E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacje antenowe

ELM.02. Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych – Elektronik 742117 oraz Technik elektronik 311408

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiałuWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie elektronik 742117 oraz technik elektronik 311408. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywanie instalacji elektronicznych i instalowanie urządzeń elektronicznych; uruchamianie układów i instalacji elektronicznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.02.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

ELM.02.1.1) rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią; ELM.02.1.4) stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
ELM.02.1.6) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska;
ELM.02.1.7) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

ELM.02.4 Wykonywanie instalacji wraz z montażem urządzeń elektronicznych

Uczeń:
ELM.02.4.1) charakteryzuje elementy i urządzenia instalacji elektronicznych
ELM.02.4.2) wyznacza trasy przewodów dla instalowanych urządzeń elektronicznych;
ELM.02.4.3) wykonuje instalację natynkową i podtynkową; ELM.02.4.4) wykonuje połączenia mechaniczne i elektryczne instalowanych urządzeń elektronicznych;
ELM.02.4.5) wykonuje podłączenie urządzeń elektronicznych do instalacji zasilającej;
ELM.02.4.6) uruchamia wykonane instalacje urządzeń elektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym”Du0ThAxOZ„Instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym” to plansza interaktywna, która przedstawia ustrukturyzowane informacje na temat: urządzeń składowych instalacji antenowej w budynku wielorodzinnym, kabli zarówno koncentrycznych jak i światłowodowych stosowanych w instalacji antenowej, instalacji wykonanej podtynkowo, natynkowo i w szachtach. Zasób „Techniki montażu anten na budynkach”DMKyYF1rb„Techniki montażu anten na budynkach” to sekwencje filmowe przedstawiające montaż anten do kominów, montaż anten na połaciach dachowych, montaż masztów antenowych na dachach płaskich, montaż anten na elewacji, montaż anten do konstrukcji stalowych. Zasób „Montaż instalacji antenowej natynkowo i podtynkowo”DMSn0TZQP„Montaż instalacji antenowej natynkowo i podtynkowo” to sekwencje filmowe ukazaujące: trasowanie i wykonanie instalacji podtynkowej, z naciskiem na obowiązujące normy i przepisy BHP, trasowanie i wykonanie instalacji natynkowej, z naciskiem na obowiązujące normy i przepisy BHP, montaż kabli i urządzeń w szachtach, z naciskiem na obowiązujące normy i przepisy BHP. Zasób „Pasmo radiowe i źródła zakłóceń”D1EcRDuxn„Pasmo radiowe i źródła zakłóceń” to infografika przedstawiające ustrukturyzowane informacje na temat pasma radiowego, z zaznaczonymi pasmami. Ostatni zasób „Budowa i działanie instalacji antenowej”DFfy2ewD6„Budowa i działanie instalacji antenowej” to program ćwiczeniowy pozwalający użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych wykonywania instalacji elektronicznych i instalowania urządzeń elektronicznych oraz zaprojektowanie instalacji antenowej, z wykorzystaniem różnych urządzeń.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDgOCrpGvrInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDihAwzDWxSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDlcXE8YqXPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD81kYxPd3Przewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD12lTCl3wNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDlFhBT3yZInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z instalacjami antenowymi.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe „Techniki montażu anten na budynkach”

Praca indywidualna i całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu uczniowie zapoznają się z pytaniami, na które będą szukali odpowiedzi w multimedium. W trakcie oglądania materiału powinni sporządzać notatki.

Przykładowe pytania:

Po zakończeniu filmu następuje rozmowa, w trakcie której chętni/wybrani uczniowie odpowiadają na pytania. Reszta zespołu klasowego i nauczyciel weryfikują poprawność wypowiedzi i w razie potrzeby ją uzupełniają.

Plansza interaktywna „Instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym „

Praca w parach

Uczniowie analizują, na czym polega instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym. Następnie nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej grafikę interaktywną i wskazuje poszczególne etapy tej instalacji. Chętne/wybrane pary określają, o czym przy danym etapie należy pamiętać pod względem bezpieczeństwa, jakie czynności wykonuje się w danym momencie, a także wymieniają niezbędne urządzenia, narzędzia czy kable. Za każdą poprawną odpowiedź uzyskują 2 pkt. Jeśli odpowiedź będzie błędna, pytanie może przejąć inna para i zdobyć 1 pkt. Pary z największą liczbą punktów mogą otrzymać ocenę za aktywność.

Sekwencje filmowe „Techniki montażu anten na budynkach”

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na pięć grup i przypisują się do jednej z sekwencji: Montaż anten do kominów, Montaż anten na połaciach dachowych, Montaż masztów antenowych na dachach płaskich, Montaż anten na elewacji (w tym z grubym ociepleniem), Montaż anten do konstrukcji stalowych (kratownice, balkony/tarasy).

Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi każda grupa przygotowuje mapy myśli zaawartych w przypisanej sekwencji.

Sekwencje filmowe „Montaż instalacji antenowej natynkowo i podtynkowo”

Nauczyciel wyświetla uczniom na lekcji sekwencje filmowe. Zadaniem uczniów jest wykonanie notatek. Uczniowie przekazują później notatkę koleżance lub koledze siedzącym obok – osoba, która otrzymuje kartkę, musi sprawdzić, czy wszystkie zawarte w niej informacje są poprawne. Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje uczniom pytania, korzystając np. z interaktywnych materiałów sprawdzających, obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy. Zadania rozwiązywane są w formie klasowego turnieju, klasę można podzielić na grupy. W mniejszych zespołach klasowych gra będzie miała charakter indywidualny.

Plansza interaktywna Instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz podsumowujący wiedzę przedstawioną za pomocą planszy interaktywnej. Pracują głównie z treścią mapy w e‑materiale, która ma charakter podsumowujący. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Infografika „Pasmo radiowe i źródła zakłóceń”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Plansza interaktywna „Instalacja antenowa w budynku wielorodzinnym”

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Sekwencje filmowe „Techniki montażu anten na budynkach”

Praca w grupach

Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na osiem grup. Każda z nich przygotowuje prezentacje multimedialne na poszczególne zagadnienia, wyróżnione w sekwencjach:

Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.

Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Sekwencje filmowe „Montaż instalacji antenowej natynkowo i podtynkowo „

Praca w parach

Na podstawie trzech sekwencji, dotyczących montażu instalacji antenowej natynkowej i podtynkowej, uczniowie przygotowują mapy myśli. Mapy mogą udostępnić na platformie ZPE, a następnie wykorzystać je do lekcji powtórzeniowej.

Program ćwiczeniowy Budowa i działanie instalacji antenowej

Symulator może mieć zastosowanie w tzw. lekcji odwróconej, w przypadku tematów związanych z omawianiem poszczególnych zasad projektowania systemu CCTV. Na przykład nauczyciel zadaje uczącym się zadanie domowe, które polega na przypomnieniu sobie informacji o tych zasadach. Podczas lekcji nauczyciel odnosi się do wiadomości powtórzonych oraz do nowych treści z zakresu odpowiedniego montażu kamer i rejestratorów tak, by ze sobą współpracowały.

Przygotowanie indywidualne w domu do lekcji odwróconej może polegać na następujących działaniach:

  • nauczyciel prosi uczących się, aby zapoznali się z informacjami na temat budowy i działania instalacji antenowej;

  • podczas lekcji w klasie nauczyciel weryfikuje wiedzę uczących się, np. zapraszając, aby chętne osoby opowiedziały o różnicach w funkcjonowaniu kamer, w zależności od tego, czy są zamontowane wewnątrz, czy na zewnątrz budynku;

  • w razie potrzeby nauczyciel podaje dodatkowe wiadomości, uzupełnia wiedzę uczących się. Można także poprosić, aby uczący się wzajemnie się uzupełniali, poprawiali.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. Zarówno w pracy z sekwencjami filmowymi należy pamiętać o tym, że:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do materiałów filmowych;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem lub sekwencjami filmowymi stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja i jedno zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • podczas rozmowy należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie mogą wykonywać rzuty za pomocą rysunków realistycznych, natomiast ci z trudnościami – za pomocą rysunków symbolicznych.

Przy planszy interaktywnej:

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • przy wykonywaniu testu należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.

Przy programie ćwiczeniowym:

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • przy wykonywaniu symulacji oraz ćwiczeń należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RS31XwAqKIDy4