Nasza historia w pieśni i w piosence
Patriotyzm to miłość i przywiązanie do ojczyzny. W zależności od okresu dziejów Polaków i państwa polskiego przyjmował on różnorakie formy – od walki zbrojnej i poświęcania własnego życia dla ojczyzny do udziału w pochodach z okazji ważnych rocznic narodowych i wywieszania flag na balkonach.
Bogurodzica
Jest to utwór, który łączy treści religijne z czynnikiem narodowym oraz patriotycznym; była nazywana po łacinie pieśnią ojczystą (Carmen patrium czyt. karmen patrium. Była wykonywana zarówno podczas liturgii kościelnej przez wiernych, jak i przed ważnymi bitwami przez polskie rycerstwo, a także służyła jako pieśń koronacyjna polskich królów.
1. Bogurodzica składa się z kilkunastu zwrotek, jednak za najstarsze uznawane są dwie pierwsze. Jest to tak zwana część archaiczna, do której w późniejszym czasie dodano kolejne - tzw. pieśń wielkanocną oraz pieśń pasyjną. Niżej znajduje się zapis pieśni właściwej (czyli dwóch pierwszych zwrotek):
Wyjaśnij, o czym świadczy fakt, że pieśń początkowo wykonywana w klasztorach, zaczęła być śpiewana przed bitwami i podczas koronacji.
Bogurodzica [...] jest jednym z najsłynniejszych zabytków całej dawnej muzyki polskiej. [...] Początkowo śpiewana w klasztorach, stopniowo zyskuje sobie coraz większą popularność i wreszcie pod koniec XIV wieku urasta do rangi pieśni‑hymnu rycerskiego. Ta prastara pieśń [...] była powszechnie znana przez kilka wieków i śpiewana nie tylko w świątyniach, ale i przez rycerstwo polskie przed bitwami – na pewno pod Grunwaldem (1410 г.), Wiłkomierzem (1435 r.) i Warną (1440 г.). Bogurodzicę śpiewano też podczas koronacji Władysława III (późniejszego Warneńczyka). [...]
W anonimowej łacińskiej Kronice konfliktu Władysława, króla polskiego, z Krzyżakami w roku Pańskim 1410 czytamy: [...]” [Gdy (Władysław) skończył, wszyscy zgodnie poczęli z płaczem śpiewać Bogurodzica i ruszyli do bitwy, wylawszy łzy, które sam król dobył z ich serc swymi słowami.]”. U Jana Długosza [natomiast]: „Gdy wytrąbiono hasło bojowe, wszystkie wojsko królewskie zabrzmiało głośno pieśń ojczystą Bogurodzicę, a potem z podniesionymi kopiami pobiegło do bitwy”. [...]Należy jeszcze wspomnieć, że Długosz pod datą 1431 tak opowiada o zwycięstwie kmieci kujawskich nad pustoszącymi ich ziemie Krzyżakami inflanckimi w okolicy Nakła, na polu wsi Dopki nad rzeczką Wierszą: „A zaśpiewawszy ojczystą pieśń Bogurodzica, której brzmienie powtórzyły okoliczne lasy i pola, mała garstka z przeważną liczbą, bezbronni z uzbrojonym wojskiem, wieśniacy z rycerzami, tak mężnie i ochoczo wzięli się do rozprawy, iż mniemałbyś, że to starzy wysłużeńcy z młodym i niedoświadczonym żołnierzem, a nie gmin wiejski z rycerstwem wprawnym do boju toczyli walkę. Nastąpiła rzeź straszna, a gdy przednia straż nieprzyjacielska legła pod mieczem, pierzchnęli wszyscy inflantczycy porzuciwszy obóz”.Pod datą 1435 opowiada Długosz o zwycięstwie Polaków pod Wiłkomierzem nad wojskiem Swidrygiełły z rycerzy mieczowych i Czechów złożonym: „Rycerstwo polskie obyczajem przodków zagrzmiało pieśń Bogurodzica, a prześpiewawszy kilka pierwszych wierszy spotkało się z nieprzyjacielem”. [...]Nie tylko bitwom, ale i innym ważnym dla kraju wydarzeniom towarzyszyła wówczas Bogurodzica. Kiedy na przykład w 1446 roku królewicz Kazimierz Jagiellończyk odmawiał przyjęcia korony polskiej, zebrani magnaci, biskupi i szlachta obrali warunkowo królem księcia Bolesława Mazowieckiego. Wówczas to po akcie wyboru duchowieństwo odśpiewało Te Deum Laudamus, licznie zaś zgromadzony lud - Bogurodzicę. [...] Dodajmy, że przez całe to stulecie pieśń ta nierozerwalnie jest związana z dynastią Jagiellonów i wszystkimi wówczas ważnymi wypadkami czy zdarzeniami państwowymi (koronacje, bitwy, sejmy).[...] Długosz określił ją wyróżniającym tytułem: „patrium carmen” [, a więc: pieśń ojczysta]. [...] Była hejnałem (pieśnią poranną) żołnierstwa polskiego, pieśnią przedbitewną, ale i zarazem pieśnią uroczystą, ceremonialną w ważnych chwilach życia publiczno‑obywatelskiego.
Uzasadnij, dlaczego Bogurodzicę określano tytułem „carmen patrium”.
Zapoznaj się z treścią audiobooka i napisz, co świadczy o popularności Bogurodzicy.
Gaude Mater Polonia
Gaude Mater Polonia jest jednym ze najstarszych polskich utworów religijnych. Został skomponowany najprawdopodobniej przez Wincentego z Kielczy na kanonizację biskupa Stanisława ze Szczepanowa w 1253 roku, a pierwsze wykonanie pieśni datuje się na 8 maja 1254 roku. Najstarszy zachowany zapis utworu pochodzi z 1372 roku. Tekst jest łaciński, a nazwę można przetłumaczyć jako Raduj się, Matko Polsko.
Zapoznaj się z opisem utworu, a następnie odpowiedz na pytanie. W jakim języku śpiewane jest dzieło Wincentego z Kielczy pod tytułem „Gaude Mater Polonia”? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór pod tytułem „Gaude Mater Polonia” autorstwa Wincentego z Kielczy w wykonaniu chóru męskiego Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający 2 minuty i 5 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie i jest wykonywana a cappella w wolnym tempie. Śpiewany po łacinie utwór ma mocno uduchowiony, majestatyczny oraz dostojny charakter.
Wysłuchaj utworu, a następnie określ język w jakim śpiewany jest tekst. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.
W ramach podpowiedzi - język ten był uważany za uniwersalny na terenie praktycznie całej Europy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór pod tytułem „Gaude Mater Polonia” autorstwa Wincentego z Kielczy w wykonaniu chóru męskiego Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Fragment trwający 2 minuty i 5 sekund. Kompozycja jest przeznaczona na głosy ludzkie i jest wykonywana a cappella w wolnym tempie. Śpiewany po łacinie utwór ma mocno uduchowiony, majestatyczny oraz dostojny charakter.
Patriotyzm jest podstawą wspólnoty, wzmacniają go symbole reprezentujące ważne dla tej wspólnoty wartości, które z czasem stają się jej znakami rozpoznawczymi. Jednym ze źródeł polskiego kanonu symboli patriotycznych jest kultura średniowiecza, która łączy służbę ojczyźnie z wiarą w Boga. Kanon ten rozwinął się w okresie zaborów, manifestując się m. in. w romantycznym kulcie walki zbrojnej o niepodległość i w mesjanistycznej sakralizacji śmierci za ojczyznę. Symbole patriotyczne zyskały nowe znaczenie po odzyskaniu niepodległości. Ich potencjał tworzenia wspólnoty patriotów i mobilizacji do wspólnego działania widoczny jest w wojennych piosenkach żołnierskich.
Rota
Rota początkowo była wierszem Marii Konopnickiej, napisanym w 1908 roku. Została napisana jako protest przeciwko germanizacji ludności polskiej w zaborze pruskim. Posiadała cztery zwrotki; dość szybko trzy z nich zostały wykorzystane jako tekst polskiej pieśni patriotycznej o tym samym tytule (muzykę skomponował Feliks Nowowiejski). Pierwsze publiczne wykonanie pieśni miało miejsce w 1910 roku, w dzień rocznicy bitwy pod Grunwaldem podczas uroczystości odsłonięcia pomnika Grunwaldzkiego. Wykonały ją chóry z terenów zaborów (łącznie kilkaset osób), którymi dyrygował kompozytor.
Wiersz Marii Konopnickiej składa się z czterech zwrotek, z czego trzy są używane w pieśni (są przytoczone poniżej). Poetka chciała wyrazić swoje oburzenie przeciw germanizacji Polaków, a także wzbudzić ducha narodowego oraz wolę walki. Pieśń stała się na tyle popularna, iż po odzyskaniu przez Polskę niepodległości była jedną z kandydatur do roli hymnu Polski.
Boże coś Polskę
Boże, coś Polskę (1816 r.) – hymn Alojzego Felińskiego (1771–1820). Pierwszą wersję muzyki napisał Jan Nepomucen Piotr Kraszewski. Hymn powstał na cześć cara Aleksandra I – króla Królestwa Polskiego (Kongresowego) i pierwotny jego tytuł brzmiał: Boże, zachowaj Króla (od 1818 r. występował pod nazwą Pieśń narodowa za pomyślność króla). Boże, coś Polskę było zamówieniem wielkiego Księcia Konstantego i pierwotnie w refrenie pieśni Felińskiego padały słowa: Przed Twe oblicze zanosim błaganie, naszego króla zachowaj nam Panie! na rocznicę ogłoszenia Królestwa Polskiego. Już w następnym roku nieoficjalnie zaczęto śpiewać w tym miejscu Naszą ojczyznę racz nam wrócić, Panie. Melodia pieśni została uproszczona i upodobniona do melodii pieśni religijnej Bądź pozdrowiona, Panienko Maryjo, tę samą melodię ma pieśń religijna Serdeczna Matko. Pieśń zaczęła funkcjonować w obiegu jako pieśń konspirantów, a po klęsce powstania listopadowego stała się manifestacją uczuć patriotycznych. Do początkowych dwóch zwrotek w 1828 r. dodano dwie kolejne z Hymnu do Boga o zachowanie wolności, którego autorem był Antoni Gorecki. Anonimowi autorzy dodawali później kolejne zwrotki tak, że w 1860 r. było ich aż 11. W zaborze rosyjskim została zakazana w 1862 r. W rok później towarzyszyła powstańcom i stąd nazwano ją Marsylianką 1863 roku.
Po odzyskaniu niepodległości w 1918 r., pieśń dzięki swojej patriotycznej tradycji i ze względu na podniosły charakter hymniczny, stała się jedną z kandydatek do miana hymnu państwowego. W refrenie zaczęto śpiewać Ojczyznę wolną pobłogosław, Panie, natomiast na Śląsku śpiewano ją jako śląski hymn narodowy z refrenem Spod jarzma Niemców wybawże nas Panie. Zwrot Ojczyznę wolną racz nam wrócić, Panie śpiewano ponownie w PRL.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór muzyczny: „Boże ! Coś Polskę”, głos z organami. W celu wysłuchania dzieła należy w dolnym lewym rogu nacisnąć szary trójkąt, służący do odtworzenia muzyki. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się hymnicznym charakterem.
Święta miłości kochanej Ojczyzny
Tekst tej pieśni napisał biskup warmiński Ignacy hrabia Krasicki, najwybitniejszy twórca literatury polskiego oświecenia. Pierwsza część tekstu powstała około 1772 r., po doświadczeniach konfederacji barskiej i pierwszym rozbiorze Polski. Na jednym z obiadów czwartkowych jesienią 1774 r. Krasicki czytał zebranym swój poemat Myszeis przygotowywany do druku jako debiut książkowy i w pieśni IX tego poematu ogłosił pierwszą strofę Święta miłości kochanej Ojczyzny, która jako apostrofa anonimowego autora, ukazała się tej jesieni w czasopiśmie Zabawy Przyjemne i Pożyteczne. Jeszcze w tym samym 1774 r. apostrofa do miłości ojczyzny była kolportowana przez księgarzy także w formie osobnej ulotki. Niebawem książę Adam Czartoryski, założyciel i komendant Szkoły Rycerskiej w Warszawie, włączył wiersz Krasickiego do Katechizmu moralnego dla uczniów Korpusu Kadetów. Tekst ten również został wywieszony na drzwiach pokoi kadetów. Odmawiano go w każdą sobotę przed oficerem dyżurnym jako modlitwę, był też śpiewany (nie wiadomo dziś z jaką melodią) – jako Pieśń Szkoły Rycerskiej. Z tego powodu innym znanym tytułem tej pieśni został Hymn Szkoły Rycerskiej. Również Komisja Edukacji Narodowej propagowała ten hymn, wprowadzając go do podręczników gramatyki.
Tekst drugiej części Hymnu… pochodzi z innego utworu Krasickiego – Wojny chocimskiej (1780 r.). W XIX w. śpiewniki podawały już oba te wiersze jako jeden Hymn do miłości Ojczyzny.
Muzykę do tego tekstu pisało wielu twórców. Pierwszą znaną powszechnie wersję muzyczną skomponował Józef Elsner. Jednakże do dziś przetrwała napisana w 1831 r. na emigracji przez pianistę i kompozytora Wojciecha (Alberta) Sowińskiego (1805–1880) autora m.in. pierwszego w naszej muzykografii Słownika muzyków polskich dawnych i nowoczesnych, 1874 r.
My, Pierwsza Brygada/ Szara Piechota
Wysłuchaj uważnie nagrania zawierającego rozmowę dwóch kolegów na temat Marszałka Józefa Piłsudskiego oraz piosenki żołnierskie z czasów Legionów Polskich. Ustal, jakimi cechami charakteryzowali się Józef Piłsudski i jego legioniści oraz jakie wartości były dla nich ważne.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Wpisz przykłady wybranych motywów i symboli ze znanych ci piosenek patriotycznych.
- Nazwa kategorii: Symbole i motywy w piosenkach patriotycznych
- Nazwa kategorii: dom
- Nazwa kategorii: ojczyzna
- Nazwa kategorii: biel
- Nazwa kategorii: czerwień
- Nazwa kategorii: orzeł
- Nazwa kategorii: ukochana
- Nazwa kategorii: matka Koniec elementów należących do kategorii ojczyzna
- Nazwa kategorii: ciemność
- Nazwa kategorii: światło
- Nazwa kategorii: serce
- Nazwa kategorii: dłoń
- Nazwa kategorii: wróg
- Nazwa kategorii: wiara
- Nazwa kategorii: krzyż
- Nazwa kategorii: ołtarz
- Nazwa kategorii: męczeństwo Koniec elementów należących do kategorii wiara
- Nazwa kategorii: miecz Koniec elementów należących do kategorii Symbole i motywy w piosenkach patriotycznych
- Elementy należące do kategorii Symbole i motywy w piosenkach patriotycznych
- Elementy należące do kategorii ojczyzna
- Elementy należące do kategorii wiara
-
Symbole i motywy w piosenkach patriotycznych
-
dom
-
ojczyzna
-
biel
-
czerwień
-
orzeł
-
ukochana
-
matka
-
-
ciemność
-
światło
-
serce
-
dłoń
-
wróg
-
wiara
-
krzyż
-
ołtarz
-
męczeństwo
-
-
miecz
-

My, Pierwsza BrygadaLegiony to żołnierska nuta,
Legiony to ofiarny stos,
Legiony to żołnierska buta,
Legiony to ofiarny stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
O ileż męk, ileż cierpienia,
O ileż krwi, wylanych łez.
Pomimo to - nie ma zwątpienia,
Dodawał sił - wędrówki kres.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
My, Pierwsza Brygada,
Strzelecka gromada,
Na stos rzuciliśmy nasz życia los,
Na stos, na stos.
Źródło: Andrzej Brzuchal Sikorski, My, Pierwsza Brygada.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 53 sekundy. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, a zamieszczona aranżacja przeznaczona na głos żeński w akompaniamencie fortepianu. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne. Tekst jest wykonywany w języku polskim.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący melodię wraz z akompaniamentem. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DikoJVVk
Utwór pod tytułem „My, Pierwsza Brygada” z muzyką oraz słowami autorstwa Andrzeja Brzuchala Sikorskiego. Utwór trwający 1 minutę i 55 sekund. Kompozycja jest wokalno‑instrumentalna, natomiast zamieszczona aranżacja jest wyłącznie instrumentalna, przeznaczona na fortepian wykonujący akompaniament. Utwór jest wykonywany w dość szybkim tempie, a jego brzmienie jest bardzo uroczyste, sentymentalne oraz nostalgiczne.
Co spowodowało oburzenie Marii Konopnickiej, które zainspirowało powstanie tekstu Roty?
- Pauperyzacja
- Germanizacja
- Rusyfikacja
Wskaż adresatów próśb formułowanych w Bogurodzicy. Czego te prośby dotyczą?
Ignacy Krasicki był autorem hymnu:
- Boże, coś Polskę
- Święta miłości kochanej Ojczyzny
- Rota
Słownik pojęć
nakłanianie, bądź przymuszanie ludności rdzennej danego terytorium do przyswajania języka niemieckiego lub kultury niemieckiej; proces wynarodowienia
pieśń o podniosłym charakterze, która powstaje na cześć osoby, idei, wydarzenia, zjawiska, państwa lub boga
szacunek, miłość i oddanie własnej ojczyźnie; gotowość do poniesienia ofiar za ojczyznę, ale też kultywacja tradycji i kultury oraz używanie języka własnego narodu
jedna z najpopularniejszych form muzycznych (istnieje od starożytności), utwór wokalny z lirycznym tekstem.
uproszczona forma pieśni o lekkim charakterze, występująca w muzyce ludowej oraz popularnej
nakłanianie, bądź przymuszanie ludności rdzennej danego terytorium do przyswajania języka rozyjskiego, kultury rosyjskiej, obyczajów i wzorców w sztuce; proces wynarodowienia