Młoda Polska – Grzegorz Fitelberg i Ludomir Różycki
Ważne daty
1879 r. - 1953 r. – lata życia Grzegorza Fitelberga
1883 r. - 1953 r. – lata życia Ludomira Różyckiego
1903 r. - 1904 r. Stańczyk op. 1, scherzo symfoniczne na orkiestrę – Różycki
1904 r. Symfonia nr 1 e‑moll op. 16 na orkiestrę symfoniczną – Fitelberg
1905 r. Pieśń o sokole op. 18, poemat symfoniczny na wielką orkiestrę – Fitelberg
1907 r. Symfonia nr 2 A‑dur op. 20 na orkiestrę symfoniczną – Fitelberg
1910 r. Król Kofetua op. 24, poemat symfoniczny na orkiestrę – Różycki
1913 r. Rapsodia polska op. 25 na wielką orkiestrę – Fitelberg
1914 r. - 1916 r. Eros i Psyche op. 40, opera fantastyczna – Różycki
Scenariusz dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:
4) omawia polską muzykę XX wieku i jej twórców, dokonując klasyfikacji zgodnie ze stylami i kierunkami: Grzegorz Fitelberg i Ludomir Różycki.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
scharakteryzować twórczość kompozytorów Młodej Polski – Grzegorza Fitelberga i Ludomira Różyckiego.
Wprowadzenie
Młoda Polska to grupa kompozytorów polskich (Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Grzegorz Fitelberg i Apolinary Szeluto) działających na początku XX w., związanych ze Spółką Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich, utworzoną w Berlinie pod patronatem ks. Władysława Lubomirskiego. Do spółki nie należał Mieczysław Karłowicz i dlatego nie jest zaliczany do grupy, mimo iż był z nią związany towarzysko (m.in. przez wspólne koncerty).

Kompozytorzy Młodej Polskiej nawiązywali do osiągnięć neoromantyzmuneoromantyzmu niemieckiego, zwłaszcza Franciszka Liszta, Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa i Hugo Wolfa, oraz do twórczości Aleksandra Skriabina, a bezpośrednio także do kompozytorów Potężnej Gromadki. Twórcy Młodej Polski przejęli formę poematu symfonicznego, pieśni deklamacyjnej, a także rozbudowany aparat orkiestrowy.
Jednymi z najważniejszych kompozytorów grupy byli Grzegorz Fitelberg oraz Ludomir Różycki.
Młoda Polska
1. „Młoda Polska” to grupa kompozytorów polskich (Karol Szymanowski, Ludomir Różycki, Grzegorz Fitelberg i Apolinary Szeluto) działających na początku XX w., związanych ze Spółką Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich, utworzoną w Berlinie pod patronatem ks. W. Lubomirskiego. Do spółki nie należał Mieczysław Karłowicz i dlatego nie jest zaliczany do grupy, mimo iż był z nią związany towarzysko (m.in. przez wspólne koncerty).
1. Kompozytorzy „Młodej Polski” nawiązywali do osiągnięć neoromantyzmu niemieckiego, zwłaszcza Franciszka Liszta, Ryszarda Wagnera, Ryszarda Straussa i Hugo Wolfa, oraz do twórczości Aleksandra Skriabina, a bezpośrednio także do kompozytorów Potężnej Gromadki. Twórcy „Młodej Polski” przejęli formę poematu symfonicznego, pieśni deklamacyjnej, a także rozbudowany aparat orkiestrowy.
1. Karierę rozpoczął jako skrzypek, ale bardziej pociągała go kompozycja i w tej dziedzinie zaczął odnosić większe sukcesy. Zapowiadał się nawet na bardzo dobrego kompozytora, zdobywał nagrody na konkursach. Kompozycję z biegiem lat zarzucił, jednak jako zręczny instrumentator, niejednokrotnie pomagał swemu przyjacielowi, Szymanowskiemu, w przełożeniu na orkiestrę symfoniczną jego pomysłów lub też samodzielnie instrumentował jego utwory. Międzynarodową sławę zdobył jako dyrygent, który przysłużył się muzyce polskiej w bezprecedensowy sposób.
1. Ludomir Różycki znany jest w historii muzyki przede wszystkim jako twórca baletów i oper wpisujących się w polski nurt narodowy oraz programowych utworów symfonicznych (poematy, scherza i preludia). Cechy i właściwości jego muzyki to: płynność i wyrazistość melodyki (na ogół diatonicznej), plastyczność charakterystyki muzycznej, przewaga faktury homofonicznej, efektowna i barwna instrumentacja; harmonika pozostaje w ramach systemu funkcyjnego, sięga jednak niekiedy po zdobycze impresjonistów. Częstym źródłem inspiracji były dla Różyckiego tematy literackie i plastyczne.
1. Kompozytorzy „Młodej Polski” chcieli tworzyć muzykę przede wszystkim oryginalną, a nie przystępną. Odczuwali potrzebę zestrojenia polskiego środowiska z atmosferą europejską. Głosili, że sztuka wielka może stać się narodową bez sięgania do skonwencjonalizowanego tymczasem folkloryzmu. Realizacja tego celu powiodła się jedynie Karolowi Szymanowskiemu.
Grzegorz Fitelberg
Urodził się 18.10.1879 r. w Dyneburgu, zmarł 10.06.1953 r. w Katowicach.
Studiował w latach 1891–1896 w Instytucie Muzycznym w Warszawie: kompozycję u Zygmunta Noskowskiego i grę na skrzypcach u Stanisława Barcewicza. Karierę skrzypka rozpoczął zaraz po ukończeniu nauki. W 1896 r. został zaangażowany do Orkiestry Teatru Wielkiego w Warszawie, od 1901 r. był również koncertmistrzem Orkiestry Filharmonii Warszawskiej. W okresie tym zajmował się także komponowaniem, odnosząc i w tej dziedzinie sukcesy. Już w 1898 r. na Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku jego Sonata a‑moll op. 2 na skrzypce i fortepian (1894 r.) otrzymała I nagrodę, a w 1901 r. na Konkursie hrabiego M. Zamoyskiego w Warszawie zdobył I nagrodę za Trio f‑moll op. 10 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1901 r.). W sezonie 1904–1905 zadebiutował jako dyrygent w Filharmonii Warszawskiej.
W 1905 r. wspólnie z Karolem Szymanowskim, Ludomirem Różyckim i Apolinarym Szeluto założył grupę kompozytorską Młoda Polska oraz Spółkę Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich, sponsorowaną przez księcia Władysława Lubomirskiego, mającą na celu promowanie współczesnej muzyki polskiej. Był dyrygentem pierwszych koncertów przez nią organizowanych. W latach 1908–1911 pracował jako dyrygent Orkiestry Filharmonii Warszawskiej, a następnie – w sezonie 1912/13 – w Hofoper w Wiedniu.

Choć Fitelberg rozpoczął karierę jako skrzypek, bardziej pociągała go kompozycja i w tej dziedzinie zaczął odnosić większe sukcesy. Zapowiadał się nawet na bardzo dobrego kompozytora, zdobywał nagrody na konkursach, a o jego najwybitniejszym utworze, poemacie symfonicznympoemacie symfonicznym Pieśń o sokole op. 18 z roku 1905 napisał Adolf Chybiński, znakomity polski muzykolog: Po trzykrotnym wysłuchaniu Sokoła czuje się nieposkromioną chęć słuchania go ciągle, tym bardziej, że odkrywają się przed nami coraz bardziej niepospolite piękności tego dzieła, będące wspaniałym manifestem zwycięstwa swobodnego ducha nad niewolą i upokorzeniem.
Jednak kiedy w sezonie 1904/1905 Fitelberg wystąpił jako dyrygent w Filharmonii Warszawskiej, prowadząc prawykonanie swojej I Symfonii e‑moll op. 16, połknął chyba bakcyla dyrygentury. Uprawiał jeszcze twórczość kompozytorską do roku 1914, ale międzynarodową sławę zdobył jako dyrygent. I jako t właśnie przysłużył się muzyce polskiej w bezprecedensowy sposób.

Do innych znaczących utworów Fitelberga zaliczyć można także:
Symfonię nr 2 A‑dur op. 20
RapsodięRapsodię polską op. 25
Pieśni op. 27 i 28
Wysłuchajcie jednego z utworów Fitelberga.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhYHQ1zgx
Utwór: „Sonata nr 2 F-dur” na skrzypce i fortepian op. 12, autorstwa: Grzegorz Fitelberg. Wykonawca: AMFN. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Fitelberg zajmował się także dydaktyką: w latach 1927–1930 prowadził klasę dyrygentury i orkiestry w konserwatorium w Warszawie, w roku akademickim 1950/1951 był profesorem PWSM w Katowicach. Do jego uczniów należeli m.in.: M. Mierzejski, M. Neuteich, O. Straszyński oraz K. Stryja. Fitelberg był kawalerem wielu orderów: Krzyża Oficerskiego Polonia Restituta (1928 r.), Złotego Krzyża Zasługi (1932 r.), Komandorii z Gwiazdą Polonia Restituta (1947 r.), Sztandaru Pracy I klasy (1950 r.). Posiadał ponadto Krzyż Kawalerski Legii Honorowej, Krzyż Komandorski Corona Italia oraz odznaczenia greckie, jugosłowiańskie i rumuńskie. W 1951 r. otrzymał Nagrodę Państwową I stopnia. W Katowicach nazwano jego imieniem Radiowy Dom Muzyki oraz dwa konkursy – Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski i Międzynarodowy Konkurs Dyrygentów (od 1980 r.).
Fitelberg był również zręcznym instrumentatorem, niejednokrotnie pomagał swemu przyjacielowi, Szymanowskiemu, w przełożeniu na orkiestrę symfoniczną jego pomysłów lub też samodzielnie instrumentował jego utwory.
Wysłuchajcie II koncertu skrzypcowego Karola Szymanowskiego w opracowaniu na skrzypce i fortepian. Autorem wyciągu fortepianowego jest właśnie Grzegorz Fitelberg.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhYHQ1zgx
Utwór: „II koncert skrzypcowy” op. 61 cz. I, autorstwa: Karola Szymanowskiego. Wykonawca: AMFN. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ludomir Różycki
Urodził się 18.09.1883 r. w Warszawie, zmarł 1.01.1953 r. w Katowicach.
Studiował grę na fortepianie w klasie Aleksandra Michałowskiego, teorię u Gustawa Rogulskiego i Michała Biernackiego oraz kompozycję pod kierunkiem Zygmunta Noskowskiego w Instytucie Muzycznym w Warszawie, który ukończył w 1904 r. ze złotym medalem. W latach 1904–1907 kontynuował studia kompozytorskie u Engelberta Humperdincka w Akademie der Künste w Berlinie.
Jako kompozytor zadebiutował scherzem symfonicznym Stańczyk op. 1 wykonanym w lutym 1904 r. w Filharmonii Warszawskiej pod batutą Emila Młynarskiego. W 1907 r., po odrzuceniu propozycji objęcia stanowiska profesora Konserwatorium w Oslo, przeniósł się do Lwowa, gdzie przez 4 lata pracował jako dyrygent opery i prowadził klasę fortepianu w Konserwatorium Galicyjskim Towarzystwa Muzycznego.

W 1912 r. zdobył I nagrodę za poemat symfoniczny Król Kofetua op. 24 na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji 10‑lecia Filharmonii Warszawskiej. Od 1912 do 1918 r. przebywał w Berlinie, skąd odbywał podróże artystyczne m.in. do Szwajcarii, Włoch i Francji. W 1918 r. powrócił na stałe do Warszawy – tu przez krótki czas był dyrygentem w Teatrze Wielkim.
W okresie międzywojennym zajmował się działalnością publicystyczną, organizacyjną i pedagogiczną. W 1926 r. współuczestniczył w założeniu Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich i został jego pierwszym prezesem. W latach 1930–1932 wykładał w Konserwatorium Warszawskim.

W czasie II wojny światowej brał udział w konspiracyjnych koncertach jako pianista i akompaniator.
Ludomir Różycki otrzymał wiele nagród i odznaczeń, m.in. w 1925 r. Krzyż Oficerski Orderu Polonia Restituta, w 1937 r. złoty medal Rządu Francuskiego za balet Apollo i dziewczyna oraz Państwową Nagrodę Muzyczną za operę Eros i Psyche, w 1946 r. Złoty Krzyż Zasługi, w 1950 r. Order Sztandaru Pracy I klasy, w 1951 r. Krzyż Komandorski z Gwiazdą Polonia Restituta, w 1952 r. Nagrodę Państwową I stopnia za całokształt twórczości. Od 1945 r. był członkiem Związku Kompozytorów Polskich.
Wysłuchajcie utworów Ludomira Różyckiego:
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhYHQ1zgx
Utwór: „Rapsodia op. 33, T1-44”, autorstwa: Ludomira Różyckiego. Wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DhYHQ1zgx
Utwór: „Nokturn fis-moll” op. 30 nr 2, autorstwa: Ludomira Różyckiego. Wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się spokojnym charakterem.
Zadania
Zaznacz, który z kompozytorów nie należał oficjalnie do Młodej Polski.
- Karol Szymanowski
- Ludomir Różycki
- Mieczysław Karłowicz
Które z form cieszyły się popularnością w twórczości neoromantyków oraz kompozytorów Młodej Polski?
- Symfonie
- Poematy symfoniczne
- Kwartety
Przeciągając podane elementy z prawej przyporządkuj tytuły kompozycji do nazwisk twórców.
<i>Stańczyk</i> op. 1, <i>Pieśń o sokole</i>, <i>I Symfonia e-moll</i> op. 16, <i>Król Kofetua</i> op. 24, <i>Apollo i dziewczyna</i>, <i>Rapsodia polska</i> op. 25
| Grzegorz Fitelberg | |
|---|---|
| Ludomir Różycki |
Zaznacz zdanie prawdziwe.
- Grupa zwana Młodą Polską była związana z Państwowym Wydawnictwem Naukowym
- Grupa zwana Młodą Polską była związana ze Spółką Nakładową Młodych Kompozytorów Polskich
- Grupa zwana Młodą Polską była związana z Państwowym Wydawnictwem Muzycznym
Zaznacz, które z cech w muzyce pożądane były przez twórców Młodej Polski.
- Sięgnięcie po proste stylizacje muzyki ludowej
- Nawiązywanie do muzyki europejskiej
- Odrzucenie konwencjonalnego folkloryzmu
Zaznacz, jaki był główny cel Spółki Nakładowej Młodych Kompozytorów Polskich.
- Pomoc w ucieczce z kraju
- Promowanie współczesnej muzyki polskiej
- Zapewnienie bytu młodym kompozytorom
Grzegorz Fitelberg oraz Ludomir Różycki poza komponowaniem zajmowali się:
- Prawem
- Dyrygowaniem
- Pedagogiką
Słownik pojęć
Kierunek artystyczny na przełomie XIX i XX w. nawiązujący do romantyzmu, w muzyce stanowił ostatnią fazę romantyzmu.
Muzyka. Encyklopedia PWN, [red.] Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 517– 518.
Forma i gatunek muzyczny o swobodnej budowie, zależne od tzw. programu, czyli treści pozamuzycznej. W odróżnieniu od mającej formę cykliczną symfonii programowej, poemat symfoniczny jest jednoczęściowy.
Muzyka. Encyklopedia PWN, [red.] Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 592.
Utwór instrumentalny, rzadziej wokalno‑instrumentalny, o nieustalonej budowie, przybierający najczęściej postać fantazji, ale i formy sonatowej, wariacji lub ABA.
Muzyka. Encyklopedia PWN, [red.] Bartłomiej Kaczorowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 632.

