Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqaNFtMDkrFV3
Ilustracja przedstawia rzeźbę półnagiego mężczyzny w pozycji półleżącej. Rzeźba znajduje się na tle wielkiej fontanny w parku.

Oświecenie: Rozwiązania i stanowiska. Część trzecia

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czy postęp jest dziejową koniecznością? Takie stanowisko zajmował Condorcet, jeden z filozofów późnego oświecenia. Francuska rewolucja była dla niego końcem epoki dziewiątej. Wierzył, że cywilizacja wstępuje w epokę dziesiątą, w której zapanuje równość prawno‑polityczna między narodami, klasami i jednostkami. Wiara w postęp, cechująca całą epokę, wiązała się z fascynacją naukami przyrodniczymi. Przekonanie, że tylko system myślowy oparty na analizie danych zmysłowych jest wiarygodny, było podstawą sensualizmu Condillaca.  Nowożytną wersję materializmu opracował La Mettrie, autor dzieła Człowiek‑maszyna. Ich wizje składają się na panoramę zróżnicowanej, lecz konsekwentnej myśli oświecenia.

Twoje cele
  • Dowiesz się, na czym polegał sensualizm Condillaca i jak sytuował się w stosunku do racjonalizmu i empiryzmu.

  • Ustosunkujesz się do mechanicyzmu La Mettriego i przeanalizujesz, jaki wpływ na jego koncepcję wywarły materialistyczne poglądy poprzednich epok.

  • Znając dzieje świata po Rewolucji Francuskiej, spróbujesz ocenić ideę postępu dziejowego Condorceta.