E-materiały do kształcenia zawodowego

Uregulowania dotyczące kierowania pojazdami z zakresu prawa jazdy kategorii B oraz C

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Podstawowe techniki kierowania samochodami

Do kierowania samochodem niezbędne jest posiadanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii. Trzeba nauczyć się ruszać, zmieniać biegi, skręcać, hamować. Należy również doskonalić się nieustannie, aby zwiększać pewność siebie za kierownicą. Wraz ze wzrostem doświadczenia jako kierowca, jazda staje się bezpieczniejsza.

Jazda samochodem niesie ze sobą dużą odpowiedzialność. Można powiedzieć, że posiadanie prawa jazdy może być bardziej niebezpieczne niż posiadanie pozwolenia na broń. Niech za przykład posłuży data 1 maja 1969 roku. Wówczas, podczas wojny w Wietnamie na polu walki zginęło żołnierzy amerykańskich, a na drogach USA w trakcie wypadków samochodowych życie straciło osób.

Pozycja za kierownicą

  • głęboko siedzimy w fotelu (plecy, uda podparte);

  • fotel ustawiamy tak, żeby po wciśnięciu pedału sprzęgła noga była lekko ugięta w kolanie;

  • ręce prawie wyprostowane (kąt zgięcia w łokciu );

  • podczas kręcenia kierownicą łopatki nie odrywają się od oparcia fotela

R1Wv0w0H9a0ua
Pozycja za kierownicą
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kierownica

  • zawsze trzymamy ją dwoma rękoma;

  • pozycja rąk jak na ilustracji lub powyżej średnicy kierownicy (linii przecinającej poziomo kierownicę); czyli — patrząc na zegar — powyżej godziny ;

  • nie pochylamy się nad kierownicą;

  • nie trzymamy się kierownicy — służy ona do kręcenia, nie do trzymania się;

  • kręcenie kierownicą

RNMR5GUD77zOb
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Vu4PSEcsaPK
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy w trakcie wykonywania skrętów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18mH5Bliy0mJ
Pasy bezpieczeństwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pasy bezpieczeństwa

Pasy zapinamy zawsze, nie tylko dla bezpieczeństwa. Przytrzymują one ciało na zakrętach, zapewniają bezpieczeństwo również w momencie działania poduszki powietrznej.

Ruszamy z miejsca

Po włączeniu biegu podnosimy pedał sprzęgła płynnym ruchem do momentu, kiedy zaczyna „brać” (Jest to moment, w którym obroty silnika zaczynają gwałtownie spadać, a pojazd zaczyna wibrować i wyrywać się do przodu). Przytrzymujemy, dodajemy lekko gazu i kiedy samochód już się toczy, jednym, płynnym ruchem puszczamy sprzęgło.

RRmfPutVM7GgZ
Puszczanie sprzęgła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zmiana biegów

Dźwignię chwytamy całą dłonią, zamykamy i przemieszczamy jednym płynnym ruchem wg schematu zmiany biegów.

RRMEJJYw7Ae0i
Dźwignia zmiany biegów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Jazda

Ruszanie, rozpędzanie, zmiana biegów, hamowanie, zatrzymanie pojazdu powinno być tak płynne, że gdyby pasażerowie zamknęli oczy, nie powinni odczuwać, czy pojazd jedzie, skręca, czy zatrzymuje się.

Warunki, jakie należy spełnić, by zostać świetnym kierowcą

  • Należy jeździć bezpiecznie.

  • Należy mieć pełną kontrolę nad pojazdem, jeździć płynnie oraz wyczuwać, jak pojazd może się zachować w danym momencie.

  • Należy jeździć z prędkością odpowiednią do warunków na drodze i zaistniałej sytuacji.

Powrót do spisu treściD18JEXB4EPowrót do spisu treści

Powiązane materiały multimedialne