Currently, we are increasingly talking about the Internet of Thingsinternet of thingsInternet of Things (IoT). It is very difficult to give a clear definition of IoT. The easiest way to say is that the Internet of Things is a network of interconnected devices equipped with embedded computers. On the other hand, every computer we use is, or can be connected to the Internet. Currently, more and more home devices and appliances can also be connected to the Internet. No one is surprised by SmartTV anymore, but the refrigerator sending the e‑mail shopping list to its owner is still a novelty and arouses interest.
[Illustration 1]
The Internet of Thingsinternet of thingsInternet of Things is made up of devices or ordinary items that, thanks to the sensorssensorssensors installed, are able to send information. In the past devices could only communicate with one another. This process was called Machine to machine (M2M). Currently, the user is able to accessaccessaccess the device and controlcontrolcontrol it in real time. The controlling device can be a smartphone, a smartwatch, a tablet, or a laptop. The only condition is accessaccessaccess to the Internet, which has now become a reality. AccessaccessAccess to the Internet is necessary to spread the idea of the „Internet of Thingsinternet of thingsInternet of Things”. We can say that the world around us is becoming a huge information system.
The teacher divides the students into 8 groups. Each group finds examples of the Internet of Things applications shown in the interactive illustration. Students present the effects of their work in the form of a mind map (e.g. in the form of a poster or create a presentation on the prezi.com website).
The Internet of Thingsinternet of thingsInternet of Things works thanks to the Internet network. You already know that it is very important to use the Internet safely, so that you do not expose yourself to dangers when using your computer and smartphone. It should be noted that the so‑called intelligent devices operate on principles specified by the manufacturer. The user has no influence where or in which cloud the information collected by the device is stored. Unfortunately, with the development of IoT, hackers are also becoming more and more interested in our data. Not only smart homes are exposed to attacks, but above all companies related to the industry.
For us, information and communication technologiesinformation and communication technologiesinformation and communication technologies (ICT) are still much more available. The term generally means all technologies that process, collect and send information in electronic form. In short, they enable people to interact in the digital world. These will be, for example, applications that you have learned in the lessons about the digital cloud.
Termin Internet Rzeczy został po raz pierwszy użyty przez brytyjskiego przedsiębiorcę, eksperta w dziedzinie innowacji cyfrowych Kevina Ashtona w 1999 roku. Według przewidywań do 2020 roku na świecie będzie ponad 20 miliardów urządzeń z kategorii IoT.
Przestrzeń, gdzie Internet Rzeczy może być realizowany jest praktycznie nieograniczona i może obejmować niemal wszystkie dziedziny naszego życia.
Wyszukaj w internecie jakie zagrożenia czają się na Internet Rzeczy. Znajdź przykłady ataków hakerów na różne zinformatyzowane dziedziny życia (np. szpitale, sieci energetyczne, transport).
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi. Uczeń:
2) wykorzystuje sieć komputerową (szkolną, sieć internet):
a) do wyszukiwania potrzebnych informacji i zasobów edukacyjnych, nawigując między stronami,
V. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Uczeń:
1) posługuje się technologią zgodnie z przyjętymi zasadami i prawem; przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
2) uznaje i respektuje prawo do prywatności danych i informacji oraz prawo do własności intelektualnej;
3) wymienia zagrożenia związane z powszechnym dostępem do technologii oraz do informacji i opisuje metody wystrzegania się ich;
mb8de371940cc74a9_1528449068082_0
45 minut
mb8de371940cc74a9_1528449523725_0
Wykorzystywanie technologii informacyjnych.
mb8de371940cc74a9_1528449552113_0
1. Zapoznanie się ze znaczeniem technologii informacyjnych.
2. Opisywanie pojęć związanych z technologiami informacyjnymi.
mb8de371940cc74a9_1528450430307_0
1. Uczeń definiuje pojęcia związane z technologiami informacyjnymi (Internet Rzeczy, M2M, TIK).
2. Uczeń bezpiecznie korzysta z technologii informacyjnych.
mb8de371940cc74a9_1528449534267_0
1. Odwrócona klasa.
2. Uczenie się przez obserwację.
mb8de371940cc74a9_1528449514617_0
1. Praca w grupie.
2. Praca indywidualna.
mb8de371940cc74a9_1528450135461_0
mb8de371940cc74a9_1528450127855_0
Uczniowie mają za zadanie przygotowanie informacji w jakich urządzaniach codziennego użytku znajdują się komputery.
Nauczyciel przeprowadza krótką dyskusję. Uczniowie odpowiadają na pytania:
- Gdzie spotykamy komputery, w jakich urządzeniach?
- W jaki sposób sterujemy takimi urządzeniami jak np. telewizor, kino domowe, pralka, lodówka, alarm, oświetlenie, klimatyzacja, ogrzewanie, itd.
- Jakie urządzenia mogą być podłączone do internetu?
- Zaproponujcie jedno urządzenie, które mogłoby waszym zdaniem sterować wszystkimi wcześniej wymienionymi.
mb8de371940cc74a9_1528446435040_0
Obecnie coraz częściej mówimy o Internecie Rzeczy (Internet przedmiotów, Internet of Things - IoT). Bardzo trudno jest podać jednoznaczną definicję IoT. Najprościej można powiedzieć, że Internet Rzeczy to sieć połączonych ze sobą dowolnych urządzeń wyposażonych we wbudowane komputery. Z drugiej strony każdy komputer, z którego korzystamy może, i najczęściej jest podłączony do internetu. Obecnie coraz więcej urządzeń codziennego użytku można również podłączyć do internetu. Nikogo nie dziwi już SmartTV, ale lodówka wysyłająca listę zakupów na maila do swojego właściciela wzbudza wciąż zainteresowanie.
[Rysunek 1]
Internet Rzeczy tworzą urządzenia lub zwykłe przedmioty, które dzięki zainstalowanym czujnikom są w stanie przesyłać informacje. Na początku urządzania komunikowały się tylko między sobą. Proces ten nazwano Machine to machine (M2M). Obecnie coraz częściej użytkownik ma możliwość dostępu do urządzenia i sterowania nim w czasie rzeczywistym. Urządzeniem sterującym może być smartfon, smartwatch, tablet, laptop. Jedynym warunkiem jest dostęp do internetu, który obecnie stał się powszechny. Jest on niezbędny do rozpowszechniania się idei „Internetu Rzeczy”. Możemy powiedzieć, że otaczający nas świat staje się systemem informatycznym.
Ciekawostka. Termin Internet Rzeczy został po raz pierwszy użyty przez brytyjskiego przedsiębiorcę, eksperta w dziedzinie innowacji cyfrowych Kevina Ashtona w 1999 roku. Według przewidywań do 2020 roku na świecie będzie ponad 20 miliardów urządzeń z kategorii IoT.
Przestrzeń, gdzie Internet Rzeczy może być realizowany jest praktycznie nieograniczona i może obejmować niemal wszystkie dziedziny naszego życia.
[Ilustracja interaktywna]
Zadanie
Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup. Każda z grup odnajduje przykłady zastosowań Internetu Rzeczy pokazane na ilustracji interaktywnej. Efekty swojej pracy uczniowie przedstawiają w postaci mapy myśli (np. w formie plakatu lub stworzonej w serwisie prezi.com).
Internet Rzeczy działa dzięki sieci internetowej. Już wiesz, że bezpieczne korzystanie z internetu jest bardzo ważne, jak nie narażać siebie podczas korzystania z komputera i smartfonu. Należy zwrócić uwagę, że tzw. inteligentne urządzenia działają na zasadach określonych przez producenta. Użytkownik nie ma wpływu gdzie, w jakiej chmurze przechowywane są informacje gromadzone przez urządzenie. Niestety wraz z rozwojem IoT wzrasta również zainteresowanie nim hakerów. Na ataki narażone są nie tylko inteligentne domy, a przede wszystkim branże związane z przemysłem.
Zadanie
Wyszukaj w internecie jakie zagrożenia czają się na Internet Rzeczy . Znajdź przykłady ataków hakerów na różne zinformatyzowane dziedziny życia (np. szpitale, sieci energetyczne, transport).
Dla nas wciąż znacznie bardziej dostępne są Technologie informacyjno‑komunikacyjne (TIK). Termin ten ogólnie oznacza wszystkie technologie, które przetwarzają, gromadzą i przesyłają informacje w formie elektronicznej. Mówiąc krótko umożliwiają ludziom interakcje w świecie cyfrowym. Będą to np. aplikacje, które poznałeś na lekcjach dotyczących chmury cyfrowej.
[Rysunek 2]
mb8de371940cc74a9_1528450119332_0
Pamiętaj, aby z urządzeń cyfrowych i internetu korzystać w sposób świadomy.