E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy i technologie załadunku, rozładunku i przeładunku towarów

SPL.04. Systemy i technologie załadunku, rozładunku i przeładunku towarów — Technik logistyk 333107

bg‑gold

Systemy załadunku i rozładunku towarów

INFOGRAFIKA

6

Spis treści

1

CargoMatic

RA2dzkwINW2jB
1. Mobilny system CargoMatic {audio}wymiary ok: 13600 x 2440 x 140składa się z:8 ciężkich łańcuchów transportowych4 prętów przenośnika z listwami aluminiowymi zainstalowanymi między łańcuchami2 wały napędowe z łożyskami1 silnik elektryczny z jednym napędem z wałem napędowym i hamulcem1 jednostka sterująca PLC do sterowania ładowaniem, zatrzymywaniem i rozładowywaniemŁańcuchy transportowe poruszają się po plastikowych taśmach wykonanych z twardego materiału, które są wbudowane w specjalny profil aluminiowy.System ten można zamontować w każdej naczepie niezależnie czy jest to naczepa-chłodnia, czy naczepa kurtynowa, 2. Stacjonarny system CargoMatic {audio}Składa się z przenośników rolkowych lub układów łańcuchowych, które łączą się z mobilnymi systemami CargoMatic.Umożliwia załadunek/rozładunek średnio w 2 minuty (przy pełnej naczepie), a w niektórych przypadkach nawet w zaledwie 90 sekund.Ładunek przemieszczany jest w pełni automatycznie, natomiast gdy cały stacjonarny system będzie załadowany towarami, dalsza manipulacja ładunkami odbywa się przy pomocy wózków widłowych., 3. {audio}Naczepa o długości 13 600 mm i wmontowany w nią mobilny system CargoMatic, 4. {audio}System CargoMatic przeznaczony jest do transportu wyłącznie towarów pakowanych i paletyzowanych (nie do ładunków luzem!), 5. {audio}Składa się z przenośników rolkowych lub układów łańcuchowych, 6. {audio}System umożliwia załadunki i rozładunki naczep o długości 13 600 mm. Prędkość można regulować od 1,5 do 6 metrów na minutę.
CargoMatic
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia schemat budowy systemu CargoMatic w postaci równania oraz grafiki. Na ilustracji przy wybranych elemetach dodano punkt interaktywny z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Na górze ilustracji znajduje się równanie. Zaczynając od lewej strony planszy znajduje się napis: mobilny system w naczepie. Obok jest niebieskie koło, na którym znajduje się biały plus. Kolejną składową równania jest napis stacjonarny system w centrum logistycznym. Dalej znajduje się znak równa się na niebieskim kole. Wynikiem równania jest napis: CargoMatic. Pod równaniem znajduje się grafika przedstawiająca otwartą naczepę samochodu ciężarowego, do której przymocowany jest przenośnik rolkowy. Na przenośniku znajdują się trzy palety, na których ułożone są po dwa zielone kartonowe pudełka. Równolegle do przenośnika narysowane są dwie strzałki o przeciwnie zwróconych grotach.

  1. Pierwszy punkt interaktywny znajduje się pod pierwszą składową równania, jego treść jest następująca:

Mobilny system CargoMatic

  • System ten można zamontować w każdej naczepie niezależnie czy jest to naczepa‑chłodnia, czy naczepa kurtynowa

  • wymiary ok: 13600  2440  140

  • składa się z:

    • 8 ciężkich łańcuchów transportowych

    • 4 prętów przenośnika z listwami aluminiowymi zainstalowanymi między łańcuchami

    • 2 wały napędowe z łożyskami

    • 1 silnik elektryczny z jednym napędem z wałem napędowym i hamulcem

    • 1 jednostka sterująca PLC do sterowania ładowaniem, zatrzymywaniem i rozładowywaniem

  • Łańcuchy transportowe poruszają się po plastikowych taśmach wykonanych z twardego materiału, które są wbudowane w specjalny profil aluminiowy.

  1. Punkt drugi znajduje się pod drugą składową równania, jego treść brzmi: Stacjonarny system CargoMatic

    • Składa się z przenośników rolkowych lub układów łańcuchowych, które łączą się z mobilnymi systemami CargoMatic.

    • Umożliwia załadunek/rozładunek średnio w 2 minuty (przy pełnej naczepie), a w niektórych przypadkach nawet w zaledwie 90 sekund.

    • Ładunek przemieszczany jest w pełni automatycznie, natomiast gdy cały stacjonarny system będzie załadowany towarami, dalsza manipulacja ładunkami odbywa się przy pomocy wózków widłowych.

  2. Punkt trzeci znajduje się na naczepie samochodu ciężarowego, dowiadujemy się tam, że: Naczepa ma długość 13600 mm, a w niej znajduje się wmontowany w nią mobilny system CargoMatic.

  3. Punkt czwarty znajduje się na palecie, jego treść brzmi: System CargoMatic przeznaczony jest do transportu wyłącznie towarów pakowanych i paletyzowanych (nie do ładunków luzem!)

  4. Punkt piąty został umiejscowiony na przenośniku rolkowym,tutaj dowiadujemy się, że: Rolka składa się z przenośników rolkowych lub układów łańcuchowych.

  5. Punkt szósty znajduje się na strzałkach ułożonych równolegle do przenośnika, strzałki te mają przeciwne zwroty. Treść tego punktu jest następująca: System umożliwia załadunki i rozładunki naczep o długości 13600 mm. Prędkość można regulować od 1,5 do 6 metrów na minutę.

Zalety i wady systemu CargoMatic

R1H31abuE7cNa
Zalety i wady systemu CargoMatic
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia otwarty karton, nad którym znajdują się dwa niebieskie pola z tekstem. Na górze pierwszego pola znajduje się niebieskie koło, na którym jest znak plus. Pod kołem znajduje się tekst.

  1. Optymalizacja procesu załadunkowego/rozładunkowego.

  2. Skrócenie czasu załadunku/ rozładunku naczepy.

  3. Mobilny system przystosowany jest do poruszania się ręcznych wózków widłowych po podłodze naczepy ( zaleta w przypadku magazynów niemających kompatybilnego systemu)

Na górze drugiego pola znajduje się niebieskie koło ze znakiem minusa w środku. Pod kołem znajduje się tekst.

  1. Wymagana naczepa i centrum logistyczne wyposażone w system.

  2. Wysoki koszt wdrożenia systemu.

  3. Waga modelu montowanego na naczepie, która wynosi 1500 kg, znacznie zmniejsza ładowność pojazdu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Buttimer

R61i6KLRU9890
Nagranie dźwiękowe tożsame z tekstem.

Buttimer zapewnia kompleksowe rozwiązania rozładunkowo – załadunkowe w transporcie morskim.

Mobilne kosze do rozładunku statków

RsSqz9JRuD21a
1. {audio}Przeznaczone do szybkiej obsługi towarów sypkich, 2. Mobilne kosze do rozładunku statków. {audio}Wyposażone są w:system aspiracji bezpieczny dla środowiska,układ sterowania pozwalający na swobodne i skuteczne manewry jednostek,zasilanie,napęd,rękawy załadowcze,kabinę operatorską,hydrauliczny system poziomowania jednostki., 3. {audio}Mobilne kosze służą do rozładunku statków.
Buttimer
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat składający się z trzech mniejszych grafik, między którymi znajdują się strzałki z grotami skierowanymi w dół. Na samej górze znajduje się hałda żółtego materiału sypkiego. Do kolejnej grafiki prowadzi strzałka w dół. Pod materiałem sypkim znajduje się mobilny kosz do rozładunku statków. Urządzanie to posiada cztery koła. Z boku konstrukcji znajdują się schody oraz ogrodzona platforma dla operatora. Do kolejnej ilustracji również prowadzi strzałka w dół. Na końcu schematu znajduje się statek z ładownią przystosowaną do przewozu materiałów sypkich. Na ilustracji znajdują się trzy punkty interaktywne z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego.

  1. Punkt pierwszy znajduje się na hałdzie żółtego materiału sypkiego, jego treść brzmi: Przeznaczone do szybkiej obsługi towarów sypkich

  2. Drugi punkt znajduje się na mobilnym koszu do rozładunku statków jego treść jest następująca: Mobilne kosze do rozładunku statków wyposażone w:

    • system aspiracji bezpieczny dla środowiska,

    • układ sterowania pozwalający na swobodne i skuteczne manewry jednostek,

    • zasilanie,

    • napęd,

    • rękawy załadowcze,

    • kabinę operatorską,

    • hydrauliczny system poziomowania jednostki.

  3. Trzeci, ostatni punkt znajduje się na statku, a jego treść jest następująca: Mobilne kosze służą do rozładunku statków.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Porównanie załadunku/rozładunku systemem automatycznym i systemem z zastosowaniem wózka widłowego

RNtJ4QdsI8kig
Porównanie załadunku/rozładunku systemem automatycznym i systemem z zastosowaniem wózka widłowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia dwie niebieskie plansze z tekstem oraz grafikami. Na pierwszej planszy na ciemniejszym tle znajduje się napis: automatyczny. Pod nim znajduje się napis: do ośmiu minut oraz grafika przedstawiająca otwarte kartonowe pudełko, nad którym unoszą się trzy białe koła zębate o różnej wielkości. Na planszy drugiej na ciemniejszym tle znajduje się napis: z zastosowaniem wózka widłowego. Pod nim znajduje się napis: od dwudziestu do nawet dziewięćdziesięciu minut oraz grafika przedstawiająca otwarte kartonowe pudełko, nad którym unosi się biały wózek widłowy z jednostką ładunkową składającą się z trzech różnej wielkości elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

CargoBeamer – schemat działania

R1Diw5d1M8J4z
CargoBeamer – schemat działania
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia schemat składający się z pięciu małych plansz z tekstem, pomiędzy którymi znajdują się przerywane linie z grotami. Linie te prowadzą po kolei do następnych plansz. Nad każdą z plansz znajduje się pinezka z napisem.

Na pierwszej pinezce znajduje się napis: przyjazd. Na planszy pod tą pinezką jest napis: Ciągnik z naczepą podjeżdża na terminal.

Na drugiej planszy na pinezce znajduje się napis: brak oczekiwania. Na planszy poniżej jest napis: Ciągnik może natychmiast opuścić terminal lub zabrać nową naczepę.

Na trzeciej planszy na pinezce znajduje się napis: wstawianie. Na planszy pod tą pinezką jest napis: naczepa jest wstawiana na rynnę transportową przy torze przeładunkowym.

Na czwartej pinezce znajduje się napis: załadunek. Na planszy, do której przyczepiona jest ta pinezka znajduje się napis: po dotarciu pociągu naczepy są ładowane automatycznie i równolegle.

Na piątej planszy na pinezce znajduje się napis: odjazd. Natomiast na planszy poniżej jest napis: załadowany pociąg jest gotowy do wyjazdu.

Zalety systemu CargoBeamer

RCF8oxVjAJM1D
Zalety systemu CargoBeamer
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja przedstawia sześć niebieskich plansz z grafikami oraz tekstem.

Na pierwszej planszy w górnej części znajduje się grafika przedstawiająca czarny samochód ciężarowy. Poniżej znajduje się tekst: Możliwość transportu każdego rodzaju naczepy (naczepy typu MEGA, cysterny, silosy i chłodnie).

Na drugiej planszy w górnej części znajduje się grafika z zegarem ze wskazówkami ułożonymi na godzinę ósmą. Poniżej znajduję się tekst: Załadunek (lub rozładunek) naczep na pociąg w 20 minut.

Na trzeciej planszy w górnej części znajduje się okrąg ze znakiem dolara w środku. Poniżej znajduje się tekst: Oszczędność kosztów.

Na czwartej planszy w górnej części znajduje się liść. Poniżej znajduje się tekst: Ograniczenie emisji CO2.

Na piątej planszy w górnej części znajduje się jest symbol drogi dwukierunkowej. Poniżej znajduje się tekst: odciążenie dróg krajowych.

Na szóstej planszy w górnej części znajduje się symbol uśmiechniętej buźki. Poniżej znajduje się tekst: Odciążenie kierowców.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Qloader

R7CoO80rb0HC2
Ilustracja interaktywna 1. {audio}Wjazd ciężarówki na rampę pozycjonującą, 2. {audio}Automatyczna weryfikacja położenia naczepy względem doku magazynowego, 3. {audio}Automatyczne pozycjonowanie naczepy względem doku załadunkowego, 4. {audio}Opuszczenie klap bezpieczeństwa na naczepę, 5. {audio}Wjazd wideł pobierających ładunki na naczepę, 6. {audio}Pobranie 33 palet z naczepy
Qloader
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia schemat przedstawiający działanie systemu Q- Loader. Schemat składa się z poziomej linii, na której znajduje się 6 punktów, z których wychodzą pionowe linie prowadzące do okręgów z różnymi grafikami. Grafiki ułożone są naprzemiennie, trzy z nich znajdują się nad linią, a trzy pod nią. W miejscach z których wychodzą linie znajdują się punkty interaktywne z uzupełniającą treścią w formie tekstu i tożsamego z nim nagrania dźwiękowego. Punkty ułożone są rosnąco na lini od lewej do prawej strony. Nad schematem znajduje się napis: Q –Loader. Jak działa system Q- Loader?

  1. Pierwszy punkt interaktywny znajduje się najbardziej po lewej stronie ilustracji, wychodzi z niego pionowa linia w dół, która prowadzi do koła, w którym znajduje się żółta ciężarówka. Treść pierwszego punktu jest następująca: Wjazd ciężarówki na rampę pozycjonującą.

  2. Z drugiego punktu wychodzi pionowa linia do góry, na końcu której znajduje się okrąg z żółtą taśmą w środku. Treść drugiego punktu interaktywnego jest następująca: Automatyczna weryfikacja położenia naczepy względem doku magazynowego.

  3. Kolejny punkt- trzeci jest połączony pionową linią w dół z okręgiem wewnątrz którego znajdują się dwie strzałki. Jedna czerwona skierowana grotem do dołu, a druga biała z czerwoną obwódką skierowana grotem do góry. Treść tego punktu brzmi: Automatyczne pozycjonowanie naczepy względem doku załadunkowego

  4. Czwarty punkt jest połączony za pomocą pionowej linii z okręgiem znajdującym się nad linią, wewnątrz którego znajdują się klapy bezpieczeństwa. Treść tego punktu jest następująca: Opuszczenie klap bezpieczeństwa na naczepę.

  5. Punkt piąty pionową linią w dół jest połączony z okręgiem, na którym znajdują się widły, będące częścią wózka widłowego, treść tego punktu brzmi: Wjazd wideł pobierających ładunki na naczepę.

  6. Ostatni szósty punkt jest połączony pionową linią do góry z okręgiem, w którym znajduje się paleta, na której ułożone są kartonowe pudełka. Treść tego punktu brzmi: Pobranie 33 palet z naczepy.

Pod schematem znajduje się napis: Q‑Loader, czyli System Automatycznego Załadunku pozwala na minimalizację czasu załadunku i rozładunku całej naczepy do około 6 minut.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Powiązane ćwiczenia