R1Na0F0OmKsju11
Okładka Źródło: Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0.
Małgorzata Skibińska, Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 4.0
1
Ćwiczenie 1
Ru23qxVeq9o7f1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 2

Przeczytaj wiersz Wisławy Szymborskiej lub obejrzyj film z recytacją. Zwróć uwagę na to, czym się zajmuje postać mówiąca.

Rkwn37xWPDkvM
Radość pisaniaWisława Szymborska
Wisława Szymborska Radość pisania

Dokąd biegnie ta napisana sarna przez napisany las?
Czy z napisanej wody pić,
która jej pyszczek odbije jak kalka?
Dlaczego łeb podnosi, czy coś słyszy?
Na pożyczonych z prawdy czterech nóżkach wsparta
spod moich palców uchem strzyże.
Cisza – ten wyraz też szeleści po papierze
i rozgarnia
spowodowane słowem „las” gałęzie.

Nad białą kartką czają się do skoku
litery, które mogą ułożyć się źle,
zdania osaczające,
przed którymi nie będzie ratunku.

Jest w kropli atramentu spory zapas
myśliwych z przymrużonym okiem,
gotowych zbiec po stromym piórze w dół,
otoczyć sarnę, złożyć się do strzału.

Zapominają, że tu nie jest życie.
Inne, czarno na białym panują tu prawa.
Oka mgnienie trwać będzie tak długo, jak zechcę.
pozwoli się podzielić na małe wieczności
pełne wstrzymanych w locie kul.

Na zawsze, jeśli każę, nic się tu nie stanie.
Bez mojej woli nawet liść nie spadnie
ani źdźbło się nie ugnie pod kropką kopytka.

Jest więc taki świat,
nad którym los sprawuję niezależny?
Czas, który wiążę łańcuchami znaków?
Istnienie na mój rozkaz nieustanne?

Radość pisania.
Możność utrwalania.
Zemsta ręki śmiertelnej.

j0000008PIB6v21_00000_BIB_001Wisława Szymborska, Radość pisania, [w:] tejże, Sto pociech, Warszawa 1967.
Ćwiczenie 3

Kim jest osoba mówiąca w wierszu? Czym się zajmuje?

Ćwiczenie 4

Wymień przywołane w wierszu Wisławy Szymborskiej narzędzia, którymi posługuje się podmiot mówiący.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 5

Jaki świat został stworzony przez podmiot mówiący? Wymień i opisz krótko elementy tego świata.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 6
R10XyGMyU3rd01
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 7

Jakie są możliwości twórcy? Zacytuj właściwe fragmenty wiersza.

uzupełnij treść
Ćwiczenie 8

Opisz środki stylistyczne występujące w wierszu. Wypełnij w tym celu poniższy formularz.

RW9K3X3LbzWir1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 9

Jaki jest stosunek podmiotu mówiącego do swojej mocy?

Ćwiczenie 10

Jakie uczucia podmiotu mówiącego odnajdujesz w wierszu?

Ćwiczenie 11
R3Wuq0FVcgLyN1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 12

Wskaż czyhające na twórców niebezpieczeństwa, o których jest mowa w wierszu „Radość pisania”.

Ćwiczenie 13

Co myślą o swym świecie ci, którzy są tworzeni przez pisarza? Jak traktują swój świat? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Ćwiczenie 14

Wyjaśnij, z czego wynika tytułowa „Radość pisania”.

Ćwiczenie 15

Wyjaśnij, jak rozumiesz ostatnie zdanie utworu.

Ćwiczenie 16

Wymień pytania retoryczne, które stawia postać mówiąca. Jaką funkcję pełnią w wierszu?

uzupełnij treść
RHfQAmnGl2pZN11
licencja: CC 0
Ćwiczenie 17

Rozwiń, np. w formie sentencji lub kilku poetyckich wersów, poniższe tematy. Możesz wykorzystać i zmodyfikować fragmenty „Radości pisania”.

R19YOXUMBoeIH1
zadanie interaktywne
Ćwiczenie 18
R1iKMZqImVX2Y1
zadanie interaktywne