i klasyfikuje instrumenty muzyczne charakterystyczne dla epoki romantyzmu: fortepian, pianino, gitara, harfa; instrumenty smyczkowe (skrzypce, altówka, wiolonczela, kontrabas), instrumenty dęte: róg (waltornia), obój, flet, klarnet, saksofon; wymienia kompozytorów romantyzmu i charakteryzuje ich twórczość: Franz Schubert, Hector Berlioz, Felix Mendelssohn‑Bartholdy, Robert Schumann, Ferenc Liszt, Gioacchino Rossini, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Giacomo Puccini i późny romantyzm: Johann Brahms, Piotr Czajkowski, Gustav Mahler;
4) omawia szkoły narodowe: niemiecka (Carl Maria von Weber i Richard Wagner), czeska (Bedřich Smetana i Antonín Dvořák), polska (Stanisław Moniuszko, Fryderyk Chopin i Zygmunt Noskowski), rosyjska (Potężna Gromadka, a w niej przede wszystkim: Modest Musorgski, Aleksander Borodin i Nikołaj Rimski‑Korsakow), hiszpańska (Isaac Albéniz, Enrique Granados), francuska (César Franck), angielska (Edward Elgar, Ralph Vaughan Williams), w Skandynawii: norweska (Edvard‑Grieg) i fińska (Jan Sibelius);
6) zna pojęcia: kantylena, tempo rubato, transkrypcja fortepianowa, wirtuoz, uwertura koncertowa, muzyka programowa, leitmotiv, szkoła narodowa, instrumentacja.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
Nauczysz się
opisywać weryzm jako konsekwencję przemian we włoskiej operze XIX wieku;
przedstawiać najważniejsze informacje na temat oper Leoncavalla i Mascagniego;
charakteryzować dzieła Pucciniego.
Opera włoska XIX wieku
Opera, jeden z najważniejszych gatunków muzycznych XIX wieku, realizował postulaty romantyzmu, wpisywał się w ideę korespondencji sztuk, ale manifestował także reakcje kompozytorów na różnorodne wydarzenia polityczne.
Odpowiednio do powyższych uwag wskazać można kilka głównych zakresów tematycznych, jakie dominowały w XIX wieku: historia, patriotyzm, folkloryzm, baśniowość, fantastyka, egzotyzm, naturalizm. Wątki te realizowały zarówno opery klasycyzujące (nawiązujące do osiągnięć Wolfganga Amadeusza Mozarta), jak i typowe XIX‑wieczne upostaciowania: monumentalna opera grand (Francja), dramat muzyczny (Niemcy, Włochy) i opera werystyczna (Włochy).
Szczególnie interesująco gatunek ten ewoluował na obszarze Włoch. Jeśli będziemy pamiętać, że był to czas gwiazd operowych i wirtuozostwa wokalnego, a odbiorcą dzieł było najczęściej mieszczaństwo, w pewnym stopniu na gatunku tym odcisnął piętno sentymentalizm i rys banalności.
RBiQVVG38Y8vY1
Zdjęcie przedstawia wnętrze teatru La Fenice - teatr operowy w Wenecji, jego nazwa nawiązuje do mitycznego feniksa, który według wierzeń odradzał się z popiołów. Feniks jest również symbolem tego teatru. Wnętrze teatru wygląda bardzo bogato. i dostojnie. Światło lamp współgra z lożami w kolorze złotym i czerwonymi dodatkami.
Wenecja, Teatr La Fenice, online-skills, CC BY 3.0
W pierwszych dekadach XIX wieku opera powstająca we Włoszech zdominowana została osiągnięciami Mozarta. Kolejni twórcy próbowali udramatyzować przebieg dzieł scenicznych, dążąc do połączenia arii w numery, tych zaś w rozbudowane sceny. Ze względu na panujące mody operę „bel canto” (bo tak nazywano opery tworzone w pierwszych 30‑40 latach XIX wieku przez Gioacchino Rossiniego, Gaetano Donizettiego i Vincenzo Belliniego) cechowało wyeksponowanie melodyki przy prostocie rytmu, ukazywanie skrajności emocjonalnych (np. sceny obłędu) oraz prezentowanie rozbudowanych, kunsztownych finałów.
Rl2rvpaBPaNsG1
Ilustracja przedstawia trzech mężczyzn, od lewej Bellini, Rossini, Donizetti. Byli to przedstawiciele oper bel canto. Bellini to młody mężczyzna z lekko lokowanymi włosami, ma delikatną, gładką twarz. Ubrany w biały golf i czarną marynarkę. Rossini to otyły starszy mężczyzna z dłuższymi, zaczesanymi włosami. Ma uśmiechniętą twarz i delikatny wąsik. Ubrany we frak i płaszcz. W lewej ręce trzymał laskę. Donizetti to mężczyzna w średnim wieku z poważnym wyrazem twarzy. Siedzi na fotelu. W prawej ręce trzyma pióro, w lewej zeszyt z lutami. Ubrany w białą koszulę i bordowy płaszcz.
Przedstawiciele oper bel canto: Bellini, Rossini, Donizetti, CC BY 3.0
Sceny obłędu tytułowej bohaterki opery Gaetano Donizettiego Łucja z Lammermoore
R1FJqdCuuOphW1
Ilustracja przedstawia scenę obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore. Kobieta w białej, długiej, okrwawionej sukni. Stoi ma w ręce nóż, drugą ręką zasłania oczy przed światłem. Kobieta ma długie, rude włosy.
Scena obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore, operaballet.nt, CC BY 3.0
RIblQ7IGW0WYe1
Ilustracja przedstawia scenę obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore. Kobieta w białej, długiej, okrwawionej sukni. Siedzi na schodach patrzy w górę, wokół niej znajdują się wpatrujące postaci w strojach zgodnych z epoką. Kobieta ma długie, ciemne włosy. W prawej dłoni trzyma nóż, który przyłożyła sobie ostrzem do policzka.
Scena obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore, hdvdarts.com, CC BY 3.0
RqRmFbn33743z1
Ilustracja przedstawia scenę obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore. Kobieta w białej, długiej, okrwawionej sukni. Stoi przed drewnianą poręczą. Kobieta ma długie, ciemne włosy. W prawej dłoni trzyma okrwawiony nóż.
Scena obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore, hdvarts.com CC BY 3.0
R1Wz1lHBCO9Rh1
Ilustracja przedstawia scenę obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore. Kobieta w białej, długiej, okrwawionej sukni. Stoi, ma ręce odchylone do przodu. Na szyi ma łańcuch ze srebrnym, dużym krzyżem. Kobieta ma długie, rude włosy. Obok kobiety znajduje się ksiądz w czarnym stroju.
Scena obłędu z opery G. Donizettiego Łucja z Lammermoore, musicweb-international.com, CC BY 3.0
W nowy etap wkroczyła włoska opera w połowie XIX wieku, kiedy na scenie muzycznej pojawił się Giuseppe Verdi, twórca indywidualnej propozycji dramatu muzycznego (równolegle z koncepcją niemieckiego kompozytora Ryszarda Wagnera). Jego przełomowe dzieła powstałe w połowie wieku (Rigoletto, Trubadur, Traviata) stanowiły wyłom w dotychczasowej „produkcji” operowej, prezentując mało patetycznych bohaterów (błazna, kurtyzanę). Elementy, jakie zarysowane zostały przez Verdiego w tych dziełach, m.in. eksponowanie realistycznych przeżyć bohaterów, stały się siłą jego kolejnych oper (m.in. Don Carlos, Aida, Otello, Falstaf).
RRzSrSIZvSYav1
Ilustracja przedstawia starszego mężczyznę - Giuseppe Verdi. Ma siwą, długą brodę, wąsa oraz siwiejące włosy. Mężczyzna ma delikatne zmarszczki na czole. Ubrany w białą koszulę, muszkę i garnitur.
Giuseppe Verdi, online-skills, CC BY 3.0
U schyłku XIX wieku, w związku z popularnym w kręgach literackich naturalizmem, próbowano przeszczepić jego elementy na grunt opery. Kierunek ten, w którym eksponowano realizm, współczesne problemy społeczne, brutalność, nazwano weryzmem. Typowa operowa konwencja – „śpiew” łamała jednak postulaty naturalizmu, nikt w życiu nie porozumiewa się z innymi za pośrednictwem śpiewu…
Choć weryzm był propozycją, która w odniesieniu do opery nie do końca się sprawdziła, można wskazać kilka wspaniałych przykładów nawiązujących do postulatów weryzmu, w szczególności dzieła Giacomo Pucciniego.
R1Sj1tFCSPRTD1
Ilustracja przedstawia mężczyznę w średnim wieku - Giacomo Pucciniego. Mężczyzna stoi w czarnym płaszczu podpierając się o drewnianą laskę. Ma na głowie kapelusz, pali papierosa. Ma gęstego, ciemnego wąsa.
Przemiany, jakie zachodziły we włoskiej twórczości operowej w XIX wieku, stanowiły konsekwencję przeobrażeń języka muzycznego, prądów pojawiających się w sztuce tego czasu oraz sytuacji społeczno‑politycznej. OperaOperaOperabel cantoBel cantobel canto, wiązana z nazwiskami Rossiniego, Belliniego i Donizettiego, przejęta przez Giuseppe Verdiego, wyewoluowała w stronę dramatu muzycznego, a w ostatniej dekadzie tego stulecia, ulegając modzie i tematom, jakie zdominowały literaturę II połowy XIX stulecia, sięgnęła po elementy charakterystyczne dla naturalizmuNaturalizmnaturalizmu. W odniesieniu do realistycznych wątków najczęściej przywołuje się nazwisko Emila Zoli, który odrzucił tzw. romantyczny rozmach, prezentując w swych powieściach świat bez upiększeń.
Operowy odpowiednik naturalizmu, jakim stał się weryzmWeryzmweryzm, uwypuklał rolę libretta, w treści sięgając po namiętność, brutalność i gwałtowność wydarzeń rozgrywających się najczęściej na prowincji, gdzie relacje między bohaterami są ściśle ustalone. Próbując oddać te emocje, kompozytorzy kształtowali narrację muzyczną przesyconą wielkim dramatyzmem, gwałtownymi kontrastami, wplatając w tkankę dźwiękową lokalne wątki muzyczne.
Miejsce dotychczasowych bohaterów dzieł operowych (postaci mitologicznych i historycznych, herosów, szeregu typów zakorzenionych w tradycji commedia dell’arte) zajęli teraz prawdziwi ludzie, a ich uczucia – zamiast wzruszać bądź bawić publiczność – wstrząsają, wsparte niezwykle dramatyczną, niekiedy wręcz przejaskrawioną muzyką.
ma3ea064b66748b0b_0000000000082
Pierwsze opery werystyczne
Za dzieło manifestujące nowe propozycje na gruncie teatru operowego uznaje się Rycerskość wieśniaczą Pietro Mascagniego (1890). Opera ta, napisana jako praca nadesłana na konkurs na jednoaktówkę ogłoszony przez rzymskiego wydawcę Edwarda Sonzogno (1889), oparta została na motywach opowiadania teoretyka dramatu werystycznego Giovanniego Vergi pod tym samym tytułem (Cavaleria rusticana). Rozgrywającą się na sycylijskiej wsi akcję sprowadzić można do łańcucha kluczowych emocji i uczuć charakterystycznych dla opery: miłość – zazdrość – zemsta.
Opera Mascagniego wystawiana jest najczęściej z młodszym o dwa lata dziełem RuggeroLeoncavalloPajace (1892), których sukces po części zawdzięczał kompozytor rozpuszczonej plotce, jakoby przedstawiona w operze historia (podobnie, jak u Mascagniego: miłości, zazdrości i zemsty, tym razem w środowisku trupy teatralnej) wydarzyła się w rzeczywistości.
R1NZ0vXzasiRF
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment zapisu nutowego.
Na ilustracji umieszczono dodatkowe informacje: możliwość odtworzenia utworu
„Rycerskość wieśniacza” - muzyka z filmu „Ojciec chrzestny”. Kompozytor: Pietro Mascagni
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment zapisu nutowego.
Na ilustracji umieszczono dodatkowe informacje: możliwość odtworzenia utworu
„Rycerskość wieśniacza” - muzyka z filmu „Ojciec chrzestny”. Kompozytor: Pietro Mascagni
Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza”, muzyka z filmu „Ojciec chrzestny”, CC BY 3.0
RZFLEbbwzFAUo
Ilustracja interaktywna przedstawia: Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym,
Ilustracja interaktywna przedstawia: Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym,
Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym, online-skills, CC BY 3.0
R1cJmyabuI2vJ1
Utwór muzyczny: Ruggiero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
Utwór muzyczny: Ruggiero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
Ruggero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”, wykonanie AM, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym, online-skills, CC BY 3.0
Ruggero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”, wykonanie AM, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym, online-skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Ruggiero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
ma3ea064b66748b0b_0000000000092
Elementy weryzmu w twórczości Pucciniego
Weryzm, nazywany niekiedy włoskim melodramatem realistycznym, nie zdominował teatru muzycznego przełomu XIX i XX wieku, stał się jedynie pewną propozycją, której elementy przeniknęły do muzyki scenicznej. Z całą pewnością przyczynił się do dalszych przemian prowadzących do dramatu ekspresjonistycznego i symbolicznego w twórczości Ryszarda Straussa, Arnolda Schoenberga i Albana Berga.
Elementy weryzmu odnaleźć można także w twórczości Giacomo Pucciniego, kompozytora obwołanego następcą Giuseppe Verdiego. Choć tak naprawdę jego twórczość stanowi indywidualny konglomerat najlepszych XIX‑wiecznych tradycji muzycznych (włoskiej inwencji melodycznej, niemieckiej symfoniki, francuskiej harmonii i instrumentacji ), często nazywana bywa dojrzałym weryzmem. Puccini dołączył do tego fascynację na nowo odczytanym orientalizmemOrientalizmorientalizmem, wplatając w tkankę swych dzieł melodie japońskie (Madame Butterfly).
Bohaterkami poruszających historii przedstawionych w dojrzałych operach (Cyganeria, Tosca, Madama Butterfly) uczynił niezwykle intrygujące kobiety.
R1BWOSZH2SGZA1
Utwór muzyczny: Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Utwór muzyczny: Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Giacomo Puccini - O mio babbino caro aria z opery: Gianni Schicchi
Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”, online-skills, CC BY 3.0
Utwór muzyczny: Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
ma3ea064b66748b0b_0000000000108
Puccini o muzyce i jej funkcjach
RPQ3g5cNJUChb1
Ilustracja interaktywna przedstawia kartkę pocztową upamiętniającą premierę Manon Lescaut. Na pocztówce znajduje się dwie kobiety w sukniach i szpilkach. Jedna kobieta leży na ziemi, druga się nad nią pochyla i trzyma za ręce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ja pragnę wyrażać muzyką namiętności prawdziwe, miłość i ból, uśmiech i łzy – mawiał Puccini – i trzeba, abym je odczuwał, aby mnie one wzruszyły i mną wstrząsnęły. Tylko w ten sposób mogę pisać muzykę i dlatego jestem tak wymagający i ostrożny w poszukiwaniu tematu.
Ilustracja interaktywna przedstawia kartkę pocztową upamiętniającą premierę Manon Lescaut. Na pocztówce znajduje się dwie kobiety w sukniach i szpilkach. Jedna kobieta leży na ziemi, druga się nad nią pochyla i trzyma za ręce. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Ja pragnę wyrażać muzyką namiętności prawdziwe, miłość i ból, uśmiech i łzy – mawiał Puccini – i trzeba, abym je odczuwał, aby mnie one wzruszyły i mną wstrząsnęły. Tylko w ten sposób mogę pisać muzykę i dlatego jestem tak wymagający i ostrożny w poszukiwaniu tematu.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „La Boheme”. Przedstawia osoby w strojach zgodnych z epoką. Postaci tańczą, przytulają się. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kurtyna podniesiona za wcześnie lub opuszczona zbyt późno zwykle oznacza niepowodzenie opery.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „La Boheme”. Przedstawia osoby w strojach zgodnych z epoką. Postaci tańczą, przytulają się. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Kurtyna podniesiona za wcześnie lub opuszczona zbyt późno zwykle oznacza niepowodzenie opery.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Tosca”. Kobieta o rudych, długich włosach. Ma na głowie czarny kapelusz. Twarz ma delikatną, zamyśloną. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. […] nie przemawia przeze mnie bynajmniej zarozumiałość, lecz przeświadczenie, iż oddałem jak potrafiłem najlepiej dramat, który miałem przed sobą […]. Powtarzam, nie chodzi o moją zarozumiałość, lecz jedynie o obronę dzieła przemyślanego, które kosztowało mnie tyle trudu.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Tosca”. Kobieta o rudych, długich włosach. Ma na głowie czarny kapelusz. Twarz ma delikatną, zamyśloną. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. […] nie przemawia przeze mnie bynajmniej zarozumiałość, lecz przeświadczenie, iż oddałem jak potrafiłem najlepiej dramat, który miałem przed sobą […]. Powtarzam, nie chodzi o moją zarozumiałość, lecz jedynie o obronę dzieła przemyślanego, które kosztowało mnie tyle trudu.
„Tosca” – premierowy afisz (Teatro Costanzi, 1900), versilia.org, CC BY 3.0
R1IAySwVSe8nx1
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Madama Butterfly”. Kobieta ubrana w kimono - tradycyjny ubiór japoński. Patrzy przez okno. W oddali, na drzewie siedzi ptak.
Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Mamy przed sobą zupełnie inne zadanie […] Madama Butterfly to pokorny, wrażliwy kwiat o subtelnie podniecającym zapachu. Musimy stworzyć nowy typ kobiety – zakochanej, marzycielskiej, ubóstwiającej swego mężczyznę, gotowej do poświęceń, kruchej i wzruszającej. […] Musi być jeszcze bardziej dziecinna, pokorna, słabsza i chyba mieć w sobie więcej erotyzmu, niż Mimi. A o Tosce musimy całkowicie zapomnieć. […] Ta Japoneczka umie tylko ponosić ofiary, tylko kochać – to subtelny, wątły motyl.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Madama Butterfly”. Kobieta ubrana w kimono - tradycyjny ubiór japoński. Patrzy przez okno. W oddali, na drzewie siedzi ptak.
Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Mamy przed sobą zupełnie inne zadanie […] Madama Butterfly to pokorny, wrażliwy kwiat o subtelnie podniecającym zapachu. Musimy stworzyć nowy typ kobiety – zakochanej, marzycielskiej, ubóstwiającej swego mężczyznę, gotowej do poświęceń, kruchej i wzruszającej. […] Musi być jeszcze bardziej dziecinna, pokorna, słabsza i chyba mieć w sobie więcej erotyzmu, niż Mimi. A o Tosce musimy całkowicie zapomnieć. […] Ta Japoneczka umie tylko ponosić ofiary, tylko kochać – to subtelny, wątły motyl.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Turandot”. Kobieta umalowana, w ciemnych włosach i zdobnym złotym nakryciu głowy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Nie zostałem stworzony do heroicznych czynów. Lubię postaci, które mają serca takie jak nasze, które składają się z nadziei i iluzji, które przeżywają porywy szczęścia i godziny melancholii, które płaczą bez krzyku i cierpią z wewnętrzną goryczą.
Ilustracja interaktywna przedstawia premierowy afisz - „Turandot”. Kobieta umalowana, w ciemnych włosach i zdobnym złotym nakryciu głowy. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Nie zostałem stworzony do heroicznych czynów. Lubię postaci, które mają serca takie jak nasze, które składają się z nadziei i iluzji, które przeżywają porywy szczęścia i godziny melancholii, które płaczą bez krzyku i cierpią z wewnętrzną goryczą.
„Turandot” – premierowy afisz (La Scala 1926), Wikipedia, domena publiczna
ma3ea064b66748b0b_0000000000193
Zadania
R1Err0B1ZZhEJ
Ćwiczenie 1
Wskaż nazwisko kompozytora, którego opera z 1890 roku uznawana jest symbolicznie za początek weryzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Giuseppe Verdi, 2. Giacomo Puccini, 3. Ruggiero Leoncavallo, 4. Vincenzo Bellini, 5. Pietro Mascagni
Wskaż nazwisko kompozytora, którego opera z 1890 roku uznawana jest symbolicznie za początek weryzmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Giuseppe Verdi, 2. Giacomo Puccini, 3. Ruggiero Leoncavallo, 4. Vincenzo Bellini, 5. Pietro Mascagni
Wskaż nazwisko kompozytora, którego opera z 1890 roku uznawana jest symbolicznie za początek weryzmu.
Giuseppe Verdi
Giacomo Puccini
Ruggero Leoncavallo
Vincenzo Bellini
Pietro Mascagni
R1QSZieXF4ic5
Ćwiczenie 2
Określ tytuły oper Giacomo Pucciniego Możliwe odpowiedzi: 1. Tosca, 2. Traviata, 3. Turandot, 4. Rigoletto, 5. Madama Butterfly, 6. Don Carlos, 7. Pajace
Określ tytuły oper Giacomo Pucciniego Możliwe odpowiedzi: 1. Tosca, 2. Traviata, 3. Turandot, 4. Rigoletto, 5. Madama Butterfly, 6. Don Carlos, 7. Pajace
Zaznacz tytuły oper Giacomo Pucciniego
Tosca
Traviata
Turandot
Rigoletto
Madama Butterfly
Don Carlos
Pajace
Rq5FejZRwxHkD
Ćwiczenie 3
Wskaż przedstawicieli XIX-wiecznej włoskiej opery bel canto. Możliwe odpowiedzi: 1. Carl Maria von Weber, 2. Fryderyk Chopin, 3. Gioacchino Rossini, 4. Jaques Offenbach, 5. Vincenzo Bellini, 6. Gaetano Donizetti
Wskaż przedstawicieli XIX-wiecznej włoskiej opery bel canto. Możliwe odpowiedzi: 1. Carl Maria von Weber, 2. Fryderyk Chopin, 3. Gioacchino Rossini, 4. Jaques Offenbach, 5. Vincenzo Bellini, 6. Gaetano Donizetti
Wskaż przedstawicieli XIX-wiecznej włoskiej opery bel canto.
Carl Maria von Weber
Fryderyk Chopin
Gioacchino Rossini
Jaques Offenbach
Vincenzo Bellini
Gaetano Donizetti
RKpFK471000xz
Ćwiczenie 4
Dopasuj tytuły oper do nazwisk ich twórców. Giacomo Puccini Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Ruggiero Leoncavallo Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Giuseppe Verdi Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Pietro Mascagni Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace
Dopasuj tytuły oper do nazwisk ich twórców. Giacomo Puccini Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Ruggiero Leoncavallo Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Giuseppe Verdi Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace Pietro Mascagni Możliwe odpowiedzi: 1. Gianni Schicchi, 2. Otello, 3. Trubadur, 4. Rycerskość wieśniacza, 5. Turandot, 6. Pajace
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Włoska opera XIX-wieczna odwoływała się do zdobyczy Wolfganga Amadeusza Mozarta., 2. Koncepcję dramatu muzycznego Giuseppe Verdi wypracowywał równolegle do Ryszarda Straussa., 3. Weryzm był próbą przeniesienia na grunt opery literackiego naturalizmu., 4. Giacomo Puccini połączył elementy weryzmu z orientalizmem oraz wysublimowaną francuską instrumentacją., 5. Premiera opery Turandot odbyła się dwa lata przed śmiercią Giacomo Puciniego., 6. Libretto opery Rycerskość wieśniacza wykorzystuje wątki opowiadania Giovanniego Vergi.
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Włoska opera XIX-wieczna odwoływała się do zdobyczy Wolfganga Amadeusza Mozarta., 2. Koncepcję dramatu muzycznego Giuseppe Verdi wypracowywał równolegle do Ryszarda Straussa., 3. Weryzm był próbą przeniesienia na grunt opery literackiego naturalizmu., 4. Giacomo Puccini połączył elementy weryzmu z orientalizmem oraz wysublimowaną francuską instrumentacją., 5. Premiera opery Turandot odbyła się dwa lata przed śmiercią Giacomo Puciniego., 6. Libretto opery Rycerskość wieśniacza wykorzystuje wątki opowiadania Giovanniego Vergi.
Zaznacz zdania prawdziwe.
Włoska opera XIX-wieczna odwoływała się do zdobyczy Wolfganga Amadeusza Mozarta.
Koncepcję dramatu muzycznego Giuseppe Verdi wypracowywał równolegle do Ryszarda Straussa.
Weryzm był próbą przeniesienia na grunt opery literackiego naturalizmu.
Giacomo Puccini połączył elementy weryzmu z orientalizmem oraz wysublimowaną francuską instrumentacją.
Premiera opery Turandot odbyła się dwa lata przed śmiercią Giacomo Puciniego.
Libretto opery Rycerskość wieśniacza wykorzystuje wątki opowiadania Giovanniego Vergi.
RKUZBmVcl7FZM
Ćwiczenie 6
Następcą Giuseppe Verdiego obwołano: Możliwe odpowiedzi: 1. Ryszarda Wagnera, 2. Ryszarda Straussa, 3. Arnolda Schoenberga, 4. Giacomo Pucciniego
Następcą Giuseppe Verdiego obwołano: Możliwe odpowiedzi: 1. Ryszarda Wagnera, 2. Ryszarda Straussa, 3. Arnolda Schoenberga, 4. Giacomo Pucciniego
Następcą Giuseppe Verdiego obwołano:
Ryszarda Wagnera
Ryszarda Straussa
Arnolda Schoenberga
Giacomo Pucciniego
R1HvbQYaHBKDj
Ćwiczenie 7
Określ, które z poniższych zakresów tematycznych były typowe dla oper XIX-wiecznych. Możliwe odpowiedzi: 1. baśniowość, 2. mitologia, 3. egzotyzm
Określ, które z poniższych zakresów tematycznych były typowe dla oper XIX-wiecznych. Możliwe odpowiedzi: 1. baśniowość, 2. mitologia, 3. egzotyzm
Zaznacz, które z poniższych zakresów tematycznych były typowe dla oper XIX-wiecznych.
baśniowość
mitologia
egzotyzm
Słownik pojęć
Bel canto
Bel canto
z wł. - piękny śpiew; technika pięknego śpiewu uwypuklająca rolę wirtuozerii, kontynuowana w XIX wieku
Dramat muzyczny
Dramat muzyczny
sceniczne dzieło muzyczne, w którym wszystkie elementy podporządkowane są akcji scenicznej
Libretto
Libretto
literacka podstawa muzycznych dzieł scenicznych
Melodyka
Melodyka
jeden z elementów dzieła muzycznego, porządkujący dźwięki o różnych wysokościach i czasie trwania
Naturalizm
Naturalizm
kierunek w literaturze i sztuce polegający na wiernym odzwierciedleniu rzeczywistości
Opera
Opera
sceniczne dzieło wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współgra z librettem
Orientalizm
Orientalizm
kierunek w literaturze i sztuce polegający wprowadzeniu do wytworów sztuki elementów kultur egzotycznych
Weryzm
Weryzm
występująca w muzyce operowej odmiana naturalizmu
Źródło:
Słownik języka polskiego PWN
Biblioteka muzyczna
R1cJmyabuI2vJ1
Utwór muzyczny: Ruggiero Leoncalvallo, „Pajace” „Śmiej się, pajacu”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
R1BWOSZH2SGZA1
Utwór muzyczny: Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R1UoJtDcRPM4b1
Utwór muzyczny: Giacomo Puccini, „Madama Butterfly”, „Un bel di vedremo”. Kompozycja posiada spokojne tempo. Cechuje się majestatycznym charakterem.
Przewiń
Głośność
RZFLEbbwzFAUo
Ilustracja interaktywna przedstawia: Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym,
Ilustracja interaktywna przedstawia: Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym,
Pietro Mascagni, „Rycerskość wieśniacza” „Voi lo sapete o mamma”, wersja wokalna z akompaniamentem fortepianowym, online-skills, CC BY 3.0