Lesson plan (Polish)
Temat: Siatka geograficzna i siatki kartograficzne
Autor: Magdalena Jankun
Adresat
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej.
W temacie zawarte są treści wykraczające poza podstawę programową
Podstawa programowa
VI. Współrzędne geograficzne: szerokość i długość geograficzną; położenie matematyczno‑geograficzne punktów i obszarów (...).
Uczeń:
1. odczytuje szerokość i długość geograficzną wybranych punktów na globusie i na mapie;
2. na podstawie podanych współrzędnych geograficznych wskazuje położenie punktów i obszarów na mapach w różnych skalach;
3. wyznacza w terenie współrzędne dowolnych punktów (za pomocą mapy lub GPS).
Cel lekcji
Uczniowie wskazują różnice między siatką geograficzną a siatką kartograficzną.
Kryteria sukcesu
poznasz układ południków i równoleżników na globusie i na mapie;
odróżnisz siatkę geograficzną od siatki kartograficznej;
rozpoznasz rodzaje siatek kartograficznych i podasz ich przykłady.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w języku obcym;
kompetencje matematyczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody/formy pracy
Praca z tekstem oraz praca z multimediami, pogadanka, metoda burzy mózgów.
Praca indywidualna oraz praca w parach.
Środki dydaktyczne
abstrakt;
tablica interaktywna;
rzutnik multimedialny;
tablety/komputery;
globus indukcyjny;
atlasy geograficzne.
Fazy lekcji
Wstępna
Nauczyciel podaje temat i cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Nauczyciel inicjuje burzę mózgów, pytając uczniów, czy wiedzą, jaka jest różnica między siatką geograficzną a kartograficzną.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przeczytali fragment abstraktu objaśniający znaczenie obu terminów. Wskazani przez nauczyciela uczniowie definiują je na forum klasy.
Realizacyjna
1. Nauczyciel na globusie indukcyjnym rysuje układ południków i równoleżników. Podkreśla, że siatka geograficzna jest umownym układem południków i równoleżników na powierzchni kuli ziemskiej lub na jej modelu zwanym globusem.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom atlasy geograficzne. Zadaniem uczniów jest uważne przyjrzenie się południkom i równoleżnikom na mapie świata oraz na mapie przedstawiającej Antarktydę, a następnie podanie cech obu siatek kartograficznych.
3. Nauczyciel pyta uczniów, co jest przyczyną innego układu południków i równoleżników na obu mapach. Uczniowie poddają ten problem dyskusji.
4. Nauczyciel wyjaśnia, że sposób przedstawienia siatki geograficznej na płaszczyźnie nosi nazwę odwzorowania kartograficznego. Na podstawie ilustracji zamieszczonej w abstrakcie omawia trzy główne rodzaje odwzorowań, które wyróżnia się ze względu na sposób przyłożenia powierzchni rzutowania:
odwzorowanie azymutalne (płaszczyznowe);
odwzorowanie stożkowe;
odwzorowanie walcowe.
Prosi o zwrócenie uwagi na kształt południków i równoleżników oraz na powierzchnię lądów w każdym z odwzorowań.
5. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie interaktywne polegające na ułożeniu mapy z puzzli oraz określeniu rodzaju jej odwzorowania. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy.
6. Uczniowie, pracując w parach, wyszukują w atlasach mapy, które posiadają siatkę azymutalną, stożkową i walcową.
Podsumowująca
1. Nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla kolejno dwa ćwiczenia:
sprawdzające umiejętność rozróżniania typów odwzorowania kartograficznego (dopasowywanie mapy do typu odwzorowania);
utrwalające wiedzę zdobytą na lekcji (uzupełnianie luk w tekście podsumowującym najważniejsze informacje).
Ćwiczenia na forum klasy wykonują ochotnicy lub uczniowie wskazani przez nauczyciela.
2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów w czasie zajęć, biorąc pod uwagę ich aktywność i indywidualne możliwości.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
odwzorowanie kartograficzne – matematyczny sposób przedstawiania powierzchni kuli na płaszczyźnie
znaki kartograficzne – umowne znaki używane na mapach i przeznaczone do przedstawiania zjawisk, zdarzeń i obiektów; symbole mogą mieć charakter sygnatur punktowych, liniowych lub powierzchniowych
siatka azymutalna ( płaszczyznowa) – powstaje z rzutowania siatki geograficznej na płaszczyznę styczną do globusa na biegunie. Najbardziej wierne przedstawia obszary okołobiegunowe
siatka stożkowa – powstaje z rzutowania siatki geograficznej na powierzchnię boczną stożka stycznego do globusa w położeniu normalnym( oś stożka pokrywa się z osią globusa).Siatka ta przedstawia najwierniej obszary kontynentów i państw. Używana jest dla obszarów średniej szerokości geograficznej
siatka walcowa – powstaje przez rzutowanie siatki geograficznej na powierzchnię boczną walca stycznego do globusa wzdłuż równika. Siatka ma zastosowanie w komunikacji morskiej i lotniczej. Używana jest dla obszarów okołorównikowych
Teksty i nagrania
Geographic grid and cartographic grids
The geographic grid is a conventional system of meridians and parallels on surface of the Earth or its model, called the globe, and the cartographic grid is its equivalent on a plane. One of primary tasks of cartography, in scientific terms, was inventing a way to attain seemingly impossible – to “flatten” a spherical surface (or its section) so that it would precisely adhere to a plane. Cartographers developed mathematical and optical methods aiming to tackle this task. These methods are called map projections.
The easiest way to comprehend what map projection is involves imagining a glass sphere with plotted geographic grid and a glowing light bulb inside. Such arrangement would make meridians and parallels cast their shadows on a flat surface, wrapped around such sphere, thus creating a cartographic grid.
There are three basic categories of map projections, with regard to a way of application of a plane to project on:
azimuthal projection;
conic projection;
cylindrical projection;
conventional projection (a modification of the aforementioned types according to determined mathematical assumptions in order to achieve faithful projection of angles, surface or distance).