Dostosowanie techniki kierowania pojazdem do różnych warunków drogowych
Netografia i bibliografia
bg‑turquoise
Zasady postępowania w przypadku kolizji, wypadku oraz na przejazdach kolejowych
Zasady postępowania w przypadku kolizji/ wypadku
Kolizja — zdarzenie, w którym są tylko straty materialne — nie ma osób rannych
Postępowanie:
zatrzymujemy się;
rozmawiamy z drugą stroną;
sprawca pisze oświadczenie (należy zrobić zdjęcia prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego, polisy ubezpieczeniowej; nie ma konieczności wzywania policji).
R1Jf4lsqf3B0G
Wypadek — zdarzenie, w którym przynajmniej jedna osoba odniosła obrażenia
Postępowanie
zatrzymujemy się;
oceniamy sytuację — stan osób poszkodowanych;
wzywamy policję, pogotowie — tel. ;
oznakowujemy miejsce zdarzenia (światła awaryjne, trójkąt ostrzegawczy), nie przemieszczamy pojazdów;
przystępujemy do udzielania pierwszej pomocy.
Pierwsza pomoc osobom poszkodowanym
ocena stanu zdrowia (przytomność, oddech, krążenie);
jeżeli nie ma konieczności (są oznaki życia), to nie ruszamy poszkodowanego;
jeżeli stwierdzamy brak oznak życia, to trzeba poszkodowanych wyciągnąć z pojazdu;
jeżeli poszkodowany nie oddycha, to na początku sprawdzamy, czy nie ma nic w jamie ustnej, potem przystępujemy do resuscytacji krążeniowo oddechowej (jeżeli nie mamy maseczki do sztucznego oddychania, to nie musimy tego robić);
jeżeli nie ma krążenia, przystępujemy do resuscytacji krążeniowo‑oddechowej ( uciśnięć mostka, wdmuchnięcia powietrza lub sam masaż serca w tempie ok. uciśnięć na minutę);
opatrujemy rany, unieruchamiamy złamania.
Wypadki na przejazdach kolejowych
Najczęstsze przyczyny wypadków:
niezachowanie należytej ostrożności przy zbliżaniu się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania;
niereagowanie na znak drogowy STOP;
wjazd na przejazd z rogatkami podczas ich zamykania;
omijanie półrogatek slalomem;
niereagowanie na sygnalizację świetlną i dźwiękową, która zabrania wjazdu na przejazd;
wjazd na przejazd pomimo nadjeżdżającego pociągu;
wjazd na przejazd pomimo niemożności kontynuowania jazdy.
Wskazówki
Nie należy wjeżdżać na tory przejazdów wielotorowych bezpośrednio po przejechaniu pociągu. Trzeba zaczekać, aż pociąg odjedzie na taką odległość, aby można było stwierdzić, czy po innych torach nie poruszają się pociągi.
RAptYb8nv9FG2
Rogatki, sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa mogą ulec uszkodzeniu. Dróżnicy również mogą np. zasłabnąć i nie zamknąć rogatek o odpowiednim czasie. Zachowuj zasadę ograniczonego zaufania.
RtxaabVZR6IQg
Zachowaj odpowiednią odległość przed poprzedzającym Cię pojazdem. Zanim wjedziesz na przejazd, upewnij się, że jadący przed Tobą samochód jest już kilka metrów za rogatką wyjazdową.
RlTMlMUv1JyVv
Pociągi zawsze mają pierwszeństwo przejazdu przed pojazdami ratunkowymi, uprzywilejowanymi, samochodami oraz pieszymi.
RljPLHrtX15h1
Nie przejeżdżaj pomiędzy opuszczonymi rogatkami slalomem.
R1X2IZ8muL5jG
Zjedź jak najszybciej z przejazdu, gdy zaczną migać światła. Jeśli Twój samochód zostanie zamknięte pomiędzy rogatkami, musisz je wyłamać, przejeżdżając przez nie.
RiZ0rOa3UnegT
Na tysiącach przejazdów w Polsce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umieściły specjalne naklejki. Można je znaleźć:
na napędzie rogatkowym od strony torów,
RYnNmlMGCBPTO
na tyle krzyża św. Andrzeja.
RLHLIYlrpQoLp
W sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia opuść razem z pasażerami jak najszybciej przejazd i zadzwoń na numer alarmowy , podając operatorowi numer skrzyżowania. Szybka reakcja zwiększy szansę zatrzymania rozpędzonego pociągu w bezpiecznej odległości.
RgIA2xHccZl66
Uwaga: w celu zobrazowania projektu numery telefonów podane na naklejce są przykładowe.
Kiedy dzwonić pod numery awaryjne?
gdy jest ograniczona widoczność na przejeździe;
R1G68tlgZKNGx
kiedy uszkodzone jest oznakowanie przejazdu;
RyiuDUKjehxcY
gdy wyłamana jest rogatka.
RaEWPxXrzafb6
Kiedy dzwonić pod numer alarmowy ?
gdy doszło do wypadku;
R1Ta5vOOzK9lB
kiedy na przejeździe unieruchomione jest auto;
R55Ibdv0WoFZr
gdy występuje przeszkoda na torach.
RHp7aMK329FaH
Pamiętaj, że zasady bezpieczeństwa przy przekraczaniu torów dotyczą wszystkich, także rowerzystów i pieszych.
Przekraczaj tory tylko w miejscach do tego wyznaczonych.
R1ED9Wu76uK3b
Nigdy nie wjeżdżaj i nie wchodź na przejazd, kiedy sygnalizacja miga na czerwono. Po przejeździe pociągu poczekaj aż sygnalizacja przestanie migać. Dopiero gdy upewnisz się, że nie nadjeżdża pociąg, możesz wejść lub wjechać na tory.
R1PGImbIpIrTq
Zawsze zatrzymuj się, gdy widzisz znak STOP.
R1M0TqGRHs14f
Zatrzymuj się przed każdym z przejazdem, po to, by upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg.
R1HhAjFxqaoJ2
Kiedy czekasz na otwarcie rogatek — zsiądź z roweru.
RnKTAa3gCMmvc
Nie przechodź pod zamkniętymi rogatkami.
RrZeWilbKvulf
Nie omijaj slalomem zamkniętych półrogatek.
RZtbh7UdQI6rd
Pamiętaj! Droga hamowania pociągu jest bardzo długa i może wynieść nawet metrów, czyli tyle, ile ma boisk do piłki nożnej!
R15IHdrbty6Rt
Pociąg nie skręci i nie ominie przeszkody na torach!
R1dpYBfP36yV7
Dbaj o bezpieczeństwo osób, które podróżują razem z Tobą.
RjSmmTHHjUk7l
Przestrzegaj znaku „Zakaz przejścia” bez wyjątku.
RkHKEmyd0gTGZ
Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn o około metr z każdej strony. Zachowaj bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
Rjzz9JXU8Lua2
Zachowaj czujność! Nie czytaj, nie miej słuchawek na uszach i nie używaj telefonu na torach.
RkWmBCqGq2cGv
Nie wchodź i nie wjeżdżaj na tory, nawet jeśli wyglądają, jakby były opuszczone. Zawsze może zdarzyć się, że będzie jechać po nich jakiś pociąg, np. pociąg techniczny.
RZxZ3SmWoTWGp
Podział przejazdów na kategorie
Kat. A — przejazd, na którym za otwieranie i zamykanie przejazdu odpowiada pracownik kolei, który ma odpowiednie kwalifikacje do kierowania ruchem
R66KjGTBwVlBB
Kat. B — przejazd, na którym ruch sterowany jest przez systemy przejazdowe składające się z sygnalizatorów drogowych oraz rogatek zamykających ruch
R1Pt2xl6bMED4
Kat. C — przejazd, który kieruje ruchem wyłącznie za pomocą automatycznych sygnalizatorów świetlnych
R1bL5Q4PYPmoN
Kat. D — przejazd oznakowany za pomocą znaku G‑4 (Krzyż św. Andrzeja), może występować również znak STOP. Znak STOP ustawia się na przejazdach kat. D, gdy nie ma pełnych warunków widoczności.
Rq2APcXbwjA4q
Kat. E — przejście przez tory użytku publicznego, które mogą być wyposażone w barierki lub labirynty. Przejścia dla pieszych tej kategorii nie muszą mieć labiryntów, mogą być zabezpieczone tak jak przejazdy kat. A, B lub C (sposób zabezpieczenia zależy od warunków miejscowych i ustaleń komisji przejazdowej).