Nauczysz się
charakteryzować brzmienie instrumentów starożytnych;
rozróżniać instrumenty na ilustracjach;
opisywać cechy muzyki starożytnej Grecji i Rzymu.
Pochodzenie muzyki helladzkiej Wpływ na powstanie muzyki starożytnej Grecji miała kultura Wschodu, głównie Egiptu, Małej Azji, Syrii i Babilonii. Dlatego można powiedzieć, iż muzyka helladzka zalicza się do sztuki synkretycznej Synkretyzm synkretycznej , czerpiącej w umiejętny sposób z wcześniejszego dorobku, łącząc muzykę z poezją i tańcem. Szczególnie ważny jest związek z literaturą: z epiki Epika epiki czerpała między innymi z Homera, wykonując jego słynne teksty (Iliadę czy Odyseję ) jako śpiewną recytację, dużą popularnością cieszyły się: poezja miłosna Safony, czy liryka chóralna Chór chóralna Stesichorosa z Chimery, śpiewano głównie ody Oda ody , hymny Hymn hymny , elegie Elegia elegie i treny Tren treny .
R6NavH0iL5qqN Ilustracja interaktywna przedstawia „Posąg Dionizosa”. Na zdjęciu widnieje wyrzeźbiona w marmurze postać młodego, nagiego mężczyzny, opierającego się o pień drzewa z winoroślą. W prawej, uniesionej ręce trzyma zwój, natomiast w lewej, opartej o pień trzyma kiść winogron. Na głowie ma wieniec. Po naciśnięciu punktu aktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Hymn do Dionizosa, słowa Homera, wykonawca: grupa muzyczna PAN oraz odtworzony utwór muzyczny. Na wstępie słyszymy jeden instrument strunowy, o brzęczącym brzmieniu, po pewnym czasie pojawia się drugi instrument strunowy o niskim brzęczącym brzmieniu, a następnie dołączają instrumenty perkusyjne grzechotki i bębny. Śpiew rozpoczyna jeden mężczyzna, powtarzając w kółko jedną, przejmującą frazę, potem dołącza do niego drugi mężczyzna, który śpiewa to samo odrobinę wyżej. Potem następuje recytatyw, parlando wykonywane przez kobietę, później tę samą frazę powtarza cały chór, muzyka narasta, jest śpiewana na więcej głosów, dużo głośniejsza. Parlando i refren śpiewany przez chór powtarzają się jeszcze kilkukrotnie. Druga część utworu rozpoczyna się wokalizą, wykonywaną a capella przez kobietę, później dołącza do niej mężczyzna, później instrumenty, które grają wyraźny rytm.
Ilustracja interaktywna przedstawia „Posąg Dionizosa”. Na zdjęciu widnieje wyrzeźbiona w marmurze postać młodego, nagiego mężczyzny, opierającego się o pień drzewa z winoroślą. W prawej, uniesionej ręce trzyma zwój, natomiast w lewej, opartej o pień trzyma kiść winogron. Na głowie ma wieniec. Po naciśnięciu punktu aktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Hymn do Dionizosa, słowa Homera, wykonawca: grupa muzyczna PAN oraz odtworzony utwór muzyczny. Na wstępie słyszymy jeden instrument strunowy, o brzęczącym brzmieniu, po pewnym czasie pojawia się drugi instrument strunowy o niskim brzęczącym brzmieniu, a następnie dołączają instrumenty perkusyjne grzechotki i bębny. Śpiew rozpoczyna jeden mężczyzna, powtarzając w kółko jedną, przejmującą frazę, potem dołącza do niego drugi mężczyzna, który śpiewa to samo odrobinę wyżej. Potem następuje recytatyw, parlando wykonywane przez kobietę, później tę samą frazę powtarza cały chór, muzyka narasta, jest śpiewana na więcej głosów, dużo głośniejsza. Parlando i refren śpiewany przez chór powtarzają się jeszcze kilkukrotnie. Druga część utworu rozpoczyna się wokalizą, wykonywaną a capella przez kobietę, później dołącza do niej mężczyzna, później instrumenty, które grają wyraźny rytm.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=f-wUxktO1OQ.
R6RGNGQ7P5jCP 1 Ilustracja interaktywna przedstawia fragment wazy greckiej z przykładem malarstwa czerwono-figurowego. Malowidło ukazuje ucztę grecką. Na pierwszym planie widoczna jest postać kobiety grającej na aulos. Na drugim planie znajdują się czterej leżący mężczyźni z wieńcami na głowach. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Aulistka (kobieta grająca na aulosie), 2. Kobiety grały na aulosie podczas sympozjów, czyli uczt towarzyszących zebraniom, mających miejsce po głównym posiłku., 3. Przykład malarstwa czerwono-figurowego na wazie greckiej z ok. 420 roku p.n.e.
Ilustracja interaktywna przedstawia fragment wazy greckiej z przykładem malarstwa czerwono-figurowego. Malowidło ukazuje ucztę grecką. Na pierwszym planie widoczna jest postać kobiety grającej na aulos. Na drugim planie znajdują się czterej leżący mężczyźni z wieńcami na głowach. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Aulistka (kobieta grająca na aulosie), 2. Kobiety grały na aulosie podczas sympozjów, czyli uczt towarzyszących zebraniom, mających miejsce po głównym posiłku., 3. Przykład malarstwa czerwono-figurowego na wazie greckiej z ok. 420 roku p.n.e.
Formy muzyczne w Starożytnej Grecji Najbardziej charakterystycznymi formami w Grecji były hymny tworzone na cześć boga Apollina i dytyramby Dytyramb dytyramby na cześć Dionizosa, śpiewane przy wtórze fletni Pana. Dytyramby wpłynęły na rozwój dramatu greckiego. Greckie tragedie powiązane były z kultem bogów. Oprócz nich rozwinęły się także pieśń ludowa i pieśń bohaterska, które nie były związane z kultem. Grecy ogromną wagę przywiązywali do skal Skala skal dźwiękowych, którym nadali wartości etyczne. Z języka greckiego pochodzą pojęcia, które na stałe wpisały się jako muzyczne, między innymi: melodia Melodia melodia , rytm Rytm rytm , harmonia Harmonia harmonia , gama Gama gama , homofonia Homofonia homofonia , kanon Kanon kanon czy chór.
Najpopularniejsze instrumenty starożytnej Grecji
RieoplS2qxBfs Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowaną kitharę. Na zdjęciu widnieje instrument strunowy. Jego korpus wykonany jest z drewna. Do korpusu przymocowane jest siedem strun. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Petros Tabouris Ensemble oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk kithary w towarzystwie aulosu i triangla (trójkąta), Kithara brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną. Aulos to instrument dęty o dość miłym brzmieniu. Trójkąt ma jasne i metaliczne brzmienie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowaną kitharę. Na zdjęciu widnieje instrument strunowy. Jego korpus wykonany jest z drewna. Do korpusu przymocowane jest siedem strun. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Petros Tabouris Ensemble oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk kithary w towarzystwie aulosu i triangla (trójkąta), Kithara brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną. Aulos to instrument dęty o dość miłym brzmieniu. Trójkąt ma jasne i metaliczne brzmienie.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8t1itGJ8Zpc.
R14OlDU99IqAh Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowany aulos. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument w postaci dwóch, połączonych ze sobą, prostych fletów. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Francesco Landucci oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk aulosu. Aulos ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowany aulos. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument w postaci dwóch, połączonych ze sobą, prostych fletów. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Francesco Landucci oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk aulosu. Aulos ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Rekonstrukcja aulosu, ancient.eu, CC BY 3.0 (ilustracja) Aulos, online‑skills, CC BY 3.0
RZCTMSO9259eM Ilustracja interaktywna przedstawia Fletnię Pana. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument, składający się z szeregu, połączonych ze sobą rurek o różnej długości, powiązanych trzciną. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlony napis: fletnia pana oraz odtworzony utwór prezentujący dźwięk instrumentu. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Ilustracja interaktywna przedstawia Fletnię Pana. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument, składający się z szeregu, połączonych ze sobą rurek o różnej długości, powiązanych trzciną. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlony napis: fletnia pana oraz odtworzony utwór prezentujący dźwięk instrumentu. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_SS8RvFCvcQ&fbclid=IwAR3Rlj-jUG_qWgSrNKy3iVD5LPKL-Gf67CBRqJ0sERmXi02oJP2GZhI8p3g.
Muzyka Starożytnego Rzymu Rzymianie przejęli z Grecji zaledwie kilka instrumentów i teorię. Ze względu na warunki historyczne i pod wpływem tradycji rozwinęła się muzyka wojskowa. Pielęgnowano także muzykę obrzędową i związaną z widowiskami. To właśnie w Rzymie muzyka oddzieliła się od poezji, stając się samodzielną formą. W wyniku rozwoju chrześcijaństwa po edykcie mediolańskim cesarza Konstantyna Wielkiego z 313 roku, pod wpływem Wschodu upowszechniły się psalmodie Psalmodia psalmodie i starożydowskie śpiewy kultowe. Rozwinął się śpiew dialogowany, w którym solista przeciwstawiany był chórowi. Muzyka stała się wyłącznie sztuką wokalną, pozbawioną instrumentów i tańca.
R6cZcJBF7QRVh 1 Ilustracja interaktywna przedstawia mozaikę, ukazującą trio muzyków rzymskich. Na wielobarwnym obrazie widnieje dwóch mężczyzn oraz kobieta, grających na instrumentach. Obok grupy stoi dziecko. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane, aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje. Punkt pierwszy znajduje się przy instrumencie, składającym się z dwóch drewnianych rurek z otworami. Po naciśnięciu punktu, wyświetla się napis: aulos, Punkt drugi umieszczony jest przy dwóch metalowych, maleńkich talerzykach, wyświetla się napis: Talerzyki. Punkt trzeci znajduje się przy dość dużym bębenku o średnicy ok. 60 cm. Po naciśnięciu punktu, wyświetla się napis: Tympanon.
Ilustracja interaktywna przedstawia mozaikę, ukazującą trio muzyków rzymskich. Na wielobarwnym obrazie widnieje dwóch mężczyzn oraz kobieta, grających na instrumentach. Obok grupy stoi dziecko. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane, aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje. Punkt pierwszy znajduje się przy instrumencie, składającym się z dwóch drewnianych rurek z otworami. Po naciśnięciu punktu, wyświetla się napis: aulos, Punkt drugi umieszczony jest przy dwóch metalowych, maleńkich talerzykach, wyświetla się napis: Talerzyki. Punkt trzeci znajduje się przy dość dużym bębenku o średnicy ok. 60 cm. Po naciśnięciu punktu, wyświetla się napis: Tympanon.
Zadania R1OSWG3FkISZI Ćwiczenie 1
Przyporządkuj rzymskie instrumenty: talerzyki, aulos, tympanon do opisów. Opis pierwszy: instrument dęty złożony z dwóch rurek z otworami. Opis drugi: maleńkie, metalowe talerzyki. Opis trzeci: dość duży bębenek ręczny.
Przyporządkuj rzymskie instrumenty: talerzyki, aulos, tympanon do opisów. Opis pierwszy: instrument dęty złożony z dwóch rurek z otworami. Opis drugi: maleńkie, metalowe talerzyki. Opis trzeci: dość duży bębenek ręczny.
Rozpoznaj instrumenty na ilustracji.
Aulos, Tympanon, Talerzyki
.................
.................
.................
Mozaika, muzycy starożytnego Rzymu, Źródło: zpe.gov.pl
R17Wrfp5MSbOl Na nagraniu utwór rozpoczynający się fragmentem instrumentalnym, wykonanym na kitarze i instrumentach perkusyjnych. Później chór śpiewa jedną, powtarzającą się frazę. Muzyka narasta i cichnie. Jako zwrotki występuje recytatyw.
Na nagraniu utwór rozpoczynający się fragmentem instrumentalnym, wykonanym na kitarze i instrumentach perkusyjnych. Później chór śpiewa jedną, powtarzającą się frazę. Muzyka narasta i cichnie. Jako zwrotki występuje recytatyw.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=f-wUxktO1OQ.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlNUbuo7I
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=f-wUxktO1OQ.
Na nagraniu utwór rozpoczynający się fragmentem instrumentalnym, wykonanym na kitarze i instrumentach perkusyjnych. Później chór śpiewa jedną, powtarzającą się frazę. Muzyka narasta i cichnie. Jako zwrotki występuje recytatyw.
Rs44eYahkJVvj Ćwiczenie 2
Przypisz instrumenty do kraju pochodzenia. Instrumenty: 1. kithara 2. tympanon 3. aulos. Kraje A: Grecja B: Rzym
Wysłuchaj nagrania i zaznacz kraj jego pochodzenia.
Egipt
Rzym
Grecja
Mezopotamia
RMphHc5qxISym Brzmienie instrumentu strunowego. Instrument brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną.
Brzmienie instrumentu strunowego. Instrument brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8t1itGJ8Zpc.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlNUbuo7I
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8t1itGJ8Zpc.
Brzmienie instrumentu strunowego. Instrument brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną.
RXyVAhZDHi0uC Brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Utwór 2, online-skills, CC BY 3.0
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlNUbuo7I
Utwór 2, online-skills, CC BY 3.0
Brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
R1HkvQLLLDU1t Nagrane brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Nagrane brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_SS8RvFCvcQ&fbclid=IwAR3Rlj-jUG_qWgSrNKy3iVD5LPKL-Gf67CBRqJ0sERmXi02oJP2GZhI8p3g.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DlNUbuo7I
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_SS8RvFCvcQ&fbclid=IwAR3Rlj-jUG_qWgSrNKy3iVD5LPKL-Gf67CBRqJ0sERmXi02oJP2GZhI8p3g.
Nagrane brzmienie instrumentu dętego. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
RtDsYr47e2zGO Ćwiczenie 3
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty są charakterystyczne dla muzyki starożytnej Grecji? Możliwe odpowiedzi: 1. kithara, 2. fletnia pana, 3. trąbka, 4. skrzypce.
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty są charakterystyczne dla muzyki starożytnej Grecji? Możliwe odpowiedzi: 1. kithara, 2. fletnia pana, 3. trąbka, 4. skrzypce.
Wysłuchaj nagrań i rozpoznaj, jakie to instrumenty.
Kitara, Aulos, Fletnia Pana
Dźwięk 1
Dźwięk 2
Dźwięk 3
RLo7xWRm5Nkb8 Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie: Kto ogłosił edykt mediolański? Możliwe odpowiedzi: 1. Konstantyn Wielki, 2. Oktawian August, 3. Marek Aureliusz, 4. Neron.
Zaznacz, kto ogłosił edykt mediolański.
Konstantyn Wielki
Oktawian August
Marek Aureliusz
Neron
ReL4OSWPrHnZf Ćwiczenie 5
Odpowiedz na pytanie: Dla kogo Starożytni Grecy tworzyli hymny i dytyramby?
Odpowiedz na pytanie: Dla kogo Starożytni Grecy tworzyli hymny i dytyramby?
Uzupełnij luki w tekście.
Najbardziej charakterystycznymi formami w starożytnej ............ były hymny tworzone na cześć boga Apollina i dytyramby na cześć .................. śpiewane przy wtórze fletni Pana. Dytyramby wpłynęły na rozwój .............. greckiego.
RxbPCFmwfel5n Ćwiczenie 6
Dopasuj opis formy do jego nazwy. Formy: 1. Oda, 2. Tren. Opisy: A. uroczysty utwór poetycki opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie B. utwór liryczny o charakterze elegijnym, opłakujący zmarłego oraz sławiący jego zalety i zasługi.
Dopasuj opis formy do jego nazwy. Formy: 1. Oda, 2. Tren. Opisy: A. uroczysty utwór poetycki opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie B. utwór liryczny o charakterze elegijnym, opłakujący zmarłego oraz sławiący jego zalety i zasługi.
Rozpoznaj rodzaj malarstwa greckiego, przedstawiającego motyw muzyczny.
Czarnofigurowe
Mozaika
Czerwonofigurowe
RefmI3tOxNgz5 Ćwiczenie 7
Polecenie do zadania brzmi: Dokończ zdanie. Dytyramb to: 1. uroczysta pieśń pochwalna ku czci Dionizosa., 2. utwór liryczny o tematyce żałobnej, pożegnalnej., 3. zbiór utworów religijno‑dydaktycznych, wzorowanych na psalmach biblijnych., 4. uroczysty utwór poetycki, opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie itp.
Polecenie do zadania brzmi: Dokończ zdanie. Dytyramb to: 1. uroczysta pieśń pochwalna ku czci Dionizosa., 2. utwór liryczny o tematyce żałobnej, pożegnalnej., 3. zbiór utworów religijno‑dydaktycznych, wzorowanych na psalmach biblijnych., 4. uroczysty utwór poetycki, opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie itp.
Dokończ zdanie.
zbiór utworów religijno‑dydaktycznych wzorowanych na psalmach biblijnych., utwór liryczny o tematyce żałobnej, pożegnalnej., uroczysta pieśń pochwalna ku czci Dionizosa., uroczysty utwór poetycki opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie itp.
Dytyramb to: ..................................................................................................................................................................
Słownik pojęć Chór Chór
śpiew zbiorowy; też: utwór śpiewany przez zespół.
Dytyramb Dytyramb
w starożytnej Grecji: uroczysta pieśń pochwalna ku czci Dionizosa.
Elegia Elegia
utwór liryczny o tematyce żałobnej, pożegnalnej.
Epika Epika
jeden z trzech rodzajów literackich, obejmujący utwory, których podstawową formę wypowiedzi stanowi narracja.
Gama Gama
następstwo dźwięków, uporządkowanych według stosunków interwałowych określonej skali w systemie tonalnym.
Harmonia Harmonia
sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym.
Homofonia Homofonia
typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię.
Hymn Hymn
uroczysty i podniosły utwór poetycki lub oparty na nim wokalny utwór muzyczny, sławiący Boga, bohaterów, wielkie idee itp.
Kanon Kanon
utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy.
Melodia Melodia
ciąg następujących po sobie dźwięków, uporządkowanych według zasad tonalnych, rytmicznych i formalnych, tworzących pewną całość.
Oda Oda
uroczysty utwór poetycki, opiewający wybitną postać, doniosłe wydarzenie itp.
Psalmodia Psalmodia
zbiór utworów religijno‑dydaktycznych wzorowanych na psalmach biblijnych.
Rytm Rytm
czynnik regulujący czas trwania dźwięków w utworze muzycznym i wyznaczający ich następstwo w czasie.
Skala Skala
układ dźwięków uszeregowanych według wysokości, o ustalonych odległościach między poszczególnymi stopniami, właściwy muzyce jakiejś epoki lub kultury.
Synkretyzm Synkretyzm
muz. zjawisko nierozłącznego współwystępowania elementów tańca, słowa i muzyki w sztuce społeczeństw pierwotnych i w kulturze antyku (np. gr. choreia — połączenie tańca ze śpiewem pieśni).
Tren Tren
utwór liryczny o charakterze elegijnym, opłakujący zmarłego oraz sławiący jego zalety i zasługi.
Źródło:
sjp.pwn.pl
Biblioteka muzyczna R6NavH0iL5qqN Ilustracja interaktywna przedstawia „Posąg Dionizosa”. Na zdjęciu widnieje wyrzeźbiona w marmurze postać młodego, nagiego mężczyzny, opierającego się o pień drzewa z winoroślą. W prawej, uniesionej ręce trzyma zwój, natomiast w lewej, opartej o pień trzyma kiść winogron. Na głowie ma wieniec. Po naciśnięciu punktu aktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Hymn do Dionizosa, słowa Homera, wykonawca: grupa muzyczna PAN oraz odtworzony utwór muzyczny. Na wstępie słyszymy jeden instrument strunowy, o brzęczącym brzmieniu, po pewnym czasie pojawia się drugi instrument strunowy o niskim brzęczącym brzmieniu, a następnie dołączają instrumenty perkusyjne grzechotki i bębny. Śpiew rozpoczyna jeden mężczyzna, powtarzając w kółko jedną, przejmującą frazę, potem dołącza do niego drugi mężczyzna, który śpiewa to samo odrobinę wyżej. Potem następuje recytatyw, parlando wykonywane przez kobietę, później tę samą frazę powtarza cały chór, muzyka narasta, jest śpiewana na więcej głosów, dużo głośniejsza. Parlando i refren śpiewany przez chór powtarzają się jeszcze kilkukrotnie. Druga część utworu rozpoczyna się wokalizą, wykonywaną a capella przez kobietę, później dołącza do niej mężczyzna, później instrumenty, które grają wyraźny rytm.
Ilustracja interaktywna przedstawia „Posąg Dionizosa”. Na zdjęciu widnieje wyrzeźbiona w marmurze postać młodego, nagiego mężczyzny, opierającego się o pień drzewa z winoroślą. W prawej, uniesionej ręce trzyma zwój, natomiast w lewej, opartej o pień trzyma kiść winogron. Na głowie ma wieniec. Po naciśnięciu punktu aktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Hymn do Dionizosa, słowa Homera, wykonawca: grupa muzyczna PAN oraz odtworzony utwór muzyczny. Na wstępie słyszymy jeden instrument strunowy, o brzęczącym brzmieniu, po pewnym czasie pojawia się drugi instrument strunowy o niskim brzęczącym brzmieniu, a następnie dołączają instrumenty perkusyjne grzechotki i bębny. Śpiew rozpoczyna jeden mężczyzna, powtarzając w kółko jedną, przejmującą frazę, potem dołącza do niego drugi mężczyzna, który śpiewa to samo odrobinę wyżej. Potem następuje recytatyw, parlando wykonywane przez kobietę, później tę samą frazę powtarza cały chór, muzyka narasta, jest śpiewana na więcej głosów, dużo głośniejsza. Parlando i refren śpiewany przez chór powtarzają się jeszcze kilkukrotnie. Druga część utworu rozpoczyna się wokalizą, wykonywaną a capella przez kobietę, później dołącza do niej mężczyzna, później instrumenty, które grają wyraźny rytm.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=f-wUxktO1OQ.
RieoplS2qxBfs Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowaną kitharę. Na zdjęciu widnieje instrument strunowy. Jego korpus wykonany jest z drewna. Do korpusu przymocowane jest siedem strun. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Petros Tabouris Ensemble oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk kithary w towarzystwie aulosu i triangla (trójkąta), Kithara brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną. Aulos to instrument dęty o dość miłym brzmieniu. Trójkąt ma jasne i metaliczne brzmienie.
Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowaną kitharę. Na zdjęciu widnieje instrument strunowy. Jego korpus wykonany jest z drewna. Do korpusu przymocowane jest siedem strun. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Petros Tabouris Ensemble oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk kithary w towarzystwie aulosu i triangla (trójkąta), Kithara brzmi dość ostro, szarpnięte struny dość szybko milkną. Aulos to instrument dęty o dość miłym brzmieniu. Trójkąt ma jasne i metaliczne brzmienie.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=8t1itGJ8Zpc.
R14OlDU99IqAh Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowany aulos. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument w postaci dwóch, połączonych ze sobą, prostych fletów. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Francesco Landucci oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk aulosu. Aulos ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Ilustracja interaktywna przedstawia zrekonstruowany aulos. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument w postaci dwóch, połączonych ze sobą, prostych fletów. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Francesco Landucci oraz odtworzony utwór, prezentujący dźwięk aulosu. Aulos ma przenikliwy, szybko drgający dźwięk.
Rekonstrukcja aulosu, ancient.eu, CC BY 3.0 (ilustracja) Aulos, online‑skills, CC BY 3.0
RZCTMSO9259eM Ilustracja interaktywna przedstawia Fletnię Pana. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument, składający się z szeregu, połączonych ze sobą rurek o różnej długości, powiązanych trzciną. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlony napis: fletnia pana oraz odtworzony utwór prezentujący dźwięk instrumentu. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Ilustracja interaktywna przedstawia Fletnię Pana. Na zdjęciu widnieje drewniany instrument, składający się z szeregu, połączonych ze sobą rurek o różnej długości, powiązanych trzciną. Po naciśnięciu punktu interaktywnego, zostanie wyświetlony napis: fletnia pana oraz odtworzony utwór prezentujący dźwięk instrumentu. Instrument ma miłe, choć trochę piskliwe brzmienie, słychać powietrze, które nie całe zamienia się w dźwięk.
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=_SS8RvFCvcQ&fbclid=IwAR3Rlj-jUG_qWgSrNKy3iVD5LPKL-Gf67CBRqJ0sERmXi02oJP2GZhI8p3g.
Bibliografia B. Schaeffer, Dzieje kultury muzycznej , WSiP Warszawa, 1998