Lesson plan (Polish)
Temat: Funkcjonowanie organizmu człowieka – lekcja powtórzeniowa
Materiał uzupełniający do wykorzystania na lekcjach w grupie przedmiotów przyrodniczych (przyroda, biologia, chemia, geografia, fizyka), zajęciach dodatkowych, kołach zainteresowań. Może służyć jako zasób poszerzający wiedzę, przygotowujący uczniów do konkursów przyrodniczych.
Adresat
Uczniowie klasy IV (przyroda) oraz klasy V (biologia) szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
Klasa IV szkoły podstawowej
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
1) wymienia układy budujące organizm człowieka: układ kostny, oddechowy, pokarmowy, krwionośny, rozrodczy, nerwowy i podaje ich podstawowe funkcje.
2) wskazuje na planszy, modelu i własnym ciele układy budujące organizm człowieka oraz narządy zmysłów.
Klasa V szkoły podstawowej (biologia)
I. Organizacja i chemizm życia. Uczeń:
7) przedstawia oddychanie tlenowe i fermentację jako sposoby wytwarzania energii potrzebnej do życia (substraty, produkty i warunki przebiegu procesów) oraz planuje i przeprowadza doświadczenie wykazujące, że podczas fermentacji drożdże wydzielają dwutlenek węgla;
Ogólny cel kształcenia
Uczeń powtarza wiedzę oraz słownictwo w zakresie działu: Funkcjonowanie organizmu człowieka.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
utrwalać materiał z lekcji: „Twoje ciało”, „Jak się poruszamy?”, „Jak się odżywiamy?”, „Jak oddychamy?”, „Na czym polega oddychanie?”;
zadawać pytania i odpowiadać na pytania przyjaciół dotyczące funkcjonowania ludzkiego ciała;
utrwalić słownictwo związane z ludzkim ciałem i jego funkcjonowaniem.
Metody/techniki kształcenia
aktywizujące
dyskusja.
podające
pogadanka.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
eksponujące
pokaz.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Przed planowaną lekcją powtórzeniową nauczyciel prosi wszystkich uczniów, by przypomnieli sobie materiał e‑podręcznika z działu „Funkcjonowanie organizmu człowieka”, a wybranych, by na podstawie lekcji przygotowali w oparciu o mechanizm z abstraktu krzyżówki dla kolegów do pracy na lekcji.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Prowadzący przypomina uczestnikom zajęć, jakiego obszaru tematycznego będzie dotyczyła lekcja.
Faza realizacyjna
Uczniowie wykorzystują planszę interaktywną do uporządkowania swojej wiedzy.
Uczniowie wyświetlają na tablicy interaktywnej opracowane przez przed lekcją krzyżówki. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie poszczególnych haseł. Po każdej krzyżówce, w oparciu o technikę świateł, uczniowie dokonują oceny pytań (czy są jednoznaczne, logicznie sformułowane). Nauczyciel ocenia pytania pod kątem językowym i udziela informacji zwrotnej.
Poszerzanie i bogacenie słownictwa angielskiego w zakresie zagadnień ujętych w lekcji - uczniowie wykonują zawarte w abstrakcie ćwiczenia językowe. Nauczyciel upewnia się, że zadania zostały poprawnie wykonane, i udziela informacji zwrotnej.
Zadawanie pytań. Uczniowie wykorzystują formularz do zapisania pytań skierowanych do kolegi lub koleżanki w celu sprawdzenia rozumienia wysłuchanego tekstu.
Uczniowie, wykorzystując mechanizm zawarty w abstrakcie, przygotowują pytanie testowe dla koleżanki lub kolegi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa
Przygotuj pięć pytań dotyczących omawianego obszaru, które mogłyby się znaleźć na kartkówce z lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
komórka – najmniejszy składnik organizmu, który przejawia podstawowe czynności życiowe, takie jak oddychanie, odżywianie, rozmnażanie, wzrost, wydalanie
narząd – część organizmu, np. serce czy płuco, wyspecjalizowana w pełnieniu określonej funkcji
układ narządów – zespół połączonych ze sobą narządów współpracujących w pełnieniu różnych niezbędnych dla organizmu funkcji
czaszka – szkielet głowy; stanowi ochronę mózgu oraz innych znajdujących się w niej narządów
kręgosłup – część szkieletu stanowiąca podporę organizmu i ochronę części układu nerwowego, zbudowana z kości zwanych kręgami
klatka piersiowa – część szkieletu chroniąca serce i płuca oraz umożliwiająca wymianę gazową, zbudowana z żeber, kręgów piersiowych i mostka
miednica – część szkieletu łącząca kończynę dolną z kręgosłupem, zbudowana z dwóch zrośniętych ze sobą kości miedniczych połączonych z kością krzyżową kręgosłupa
staw – ruchome połączenie kości w szkielecie, np. staw barkowy, staw kolanowy
język – mięsisty narząd położony w jamie ustnej, służący głównie do mieszania pokarmu ze śliną i przesuwania go w jamie ustnej; ponadto narząd mowy i zmysłu smaku
regeneracja – zdolność organizmów do odtwarzania uszkodzonych komórek czy narządów
rozwój – proces polegający na tym, że w organizmie zachodzą zmiany w jego budowie i funkcjonowaniu
układ pokarmowy – układ narządów służących do rozdrabniania, trawienia i wchłaniania pokarmu
wzrost – zwiększanie się rozmiarów i masy organizmu
trawienie – rozkład pokarmów znajdujących się w przewodzie pokarmowym na związki proste
przepona – mięsień oddzielający klatkę piersiową od jamy brzusznej, którego skurcze powodują zasysanie powietrza do płuc poprzez zmianę kształtu i objętości klatki piersiowej
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka vocal folds or vocal cords
struny głosowe – fałdy znajdujące się na bocznych ścianach krtani, które mogą się zbliżać i oddalać względem siebie; dzięki ich drganiom wytwarzane są dźwięki
wymiana gazowa – proces polegający na pobraniu tlenu z płuc do krwi i wydaleniu dwutlenku węgla z krwi do płuc i dalej przez drogi oddechowe na zewnątrz organizmu
wentylacja płuc – wymiana powietrza w płucach; zachodzi dzięki zmianom objętości klatki piersiowej umożliwiających usuwanie powietrza z płuc przez wydech i napełnianie ich przez wdech
oddychanie komórkowe – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie pokarmu, zachodząca w żywych komórkach w obecności tlenu; podczas reakcji uwalniana jest energia, a produktami ubocznymi są dwutlenek węgla i woda
spalanie – reakcja chemiczna polegająca na rozkładzie substancji, w wyniku czego powstaje energia w postaci ciepła i światła; spalanie odbywa się najczęściej z udziałem tlenu
Teksty i nagrania
Functioning of the human organism – a repetition lesson
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „Your body”, „How do we move?”, „How do we eat?”, „How do we breathe?”, „What is breathing?” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!