RTUoHA2GxgTd9
Na zdjęciu przedstawiono akwedukt Aqua Claudia, znajdujący się w Parku akweduktów w Rzymie. Budowla ta rozciąga się na szerokość całej fotografii, widać na niej ślady zniszczenia. Za akweduktem ukazują się drzewa. Zdjęcie zostało zrobione wieczorem.

Architektura rzymska

Park akweduktów, Rzym, Włochy, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Park akweduktów, Rzym, Włochy, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Nauczysz się
  • wskazywać charakterystyczne cechy architektury rzymskiej,

  • rozpoznawać najważniejsze starożytne rzymskie zabytki architektoniczne,

  • omawiać wpływ rzymskiego budownictwa na architekturę późniejszych wieków.

Źródła architektury rzymskiej

Architektura mieszkańców starożytnego Rzymu rozwijała się pod dwoma wpływami. Od północy Rzymianie mieli kontakt z plemionami EtruskówEtruskowieEtrusków. Na południu Italii znajdowały się liczne greckie kolonie. Kontakty z sąsiadującymi ludami nie pozostały bez wpływu na kulturę Rzymu. Etruskowie używali do budowy przede wszystkim cegły i drewna. Dachy kryte były terakotąTerakotaterakotą, której używali również do zdobień. Potrafili konstruować łuki, budowali więc mosty i proste sklepienia. Wśród ważnych pozostałości etruskiego budownictwa warto wymienić pozostałości wielkich nekropolii w miejscowościach TarquiniaTarquiniaTarquinia oraz CerveteriCerveteriCerveteri. Znajdują się tam setki kurhanów, których wnętrza niejednokrotnie zdobione były pięknymi freskami. Oprócz grobowców, z których najstarsze pochodzą z VII w. p.n.e., w tych etruskich ośrodkach odnaleziono również pozostałości świątyń i fortyfikacji. Zabytki z TarquiniiCerveteri wpisane są na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

RAq7hMVIZDIsp
Sailko (fotograf), Nekropolia w Cerveteri, 2017 r., Włochy, wikipedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Sailko, Nekropolia w Cerveteri, 2017, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cerveteri#/media/Plik:Cerveteri,_necropoli_della_banditaccia,_via_sepolcrale_principale,_02.jpg [dostęp 18.07.2022], licencja: CC BY 3.0.

Pod wpływem budowli greckich w Italii wykształciły się nowe porządki architektoniczne: toskańskiToskański porządektoskański oraz kompozytowyKompozytowy porządekkompozytowy. Porządek toskański pochodzi od doryckiegoDorycki porządekdoryckiego. Charakterystyczną różnicą jest brak żłobienia kolumn oraz obecność bazy. Takie kolumny pojawiały się również w świątyniach etruskich. Z kolei porządek kompozytowy był specyficznym połączeniem elementów stylu jońskiegoJoński porządekjońskiegokorynckiegoKoryncki porządekkorynckiego.

Wielkie budowle Rzymu

Znaczenie architektury greckiej jako źródła inspiracji dla Rzymu jest oczywiste. Ze względu na kolonizację, na terenie Italii odnajdujemy wiele greckich zabytków. W II w. p.n.e. Rzymianie podbijają Helladę i odtąd będą czerpać pełnymi garściami z jej kultury – nastąpi okres hellenizacji kultury rzymskiej. Warto jednak zaznaczyć, że rzymskim architektom, wbrew pozorom, wcale nie zależało na kopiowaniu greckich wzorów. Rzymianie często łączyli elementy greckie z rodzimymi dokonaniami, tworząc nowe formy. Przykładem tego są właśnie wykształcone porządki toskański i kompozytowy. Grecka architektura jest niejako uzależniona od kolumny jako elementu konstrukcyjnego. Natomiast rzymscy architekci rozwinęli budowę ścian, łuków i wznosili wielkie kopuły. Budowle greckie są spektakularne przede wszystkim z zewnątrz, Rzymianie zaś urządzali imponujące wnętrza.

RCf8hrUfYzWPl
ThePhotografer (fotograf), Pozostałości świątyni Saturna na Forum Romanum, 2022 r., Rzym, Włochy, wikipedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: ThePhotografer, Pozostałości świątyni Saturna na Forum Romanum, 2022, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awi%C4%85tynia_Saturna#/media/Plik:Tempio_di_Saturno.jpg [dostęp 20.07.2022], licencja: CC BY-SA 4.0.

Rozbudowany system akweduktówAkweduktakweduktów, doprowadzających wodę z obszarów górskich, był wielkim dokonaniem Rzymian. Wodociągi były budowane już przez cywilizacje Wschodu oraz Greków, lecz nigdy wcześniej na tak wielką skalę. W czasach cesarstwa rzymskiego sieć kanałów doprowadzających wodę do Wiecznego Miasta miała łącznie ponad czterysta kilometrów długości. Woda trafiała do licznych miejsc w mieście, w tym publicznych łaźni i fontann. Sieci wodociągowe budowano również w prowincjach.

RGe8MDYHrzzkI
Luca Andrea Rossi (fotograf), Akwedukt Klaudiusza, 2008 r., Włochy, wikipedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Luca Andrea Rossi, Akwedukt Klaudiusza, 2008, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Akwedukt_Klaudiusza#/media/Plik:Acquedottoclaudio1.jpg [dostęp 20.07.2022], licencja: CC BY-SA 2.0.

Sprawne powiększanie sieci akweduktów umożliwiła biegłość Rzymian w budowie łuków. Jednak jednym z najbardziej charakterystycznych wytworów rzymskiej architektury były inne łuki - popularnie nazywane łukami triumfalnymiŁuk triumfalnyłukami triumfalnymi. Pierwsze tego typu budowle powstawać miały już w II w. p.n.e., choć do naszych czasów zachowały się wyłącznie te z okresu cesarstwa. Wznoszono je w celu uczczenia dokonań konkretnej osoby, najczęściej zwycięstwa w bitwie lub kampanii wojennej jednego z rzymskich wodzów. Przemarsz wraz z wojskami pod łukiem był elementem pochodu triumfalnego (triumfu), który był szczególnym wyróżnieniem dla dowódcy. Prawo do odbycia triumfu przysługiwało za zgodą senatu lub z woli ludu rzymskiego, po spełnieniu określonych wymagań. Najbardziej znanymi starożytnymi przykładami takich budowli są łuki znajdujące się w Rzymie na Forum Romanum – mniejszy Łuk TytusaŁuk TytusaŁuk Tytusa oraz większy trójprzelotowy Łuk Septymiusza SeweraŁuk Septymiusza SeweraŁuk Septymiusza Sewera. W pobliżu Koloseum znajduje się również imponujący Łuk Konstantyna WielkiegoŁuk Konstantyna WielkiegoŁuk Konstantyna Wielkiego. Budowanie łuków triumfalnych było popularne również w późniejszych epokach. Podkreślały one doniosłość wydarzenia, które upamiętniały. W różnych krajach europejskich odnaleźć możemy nowożytne przykłady tego typu budowli. Nawiązują one formą do swoich rzymskich pierwowzorów, choć często wyróżnia je rozmiar lub styl architektoniczny. Najbardziej znanym nowożytnym łukiem triumfalnym jest monumentalna budowla na placu Charlesa de Gaulle’a w Paryżu, upamiętniająca bohaterów Rewolucji Francuskiej i wojen napoleońskich.

Zapoznaj się z ilustracją interaktywną i wykonaj poniższe polecenia.

R1NXNfUPp7mTI
Zdjęcie przedstawia łuk z jedną bramą przejazdową zbudowany z białego marmuru. Na każdej fasadzie umieszczone są cztery kolumny w porządku kompozytowym. Łuk ozdobiony jest płaskorzeźbami. Po kliknięciu na zdjęcie, po prawej stronie pojawiają się trzy punkty interaktywne. Po kliknięciu na nie, podświetla się określona część zdjęcia. Po kliknięciu na 3 kropki na prawo od punktu, wyświetla się krótki opis.1. Napis: Inskrypcja na górze elewacji łuku: SENATVS POPVLVSQVE ROMANVS DIVO TITO DIVI VESPESIANI F[ilio] VESPASIANO AVGVSTO. Pol. Senat i lud rzymski boskiemu Tytusowi synowi boskiego Wespazjana oraz Wespazjanowi Augustowi. Podświetla się tekst na górnej części łuku. 2. Relief po lewej: Wewnętrzny relief z lewej strony ukazuje żołnierzy rzymskich w pochodzie triumfalnym. Niosą oni łupy ze świątyni Jerozolimskiej, w tym menorę – symbol wiary żydowskiej. Do punktu dołączone jest również zdjęcie. Ilustracja przedstawia płaskorzeźbę ukazującą pochód z trofeami zdobytymi w Jerozolimie. Znajdują się na niej ludzie trzymający siedmioramienny świecznik i srebrne trąby. Po kliknięciu na punkt pojawia się pomarańczowa strzałka, wskazująca na lewą część wewnętrznego łuku. 3. Relief po prawej: Wewnętrzny relief po prawej stronie ukazuje pochód triumfalny. Główną postacią ukazaną na reliefie jest Tytus jadący na rydwanie, zaprzężonym w cztery konie (kwadryga). Do punktu dołączone jest również zdjęcie. Ilustracja przedstawia relief ukazujący cesarza Tytusa jadącego na kwadrydze. Rzeźba cesarza nie ma głowy. Przed nim znajdują się cztery konie. Przed końmi stoi kilka osób. Za cesarzem również znajdują się bezgłowe postaci. Na reliefie znajdują się liczne uszkodzenia. Po kliknięciu na punkt pojawia się pomarańczowa strzałka, wskazująca na prawą część wewnętrznego łuku
Alexander Z. (fotograf), Łuk Tytusa, I w. n.e., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Alexander Z., Łuk Tytusa, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ImageRomeArchofTitus02.jpg#/media/File:ImageRomeArchofTitus02.jpg [dostęp 11.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Polecenie 1

Nazwij postaci i wydarzenia, które upamiętnia łuk triumfalny Tytusa.

RQ5Bs54EquO1r
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób łuk triumfalny upamiętnia wydarzenia historyczne. W odpowiedzi uwzględnij istotne elementy budowli.

R1VdCxWKhDjDp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytania. W jaki sposób w dzisiejszych czasach upamiętniamy ważne postaci? Czy współczesne formy upamiętnienia w sposób istotny różnią się od starożytnych?

RjAf6C0MXL7H5
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Rzymianie budowali świątynie prostokątne, okrągłe, a niekiedy łączyli oba typy budowli. W swoim budownictwie sakralnym niejednokrotnie rezygnowali z dużej ilości kolumn otaczających świątynię. Prostokątna świątynia posiada za to zwykle szerokie zewnętrzne schody, które prowadzą na podium do kolumnowej hali wejściowej. Były to budowle typowo fasadowe, wejściem zwrócone zwykle ku forum. Tylna strona takiej świątyni nie jest przeznaczona do oglądania, jej architektura nie ma znaczenia. To wyraźna różnica w stosunku do budowli greckich, które miały być dostępne i budzić podziw, oglądane z każdej strony.

R1b19tzH3VSEp
Dennis Jarvis (fotograf), Przykład rzymskiej świątyni prostokątnej Maison Carrée, 2014 r., Nîmes, Francja, wikipedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Dennis Jarvis, Przykład rzymskiej świątyni prostokątnej Maison Carrée, 2014, Fotografia, dostępny w internecie: https://en.wikipedia.org/wiki/Roman_temple#/media/File:France-002364_-_Square_House_(15867600545).jpg [dostęp 20.07.2022], licencja: CC BY-SA 2.0.

Kolumnada oraz schody otaczają natomiast rzymskie okrągłe świątynie. Jedną z najbardziej znanych budowli tego typu jest świątynia WestyŚwiątynia Westyświątynia Westy, której pozostałości znajdują się na Forum Romanum. Bardzo charakterystyczną formą rzymskiej świątyni jest typ mieszany – budowla posiadająca cellęCellacellę na planie koła oraz prostokątny przedsionek. Najbardziej rozpoznawalnym przykładem jest rzymski PanteonPanteonPanteon, czyli świątynia poświęcona wszystkim bogom. Inną ciekawą, bardzo wyróżniającą się świątynią „mieszaną” świątynia WenusŚwiątynia Wenus w Baalbekświątynia WenusBaalbek (Liban) . Niestety, do dziś zachowały się jedynie pozostałości tej budowli.

Rj5BYg55XrphJ
Animacja 3D do materiału zatytułowana „Panteon”
Polecenie 4

Odpowiedz na pytanie, co w języku polskim oznacza napis znajdujący się nad wejściem do Panteonu?

R1LvBSwNpdbIN
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5

Wyjaśnij, dlaczego Panteon składa się z dwóch różnych architektonicznie części.

REpnDbVddLDPE
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6

Odpowiedz na pytanie, jaką funkcję pełni Panteon współcześnie? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RWdv2Qmc0xU2C
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Na kolistej podstawie Rzymianie budowali monumentalne grobowce. W 28 r. p.n.e. na Polu Marsowym wzniesiono Mauzoleum AugustaMauzoleum AugustaMauzoleum Augusta, którego forma nawiązywać może do wspomnianych już grobowców etruskich. Najbardziej znanym rzymskim grobowcem jest wielkie Mauzoleum HadrianaMauzoleum HadrianaMauzoleum Hadriana, którego charakterystyczna cylindryczna nadbudówka znajduje się na kwadratowej podstawie. Zabytek znany jest obecnie jako Zamek świętego Anioła. Nazwa została zmieniona w VI wieku przez papieża Grzegorza IGrzegorz IGrzegorza I.

Ważnym aspektem życia ludu rzymskiego była rozrywka. Rzymianie chętnie brali udział w wielkich widowiskach. Organizacja igrzysk była przedsięwzięciem motywowanym politycznie i często wymagającym ogromnych środków pieniężnych. Wyrazem tego były także wielkie budowle – amfiteatry i cyrki. Rzymski amfiteatr to wielka odsłonięta arena w kształcenie elipsy lub koła, otoczona przez rzędy miejsc dla widzów. Z czasem w całym imperium, również na prowincjach, budowli tych powstawało coraz więcej. Wiele z nich miało imponujące rozmiary, jednak powszechnie najbardziej znanym jest KoloseumKoloseumKoloseum, czyli Amfiteatr Flawiuszów w Rzymie. W amfiteatrach oglądano przede wszystkim przeróżne walki na arenie: pojedynki gladiatorów między sobą, walki z dzikimi zwierzętami, naumachie, czyli inscenizacje bitew morskich, również egzekucje skazańców. Innym typem budowli był cyrkCyrkcyrk (z łacińskiego: circus), czyli wydłużony eliptyczny hipodromHipodromhipodrom z widownią, przeznaczony do oglądania wyścigów rydwanów. Największym cyrkiem był Circus Maximus w Rzymie. Według starożytnego pisarza Pliniusza StarszegoPliniusz StarszyPliniusza Starszego miał on mieścić nawet ćwierć miliona widzów. Współcześnie uznaje się, że pojemność ta wynosiła prawdopodobnie dużo mniej - ponad 150 tysięcy osób. Nadal jest to jednak imponujący wynik – niemal dwukrotność współczesnych stadionów piłkarskich.

R1YoHdu0DKXOa
Mapa przedstawia widok antycznego Rzymu. Znajdują się na niej budynki, trakty oraz drogi i rzeki. W prawym górnym rogu znajduje się legenda mapy. Linią ząbkowaną zostały oznaczone mury serwiańskie dookoła miasta, linią ciągłą - mury aureliańskie w środkowej części miasta, a linią przerywaną zostały oznaczone wodociągi, biegnące przez całe miasto oraz poza jego granicami. Po kliknięciu na mapę po prawej stronie pojawia się dziesięć punktów interaktywnych ukazujących zabytkowe budynki. Klikając na te punkty można włączać i wyłączać podświetlenie tych punktów na mapie. 1. Mauzoleum Hadriana. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Grobowiec cesarza Hadriana i członków cesarskiej rodziny, inaczej Zamek św. Anioła (późniejsza nazwa). Powstał w drugim wieku naszej ery. Znajduje się przy brzegu Tybru, w pobliżu Watykanu. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające ten budynek - jest on wysoki, okrągły, murowany, otoczony wysokim murem. Przed wejściem do budynku znajduje się kilka posągów aniołów. 2. Mauzoleum Augusta. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Monumentalny grobowiec cesarza Oktawiana Augusta, wybudowany na Polu Marsowym za jego panowania (pierwszy wiek przed naszą erą). Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające ten budynek. Jest on zniszczony oraz dość niski. Jest murowany i częściowo porośnięty roślinnością. W centralnej części znajduje się wejście - podłużny otwór. 3. Ara Pacis. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Inaczej Ołtarz Pokoju. Jest to marmurowy ołtarz wzniesiony przez cesarza Oktawiana Augusta na Polu Marsowym, na pamiątkę zakończenia długotrwałych wojen domowych i zaprowadzenia pokoju. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające budowlę. Została ona umieszczona w środku przeszklonego pomieszczenia. Budowla jest kwadratowa, ma cztery ściany i nie ma dachu. Wykonana jest z jasnego kamienia, pokryta rzeźbami. Do szerokiego wejścia prowadzą schody. 4. Panteon. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Świątynia wszystkich bogów, pierwotnie wybudowana w pierwszym wieku przed naszą erą w stylu greckim przez Marka Agrypę, przyjaciela cesarza Oktawiana Augusta. Po zniszczeniu wywołanym pożarem odbudowana w okresie panowania cesarza Hadriana w charakterystycznym łączonym stylu. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające Panteon. Jest to wysoka budowla składająca się z dwu różnych architektonicznie części. Przednia ma formę krużganku, druga rotundy. 5. Forum Romanum. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Najstarszy plac miejski w Rzymie (powstały około szóstego wieku przed naszą erą), otoczony sześcioma z siedmiu wzgórz: Kapitolem, Palatynem, Celiusem, Eskwilinem, Wiminałem i Kwirynałem. Główny polityczny, religijny i towarzyski ośrodek starożytnego Rzymu, miejsce odbywania się najważniejszych uroczystości publicznych. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające ruiny forum. Z lewej strony stoją kolumny, połączone u góry częścią belkowania. Zachowały się również fragmenty murów. Dalej znajduje się plac, porośnięty trawą. 6. Koloseum. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Zwany też amfiteatrem Flawiuszów, wybudowany w pierwszym wieku naszej ery przez cesarzy Wespazjana i Tytusa. Był miejscem walk gladiatorów, widowisk z wykorzystaniem dzikich zwierząt oraz inscenizacji bitew morskich (naumachii). Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające wnętrze Koloseum. Ma ono kształt owalny, a zewnętrzne części są najwyższe. Na górze znajdują się otwory z łukowym sklepieniem. 7. Teatr Marcellusa. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Starożytny teatr rzymski, wzniesiony w pierwszym wieku przed naszą erą w południowej części Pola Marsowego w Rzymie. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające duży, zniszczony budynek. Na przedniej, zakrzywionej ścianie znajdują się obok siebie otwory o łukowatym sklepieniu. 8. Termy Karakalli. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Najlepiej zachowane rzymskie termy, wybudowane w II w. n.e. Były to pierwsze łaźnie publiczne wzniesione w Rzymie od ponad 100 lat, kiedy to otwarte zostały Termy Trajana. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające ruiny budynku. To mury różnej wysokości, z elementami w kształcie łuku. 9. Termy Trajana. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Nieistniejący obecnie kompleks łaźni publicznych w Rzymie, znajdujący się na Eskwilinie, wybudowany w pierwszym wieku naszej ery. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające ścianę budynku w kształcie łuku o grubych murach. W murze znajdują się zamurowane, prostokątne otwory. 10. Łuk Konstantyna. Po kliknięciu w hasło, po prawej stronie ekranu wyświetla się następujący tekst: Trójprzelotowy łuk triumfalny w Rzymie, w pobliżu Koloseum, wzniesiony w czwartym wieku naszej ery na pamiątkę dokonań cesarza Konstantyna Wielkiego. Pod tekstem znajduje się zdjęcie przedstawiające budynek z jasnego kamienia z jednym, dużym łukiem pośrodku i dwoma mniejszymi po bokach. Pomiędzy łukami stoją kolumny oraz znajdują się liczne rzeźby.
Rzym antyczny, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Rzym antyczny, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Spośród zabytków wymienionych w multimedium wypisz te, które do dziś zachowały się w najlepszym stanie.

R8qViGlSe1gED
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wyjaśnij, jakie funkcje w starożytności pełniły termy.

RW7BFvt5ZbolI
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Poszukaj w dowolnym źródle i zapisz poniżej, skąd pochodzi określenie „mauzoleum”.

RPqWmyFn0gS27
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Podsumowanie

Mimo pierwowzorów greckich i etruskich, rzymskim architektom nie można odmówić oryginalności. Odchodzili oni od greckiej tradycji, stawiając na praktyczność i reprezentatywność budowli. Charakterystyczną cechą rzymskiego budownictwa jest również dokumentowanie wydarzeń politycznych. Funkcję kommemoratywną spełniają łuki tryumfalne, kolumny, ale także budowle sakralne i budynki użyteczności publicznej. Są one wznoszone na pamiątkę ważnych wydarzeń lub w celu utrwalenia w zbiorowej świadomości dokonań jednostki. Tak realizowane inwestycje czynią wspaniałe zabytki nierozerwalnie związanymi z historią Miasta i Imperium. Trzeba znać historię, by świadomie zwiedzać Rzym. Z drugiej strony najlepszą lekcją historii starożytnej jest spacer po Wiecznym Mieście.

Ćwiczenia

RrWOJTYFLfDX91
Ćwiczenie 1
Połącz definicje z ich objaśnieniami cella Możliwe odpowiedzi: 1. wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny, 2. tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów, 3. rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk, 4. rzymski wodociąg, 5. wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa cyrk Możliwe odpowiedzi: 1. wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny, 2. tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów, 3. rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk, 4. rzymski wodociąg, 5. wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa akwedukt Możliwe odpowiedzi: 1. wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny, 2. tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów, 3. rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk, 4. rzymski wodociąg, 5. wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa terakota Możliwe odpowiedzi: 1. wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny, 2. tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów, 3. rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk, 4. rzymski wodociąg, 5. wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa hipodrom Możliwe odpowiedzi: 1. wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny, 2. tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów, 3. rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk, 4. rzymski wodociąg, 5. wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RvC5ucC1nPZIq2
Ćwiczenie 2
Zaznacz zdania prawdziwe Możliwe odpowiedzi: 1. Rzymscy architekci jedynie kopiowali rozwiązania greckie., 2. Porządek kompozytowy łączył elementy porządków doryckiego i jońskiego., 3. Wpływ na architekturę rzymską mieli Etruskowie., 4. Celem budowy łuku triumfalnego było upamiętnienie ważnego wydarzenia lub dokonań jednostki., 5. Panteon jest najbardziej znanym przykładem rzymskiej prostokątnej świątyni., 6. W cyrku (circus) Rzymianie oglądali popisy akrobatów i dzikich zwierząt podobnie, jak ma to miejsce dziś.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z tekstem, następnie podaj nazwę budowli, której on dotyczy.

K. Kumaniecki Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu

„...w formie dzisiejszej jest niewątpliwie dziełem epoki Hadriana, gdyż po dawnej budowie Agryppy została jedynie kolumnada. Typowo rzymskie jest tutaj połączenie greckiego portyku z rzymską konstrukcją kopułową, przez którą przenika światło do wnętrza świątyni. Kasetony kopuły, biegnące koncentrycznie ku górze, nadają wnętrzu (...) niezwykłą harmonię. Można śmiało powiedzieć, że jest to jeden z najdoskonalszych pomników architektury antycznej.”

cyt1 Źródło: K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965, s. 483.
R1Sdq2Ty6Yw1q
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z tekstem, następnie podaj nazwę budowli, której on dotyczy.

K. Kumaniecki Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu

„W parku Nerona, na miejscu, gdzie było jezioro, stanęła imponująca i najbardziej celowo zaplanowana budowla z czasów cesarstwa rzymskiego, olbrzymi amfiteatr (...). Ta trzypiętrowa budowla – później dodano jeszcze czwarte piętro – w której stosowano sklepienie krzyżowe, z celowo pomyślanym systemem korytarzy i schodów oraz wentylacji, zbudowana planowo i niezwykle harmonijnie, świadczy o mistrzowskim opanowaniu zagadnień przestrzennych przez architektów rzymskich i trafnym ich rozwiązaniu.

cyt2 Źródło: K. Kumaniecki, Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965, s. 480.
R1Sdq2Ty6Yw1q
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RjfQOiAyDKBhP1
Ćwiczenie 5
Zaznacz odpowiedź na pytanie: Jak nazywał się rzymski wodociąg? Możliwe odpowiedzi: 1. hipodrom, 2. akwedukt, 3. mauzoleum, 4. koloseum
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Ułóż układankę, przedstawiającą zabytek architektury rzymskiej. Następnie odpowiedz na pytanie testowe.

RQVKcAlOv0tGT
Ułóż układankę, przedstawiającą zabytek architektury rzymskiej. Następnie odpowiedz na pytanie testowe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1dF67gxif3py
Zdjęcie przedstawia: Możliwe odpowiedzi: 1. akwedukt, 2. mauzoleum, 3. łuk triumfalny
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUYYMqGaPNOwz
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie, jaki porządek cechował monumentalizm oraz surowość? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Dorycki, 2. Joński, 3. Koryncki, 4. Toskański
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się ze zdjęciem, następnie wykonaj polecenie.

RfResYeR8Y1SZ
Giovanni Dall'Orto, (fotograf), Porta Venezia - detal prezentujący płaskorzeźby, 2007 r., Mediolan, Włochy, wikimedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Giovanni Dall'Orto, Porta Venezia, Mediolan, Włochy, 2007, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Tuscanic_capitals#/media/File:03613_-_Porta_Venezia,_Milano_-_Dettaglio_-_Foto_Giovanni_Dall'Orto_23-Jun-2007.jpg [dostęp 20.07.2022], licencja: CC BY 3.0.
R1PGPfKjpfyco
Na zdjęciu widoczny jest kapitel kolumny w porządku... Możliwe odpowiedzi: 1. doryckim, 2. toskańskim, 3. kompozytowym
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1E2lHw2b50II
Ćwiczenie 7
Wybierz z listy poprawne zakończenie zdania: W miejscowści Tarquinia oraz Cerveteri znajdują się zabytki kultury... Możliwe odpowiedzi: 1. greckiej, 2. etruskiej, 3. rzymskiej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RXCxJaTGGMpf9
Ćwiczenie 7
Zaznacz poprawną odpowiedź. W miejscowści Tarquinia oraz Cerveteri znajdują się zabytki kultury... Możliwe odpowiedzi: 1. greckiej, 2. etruskiej, 3. rzymskiej
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1b0e9PEroYc4
Ćwiczenie 8
Wybierz z listy poprawne zakończenie zdania: Rzymski Panteon był poświęcony... Możliwe odpowiedzi: 1. Wszystkim bogom, 2. Weście, 3. Aresowi
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1LEWzs8d0p0u
Ćwiczenie 8
Wybierz z listy poprawne zakończenie zdania: Rzymski Panteon był poświęcony... Możliwe odpowiedzi: 1. wszystkim bogom, 2. Weście, 3. Aresowi
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RcwkwnG5iQZPh
Ćwiczenie 9
Wybierz z listy poprawne zakończenie zdania: Zamek świętego Anioła to późniejsza nazwa... Możliwe odpowiedzi: 1. Mauzoleum Hadriana, 2. Panteonu, 3. Mauzoleum Augusta
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R9843l0utnMQ0
Ćwiczenie 9
Wybierz z listy poprawne zakończenie zdania: Zamek świętego Anioła to późniejsza nazwa... Możliwe odpowiedzi: 1. Panteonu, 2. Mauzoleum Augusta, 3. Mauzoleum Hadriana
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Słownik

Akwedukt
Akwedukt

rzymski wodociąg, doprowadzający wodę do miast z odległych terenów górskich.

Cella
Cella

wewnętrzna część świątyni rzymskiej, w której znajdował się posąg bóstwa.

Cyrk
Cyrk
R9v1cHctSc6kT1
Nagranie dźwiękowe przedstawia wymowę słowa Circus, które w języku łacińskim brzmi: cjirkus, cjircji

(z łaciny circus, -i) rzymska budowla z areną, miejsce igrzysk. Największym cyrkiem w Rzymie był Circus Maximus, którego początki wiążą się z panowaniem króla Tarkwiniusza Starego w VI w. p.n.e.

Cerveteri
Cerveteri

miejscowość w Lacjum, w starożytności miasto etruskie. Słynne ze swoich zabytków architektury etruskiej, wpisanych do rejestru zabytków UNESCO.

RAq7hMVIZDIsp
Sailko (fotograf), Nekropolia w Cerveteri, 2017 r., Włochy, wikipedia.org, CC BY 3.0
Źródło: Sailko, Nekropolia w Cerveteri, 2017, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Cerveteri#/media/Plik:Cerveteri,_necropoli_della_banditaccia,_via_sepolcrale_principale,_02.jpg [dostęp 18.07.2022], licencja: CC BY 3.0.
Dorycki porządek
Dorycki porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności. Rozwijał się przede wszystkim na obszarze właściwej Grecji, wybrzeży Italii i na Sycylii. Cechował go monumentalizm oraz surowość.

Etruskowie
Etruskowie

lud zamieszkujący północną część Italii, dzisiejszą Toskanię. W VII - VI w. p.n.e. najpotężniejszy lud na Półwyspie Apenińskim. Nie tworzyli jednolitego państwa. Posiadali rozwiniętą i oryginalną kulturę. W IV - III w. p.n.e. podbici przez Rzymian.

Grzegorz I
Grzegorz I

VI/VII w., papież, teolog, doktor Kościoła.

RGDT7yj9ZVynX
Francisco Goya, „Grzegorz I , Papież”, 1796 / 1799 r., Muzeum Romantyzmu, Madryt, Hiszpania, wikipedia.org, domena publiczna
Źródło: Francisko Goya, Grzegorz I , Papież, Olej na płótnie, Muzeum Romantyzmu, Madryt, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Grzegorz_I#/media/Plik:Francisco_de_Goya_-_Saint_Gregory_the_Great,_Pope_-_Google_Art_Project.jpg [dostęp 20.07.2022], domena publiczna.
Hipodrom
Hipodrom

tor wyścigowy, przeznaczony dla koni i rydwanów.

Joński porządek
Joński porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności. Rozwijał się przede wszystkim na wybrzeżach Azji Mniejszej oraz na wyspach Morza Egejskiego. Cechowała go większa lekkość oraz większa liczba zdobień niż w porządku doryckim.

Koloseum
Koloseum

zwany też amfiteatrem Flawiuszów, wybudowany w I w. n.e. przez cesarzy Wespazjana i Tytusa. Był miejscem walk gladiatorów, widowisk z wykorzystaniem dzikich zwierząt oraz inscenizacji bitew morskich (naumachii).

RDGzaiELbikz0
Carlo Pelagalli, Koloseum, 2010 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Carlo Pelagalli, Koloseum, 2010, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Koloseum#/media/Plik:Anfiteatro_Flavio_(72-80_d.C.)_-_panoramio_(2).jpg [dostęp 19.01.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
Kompozytowy porządek
Kompozytowy porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności. Wykształcił się na terenie Italii jako połączenie porządku jońskiego i korynckiego.

Koryncki porządek
Koryncki porządek

jeden z najważniejszych porządków architektonicznych w starożytności. Rozwinął się jako odmiana porządku jońskiego. Za jego twórcę uchodził architekt Kallimach.

Łuk Konstantyna Wielkiego
Łuk Konstantyna Wielkiego

trójprzelotowy łuk triumfalny w Rzymie, w pobliżu Koloseum, wzniesiony w IV w. n.e. na pamiątkę dokonań cesarza Konstantyna Wielkiego.

RrsxiLvOh2xvz
NikonZ7II (fotograf), Łuk Konstantyna, 2022 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 4.0
Źródło: NikonZ7II, Łuk Konstantyna, 2022, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Arch_of_Constantine_(Rome)_-_South_side,_from_Via_triumphalis.jpg#/media/File:Arch_of_Constantine_(Rome)_-_South_side,_from_Via_triumphalis.jpg [dostęp 19.01.2023], licencja: CC BY-SA 4.0.
Łuk Septymiusza Sewera
Łuk Septymiusza Sewera

trójprzelotowy łuk triumfalny w Rzymie, na Forum Romanum, wzniesiony na początku III w. n.e. na pamiątkę dokonań Septymiusza Sewera oraz jego synów.

R1RQ8HtSahZ5z
Rita1234 (fotograf), Starożytny Łuk Septymiusza Sewera na Forum Romanum, 2006 r., Rzym, Włochy,wikipedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Rita1234, Starożytny Łuk Septymiusza Sewera na Forum Romanum, 2006, Fotografia, dostępny w internecie: https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81uk_Septymiusza_Sewera_w_Rzymie#/media/Plik:Rome_Forum_Romanum_Arch_Septimius_Severus.JPG [dostęp 20.07.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Łuk triumfalny
Łuk triumfalny

rzymska budowla w formie wolnostojącej bramy, wznoszona dla upamiętnienia dokonań jednostki, najczęściej sukcesów militarnych rzymskich wodzów i władców imperium.

Łuk Tytusa
Łuk Tytusa

jednoprzelotowy łuk triumfalny w Rzymie, na Forum Romanum, wzniesiony w końcu I w. n.e. na pamiątkę rzymskich zwycięstw w wojnie żydowskiej i zdobycia Jerozolimy przez Rzymian.

R1bzFfSl7cHZC
Alexander Z. (fotograf), Łuk Tytusa, Rzym, Włochy, I w. n.e., wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Łuk Tytusa, Rzym, Włochy, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:ImageRomeArchofTitus02.jpg#/media/File:ImageRomeArchofTitus02.jpg [dostęp 11.08.2022], licencja: CC BY-SA 3.0.
Mauzoleum Augusta
Mauzoleum Augusta

monumentalny grobowiec cesarza Oktawiana Augusta, wybudowany na Polu Marsowym za jego panowania.

R1QajCb0i4iTD
Michael aus Halle (fotograf), Mauzoleum Augusta, 2013 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 3.0
Źródło: Michael aus Halle, Mauzoleum Augusta, 2013, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augustusmausoleum_-_panoramio.jpg#/media/File:Augustusmausoleum_-_panoramio.jpg [dostęp 19.01.2023], licencja: CC BY-SA 3.0.
Mauzoleum Hadriana
Mauzoleum Hadriana

grobowiec cesarza Hadriana i członków cesarskiej rodziny, inaczej Zamek św. Anioła (późniejsza nazwa). Powstał w II w. n.e. Znajduje się przy brzegu Tybru, w pobliżu Watykanu.

R2hl3ceBQiPqr
Torbjorn Toby Jorgensen, (fotograf), Zamek świętego Anioła, 2008 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.0
Źródło: Torbjorn Toby Jorgensen, Zamek świętego Anioła, 2008, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Castel_Sant%27Angelo_(Rome)#/media/File:Castel_Sant'Angelo_(40071360473).jpg [dostęp 19.07.2022], licencja: CC BY-SA 2.0.
Panteon
Panteon

świątynia wszystkich bogów, pierwotnie wybudowana w I w. p.n.e. w stylu greckim przez Marka Agrypę, przyjaciela cesarza Oktawiana Augusta. Po zniszczeniu wywołanym pożarem odbudowana w okresie panowania cesarza Hadriana w charakterystycznym łączonym stylu. Zachowany grecki portyk z kolumnadą połączono z rotundową cellą, przykrytą kopułą z okrągłym otworem (oculusem).

R18s78mmhFWzo
Roberta Dragan (fotograf), Panteon, 2006 r., Rzym, Włochy, wikimedia.org, CC BY‑SA 2.5
Źródło: Roberta Dragan, Panteon, 2006, Fotografia, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rome_Pantheon_front.jpg#/media/File:Rome_Pantheon_front.jpg [dostęp 19.01.2023], licencja: CC BY-SA 2.5.
Pliniusz Starszy
Pliniusz Starszy

rzymski historyk i pisarz, który urodził się w 23 r. n.e. w Comum Novum. Znany ze swego dzieła encyklopedycznego Historia naturalis. Był starannie wykształcony i sprawował szereg urzędów. W roku 79 n.e., będąc dowódcą rzymskich okrętów, udał się do Stabiów na pomoc tamtejszej ludności po wybuchu Wezuwiusza i zginął jako jedna z ofiar erupcji wulkanu. Ostatnie chwile życia wuja i samo wydarzenie opisał następnie Pliniusz Młodszy w jednym ze swoich listów (VI 16).

Świątynia Westy
Świątynia Westy

jeden z najbardziej znanych przykładów okrągłych świątyń rzymskich. Wybudowana w VII w. p.n.e. Do naszych czasów przetrwał tylko fragment ściany oraz kolumnady. Pozostałości świątyni można zwiedzać na Forum Romanum.

Świątynia Wenus w Baalbek
Świątynia Wenus w Baalbek

pozostałości rzymskiej świątyni, wybudowanej w III w. n.e., z okrągłą cellą i kolumnowym portykiem.

Tarquinia
Tarquinia

miejscowość w Lacjum, w starożytności miasto etruskie. Słynne ze swoich zabytków architektury etruskiej, wpisanych do rejestru zabytków UNESCO.

Terakota
Terakota

wypalona glina, służąca jako materiał ceramiczny.

Toskański porządek
Toskański porządek

klasyczny porządek architektoniczny, który wykształcił się na obszarze Italii z porządku doryckiego.

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Mała Encyklopedia Kultury Antycznej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1990 r.

Notatki ucznia

Rs2ZFpiuLpvY6
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Bibliografia

  • Koch W., Style w architekturze, Świat Książki, Warszawa 1996.

  • Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1965.

  • Winniczuk L., Słownik kultury antycznej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1989.

  • Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa 2001.