GALERIA GRAFIK
Spis treści Elementy konstrukcyjne skrzydła Konstrukcja skrzydła RauHlL0HJ9dAP Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wnętrza skrzydła samolotu. Fragment poszycia został usunięty, dzięki czemu widoczne są żebra, dźwigary oraz linki sterujące. Żebra o kształcie profilu skrzydła wykrzywione u górnej powierzchni ustawione są prostopadle do dźwigarów, które przypominają podłużne deski umieszczone wzdłuż skrzydła w jego wnętrzu. W środku pomiędzy dźwigarami przechodzą stalowe linki, które umożliwiały sterowanie lotkami z kokpitu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja skrzydła Skrzydło drewniane konstrukcji dwudźwigarowej z dwuobwodowym kesonem krytym sklejką, w części zadźwigarowej pokryte płótnem.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wnętrza skrzydła samolotu. Fragment poszycia został usunięty, dzięki czemu widoczne są żebra, dźwigary oraz linki sterujące. Żebra o kształcie profilu skrzydła wykrzywione u górnej powierzchni ustawione są prostopadle do dźwigarów, które przypominają podłużne deski umieszczone wzdłuż skrzydła w jego wnętrzu. W środku pomiędzy dźwigarami przechodzą stalowe linki, które umożliwiały sterowanie lotkami z kokpitu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja skrzydła Skrzydło drewniane konstrukcji dwudźwigarowej z dwuobwodowym kesonem krytym sklejką, w części zadźwigarowej pokryte płótnem.
Konstrukcja skrzydła szybowca Bocian
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Konstrukcja skrzydła samolotu RBxZyHLfREKV9 Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek konstrukcji wewnętrznej skrzydła samolotu. Skrzydło o kształcie prostopadłościanu z zaokrąglonymi wierzchołkami przy końcówce posiada dwa podłużne prostopadłościenne dźwigary umieszczone w przedniej i tylnej części skrzydła. Pomiędzy nimi znajdują się wsporniki i linki łączące obie części i nadające sztywność konstrukcji. Skrzydło ma stały profil na całej długości oraz posiada prostokątną lotkę wzdłuż krawędzi spływu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja skrzydła samolotu An-2 Konstrukcja metalowa, dwudźwigarowa, szkielet wykrzyżowany cięgnami.
Ilustracja interaktywna przedstawia rysunek konstrukcji wewnętrznej skrzydła samolotu. Skrzydło o kształcie prostopadłościanu z zaokrąglonymi wierzchołkami przy końcówce posiada dwa podłużne prostopadłościenne dźwigary umieszczone w przedniej i tylnej części skrzydła. Pomiędzy nimi znajdują się wsporniki i linki łączące obie części i nadające sztywność konstrukcji. Skrzydło ma stały profil na całej długości oraz posiada prostokątną lotkę wzdłuż krawędzi spływu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja skrzydła samolotu An-2 Konstrukcja metalowa, dwudźwigarowa, szkielet wykrzyżowany cięgnami.
Konstrukcja skrzydła samolotu An‑2
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści
Elementy konstrukcyjne kadłuba Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu R1aDQQxmiPK3H Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wnętrza kadłuba samolotu cessna sto pięćdziesiąt dwa. Konstrukcja jest podłużna w pełni metalowa zwężająca się ku ogonowi. Przednią część kadłuba stanowi kokpit który jest największą częścią kadłuba i z przodu jest zbliżony kształtem do kwadratu. Od razu za nim przekrój kadłuba zwęża się do kształtu bardziej okrągłego. Jest to konstrukcja pół-skorupowa dlatego spotkać tu możemy pionowe wręgi połączone prostopadle z podłużnicami do których od zewnątrz przymocowano panele poszycia kadłuba. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu C-152 Konstrukcja aluminiowa, półskorupowa. Elementami przenoszącymi naprężenia są pionowe wręgi połączone podłużnicami, do których od zewnątrz przynitowano panele poszycia kadłuba. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu C-152 Konstrukcja aluminiowa, półskorupowa. Elementami przenoszącymi naprężenia są pionowe wręgi połączone podłużnicami, do których od zewnątrz przynitowano panele poszycia kadłuba.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie wnętrza kadłuba samolotu cessna sto pięćdziesiąt dwa. Konstrukcja jest podłużna w pełni metalowa zwężająca się ku ogonowi. Przednią część kadłuba stanowi kokpit który jest największą częścią kadłuba i z przodu jest zbliżony kształtem do kwadratu. Od razu za nim przekrój kadłuba zwęża się do kształtu bardziej okrągłego. Jest to konstrukcja pół-skorupowa dlatego spotkać tu możemy pionowe wręgi połączone prostopadle z podłużnicami do których od zewnątrz przymocowano panele poszycia kadłuba. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu C-152 Konstrukcja aluminiowa, półskorupowa. Elementami przenoszącymi naprężenia są pionowe wręgi połączone podłużnicami, do których od zewnątrz przynitowano panele poszycia kadłuba. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu C-152 Konstrukcja aluminiowa, półskorupowa. Elementami przenoszącymi naprężenia są pionowe wręgi połączone podłużnicami, do których od zewnątrz przynitowano panele poszycia kadłuba.
Konstrukcja kadłuba lekkiego samolotu C‑152
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego R7XpAS7sciqjI Ilustracja przedstawia rysunek struktury kadłuba samolotu szerokokadłubowego. Widoczna jest podłoga w postaci kraty. Na ścianie znajdują się okna umieszczone pomiędzy żebrowaniami. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego Konstrukcja metalowa, półskorupowa, w której część naprężeń przenosi pokrycie. Poszycie jest od wewnątrz wzmocnione widocznymi wręgami i podłużnicami.
Ilustracja przedstawia rysunek struktury kadłuba samolotu szerokokadłubowego. Widoczna jest podłoga w postaci kraty. Na ścianie znajdują się okna umieszczone pomiędzy żebrowaniami. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego Konstrukcja metalowa, półskorupowa, w której część naprężeń przenosi pokrycie. Poszycie jest od wewnątrz wzmocnione widocznymi wręgami i podłużnicami.
Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R17xs3xHfYPQE Rysunek przedstawia kadłub samolotu od wewnątrz. Jest to podłużne pomieszczenie z poziomą podłogą i sufitem oraz z łukowatymi ścianami zwężającymi się ku górze. Ściany oraz sufit są wsparte na wręgach. Konstrukcja ścian składa się z wykrzywionymi wręgami łączącymi sufit z podłogą oraz z poziomych metalowych podłużnic biegnących wzdłuż kadłuba. Poszycie składa się z pasów blach przyłączonych od zewnątrz do wręg i podłużnic łączących łuki z obu stron. W obu ścianach znajdują się niewielkie okna. Na wprost znajduje się zaokrąglona po bokach pionowa tylna ściana.
Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1AIMJJc1v2cO Model przedstawia konstrukcję kadłuba samolotu szerokokadłubowego. Kadłub narysowano w formie ażurowej tuby ustawionej poziomo. Tuba ta składa się z kolejnych pierścieni o takiej samej średnicy. Są to wręgi, przy czym najgrubsza i jednocześnie pierwsza z nich to wręga główna. Wręgi połączone są sobą podłużnicami, czyli długimi poziomymi listwami zamontowanymi pod całej długości okręgów. Łączenia wręg i podłużnic to połączenia nitowe. Wokół okien i drzwi konstrukcja jest wzmocniona dodatkowymi ramami. Na tubie znajduje się obudowa, czyli tak zwane poszycie samolotu.
Struktura kadłuba samolotu szerokokadłubowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści
Statecznik pionowy i ster kierunku RPMYsSRN7yorg Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie statecznika pionowego w kształcie trapezu prostokątnego. Statecznik jest zamocowany dłuższą podstawą do kadłuba oraz prostopadle do mniejszego statecznika poziomego o podobnym kształcie. Statecznik posiada stały profil na całej długości. Przednia krawędź natarcia jest specjalnie zaokrąglona, natomiast z tyłu znajduje się wypłaszczona krawędź spływu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Statecznik pionowy i ster kierunku Elementy usterzenia samolotu z częściami: przednią nieruchomą oraz tylną ruchomą służącą do wykonywania zakrętu.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie statecznika pionowego w kształcie trapezu prostokątnego. Statecznik jest zamocowany dłuższą podstawą do kadłuba oraz prostopadle do mniejszego statecznika poziomego o podobnym kształcie. Statecznik posiada stały profil na całej długości. Przednia krawędź natarcia jest specjalnie zaokrąglona, natomiast z tyłu znajduje się wypłaszczona krawędź spływu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Statecznik pionowy i ster kierunku Elementy usterzenia samolotu z częściami: przednią nieruchomą oraz tylną ruchomą służącą do wykonywania zakrętu.
Statecznik pionowy samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1F6CbRUUIvWc Zdjęcie przedstawia ster kierunku czyli prostokątną klapę umieszczoną wzdłuż krawędzi spływu. Ze względu na swoją długość zajmuje prawie całą krawędź spływu. Jest to ruchomy element dlatego obecne są małe przerwy pomiędzy nim a statecznikiem w celu swobodnego wychylenia steru.
Ster kierunku samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Skrzela (sloty) R1De4LXLCWoN7 Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie fragmentu skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Widoczne są skrzela, czyli lekko zaokrąglone wysunięte elementy skrzydła znajdujące się w jego przedniej części. Na zdjęciu są one wysunięte. Skrzela są umieszczone wzdłuż krawędzi natarcia skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Skrzela (sloty) Elementy mechanizacji skrzydła umieszczone wzdłuż krawędzi natarcia, których głównym zadaniem jest poprawienie własności aerodynamicznych przy locie z małymi prędkościami i na dużych kątach natarcia poprzez opóźnienie oderwania się strug.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie fragmentu skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Widoczne są skrzela, czyli lekko zaokrąglone wysunięte elementy skrzydła znajdujące się w jego przedniej części. Na zdjęciu są one wysunięte. Skrzela są umieszczone wzdłuż krawędzi natarcia skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Skrzela (sloty) Elementy mechanizacji skrzydła umieszczone wzdłuż krawędzi natarcia, których głównym zadaniem jest poprawienie własności aerodynamicznych przy locie z małymi prędkościami i na dużych kątach natarcia poprzez opóźnienie oderwania się strug.
Skrzela
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Spojlery skrzydła samolotu RKsLONMrGuBTE Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Skrzydło ma podniesione spojlery, czyli znajdujące się na środku górnej powierzchni skrzydła w kształcie prostokątów leżących dłuższymi bokami wzdłuż skrzydła klapy. Spojlery zamontowane są na podnośnikach, dzięki czemu można nimi sterować i ustawiać je pod różnymi kątami w zależności od warunków lotu. Tu widoczne są cztery spojlery. Dwa dłuższe znajdują się bliżej kadłuba i dwa krótsze dalej. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Spojlery skrzydła samolotu Elementy mechanizacji skrzydła, których symetryczne wychylenie powoduje zmniejszenie siły nośnej przy danym kącie natarcia. Pozwala to na zmniejszenie wysokości bez przyrostu prędkości.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Skrzydło ma podniesione spojlery, czyli znajdujące się na środku górnej powierzchni skrzydła w kształcie prostokątów leżących dłuższymi bokami wzdłuż skrzydła klapy. Spojlery zamontowane są na podnośnikach, dzięki czemu można nimi sterować i ustawiać je pod różnymi kątami w zależności od warunków lotu. Tu widoczne są cztery spojlery. Dwa dłuższe znajdują się bliżej kadłuba i dwa krótsze dalej. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Spojlery skrzydła samolotu Elementy mechanizacji skrzydła, których symetryczne wychylenie powoduje zmniejszenie siły nośnej przy danym kącie natarcia. Pozwala to na zmniejszenie wysokości bez przyrostu prędkości.
Spojlery
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wyważanie rogowe Rv7C5sGF1dHvl Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie kawałka ogona samolotu. Widoczny jest statecznik pionowy z tytułowym wyważeniem rogowym. Jest to ster kierunku z podłużnym elementem u góry który w sytuacji wychylenia steru wychyla się przed oś obrotu czyli w drugą stronę. Ma kształt zbliżony do prostokąta i jest nieznacznie odseparowana bardzo wąską szczeliną od przedniej nieruchomej części. Tylną częścią czyli sterem kierunku można wychylać w zależności od warunków lotu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Wyważanie rogowe Jest to jeden z rodzajów aerodynamicznej kompensacji sterów polegający na tym, że część powierzchni sterowej jest wysunięta przed jej oś obrotu.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie kawałka ogona samolotu. Widoczny jest statecznik pionowy z tytułowym wyważeniem rogowym. Jest to ster kierunku z podłużnym elementem u góry który w sytuacji wychylenia steru wychyla się przed oś obrotu czyli w drugą stronę. Ma kształt zbliżony do prostokąta i jest nieznacznie odseparowana bardzo wąską szczeliną od przedniej nieruchomej części. Tylną częścią czyli sterem kierunku można wychylać w zależności od warunków lotu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Wyważanie rogowe Jest to jeden z rodzajów aerodynamicznej kompensacji sterów polegający na tym, że część powierzchni sterowej jest wysunięta przed jej oś obrotu.
Wyważenie rogowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1ef0iqVIirH7 Grafika przedstawia tylną część lecącego samolotu. Widoczny jest ogon samolotu oraz jego poziomy ster podzielony na dwie oddzielne części. Są one dopasowane do siebie kształtem, ale między nimi znajduje się wąska szczelina. Cały poziomy ster ma tu kształt poziomo i płasko usytuowanego migdała, którego lewa krawędź przylega do ogona samolotu. Ostra część skierowana jest do przodu, zaokrąglona do tyłu. Mniej więcej w środku steru znajduje się rozcięcie na dwie części, które składa się z dwóch prostych szczelin wycinających na sterze kształt grotu strzałki skierowanego do tyłu. Ta część jest połączona linkami z pionowym sterem na ogonie, co służy usztywnieniu konstrukcji.
Wyważenie rogowe
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści
Elementy konstrukcyjne podwozia Goleń przednia podwozia R1RTC6KG8cfIi Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie podwozia samolotu stojącego w hangarze. Są to dwa koła połączone poprzeczną rurką, która z kolei połączona jest długim pionowym wysięgnikiem, który w trakcie lotu chowa się do wnętrza samolotu. Pod kołami wstawiono trójkątny bloczek zabezpieczający. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Goleń przednia podwozia Goleń pomocnicza, znajdująca się pod częścią dziobową kadłuba, która przeważnie przenosi od dziesięciu do dwudziestu procent masy statku powietrznego.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie podwozia samolotu stojącego w hangarze. Są to dwa koła połączone poprzeczną rurką, która z kolei połączona jest długim pionowym wysięgnikiem, który w trakcie lotu chowa się do wnętrza samolotu. Pod kołami wstawiono trójkątny bloczek zabezpieczający. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Goleń przednia podwozia Goleń pomocnicza, znajdująca się pod częścią dziobową kadłuba, która przeważnie przenosi od dziesięciu do dwudziestu procent masy statku powietrznego.
Goleń przednia podwozia samolotu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rvt1j1LRsJFc0 Zdjęcie przedstawia samolot pasażerski stojący w hangarze. Do samolotu dostawiono schody, po których można do niego wejść. Drzwi do samolotu są otwarte. Pod częścią nosową kadłuba znajduje się przednia goleń samolotu.
Goleń przednia podwozia samolotu
Źródło: Englishsquare .pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Siłownik hydrauliczny, wyciągnik oraz goleń główna podwozia RCDy4OLk3U4rM Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie fragmentu dolnej części samolotu. Widoczna jest otwarta klapa, z której wystaje w dół długa metalowa pionowa rura czyli goleń główna podwozia. Jest ona połączona z kołami samolotu za pomocą poziomej poprzecznej rurki. Do głównej rury pod kątem zamocowany jest siłownik, który również przymocowany jest do wąskiej rurki schowanej w luku, która prostopadle łączy się z głównym podwoziem. Cały system umożliwia chowanie i wysuwanie podwozia. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Siłownik hydrauliczny, wyciągnik oraz goleń główna podwozia Główne elementy służące za poprawne działanie chowanego głównego podwozia w samolocie. Umieszczony poziomo u góry siłownik wprawia w ruch przymocowany do goleni wyciągnik, który chowa i wypuszcza podwozie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie fragmentu dolnej części samolotu. Widoczna jest otwarta klapa, z której wystaje w dół długa metalowa pionowa rura czyli goleń główna podwozia. Jest ona połączona z kołami samolotu za pomocą poziomej poprzecznej rurki. Do głównej rury pod kątem zamocowany jest siłownik, który również przymocowany jest do wąskiej rurki schowanej w luku, która prostopadle łączy się z głównym podwoziem. Cały system umożliwia chowanie i wysuwanie podwozia. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Siłownik hydrauliczny, wyciągnik oraz goleń główna podwozia Główne elementy służące za poprawne działanie chowanego głównego podwozia w samolocie. Umieszczony poziomo u góry siłownik wprawia w ruch przymocowany do goleni wyciągnik, który chowa i wypuszcza podwozie.
Siłownik hydrauliczny, wyciągnik oraz goleń główna podwozia
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Mechanizm hamujący podwozia samolotu R1AWDjhyTCHQ2 Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie mechanizmu hamującego podwozia samolotu. Dwa koła połączone są metalową poziomą rurką, która w górnej części pośrodku ma otwór. Do tego otworu przyłączono pionową rurę czyli goleń podwozia. Widoczny jest przewód wychodzący z poziomej rurki. Wewnątrz opon znajdują się hamulce. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Mechanizm hamujący podwozia samolotu Większe samoloty wyposażone są w hamulce bębnowe, które dzięki sile tarcia umożliwiają ich wyhamowanie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie mechanizmu hamującego podwozia samolotu. Dwa koła połączone są metalową poziomą rurką, która w górnej części pośrodku ma otwór. Do tego otworu przyłączono pionową rurę czyli goleń podwozia. Widoczny jest przewód wychodzący z poziomej rurki. Wewnątrz opon znajdują się hamulce. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Mechanizm hamujący podwozia samolotu Większe samoloty wyposażone są w hamulce bębnowe, które dzięki sile tarcia umożliwiają ich wyhamowanie.
Mechanizm hamujący podwozia samolotu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RP9fhTxsiNPup Grafika przedstawia koła samolotu, między którymi znajduje się metalowa rurka łącząca oraz okablowanie łączące się z innymi elementami samolotu. Wewnątrz opon znajduje się zestaw hamulców połączonych ze sobą.
Mechanizm hamujący podwozia samolotu
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści
Powierzchnie sterowe i mechanizacji skrzydła Mechanizacja skrzydła statku powietrznego RoHzsa6YG6er1 Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu z wychylonymi wszystkimi mechanicznymi elementami. Słoty z przodu, wychylone do maksymalnej pozycji klapy w tylnej części oraz spojlery na górnej powierzchni. Końcówka skrzydła z kolei nie jest w układzie standardowym tylko jest wykrzywiona tak, że jest prostopadła do reszty skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Mechanizacja skrzydła statku powietrznego Zestaw urządzeń stosowanych do zwiększania siły nośnej lub oporu aerodynamicznego płata nośnego.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu z wychylonymi wszystkimi mechanicznymi elementami. Słoty z przodu, wychylone do maksymalnej pozycji klapy w tylnej części oraz spojlery na górnej powierzchni. Końcówka skrzydła z kolei nie jest w układzie standardowym tylko jest wykrzywiona tak, że jest prostopadła do reszty skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Mechanizacja skrzydła statku powietrznego Zestaw urządzeń stosowanych do zwiększania siły nośnej lub oporu aerodynamicznego płata nośnego.
Mechanizacja skrzydła statku powietrznego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Wypuszczona mechanizacja skrzydła samolotu pasażerskiego podczas inspekcji w hangarze R1MI4fM4VqtfO Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Skrzydło ma podniesione i wysunięte spojlery, czyli znajdujące się z przodu na górnej powierzchni klapy w kształcie prostokątów leżących dłuższymi bokami wzdłuż skrzydła. Spojlery zamontowane są na podnośnikach, dzięki czemu można nimi sterować i ustawiać je pod różnymi kątami w zależności od warunków lotu. Tu widoczne są cztery spojlery. Dwa dłuższe znajdują się bliżej kadłuba i dwa krótsze dalej. Dodatkowo patrząc od tyłu przed spojlerami znajdują się klapy, które są wychylone do średniej pozycji. Są to długie prostokątne klapy wychylone w dół pod pewnym kątem. Na końcu skrzydła znajduje się winglet czyli zakrzywiona do góry końcówka skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Wypuszczona mechanizacja skrzydła samolotu pasażerskiego podczas inspekcji w hangarze Pełne wychylenie elementów mechanizacji skrzydła jest często potrzebne do wykonania określonych prac serwisowych danych urządzeń.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu stojącego w hangarze. Skrzydło ma podniesione i wysunięte spojlery, czyli znajdujące się z przodu na górnej powierzchni klapy w kształcie prostokątów leżących dłuższymi bokami wzdłuż skrzydła. Spojlery zamontowane są na podnośnikach, dzięki czemu można nimi sterować i ustawiać je pod różnymi kątami w zależności od warunków lotu. Tu widoczne są cztery spojlery. Dwa dłuższe znajdują się bliżej kadłuba i dwa krótsze dalej. Dodatkowo patrząc od tyłu przed spojlerami znajdują się klapy, które są wychylone do średniej pozycji. Są to długie prostokątne klapy wychylone w dół pod pewnym kątem. Na końcu skrzydła znajduje się winglet czyli zakrzywiona do góry końcówka skrzydła. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Wypuszczona mechanizacja skrzydła samolotu pasażerskiego podczas inspekcji w hangarze Pełne wychylenie elementów mechanizacji skrzydła jest często potrzebne do wykonania określonych prac serwisowych danych urządzeń.
Mechanizacja skrzydła samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści
Zawieszenia i obudowy zespołów napędowych Osłony silnika dużego samolotu pasażerskiego R1BxZ1siMAjwG Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie kawałka skrzydła samolotu z zamontowanym do niego silnikiem. Silnik ma kształt poziomo usytuowanej tuby z turbiną w środku. Część obudowy silnika jest otwarta. Ma ona zakrzywiony kształt ścianki tuby i jest podniesiona do góry. Jest to tak zwana osłona i znajduje się ona z boku silnika. Jest zamocowana wzdłuż osi podłużnej silnika. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Osłony silnika dużego samolotu pasażerskiego Dzięki otwieranym osłonom możliwy jest dostęp do silnika bez potrzeby zdejmowania jego całej obudowy. Dodatkowo, jako integralny element obudowy, chronią silnik przed czynnikami zewnętrznymi mogącymi mieć zły wpływ na pracę jednostki napędowej.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie kawałka skrzydła samolotu z zamontowanym do niego silnikiem. Silnik ma kształt poziomo usytuowanej tuby z turbiną w środku. Część obudowy silnika jest otwarta. Ma ona zakrzywiony kształt ścianki tuby i jest podniesiona do góry. Jest to tak zwana osłona i znajduje się ona z boku silnika. Jest zamocowana wzdłuż osi podłużnej silnika. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Osłony silnika dużego samolotu pasażerskiego Dzięki otwieranym osłonom możliwy jest dostęp do silnika bez potrzeby zdejmowania jego całej obudowy. Dodatkowo, jako integralny element obudowy, chronią silnik przed czynnikami zewnętrznymi mogącymi mieć zły wpływ na pracę jednostki napędowej.
Osłony silnika dużego samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
ReJIQRQ5t52DT Zdjęcie przedstawia silnik samolotu znajdujący się w hangarze. Pracownicy ubrani w odblaskowe uniformy pracują przy silniku. Sam silnik ma kształt tuby z turbiną w środku. Osłony silnika to metalowe powierzchnie znajdujące się po bokach tuby. Mają zakrzywiony kształt jak ściany tuby. Tu są podniesione do góry, przez co przypominają skrzydła ptaka. Pracownicy trzymają osłony i zaglądają pod nie.
Osłony silnika dużego samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Miejsce montażu silnika samolotu pasażerskiego RmOf1Q4sMFyjJ Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu wykonane od dołu. Pod skrzydłem znajduje się metalowa konstrukcja składająca się z belek i dźwigni, która służy do zamontowania silnika samolotu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Miejsce montażu silnika samolotu pasażerskiego Miejsce montażu silnika jest wyznaczane na etapie projektowania statku powietrznego. Bierze się pod uwagę wyważenie samolotu oraz pozyskanie największej efektywności pracy silnika.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie skrzydła samolotu wykonane od dołu. Pod skrzydłem znajduje się metalowa konstrukcja składająca się z belek i dźwigni, która służy do zamontowania silnika samolotu. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Miejsce montażu silnika samolotu pasażerskiego Miejsce montażu silnika jest wyznaczane na etapie projektowania statku powietrznego. Bierze się pod uwagę wyważenie samolotu oraz pozyskanie największej efektywności pracy silnika.
Miejsce montażu silnika samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R5R8VGUFyRVcX Zdjęcie przedstawia samolot pasażerski stojący w hangarze. Pod skrzydłem samolotu znajduje się duża metalowa obręcz, wewnątrz której znajduje się okablowanie oraz drobniejsze konstrukcje całego mechanizmu. W górnej części obręczy widoczny jest poziomy pas obudowy, który jest równoległy do kadłuba i jest skierowany do tyłu. Do obręczy i do tego pasa montowany jest silnik.
Miejsce montażu silnika samolotu pasażerskiego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zewnętrzne obudowy silnika RATkwWoq6pvFe Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zewnętrze obudowy silnika, która stoi na platformie na kołach w hangarze. Zewnętrze obudowy ma kształt lekko zwężającego do jednej podstawy walca. Wewnątrz walca znajdują się mechanizmy, stelaże oraz podłączenia kabli. Zewnętrze obudowy silnika są tu rozłożone na dwie części. Części te to połowy walca rozciętego wzdłuż. Płaską częścią leżą na platformie. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Zewnętrzne obudowy silnika Zewnętrzne obudowy silnika zapewniają mu aerodynamiczny kształt oraz ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zewnętrze obudowy silnika, która stoi na platformie na kołach w hangarze. Zewnętrze obudowy ma kształt lekko zwężającego do jednej podstawy walca. Wewnątrz walca znajdują się mechanizmy, stelaże oraz podłączenia kabli. Zewnętrze obudowy silnika są tu rozłożone na dwie części. Części te to połowy walca rozciętego wzdłuż. Płaską częścią leżą na platformie. Ilustracja zawiera punkt interaktywny. Po jego kliknięciu pojawia się ramka z treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Treść: Zewnętrzne obudowy silnika Zewnętrzne obudowy silnika zapewniają mu aerodynamiczny kształt oraz ochronę przed czynnikami zewnętrznymi.
Zewnętrzne obudowy silnika
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Powrót do spisu treści 7 Powrót do spisu treści