Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza środka transportowego
Dostosowanie techniki kierowania pojazdem do różnych warunków drogowych
E-materiały do kształcenia zawodowego
Uregulowania dotyczące kierowania pojazdami z zakresu prawa jazdy kategorii B oraz C
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
bg‑turquoise
Podstawowe techniki kierowania samochodami
Do kierowania samochodem niezbędne jest posiadanie prawa jazdy odpowiedniej kategorii. Trzeba nauczyć się ruszać, zmieniać biegi, skręcać, hamować. Należy również doskonalić się nieustannie, aby zwiększać pewność siebie za kierownicą. Wraz ze wzrostem doświadczenia jako kierowca, jazda staje się bezpieczniejsza.
Jazda samochodem niesie ze sobą dużą odpowiedzialność. Można powiedzieć, że posiadanie prawa jazdy może być bardziej niebezpieczne niż posiadanie pozwolenia na broń. Niech za przykład posłuży data 1 maja 1969 roku. Wówczas, podczas wojny w Wietnamie na polu walki zginęło żołnierzy amerykańskich, a na drogach USA w trakcie wypadków samochodowych życie straciło osób.
Pozycja za kierownicą
głęboko siedzimy w fotelu (plecy, uda podparte);
fotel ustawiamy tak, żeby po wciśnięciu pedału sprzęgła noga była lekko ugięta w kolanie;
ręce prawie wyprostowane (kąt zgięcia w łokciu );
podczas kręcenia kierownicą łopatki nie odrywają się od oparcia fotela
R1Wv0w0H9a0ua
Ilustracja przedstawia mężczyznę siedzącego w samochodzie za kierownicą. Kierowca siedzi w fotelu wyprostowany i oparty, lekko ugięte ręce trzyma na kierownicy. Nogi ma wyciągnięte przed siebie i lekko ugięte w kolanach.
Pozycja za kierownicą
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Kierownica
zawsze trzymamy ją dwoma rękoma;
pozycja rąk jak na ilustracji lub powyżej średnicy kierownicy (linii przecinającej poziomo kierownicę); czyli — patrząc na zegar — powyżej godziny i ;
nie pochylamy się nad kierownicą;
nie trzymamy się kierownicy — służy ona do kręcenia, nie do trzymania się;
kręcenie kierownicą
RNMR5GUD77zOb
Grafika przedstawia kierownicę z nałożonymi liczbami jak na zegarze, od jeden do dwanaście. Dłonie zaciśnięte są na kierownicy nieco powyżej liczb trzy i dziewięć.
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Vu4PSEcsaPK
Grafika przedstawia prawidłowe ułożenie dłoni na kierownicy w sześciu numerowanych krokach w trakcie wykonywania skrętu.
Dłonie na kierownicy w pozycji wyjściowej, nieco powyżej godzin trzeciej i dziewiątej. Niebieska strzałka zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Dłonie na kierownicy ułożone są podobnie jak wcześniej, ale teraz wykonany został częściowy obrót w prawo, o około sześćdziesiąt stopni. Niebieska strzałka ponownie zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Kierownica jest obrócona o kolejne około sześćdziesiąt stopni. Lewa ręka trzyma dalej kierownicę, podczas gdy prawa przenosi się powyżej niej. Cienka strzałka pokazuje ruch prawej ręki, druga, mniejsza strzałka, pokazuje obrót kierownicy. Niebieska strzałka zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Prawa ręka trzyma kierownicę ponownie w okolicy godziny trzeciej, lewa ręka puściła kierownicę i teraz jest przemieszczana ponownie w kierunku jej prawej strony. Niebieska strzałka zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Dłoń lewa znajduje się w okolicach godziny pierwszej, dłoń prawa trzyma kierownicę w okolicy godziny piątej. Niebieska strzałka zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Lewa ręka trzyma kierownicę w okolicach godziny czwartej, prawa ręka chwyta kierownicę powyżej lewej na godzinie dwunastej. Niebieska strzałka zaznacza skręt kierownicy w prawo, zgodnie z kierunkiem obrotu wskazówek zegara.
Prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy w trakcie wykonywania skrętów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R18mH5Bliy0mJ
Grafika przedstawia dwie sylwetki postaci siedzącej w fotelu przed kierownicą. Zielona sylwetka siedzi oparta w fotelu z rękami na kierownicy lekko ugiętymi w łokciach. Pasy bezpieczeństwa ma zapięte. Nad nią widoczny jest zielony napis "TAK". Czerwona sylwetka jest pochylona do kierownicy, prawie o nią oparta, łokcie ma zgięte pod niewielkim kątem. Nie widać na niej pasów bezpieczeństwa. Powyżej sylwetki widoczny jest czerwony napis "NIE".
Pasy bezpieczeństwa
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Pasy bezpieczeństwa
Pasy zapinamy zawsze, nie tylko dla bezpieczeństwa. Przytrzymują one ciało na zakrętach, zapewniają bezpieczeństwo również w momencie działania poduszki powietrznej.
Ruszamy z miejsca
Po włączeniu biegu podnosimy pedał sprzęgła płynnym ruchem do momentu, kiedy zaczyna „brać” (Jest to moment, w którym obroty silnika zaczynają gwałtownie spadać, a pojazd zaczyna wibrować i wyrywać się do przodu). Przytrzymujemy, dodajemy lekko gazu i kiedy samochód już się toczy, jednym, płynnym ruchem puszczamy sprzęgło.
RRmfPutVM7GgZ
Grafika przedstawia stopę w bucie zmniejszającą nacisk na pedał sprzęgła. Szeroka, czerwona strzałka wskazuje ruch pedału w górę. Czerwony trójkąt wskazujący pedał z góry podpisany jest słowami "Puszczanie sprzęgła". Niebieska strzałka wskazuje na pedał i podpisana jest słowem "bierze" w cudzysłowie.
Puszczanie sprzęgła
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Zmiana biegów
Dźwignię chwytamy całą dłonią, zamykamy i przemieszczamy jednym płynnym ruchem wg schematu zmiany biegów.
RRMEJJYw7Ae0i
Grafika przedstawia z lewej strony dźwignię zmiany biegów a z prawej strony znajdują się dwa schematy ustawienia biegów, górny dla pięciobiegowej skrzyni biegów i dolny dla sześciobiegowej skrzyni biegów. Na górnym schemacie zaznaczone jest ustawienie biegów: w górnym rzędzie od lewej do prawej są biegi 1, 3 i 5 a w dolnym rzędzie od lewej do prawej znajdują się biegi 2, 4 i R, który oznacza bieg wsteczny. Pozycja neutralna zaznaczona jest na środku schematu, pomiędzy trzecim a czwartym biegiem. Na dolnym schemacie w górnym rzędzie znajdują się od lewej biegi R, 1, 3 i pięć. W dolnym rzędzie są od lewej biegi 2, 4 i sześć. Pozycja neutralna zaznaczona jest na środku schematu, pomiędzy trzecim a czwartym biegiem.
Dźwignia zmiany biegów
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Jazda
Ruszanie, rozpędzanie, zmiana biegów, hamowanie, zatrzymanie pojazdu powinno być tak płynne, że gdyby pasażerowie zamknęli oczy, nie powinni odczuwać, czy pojazd jedzie, skręca, czy zatrzymuje się.
Warunki, jakie należy spełnić, by zostać świetnym kierowcą
Należy jeździć bezpiecznie.
Należy mieć pełną kontrolę nad pojazdem, jeździć płynnie oraz wyczuwać, jak pojazd może się zachować w danym momencie.
Należy jeździć z prędkością odpowiednią do warunków na drodze i zaistniałej sytuacji.