Lesson plan (Polish)
Temat: Droga Polski do Unii Europejskiej
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa VIII szkoły podstawowej
XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:
charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze (…);
przedstawia cele i główne etapy rozwoju Unii Europejskiej.
XLII. Miejsce Polski w świecie współczesnym. Uczeń:
przedstawia i sytuuje w czasie i przestrzeni proces rozpadu Układu Warszawskiego i odzyskanie suwerenności przez Polskę;
wyjaśnia przyczyny i znaczenie przystąpienia Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku.
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie poznają, jak integrowała się Europa po II wojnie światowej oraz jaka była droga Polski do wspólnoty europejskich.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać ojców zjednoczonej Europy;
wyjaśniać dlaczego doszło do integracji krajów w Europie;
opisywać drogę Polski do Unii Europejskiej;
charakteryzować postawy społeczne przed wstąpieniem do wspólnoty europejskiej.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie powinni przypomnieć sobie, jakie były skutki II wojny światowej, oraz wiedzieć, w jakim bloku znalazła się Polska.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nawiązując do zadania domowego, nauczyciel pyta uczniów o konsekwencje II wojny światowej dla Europy. Uczniowie powinni wymienić zniszczenie ogromnych terenów (miasta, drogi, mosty itp.), nowy podział Europy (zmiany na mapie, dwie strefy wpływów) oraz przekonanie, że kolejna wojna może przynieść kres ludzkości.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, pytając uczniów, czy znają z historii jakieś próby utworzenia wspólnoty europejskiej? Uczniowie powinni wymienić okres Imperium Rzymskiego, koncepcje Ottona III i Napoleona Bonapartego. Następnie nauczyciel powinien uzupełnić odpowiedzi uczniów o koncepcję paneuropejską Richarda Coudenhove’a‑Kalergiego.
Następnie nauczyciel pyta uczniów, dlaczego na przestrzeni wieków podejmowano próby zjednoczenia, utworzenia „wspólnego państwa” lub unii. Jaki był tego cel i co sprzyjało takim zabiegom? Zadając pytania, pamięta o takim ich formułowaniu, by miały charakter pytań kluczowych. Wspólnie powinni wymienić wspólną kulturę/język (Imperium Rzymskie), religię (Otton III), kulturę/prawo (Napoleon) i gospodarkę/ekonomię.
Nauczyciel przedstawia uczniom koncepcję planu Marshalla i jego założenia. Uczniowie na podstawie opisu planu wykonują **Polecenie 1**. Następnie pyta uczniów, jaki miało to wpływ na kształt i losy Europy. Pomaga zrozumieć uczniom różnice w gospodarce i zamożności społeczeństw Zachodu i Wschodu Europy.
Nawiązując do planu Marshalla, tłumaczy uczniom, że po II wojnie światowej nastąpiło znaczne ożywienie koncepcji integracyjnych. Wynikiem tego były obawy przed wybuchem kolejnej wojny (a tylko silna współpraca gospodarcza mogła temu zapobiec) oraz dążenia do jak najszybszej odbudowy zrujnowanych krajów. Prosi, by uczniowie znaleźli w Internecie tzw. „ojców Wspólnoty Europejskiej” i sprawdzili, kim byli i skąd pochodzili (**Polecenie 2**).
Nauczyciel prosi, by uczniowie przyjrzeli się interaktywnemu kalendarium (**Polecenie 3**) i zastanowili się, dlaczego proces integracji europejskiej rozpoczęty w 1952 roku trwa do dzisiaj? Uczniowie zapoznają się z mapą w **Ćwiczenie 1** i wykonują polecenie, uzupełniając poprawnie zdania. Następnie pyta uczniów, dlaczego Polska wstąpiła do Unii dopiero w 2004 roku? Uczniowie powinni przy odpowiedzi wykorzystać wiedzę z poprzednich lekcji. Uzupełniając ich wypowiedzi, nauczyciel opowiada, jak wyglądała droga Polski do wspólnoty. Uczniowie wykonują **Ćwiczenie 2**, układając w odpowiedniej kolejności etapy przystąpienia Polski do UE. Nauczyciel dba o informację zwrotną przekazywaną uczniom podczas rozwiązywania ćwiczeń i wykonywania poleceń.
Faza podsumowująca
Podsumowując zajęcia, nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali **Polecenie 4** - obejrzeli film i wykonali ćwiczenie. Następnie pyta uczniów, czy dostrzegają oni dzisiaj, po wielu latach członkostwa, jakieś negatywne przejawy obecności Polski w UE?.
Jako uzupełnienie nauczyciel prosi, by uczniowie zapoznali się z **Poleceniem 5** i treścią przywołanej piosenki, a następnie odpowiedzieli na zadane w poleceniu pytanie.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład i zaangażowanie. Może w tym celu przygotować ankietę ewaluacyjną do samooceny.
Praca domowa
Nauczyciel zadaje zadanie domowe dla uczniów chętnych: Polska wstąpiła do Unii Europejskiej w 2004 roku. Poszukaj, jakie ważne stanowiska w strukturach wspólnoty pełnili Polacy od tego czasu i jakie były ich obowiązki.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Plan Marshalla – program odbudowy gospodarek Europy po II wojnie światowej zaproponowany przez Stany Zjednoczone w 1947 roku. Jego celem była pomoc materialna (surowce, żywność), finansowa i inwestycyjna zniszczonej wojną Europy. W wyniku nacisków rosyjskich, nie przystąpiły do niego kraje będące pod wpływem ZSRS.
Integracja – proces polegający na tworzeniu się całości z jakiś części, połączenia ich w jedną całość. Może on dotyczyć różnych dziedzin życia, np. gospodarki, polityki itp.
EWWiS – Europejska Wspólnota Węgla i Stali, międzynarodowa organizacja gospodarcza istniejąca w latach 1952‑2002, która stała się początkiem integracji europejskiej. Została powołana traktatem paryskim przez 6 państw europejskich – RFN, Francję, Belgię, Holandię, Luksemburg i Włochy na 50 lat.
EWG – Europejska Wspólnota Gospodarcza, powołana do życia w 1958 roku była pogłębieniem współpracy gospodarczej krajów zachodnioeuropejskich.
Referendum – powszechne głosowanie obywateli mających czynne prawo wyborcze, w którym podejmują oni decyzję w ważnych sprawach. Inaczej nazywane jest głosowaniem ludowym.
Sceptycyzm – pogląd filozoficzny lub postawa, która polega na krytycznym odnoszeniu się do świata i poddawaniu wszystkiego w wątpliwość.
Entuzjasta – osoba o optymistycznym podejściu do świata, pełna zapału do życia i działania. Potocznie określa się tak również osoby, które są wielbicielami kogoś lub czegoś.
Demokracja – ustrój polityczny i system sprawowania władzy, w którym jej źródło stanowi wola większości obywateli wyrażona niezależnych w wyborach.
Teksty i nagrania
Poland’s road to the European Union
After World War II, two blocs were formed in Europe. The continent’s central and eastern parts came under the influence of USSR. Germany was reborn as a democratic and free‑market federal republic (Federal Republic of Germany), whereas the German Democratic Republic remained under Soviet influence. Western countries (France, Great Britain, Belgium, the Netherlands, and Luxembourg) opted for cooperation, joined by West Germany and Italy. The cooperation was advocated by leaders of France and Germany Robert Schuman and Konrad Adenauer. In the 50s, the European Coal and Steel Community was established, followed by the European Economic Community (later transformed into the European Union). Over time other countries joined the European communities. After the collapse of USSR and disintegration of the eastern bloc, countries of Central and Eastern Europe (including Poland) began to seek affiliation with the West. In 2004 (as a result of the national referendum), Poland joined the European Union.