R1GLhTZKxzCi2
Ilustracja przedstawia zdjęcie drzewa, którego gałęzie zwisają nad wodą - jeziorem. Prawdopodobnie jest to wierzba płacząca. Jest mrok, kolorystyka barw przechodzi od czarnego, ciemnoniebieskiego. Nastrój obrazu jest nostalgiczny, smutny, wzbudzać może niepokój.

Umarłaś, lecz niezupełnie… - o życiu i śmierci w poezji Władysława Broniewskiego

Mgła, mrok, natura
Źródło: pixabay.com, licencja: CC BY 3.0.

Warto wiedzieć!

Utwory poetyckie powstają w wyniku przemyśleń filozoficznych, chwilowych emocji czy też dogłębnych przeżyć, jakich doznaje artysta. Mogą być wyrazem zachwytu
nad światem, ale i bólu spowodowanego dramatycznymi doświadczeniami. Gatunkiem reprezentującym typ liryki żałobnej jest tren, utwór tworzony po to,
by upamiętnić zmarłą osobę, wyrazić żal i tęsknotę z powodu  jej śmierci.

tren
Definicja: tren

utwór poetycki o nastroju elegijnymelegijnyelegijnym i żałobnym charakterze, poświęcony wspomnieniu osoby zmarłej, rozpamiętywaniu jej zalet i uczynków; gatunek powstał w antyku, wykonywano go na cześć dostojnych osób – królów, mędrców, bohaterów; do literatury polskiej wprowadził go Jan Kochanowski

Obok najbardziej znanego w literaturze polskiej cyklu trenologicznego Jana Kochanowskiego powstał drugi, napisany przez Władysława Broniewskiego, również po śmierci ukochanej córki - Anki, w którym poeta zdaje się szukać odpowiedzi na pytanie - Jak żyć ma człowiek i w czym znaleźć ukojenie, kiedy przychodzi najtragiczniejsze doświadczenie - śmierć najbliższej osoby?

Ważne!

Tomik wierszy Anka to cykl poetycki. Tym mianem określa się zbiór liryków,
które należą do tego samego gatunku, mają wspólny temat i łączą się w całość kompozycyjną. Cyklem poetyckim są również Treny Jana Kochanowskiego.

RnP8luIjETUiN
Władysław Broniewski z córkami Joanną (pierwsza z lewej u dołu) i Marią Broniewską‑Pijanowską (aktorką teatralną i filmową, przybraną przez W. Broniewskiego córką drugiej żony Marii Zarębińskiej).
Źródło: Benedykt Jerzy Dorys, fotografia, tylko do użytku niekomercyjnego.
Władysław Broniewski19621897

Władysław Broniewski

- polski poeta, tłumacz, żołnierz. W wieku siedemnastu lat porzucił szkołę, by wstąpić do Legionów Polskichj00000000GB1v50_000tp002Legionów Polskich. Maturę zdał w 1918 roku, następnie rozpoczął studia na Uniwersytecie Warszawskim. Gdy wybuchła wojna polsko‑bolszewickawojna polsko‑bolszewickawojna polsko‑bolszewicka, ponownie wstąpił do wojska. Został odznaczony Srebrnym Krzyżem Orderu Wojskowego Virtuti MilitariVirtuti MilitariOrderu Wojskowego Virtuti Militari oraz Krzyżem WalecznychKrzyż WalecznychKrzyżem Walecznych (czterokrotnie). Od wczesnej młodości był zafascynowany socjalizmemsocjalizmsocjalizmem.

Twórczość literacka Broniewskiego oraz zasługi dla kraju nie zostały należycie docenione ani za życia, ani po śmierci poety. Władze PRL‑uj00000000GB1v50_000tp001PRL‑u chciały uczynić z artysty przede wszystkim piewcępiewcapiewcę ustroju komunistycznegoustrój komunistycznyustroju komunistycznego i dlatego oficjalnie
nie wspominano m.in. o jego udziale w Legionach Polskich. Również i dziś wiele wierszy Broniewskiego jest krytykowanych za przesadne uwikłanie w politykę.

Poeta doświadczył bolesnych przeżyć - śmierci drugiej żony Marii, a kilka lat później ukochanej córki Joanny Broniewskiej‑Kozickiejj00000000GB1v50_000tp003Joanny Broniewskiej‑Kozickiej (Anki). Jej nagłe odejście stało się bodźcem do napisania tomiku poetyckiego Anka (1956). Zbiór trenów wyraża ból ojca po stracie dziecka.

j00000000GB1v50_000tp001
j00000000GB1v50_000tp002
j00000000GB1v50_000tp003
wojna polsko‑bolszewicka
socjalizm
Virtuti Militari
Krzyż Walecznych
ustrój komunistyczny
piewca
elegijny
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Trzy i pół roku po śmierci…

Po przeczytaniu lub wysłuchaniu utworu Władysława Broniewskiego wykonaj ćwiczenia.

RnBSE4Q2MQCLQ
Nagranie wiersza Władysława Broniewskiego, *** [Anka! To już trzy i pół roku…], czyta Bartosz Woźny.
*** [Anka! To już trzy i pół roku…]Władysław Broniewski
Władysław Broniewski *** [Anka! To już trzy i pół roku…]

Anka, to już trzy i pół roku,
długo ogromnie,
a nie ma takiego dnia, takiego kroku,
żebym nie wspomniał o mnie:

o mnie, osieroconym przez ciebie,
i choć twardość sobie wbijam w łeb,
nie widzę cię w żadnym niebie
i nie chcę takich nieb!

Żadna tu filozofia
sprawy tej nie zgładzi:
mojej matce, mojej siostrze było: Zofiaj00000000GB1v50_000tp004Zofia,
i jakoś czas na to poradził.

A ja myślę i myślę o tobie
po przebudzeniu, przed snem…
Może ja jestem coś winien tobie? –
bo ja wiem.

Na Powązkach ośnieżona mogiła,
brzozy coś mówią szelestem…
Powiedz, czyś ty naprawdę była,
bo ja jestem…

j00000000GB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Władysław Broniewski, ***[Anka! To już trzy i pół roku…], [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 350.
Ćwiczenie 1

Wymień środek stylistyczny, który otwiera wiersz *** [Anka! To już trzy i pół roku…]. Określ, jaką pełni on funkcję w utworze.

RQvH4yEsW98oh
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 2

Podmiot liryczny w wierszu *** [Anka! To już trzy i pół roku…] stwierdza w pierwszej strofie: „nie ma takiego dnia, takiego kroku, / żebym nie wspomniał o mnie”. Wyjaśnij, dlaczego używa on określenia „o mnie”, a nie „o tobie”.

R1Hmvro6ebhJE
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 3

Podmiot liryczny w wierszu *** [Anka! To już trzy i pół roku…] przywołuje jeszcze dwa wydarzenia, które wiążą się ze śmiercią bliskich mu osób: matki i siostry. Stwierdza: „i jakoś czas na to poradził”. Czy według ciebie poecie udało się również pogodzić z odejściem Anki? Przedstaw swoje stanowisko, a następnie je uzasadnij.

RXWYyk9dx3TY2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 4

Zrozpaczony ojciec i poeta wątpi w to, że ukojenie przyniosą mu religia bądź systemy filozoficzne. Jak sądzisz, skąd bierze się to przekonanie? Wyjaśnij.

RUhNy0jiEfgtM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 5

Określ, do jakiego gatunku literackiego należy zaliczyć wiersz *** [Anka! To już trzy i pół roku…]. Uzasadnij swoją odpowiedź.

RHzWLuztisoIn
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp004
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Płacz za córką…

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Moja córka lub wysłuchaj jego nagrania i wykonaj ćwiczenia.

RbFhpq12UGt6y
Nagranie wiersza Władysława Broniewskiego Moja córka czyta Bartosz Woźny.
R1APyPoeSMHLW1
Joanna Broniewska‑Kozicka (Anka)
Źródło: Jolanta Dyr, rysunek ołówkiem, licencja: CC BY-SA 3.0.
Moja córkaWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Moja córka

Jeszcze jedna noc przepłakana,
jeszcze się myśli gonią,
to dla niej – moja kochana –
to biegną me myśli po nią!

Jakże ci w tej jesionowej,
drewnianej, zimnej odzieży?
A ona, bezdennie nowa,
uśmiecha się, leży.

A jak z bezdennej rozpaczy
dźwignąć się tyle,
żeby cię jeszcze zobaczyć
przez chwilę?

Widzę cię w sarkofagu
jak Firlejównę w Bejscachj00000000GB1v50_000tp005Bejscach
A pisać nie mam odwagi
ani dla siebie miejsca.

j00000000GB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Władysław Broniewski, Moja córka, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 349.
Polecenie 1

Opisz emocje, jakie wywołuje w tobie lektura utworu Moja córka.

R1RweC9sc17Md
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 6

Określ, kto jest podmiotem lirycznym w wierszu Moja córka.

R1UM4Xgkkkow1
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 7

Opisz nastrój wiersza Moja córka. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty.

R9fUmCdHYBX9t
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 8

Nazwij środek stylistyczny zastosowany we fragmencie wiersza Moja córka: „[...] jesionowej, drewnianej, / zimnej odzieży?”. Wyjaśnij jego funkcję oraz znaczenie.

R1BiJ85xI4eWs
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 9

Wyjaśnij, jaką funkcję pełni anafora zastosowana w wierszu Moja córka.

RnCSp0ozXd42A
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 10

Zinterpretuj trzecią strofę wiersza Moja córka. Zwróć uwagę na funkcję pytania retorycznego zastosowanego przez poetę. Jaki jest wpływ tego środka stylistycznego na wymowę trzeciej strofy wiersza?

R6eYj3Sj7x83D
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp005
eufemizm
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Wyrwać się z rozpaczy…

RxlF0lNamdLRC
Grób Władysława Broniewskiego i jego żony na Cmentarzu Wojskowym na warszawskich Powązkach
Źródło: Grzegorz Petka, fotografia barwna, domena publiczna.

Przeczytaj zamieszczony poniżej wiersz Władysława Broniewskiego lub wysłuchaj jego nagrania, a następnie wykonaj ćwiczenia.

R1GXbGclUCUid
Nagranie wiersza Obietnica Władysława Broniewskiego czyta Bartosz Woźny.
ObietnicaWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Obietnica

Córeczko moja daleka,
pusto, pusto koło mnie,
serce krwawi i czeka,
ono nie umie zapomnieć.

Umarłaś, lecz niezupełnie:
nadal razem się trudzim.
Com ci obiecał – spełnię:
wiersz mój odniosę ludziom,

by dawał pokój i światło,
miłość, nadzieję, radość,
choć niełatwo, córeczko, niełatwo
nieść wiersz i pod nim upadać...

Ta noc straszliwym ptaszydłem
siadła na mnie i kracze.
Oberwę, oberwę jej skrzydła,
wyrwę się, wyrwę rozpaczy.

j00000000GB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Władysław Broniewski, Obietnica, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 342.
RfPfKSBXUYO1S1
Ćwiczenie 11
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu prawidłowej odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1YZ4O26LhOQ5
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu wszystkich prawidłowych odpowiedzi.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 13

Określ relację łączącą ojca i córkę. W odpowiedzi przywołaj odpowiednie cytaty z wiersza Obietnica.

R1Ao5jnIZgobx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 14

Wyjaśnij znaczenie słów: „Umarłaś, lecz niezupełnie”.

R28WBZPG7cFa2
Miejsce na odpowiedź ucznia.
R1JUIYgeZPM5X
Ćwiczenie 15
Zadanie interaktywne polega na uzupełnieniu tabeli odpowiednimi sformułowaniami.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 16
RPTcB3Oqh7p6U
Zadanie interaktywne, należy wskazać prawidłową odpowiedź na pytanie o typ środka stylistycznego.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R14Z5npE3uHEy
Ćwiczenie 17
Zadanie interaktywne, należy wskazać prawidłową odpowiedź.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Ćwiczenie 18

Słowa podmiotu lirycznego w wierszu Obietnica: „nieść wiersz i pod nim upadać” stanowią aluzję literacką. Wyjaśnij, do jakiego wydarzenia z przeszłości nawiązują. Uzasadnij swoją odpowiedź.

R6uuZF5wobPEe
Miejsce na odpowiedź.
Ćwiczenie 19

Odwołując się do wiersza Obietnica i własnych przemyśleń, rozważ, czym może być poezja dla człowieka, który doświadczył straty bliskiej osoby. Zapisz swoją odpowiedź.

Rmi6ZGBmoR8oj
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury

Kwiaty na grobie…

RJh6rGaRO88gT
Bratki (fiołki trójbarwne)
Źródło: Hans Olav Lien, fotografia barwna, licencja: CC BY-SA 3.0.
R2wHGsG19VxNL
Nagranie recytacji wiersza "Bratek" Władysława Broniewskiego, czyta Bartosz Woźny.

Po przeczytaniu lub wysłuchaniu nagrania wiersza Władysława Broniewskiego Bratek wykonaj ćwiczenia.

BratekWładysław Broniewski
Władysław Broniewski Bratek

Przyniosłem bratek z grobu Anki,
stoi przede mną,
i znowu będą chmurne poranki,
w południe ciemno.

Chciałem powiedzieć pani doktór,
że tak mi lepiej,
a ona mnie, żeby zamknąć okno,
będzie cieplej.

A czy tam ciepło w tej jesionowej
wąskiej trumnie?
Chory. W lecznicy. I znów na nowo.
Chciałbym umrzeć.

Złamię termometr, wyleję leki,
precz z medycyną, daleko.
Ale ten bratek, bliski i daleki,
spojrzę – i lekko.

Anka, pożyję, dopóki będę
ten bratek biały
oplatał w miłość, śmierć i legendę,
w tym jestem cały.

2 XI 1961

j00000000GB1v50_00000_BIB_004 Źródło: Władysław Broniewski, Bratek, [w:] tegoż, Wiersze i poematy, Łódź 1980, s. 351.
Polecenie 2

Opisz emocje, które wywołuje w tobie utwór Bratek.

R1HnmzYJrvdi7
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 20

Przedstaw sytuację życiową, w jakiej znalazł się podmiot liryczny w wierszu Bratek. Przywołaj odpowiednie cytaty.

R8GHG9hlWa2SP
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 21

Określ nastrój wiersza Bratek.

Ru3HImQ195xvR
Miejsce na odpowiedź ucznia.
symbol
Ćwiczenie 22

Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu. Na jego podstawie wyjaśnij, w jaki sposób symbolikasymbolsymbolika słowa bratek znalazła odzwierciedlenie w wierszu Władysława Broniewskiego.

Mirosław Lenart, Marian Wańkowicz Księga żałoby i śmierci

W chrześcijaństwie utożsamiano bratek z męczeństwem Jezusa Chrystusa, ponieważ kwiat posiada pięć płatków, co symbolizować miało pięć ran chrystusowych. [...] Kwiaty te skierowane zawsze ku niebu i otwarte na promienie słoneczne oznaczały ludzi, którzy po śmierci zmierzają ku Bogu. Bratek wyraża także pamięć o bliskiej osobie, dlatego stał się symbolicznym kwiatem nagrobnym.

j00000000GB1v50_00000_BIB_007 Źródło: Mirosław Lenart, Marian Wańkowicz, Księga żałoby i śmierci, Warszawa 2009, s. 39–40.
Rs5TXRa5yzzFG
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 23

Zinterpretuj sens ostatniej strofy wiersza Bratek.

RKMktPYGjrrCM
Miejsce na odpowiedź ucznia.
JPOL_E3_E4_Konteksty

Po odejściu bliskiej osoby

Broniewski. Miłość, wódka, politykaMariusz Urbanek
Mariusz Urbanek Broniewski. Miłość, wódka, polityka

Jadwidze Stańczakowejj00000000GB1v50_000tp006Jadwidze Stańczakowej powiedział kiedyś, że oddałby oczy 
za życie córki. – Utracić wzrok… to straszne. Ale mniej okrutne od mego cierpienia – mówił. […] Zakochał się w urodzonej 
24 listopada 1929 roku córeczce od pierwszego wejrzenia. 
„Tu się chyba zaczęła Władka największa, najważniejsza w życiu miłość” – pisała Janina Broniewska. Była małą muzą, Joanną, Anką, Anią, Anczydłem, Anulą, córką‑bzdurką. […] W dniu pogrzebu Anki spotkała Broniewskiego na ulicy Maria Iwaszkiewiczj00000000GB1v50_000tp007Maria Iwaszkiewicz. Pamiętała go sprzed wojny i z całkiem niedawnych czasów, gdy przychodził do Anki do WFDj00000000GB1v50_000tp008WFD. Wtedy zobaczyła kogoś zupełnie innego. „Był wrakiem człowieka. Zapuchnięty od płaczu, pijany, zupełnie załamany”.

j00000000GB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Mariusz Urbanek, Broniewski. Miłość, wódka, polityka, Warszawa 2011, s. 284–296.
Broniewski. Miłość, wódka, politykaMariusz Urbanek
Mariusz Urbanek Broniewski. Miłość, wódka, polityka

Wszystkie wiersze, które złożyły się na tom Anka, powstały w ciągu jednego roku, od stycznia 1955 do stycznia 1956. Zachowały się w Muzeum Broniewskiego bez wariantów. Inaczej niż dziesiątki innych rękopisów. „Jakby wyrzucał je z siebie 
na papier, a kiedy nie odpowiadały mu, nie wyrażały tego, 
co przeżywał, niszczył i pisał dalej” – pisała Wanda Broniewskaj00000000GB1v50_000tp009Wanda Broniewska. Zdaniem Feliksy Lichodziejewskiejj00000000GB1v50_000tp00BFeliksy Lichodziejewskiej próbował ukryć najbardziej tragiczne uczucia, które nim targały. Wiersze, które czytał jej przez telefon, tuż po napisaniu, różniły się od tych,
które pokazywał w maszynopisie. Wcześniejsze wersje niszczył.

j00000000GB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Mariusz Urbanek, Broniewski. Miłość, wódka, polityka, Warszawa 2011, s. 284–296.
Życie i twórczość Władysława BroniewskiegoFeliksa Lichodziejewska
Feliksa Lichodziejewska Życie i twórczość Władysława Broniewskiego

Przez długich kilka lat nie zdołał Broniewski „wyrwać się z rozpaczy”, zapomnieć o bólu, skupić myśli na innym temacie 
niż wspomnienia o córce. Z rozpaczą ojca łączyła się tragiczna świadomość twórcy, że pisze mniej, niż chciałby. […]

Trudno o tych wierszach pisać piórem krytyka, trudno je analizować. Są to strofy rozpaczy, krzyk serca, które niejeden 
już raz zamierało z bólu. […] Niewielu jest liryków, którzy by w podobnym stopniu co Broniewski uczynili swe wiersze zarówno wiernym i bezpośrednim wyrazem wielkich przeżyć zbiorowych, jak niczego nieprzemilczającym pamiętnikiem własnego życia.

j00000000GB1v50_00000_BIB_006 Źródło: Feliksa Lichodziejewska, Życie i twórczość Władysława Broniewskiego. Monografia bibliograficzna, Warszawa 1973, s. 93.

Po przeczytaniu fragmentów tekstów Mariusza Urbankaj00000000GB1v50_000tp00AMariusza UrbankaFeliksy Lichodziejewskiejj00000000GB1v50_000tp00BFeliksy Lichodziejewskiej
wykonaj ćwiczenia.

Ćwiczenie 24

W tekście Mariusza Urbanka odszukaj słowa, którymi poeta zwracał się do swojego dziecka. Wyjaśnij, co na ich postawie można powiedzieć o relacji miedzy ojcem a córką.

RXazVrsPGgvph
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 25

Na podstawie tekstu Mariusza Urbanka wyjaśnij, dlaczego Broniewski niszczył wcześniejsze wersje swoich utworów.

R192O46mrS6Ef
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Ćwiczenie 26

Na podstawie tekstu Feliksy Lichodziejewskiej wyjaśnij, na czym polegał kryzys twórczy Broniewskiego.

RTfYkfAoUarEx
Miejsce na odpowiedź ucznia.
Polecenie 3

Rozważ i oceń, który z fragmentów przywołanych tekstów Mariusza Urbanka i Feliksy Lichodziejewskiej zawiera w sobie większy ładunek emocjonalny i bardziej przejmująco ukazuje cierpienie Broniewskiego po śmierci ukochanej córki.

R1OkckVdD487B
Miejsce na odpowiedź ucznia.
j00000000GB1v50_000tp009
j00000000GB1v50_000tp00A
j00000000GB1v50_000tp00B
j00000000GB1v50_000tp006
j00000000GB1v50_000tp007
j00000000GB1v50_000tp008
JPOL_E3_E4_Preteksty

Śmierć jako temat tabu

Śmierć przez wiele lat była tematem tabutabutabu. O kulturowym nakazie milczenia na ten temat pisał Philippe Arièsj00000000GB1v50_000tp00CPhilippe Ariès w książce pt. Rozważania o historii śmierciRozważania o historii śmierciRozważania o historii śmierci. Zdaniem badacza do przełamania takiego podejścia doszło dzięki rozwojowi medycyny oraz zmianie w postrzeganiu choroby i śmierci przez społeczeństwa.

Polecenie 4

Jak sądzisz, czy współcześnie śmierć jest tematem tabu? W swojej odpowiedzi odnieś się do obserwacji życia społeczno‑kulturalnego i własnych przemyśleń.

RvQgHqzgOX9Yo
Miejsce na notatkę ucznia.
Polecenie 5

Rozważ, czy istnieją sposoby na to, aby oswoić się ze śmiercią. Przedstaw swoje stanowisko i je uzasadnij.

R11oAOBybrDYK
Miejsce na notatkę ucznia.
j00000000GB1v50_000tp00C
Rozważania o historii śmierci
tabu

Sprawdź, czy umiesz!

JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Polecenie 6

Wymień główne cechy trenu jako gatunku literackiego.

R1Jzxnf6gkH6H
Polecenie 7

Czy możliwe jest pogodzenie się ze śmiercią bliskiej osoby? Rozważ problem w formie rozprawki, odwołaj się do trenów Władysława Broniewskiego oraz innego wybranego utworu literackiego. Twoja praca powinna liczyć co najmniej 200 wyrazów.

Rnd9YJz1vUswQ
Miejsce na wypowiedź pisemną ucznia.
Polecenie 8

Przygotuj się do dyskusji, której punktem wyjścia będzie niżej zacytowany fragment. Określ swoje stanowisko, a następnie zgromadź argumenty.

Mateusz Kwaterko Śmierć i Filozof

Jeśli nasze życie wydaje się nam wartością, możemy oczywiście pragnąć oddalenia śmierci, przełożenia jej na kiedy indziej. […] Jednak pragnienie nieśmiertelności jest wewnętrznie sprzeczne: «to, co nie umiera, nie żyje».

j00000000GB1v50_00000_BIB_008 Źródło: Mateusz Kwaterko, Śmierć i Filozof, [w:] Vladimir Jankélévitch, To, co nieuchronne, tłum. Mateusz Kwaterko, Warszawa 2005, s. 13–14.
RUa3SFTLXkI40
Miejsce na notatkę ucznia.
tnzkcN84Fp_000000DR