The teacher introduces the topic of the lesson: developing the skills of calculating the time.
Teacher divides students into four groups. Each group receives the clock and the magic recipe. The aim of the group is to set the clock at 12 and then move its arms according to the recipe of the wonderful elixir. Otherwise they will be changed into the frogs.
Ania jechała pociągiem z Tarnowa do Warszawy z przesiadką w Krakowie. Z Tarnowa wyjechała o godzinie 10.47 i dotarła do Krakowa o godzinie 12.10. Z Krakowa wyruszyła w dalszą podróż o godzinie 13.00. W Warszawie była o 15.57.
a) Jak długo jechała z Krakowa do Warszawy? b) Jak długo jechała z Tarnowa do Warszawy? c) Jak długo trwała cała podróż?
Wywar z piołunu, nalewkę z fiołka w samo południe wlej do kociołka, Mieszaj minuty czterdzieści cztery, dodaj dwa mleczne zęby pantery, Po trzech kwadransach daj z mlecza mleczko. Czterdzieści minut złotą łyżeczką mieszaj. Daj pieprzu, czosnku, wawrzynu, Czekaj po trzykroć siedemnaście minut, skończysz o trzeciej gdyś czas pomylił, żabą się staniesz w następnej chwili. Grupy, które zostały „zamienione w żaby” powtarzają ćwiczenie, pozostali uczniowie otrzymują „plusy”.
mac1e8208788acf08_1528449000663_0
Obliczenia zegarowe
mac1e8208788acf08_1528449084556_0
Drugi
mac1e8208788acf08_1528449076687_0
XII. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
3) wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach, sekundach.
III. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji.
mac1e8208788acf08_1528449068082_0
45 minut
mac1e8208788acf08_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
mac1e8208788acf08_1528449552113_0
1. Obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących obliczeń zegarowych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mac1e8208788acf08_1528450430307_0
Uczeń:
- wykonuje obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach,
- rozwiązuje zadania tekstowe dotyczących obliczeń zegarowych.
mac1e8208788acf08_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
mac1e8208788acf08_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mac1e8208788acf08_1528450127855_0
Uczniowie przypominają podstawowe jednostki czasu i zależności między nimi.
1 h = 60 min 1 min = 60 s 1 doba = 24 h 1 kwadrans = 15 min
mac1e8208788acf08_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że uczniowie będą kształtować umiejętności wykonywania obliczeń zegarowych.
Nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje zegar edukacyjny oraz czarodziejską recepturę. Zadaniem uczniów jest nastawienie zegara na godzinę 12:00. Następnie muszą przesuwać wskazówki zegara, zgodnie z czarodziejską recepturą. W przeciwnym razie zostaną zamienieni w żaby.
Czarodziejska receptura CUDOWNEGO ELIKSIRU
Wywar z piołunu, nalewkę z fiołka w samo południe wlej do kociołka, Mieszaj minuty czterdzieści cztery, dodaj dwa mleczne zęby pantery, Po trzech kwadransach daj z mlecza mleczko. Czterdzieści minut złotą łyżeczką mieszaj. Daj pieprzu, czosnku, wawrzynu, Czekaj po trzykroć siedemnaście minut, skończysz o trzeciej gdyś czas pomylił, żabą się staniesz w następnej chwili. Grupy, które zostały „zamienione w żaby” powtarzają ćwiczenie, pozostali uczniowie otrzymują „plusy”.
Uczniowie wspólnie zamieniają jednostki czasu.
Polecenie Uzupełnij:
a) 240 s = … min, b) 4 h = … min, c) 126 min = … h … min, d)36 h = … doby, e)10 min = … h, f) 45 s = … min, g) 120 minut = … kwadranse.
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Zapoznają się z przykładami obliczeń zegarowych.
Następnie wykorzystują zdobyte informacje, rozwiązując zadania.
Polecenie Zapisz, ile czasu upłynie:
a) od godziny 3.15 do godziny 3.56, b) od godziny 7.34 do godziny 8.29, c) od godziny 7.34 do godziny 13.00, d) od godziny 17.35 do godziny 22.18.
Polecenie Film zaczął się o godzinie 16.55 i trwał 2 godz. 15 min. O której się skończył?
Polecenie Ania jechała pociągiem z Tarnowa do Warszawy z przesiadką w Krakowie. Z Tarnowa wyjechała o godzinie 10.47 i dotarła do Krakowa o godzinie 12.10. Z Krakowa wyruszyła w dalszą podróż o godzinie 13.00. W Warszawie była o 15.57.
a) Jak długo jechała z Krakowa do Warszawy? b) Jak długo jechała z Tarnowa do Warszawy? c) Jak długo trwała cała podróż?
Polecenie dla chętnych Jest godzina 13.48. Która godzina będzie za 3 godziny 12 minut?
mac1e8208788acf08_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
1 h = 60 min 1 min = 60 s 1 doba = 24 h 1 kwadrans = 15 min