Lesson plan (Polish)
Temat: Reakcje syntezy
Adresat
Uczeń szkoły podstawowej (klasy 7. i 8.)
Podstawa programowa
Szkoła podstawowa. Chemia.
III. Reakcje chemiczne. Uczeń:
2) opisuje, na czym polega reakcja syntezy; podaje przykłady różnych typów reakcji i zapisuje odpowiednie równania; wskazuje substraty i produkty; dobiera współczynniki w równaniach reakcji chemicznych; obserwuje doświadczenia ilustrujące typy reakcji i formułuje wnioski.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń zapisuje za pomocą symboli i wzorów chemicznych równania reakcji syntezy
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym;
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
zapisywać równania reakcji syntezy wraz z dobieraniem współczynników, wskazywać substraty i produkty reakcji;
przedstawiać na modelach przebieg reakcji syntezy;
narysować na modelach przebieg reakcji syntezy;
odczytywać i zapisywać słownie przebieg reakcji chemicznej;
zastosować się do zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania eksperymentów chemicznych;
opisywać eksperyment chemiczny, uwzględniając szkło i sprzęt laboratoryjny, substancje chemiczne, schemat, obserwacje i wnioski.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
film.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety;
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
metodnik lub kartki zielone, żółte i czerwone;
sprzęt, szkło laboratoryjne oraz odczynniki – patrz opis eksperymentu w komentarzu metodycznym;
modele kulkowo‑pręcikowe.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Nauczyciel rozdaje uczniom metodniki lub kartki w trzech kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym do zastosowania w pracy techniką świateł drogowych. Przedstawia cele lekcji sformułowane w języku ucznia na prezentacji multimedialnej oraz omawia kryteria sukcesu (może przesłać uczniom cele lekcji i kryteria sukcesu pocztą elektroniczną lub zamieścić je np. na Facebooku, dzięki czemu uczniowie będą mogli prowadzić ich portfolio).
Prowadzący wspólnie z uczniami ustala – na podstawie wcześniej zaprezentowanych celów lekcji – co będzie jej tematem, po czym zapisuje go na tablicy interaktywnej/tablicy kredowej. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
BHP – przed przystąpieniem do eksperymentów uczniowie zapoznają się z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcji. Nauczyciel wskazuje na konieczność zachowania ostrożności w pracy z nimi.
Faza realizacyjna
Nauczyciel, nawiązując do poprzedniej lekcji, prosi uczniów o przypomnienie pojęcia reakcji syntezy (łączenia się) oraz zapisanie na tablicy równania reakcji za pomocą symboli (A+B).
Nauczyciel informuje uczniów, że obejrzą film „Badanie reakcji magnezu z jodem”. Zanim to nastąpi, mają sformułować pytanie badawcze oraz hipotezy i zanotować je w dzienniku obserwacji w abstrakcie. Po projekcji nauczyciel pyta uczniów, co zaobserwowali – po wspólnym ustaleniu obserwacji i wniosków notują je w dzienniku obserwacji w abstrakcie.
Chętny uczeń prezentuje przebieg przemiany chemicznej (reakcja magnezu z jodem), z uwzględnieniem substratów i produktów, w formie słownego zapisu. Następnie zapisuje to samo równanie za pomocą symboli pierwiastków i wzoru związku chemicznego na tablicy. Bilansuje je – nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe. Prosi o ułożenie równania reakcji z przebiegu eksperymentu prezentowanego na filmie. Monitoruje przebieg pracy, udziela rad i sprawdza poprawność wykonania zadania.
Nauczyciel przedstawia przykłady reakcji syntezy wyświetlając na tablicy multimedialnej galerię przedstawiającą przykłady reakcji syntezy i wspólnie z uczniami omawia je.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje modele kulkowo‑pręcikowe i na podstawie tabeli z przykładowymi reakcjami syntezy prosi o ułożenie równań reakcji dla poszczególnych reakcji. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych modeli.
Pod koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń interaktywnych – praca indywidualna.
Faza podsumowująca
Wskazany przez nauczyciela uczeń podsumowuje lekcję, opowiadając, czego się nauczył i jakie umiejętności ćwiczył.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: synthesis reaction (combination reaction)
reakcja syntezy (reakcja łączenia) – przemiana chemiczna polegająca na łączeniu się dwóch lub większej liczby substratów w jeden produkt
Teksty i nagrania
Synthesis reactions
Synthesis reaction (combination) is a type of chemical reaction that results in only one product from two or more substrates.
synthesis reaction