Prezentacja multimedialna
Sabes cómo describir tu aspecto? Analiza la presentación de Pablo y observa cómo describe a sus compañeros de clase.
Czy wiesz, jak opisać swój wygląd? Przeanalizuj prezentację Pabla i zobacz, jak opisuje swoich kolegów z klasy.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Dhldqzsgg
Prezentacja zwiera jedenaście slajdów dotyczących opisywania wyglądu. Każdy slajd zawiera: opis, nagranie dźwiękowe, ilustrację i materiał filmowy.
Pierwszy slajd przedstawia młodą dziewczynę i młodego chłopaka siedzących na łóżku. Nastolatkowie słuchają razem muzyki, używając jednej pary słuchawek. Opis slajdu: Paula y Pablo. Un álbum con las fotos de nuestra clase.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Qué te gusta de nuestra escuela?
Paula: Hasta ahora me gusta todo, pero todavía no conozco toda la clase. Tampoco conozco a todos los profesores.
Pablo: Hmm, espera. Pienso que tengo un álbum de nuestra clase.
Paula: Tenéis un álbum?
Pablo: Sí, a Alicia le gusta mucho la fotografía y cada año hace un álbum con las fotos de nuestra clase.
Paula: Qué bien!
Materiał filmowy przedstawia zdjęcia grupy nastolatków. Fotografie ułożone są na podłodze. Obok nich leżą okulary przeciwsłoneczne z czerwonymi oprawkami.
Drugi slajd przedstawia cztery kobiety stojące obok siebie. Obok twarzy najstarszej kobiety znajduje się punkt ze słownictwem las arrugas – zmarszczki. Bok kręconych włosów innej kobiety znajduje się punkt ze słownictwem el pelo rizado – kręcone włosy. Opis slajdu: Nuestras profesoras. La señora López tiene canas y la señora Rodríguez es morena.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: En la primera foto hay dos de nuestras profesoras. Jaja, mira sus caras. Quieren parecer serias.
Paula: Y así parecen.
Pablo: Pero te digo, todas son muy simpáticas. A la derecha está la señora López. Es un poco mayor, tiene canas. También tiene arrugas. La profesora que tiene el pelo moreno, corto y rizado se llama Rodríguez. Es muy alta. Las dos normalmente tienen los labios pintados.
Materiał filmowy na początku przedstawia dwie kobiety, które pojawiają się na slajdzie. Kobiety siedzą na krzesłach. Jedna z nich pokazuje tkaniny, druga notuje coś w zeszycie. Na kolejnym kadrze widoczna jest trzecia kobieta siedząca przy stoliku i malująca usta.
Trzeci slajd przedstawia zajęcia w sali lekcyjnej. Nauczyciel stoi przy tablicy. Uczniowie siedzą w ławkach. Część z nich zgłasza się do odpowiedzi. Nauczyciel wskazuje na jednego z uczniów. Obok głowy nauczyciela znajduje się punt ze słownictwem calvo – łysy. Opis slajdu: Mi profesor favorito. Es calvo y lleva gafas.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Aquí está mi profesor favorito, el señor Martín. Sus clases son muy interesantes.
Paula: Ah, sí. Lo recuerdo.
Pablo: Es muy característico, es calvo y lleva gafas.
Materiał filmowy przedstawia nauczyciela ze slajdu prowadzącego zajęcia w klasie lekcyjnej. Uczniowie siedzą w ławkach i notują w zeszytach. Nauczyciel wskazuje na zeszyty uczniów w pierwszych ławkach. Następnie podchodzi do tablicy.
Czwarty slajd przedstawia zajęcia w sali lekcyjnej. Nauczyciel siedzi przy biurku pod tablicą. Ma brodę i wąsy. Obok jego głowy znajduje się punkt ze słownictwem la barba – broda, el bigote – wąsy. Uczniowie siedzą w ławkach. Opis slajdu: El profesor González. Lleva barba y bigote.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Este es otro de nuestros profesores, el señor González. También vas a recordarlo porque tiene el pelo castaño, rizado y bastante largo. Lleva barba y bigote y es un poco gordo.
Paula: Es el profesor de matemáticas?
Pablo: Sí.
Materiał filmowy przedstawia nauczyciela ze slajdu prowadzącego zajęcia w klasie lekcyjnej. Nauczyciel siedzi na ławce i mówi do uczniów. Uczniowie podnoszą rękę do odpowiedzi.
Piąty slajd przedstawia dwie śmiejące się nastolatki. Dziewczyny stoją w pokoju z i mają ubrudzone ręce farbą w kolarze ścian pokoju. Obok głowy dziewczyny z kręconymi włosami znajduje się punkt ze słownictwem el pelo rizado – kręcone włosy. Obok dziewczyny z upiętymi włosami znajduje się punkt ze słownictwem el moño – kok. Opis slajdu: Lucía y Valeria. Llevan el pelo recogido.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Estas son Lucía y Valeria. Ambas son rubias, pero Lucía tiene el pelo rizado y Valeria tiene el pelo liso. Normalmente, llevan el pelo recogido. Valeria siempre lleva moño y gafas. Son las mejores amigas.
Materiał filmowy przedstawia nastolatki ze slajdu stojące przy ścianie. Jedna z nich jest na podwyższeniu i trzyma w ręce pędzel. Pokazuje drugiej dziewczynie coś na ścianie.
Szósty slajd przedstawia piegowatego chłopaka z kręconymi włosami stojącego na szarym tle. Obok głowy chłopaka znajdują się dwa punkty ze słownictwem las pecas – piegi, el pelo castaño – brązowe włosy. Opis slajdu: Tomás. Tiene pecas y es delgado.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Este es Tomás. Es el más popular de nuestra clase. Tiene el pelo castaño y rizado. No sé si puedes verlo bien pero tiene pecas. Además, tiene los ojos grises. Tiene la nariz bastante grande. Es muy delgado.
Paula: Y tú no eres el más popular?
Pablo: Qué va!
Materiał filmowy przedstawia chłopaka ze slajdu pozującego na tle szarej ściany.
Siódmy slajd przedstawia dwie nastolatki siedzące w ławkach szkolnych. Mają na sobie mundurki. Dziewczyny są zwrócone do siebie i prowadzą rozmowę. Patrzą się na inną uczennicę. Obok dziewczyny z długimi, rozpuszczonymi włosami znajduje się punkt ze słownictwem el pelo suelto – rozpuszczone włosy. Obok drugiej dziewczyny, która ma włosy upięte w kucyk, znajduje się punkt ze słownictwem la coleta – kucyk . Opis slajdu: María y Carmen. María tiene los ojos marrones y Carmen tiene los ojos negros.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Estas son María y Carmen. María es castaña y tiene los ojos marrones. Aquí lleva el pelo suelto. Carmen tiene el pelo moreno, los ojos negros y pequeños. Aquí lleva coleta. Ellas siempre se sientan juntas y hablan durante las clases, como puedes ver en la foto.
Materiał filmowy przedstawia nastolatki ze slajdu. Nastolatka z kucykiem mówi coś drugiej dziewczynie na ucho. Na pierwszym planie filmu widoczna jest inna uczennica.
Ósmy slajd przedstawia trójkę nastolatków. Dwóch jasnowłosych chłopaków i stojącą między nimi niższą dziewczynę z pofalowanymi włosami. Obok dziewczyny znajdują się dwa punkty ze słownictwem baja – niska, el pelo ondulado – pofalowane włosy. Obok jednego z chłopaków znajduje się punkt ze słownictwem rubio – blondyn. Opis slajdu: Alex, Ana y David. Son rubios y bajos.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Aquí están Alex, Ana y David. Todos son rubios y bastante bajos. Siempre andan juntos. Ana tiene el pelo ondulado. Aquí es un poco gorda, pero ahora es más delgada.
Paula: Parecen hermanos.
Pablo: Jaja, un poco sí.
Nagarnie filmowe przedstawia trójkę nastolatków ze slajdu, którzy rozmawiają w Skate Parku.
Dziewiąty slajd przedstawia trzy nastolatki siedzące na łóżku w pokoju. Jednak z nich trzyma kamerę. Dwie z nich mają ciemne włosy. Jedna z nich ma warkocz. Obok niej znajduje się punkt ze słownictwem la trenza – warkocz. Trzecia dziewczyna ma rude włosy. Obok niej znajduje się punkt ze słownictwem pelirroja – ruda. Opis slajdu: Elena, Irene y Carlota. Elena y Carlota son morenas, Irene es pelirroja.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Estas son Elena, Irene y Carlota. Elena es morena, tiene el pelo corto y rizado. También tiene los ojos oscuros y bastante grandes y las pestañas largas. Lleva tres moños pequeños. Irene es pelirroja. Tiene los ojos muy claros. Carlota tiene el pelo negro. Siempre tiene las uñas pintadas y lleva trenzas. Todas son muy guapas.
Nagrania filmowe przedstawia dziewczyny ze slajdu. Jednak z nich pisze na teflonie. Pozostałe patrzą na jego ekran i coś do niej mówią.
Dziesiąty slajd przedstawia trójkę nastolatków. Dwójka z nich siedzi przy biurku. Trzecia osoba z grzywką stoi nad nimi. Znajduje się przy niej punkt ze słownictwem el flequillo – grzywka. Dziewczyna z długimi włosami pokazuje znajomym cos na ekranie telefonu. Obok niej znajduje się punkt ze słownictwem el pelo largo – długie włosy. Opis slajdu: Alicia, Rocío y Manuel. Alicia tiene el pelo liso, Rocío lleva flequillo, y Manuel es muy alto.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Aquí están Alicia, Rocío y Miguel. Alicia es rubia, tiene el pelo largo y liso. Lo lleva suelto. Rocío tiene el pelo castaño con flequillo. Manuel tiene el pelo moreno y rizado. Es el chico más alto de toda la clase.
Paula: Y yo no soy la más alta?
Pablo: No creo. Eres alta, pero no tanto.
Nagranie filmowe przedstawia nastolatków ze zdjęcia. Tym razem dziewczyna z grzywką pokazuje pozostałym coś na teflonie, a następnie na laptopie.
Jedenasty slajd przestawia otwarty album, na którym leżą porozrzucane zdjęcia. Opis zdjęcia: Paula y Pablo. Paula ya conoce a su clase un poco mejor.
Nagranie dźwiękowe:
Pablo: Ya está todo.
Paula: Muchas gracias por mostrarme el álbum.
Pablo: De nada. Ahora conoces mejor nuestra clase?
Paula: Sí, un poco mejor.Materiał filmowy przedstawia dwóję nastolatków z pierwszego slajdu, którzy siedzą na łóżku i słuchają wspólnie muzyki.
Consulta la presentación y elige verdadero o falso. Los números indican la imagen donde puedes buscar la información.
Zapoznaj się z prezentacją i wybierz: prawda lub fałsz. Numery obok wskazują na obrazek, na którym możesz znaleźć potrzebną informację.
Agrupa los rasgos de aspecto físico de las personas de la presentación. Los números indican la imagen donde puedes buscar la información.
Pogrupuj cechy wyglądu osób z prezentacji. Numery obok wskazują na obrazek, na którym możesz znaleźć potrzebną informację.
Haz el crucigrama con base en las descripciones de la presentación. Los números indican la imagen donde puedes buscar la información.
Rozwiąż krzyżówkę na podstawie opisów z prezentacji. Numery obok wskazują na obrazek, na którym możesz znaleźć potrzebną informację.
Completa las frases con los verbos adecuados: ser, tener o llevar.
Uzupełnij zdania odpowiednimi czasownikami ser, tener lub llevar.