Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RgeSbHgoa4mo2
Zdjęcie przedstawia kobiety w tradycyjnych hinduskich strojach.

Ja i powinność wobec Innego

Kobiety w wiosce plemiennej w dystrykcie Umaria, Indie
Źródło: dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.

Dla historii europejskiej humanistyki myśl Emmanuela Lévinasa stanowi swoisty wyłom: widzimy tu nie tyle nowe interpretacje klasycznych wątków filozofii, lecz radykalne zerwanie z nimi. Zerwanie to było dla Lévinsa koniecznością. Filozofia uległa bowiem pokusie budowania całościowych modeli wiedzy. Ceną za jedność i spójność stało się jednak unieważnienie różnorodności świata, a w konsekwencji – uprzedmiotowienie jednostki. W takim sposobie myślenia tkwiło źródło zła. Lévinas porzuca zatem problemy bytu i poznania, by zadać pytanie fundamentalne: co powinienem uczynić dla Innego.

Twoje cele
  • Zapoznasz się z podstawowymi informacjami na temat filozofii Emmanuela Lévinasa.

  • Wskażesz na podstawowe kategorie filozoficzno‑etyczne w myśli Emanuela Lévinasa.

  • Wytłumaczysz znaczenie wymienionych pojęć w filozofii Emmanuela Lévinasa: wojna, całość/totalność, etyka, Inny, separacja, twarz.

  • Zastanowisz się nad znaczeniem relacji Ja‑Inny w filozofii Emmanuela Lévinasa.