Obejrzyj rzeźbę greckiej muzy Klio i odpowiedz na pytania.
Zapoznaj się z opisem rzeźby greckiej muzy Klio i odpowiedz na pytania.
Rf0ZNwVrXNeev
R1XORwueO0jLx
Zwróć uwagę na to, co Klio trzyma w ręku.
Klio, jedna z muz greckich, symbolizuje historię. Jej atrybutem jest zwój papirusu lub pergaminu – źródła, z których można czerpać wiedzę o minionych wydarzeniach.
Łączenie par. Zaznacz, które stwierdzenia są fałszywe, a które prawdziwe. Historyk zajmuje się wszystkim, co wydarzyło się w przeszłości od czasów istnienia dinozaurów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krytyka oraz interpretacja źródeł są podstawowymi etapami pracy historyka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dyplomatyka jest nauką o dyplomacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Historiografia to ogół prac historycznych dotyczących konkretnego zagadnienia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prasoznawstwo obejmuje m.in. badanie czasopism, audycji radiowych i telewizyjnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Zaznacz, które stwierdzenia są fałszywe, a które prawdziwe. Historyk zajmuje się wszystkim, co wydarzyło się w przeszłości od czasów istnienia dinozaurów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Krytyka oraz interpretacja źródeł są podstawowymi etapami pracy historyka. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dyplomatyka jest nauką o dyplomacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Historiografia to ogół prac historycznych dotyczących konkretnego zagadnienia. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Prasoznawstwo obejmuje m.in. badanie czasopism, audycji radiowych i telewizyjnych. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Zaznacz, które stwierdzenia są fałszywe, a które prawdziwe.
Stwierdzenie
Prawda
Fałsz
Historyk zajmuje się wszystkim, co wydarzyło się w przeszłości od czasów istnienia dinozaurów.
□
□
Krytyka oraz interpretacja źródeł są podstawowymi etapami pracy historyka.
□
□
Dyplomatyka jest nauką o dyplomacji.
□
□
Historiografia to ogół prac historycznych dotyczących konkretnego zagadnienia.
□
□
Prasoznawstwo obejmuje m.in. badanie czasopism, audycji radiowych i telewizyjnych.
□
□
R1FmdyDcPTcUm2
Ćwiczenie 4
R1bQLcRNUJ5qR2
Ćwiczenie 5
W jakich miejscach historyk może badać źródła historyczne. Zaproponuj pięć miejsc, a następne poproś kolegę, aby zaproponował pięć innych.
W jakich miejscach historyk może badać źródła historyczne. Zaproponuj pięć miejsc, a następne poproś kolegę, aby zaproponował pięć innych.
Dopasuj źródła do miejsc, w których najczęściej bada je historyk. Przeciągnij elementy w odpowiednie miejsca tabeli.
Archiwum, Muzeum, Internet, książka, nagrobek
Miejsce pracy historyka
Przykłady źródeł
książka
Archiwum
Muzeum
nagrobek
Internet
31
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z mozaiką i przeczytaj zamieszczoną poniżej krótką analizę dzieła. Wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem mozaiki i przeczytaj zamieszczoną poniżej krótką analizę dzieła. Uzupełnij puste pola.
RtAKuW4iTs9LiMozaika znajdująca się w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie. Przedstawia personifikację Mitologii (po lewej), Historii (w środku) oraz Tradycji (po prawej).
R1Zt4pFL6rAEc
311
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z relacją Eugeniusza Tyrajskiego ps. Sęk i odpowiedz na pytania.
R1ExTPZhrzqx9
R1bK14HISH8Ju
Posłuchaj dokładnie nagrania i zastanów się - jak oceniasz tego typu źródło? Co może wpływać na przekazywane przez bohatera informacje? Czy historia mówiona dostarcza wyłącznie faktów?
Jakiego wydarzenia dotyczy nagranie?
Nagranie dotyczy jednego z epizodów powstania warszawskiego: opanowania terenu wyścigów konnych, w którym udział wzięło Zgrupowanie Pułku Baszta.
Jaki to rodzaj źródła?
Jest to źródło dźwiękowe/audiowizualne, tzw. historia mówiona.
Jakie są wady i zalety takiego źródła?
Świadek historii, pozostawiając swoje świadectwo, może stanowić główne źródło informacji na temat jakiegoś wydarzenia lub jego istotne uzupełnienie. Pozwala także zrozumieć doświadczenia i emocje towarzyszące uczestnikom wydarzeń, a nie tylko fakty. Z drugiej jednak strony takie źródło jest przekazem bardzo subiektywnym. Należy mieć na uwadze, że jest to historia opowiedziana przez jedną osobę, a ktoś inny mógł zapamiętać to inaczej. Należy ze szczególną ostrożnością weryfikować fakty zawarte w tego rodzaju źródłach, gdyż często są to relacje przypominane sobie po wielu latach i przetworzone wraz z upływem czasu.
Jakie informacje można uzyskać z tego źródła?
Źródła składające się na tzw. historię mówioną dostarczają zarówno faktów, jak i informacji subiektywnych, które pomagają lepiej zrozumieć konkretne wydarzenie. Mogą to być bardzo szczegółowe lub skrywane dotąd dane, których nie poznalibyśmy bez zapoznania się z relacją świadka historii.
311
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z poniższym fragmentem tekstu źródłowego. Zaproponuj pytania do krytyki zewnętrznej i wewnętrznej.
Maria DąbrowskaDzienniki. 1914–1965
29 VIII 1939. Wróciła Jadzia. Wojna wisi już nie na włosku, ale na pajęczynie. Ale postawa społeczeństwa wspaniała.
30 VIII 1939. Z Rembertowa przyjechał Boguś. Zmobilizowany, wyjeżdża do pułku do Białegostoku. Pogodny i spokojny. Z humorem uściskał mnie i Jadzię, którą u nas zastał, i odszedł mówiąc: „No moje panny siostry, trzymajcie się”. Prosił, żeby o ile możliwości, zaopiekować się jego rodziną. Władze wojskowe bowiem nic a nic w kierunku zaopiekowania się rodzinami zmobilizowanych na front oficerów nie zrobiły. Nie doręczyły im nawet masek gazowych. A całe miasto ugania się za tymi maskami. Wszyscy mamy już uszczelniony jeden pokój na „komorę przeciwgazową”. S[tach] dostał w biurze wspaniałą prawdziwą maskę, my mamy tylko jakieś maseczki z jakimś tam węglem przeciwgazowym. Idę do Berbeckiego, który jest komendantem Obrony Przeciwlotniczej czy czegoś takiego, i uzyskuję natychmiast widzenie (nie widziałam go od tamtej wojny i nie poznałam - tak się zmienił i wypiękniał), a potem maseczki dla żony i dzieci Bogusia, które Jadzia zaraz odwozi do Rembertowa. A miasto takie śliczne, radosne, kipi od owoców, kwiatów, tłumów…
31 VIII 1939. Oblepiamy okna paskami z papieru. Podniecenie, zwariowany czas.
1 IX 1939. O piątej rano zaczęła się wojna. Przy najcudowniejszym poranku spadły na Warszawę pierwsze bomby.
6‑7 IX 1939. W nocy. Cisza zupełna. Cisza straszna. Nie śpię. Trzymam radio otwarte całą noc. Żadnych: „Uwaga, uwaga, nadchodzi…”. Niemcy w nocy nie bombardują. O 12 w nocy słyszę nagle: „Blaskota. Blaskota. Bolesław wzywa do Warszawa”. To się powtarza, te słowa wiele razy raz po raz, martwo, groźnie, strasznie. „Blaskota. Blaskota. Bolesław wzywa do Warszawa”.
Dąbrowska Źródło: Maria Dąbrowska, Dzienniki. 1914–1965, t. 4, Warszawa 2009.
Rmxmln71ygDus
Zastanów się nad treścią tekstu, czasem jego powstania i autorką.
Przykładowe pytania:
Krytyka wewnętrzna: Czy źródło powstawało na bieżąco, czy zostało spisane po dłuższym odstępie czasu? Jaki jest to rodzaj źródła? Czy autorka był świadkiem bądź bezpośrednim uczestnikiem wydarzeń, czy tylko o nich słyszała? Czy zawarte w źródle informacje są subiektywne, czy obiektywne?
Krytyka zewnętrzna: Jakie są okoliczności powstania źródła? Kim jest autorka źródła?