E-materiały do kształcenia zawodowego

Uregulowania dotyczące kierowania pojazdami z zakresu prawa jazdy kategorii B oraz C

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Dostosowanie techniki kierowania pojazdem do różnych warunków drogowych

Jazda w ruchu miejskim

  • ciągłe ruszanie, rozpędzanie się, hamowanie, skręcanie:

    • obserwacja drogi, znaków;

    • obserwacja ruchu pieszych, rowerzystów;

    • obserwacja ruchu tramwajów, autobusów.

Wymagane jest zachowanie uwagi, koncentracji, obserwacja, szybkość podejmowanych decyzji.

Jazda za miastem

  • ruch ciągły, większa prędkość, mniej skrzyżowań pieszych:

    • obserwacja na dużą odległość;

    • planowanie trasy z większym wyprzedzeniem;

    • wyprzedzanie.

Jazda autostradowa

  • jazda ze stałą, wysoką prędkością, monotonia ruchu; wymagane jest:

    • obserwacja na dużą odległość;

    • planowanie jazdy;

    • utrzymanie stałej prędkości, niskiego zużycia paliwa, odstęp między pojazdami;

    • pamiętanie o ograniczniku prędkości (nie podejmujemy wyprzedzania bez wyraźnej konieczności).

Jazda w deszczu

  • ograniczona widoczność, wycieraczki, dłuższa droga zatrzymania; niezbędne jest:

    • większe wytężenie wzroku, uwagi;

    • wcześniejsze hamowanie, zwalnianie.

Jazda w warunkach zimowych

  • opady śniegu, niska temperatura,  zamarznięte szyby, śnieg na pojeździe, śliskość nawierzchni:

    • bardzo duża koncentracja;

    • szybkie zmęczenie wzroku (biel śniegu odbija promienie słoneczne — należy pamiętać o okularach przeciwsłonecznych);

    • bardzo wydłużona droga zatrzymania pojazdu;

    • możliwość poślizgu (odstęp między pojazdami).

Jazda w nocy

  • ograniczona widoczność, oślepienie przez innych kierujących:

    • szybkie zmęczenie wzroku;

    • olśnienia;

    • nieoświetleni uczestnicy ruchu (piesi, rowerzyści, ciągniki rolnicze).

Efekt olśnienia — chwilowe oślepienie, najczęściej spowodowane przez innych uczestników ruchu poprzez odbicie światła od np. karoserii. Zjawisko to występuje szczególnie w nocy, gdy kierowca porusza się po drogach nieoświetlonych. Odbite światła powodują zwężenie źrenic kierowcy, przez co droga dla niego staje się ciemniejsza i nie jest w stanie dostrzec niektórych obiektów.

Systemy bezpieczeństwa czynnego:

  • — zapobiega blokowaniu kół przy hamowaniu;

  • — wspomaga przy hamowaniu awaryjnym;

  • — pomaga w ruszaniu na śliskiej nawierzchni;

  • — pomaga zneutralizować poślizg nad- i podsterowności.

Niezależnie od tego, jak doskonałe są to systemy, pamiętajmy, że działają one tylko w granicach praw fizyki.

Niezależnie od warunków drogowych niezbędna jest wyobraźnia i umiejętności.

Zasady ecodrivingu

Ecodriving to jazda zgodnie z naturą, czyli jazda, której celem jest ograniczenie (zminimalizowanie) wpływu pojazdu na otoczenie, i nie chodzi tutaj tylko o niską emisję . Polega na jak najszybszym pokonaniu określonej trasy przy jednocześnie jak najniższym spalaniu paliwa. Oprócz redukcji kosztów transportu występuje również zwiększenie żywotności komponentów pojazdu.

  1. Właściwa regulacja i eksploatacja silnika;
    Pilnowanie właściwego poziomu oleju, jego temperatury oraz ciśnienia. Zbyt mała ilość oleju może powodować wzrost temperatury wewnątrz silnika. Dodatkowo należy zwracać uwagę na stan filtrów oleju, aby olej dostarczany do silnika nie był zanieczyszczony. Ważne jest również dbanie o układ chłodzenia silnika, ponieważ bez zapewnienia odpowiednich warunków pracy komponentom silnika (między innymi odpowiedniej temperatury oraz smarowania) , bardzo szybko ulegną zużyciu.

  2. Dbałość o stan i geometrię zawieszenia;

  3. Właściwe ciśnienie w oponach;

  4. Zdjęty bagażnik dachowy (box), jeśli nie jest potrzebny;

  5. Usunięcie zbędnych rzeczy z bagażnika;

  6. Wyłączenie zbędnych odbiorników energii elektrycznej (radio, klimatyzacja, podgrzewane fotele);

  7. Zamknięcie okien;

  8. Dynamiczne rozpędzanie się (właściwa zmiana biegów, wykorzystanie momentu obrotowego silnika);

  9. Jazda ze stałą prędkością, na odpowiednim biegu przy obrotach maksymalnego momentu obrotowego.

Powrót do spisu treściD18JEXB4EPowrót do spisu treści

Powiązane materiały multimedialne