Małe co nieco
Przejdźmy do tematu
Forma muzyczna – tło historyczne
Definicja „formyformy” jest przypisana do wielu dziedzin naukowych, m.in. filozofii, matematyki, nauk społecznych, sztuki, języka, sportu, techniki. Nawet w życiu codziennym, powiązanym ze sztuką kulinarną, posługujemy się, chociażby formami do pieczenia.
Co więc wspólnego ma „forma” z muzyką? O tym dowiesz się podczas kilku najbliższych lekcji. Dodatkowo przypomnisz sobie informacje z innych przedmiotów.
Podczas tej lekcji niezbędna będzie umiejętność analitycznego słuchania muzyki, która polega na wyodrębnieniu konkretnych warstw brzmieniowych utworu, np. jego formy. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zrozumieć i poznać budowę utworów muzyki klasycznej.
Przeczytaj fragmenty definicji formy.
Forma, w muzyce pojęcie trudne do jednoznacznego zdefiniowania. Przyczyną tego są z jednej strony najrozmaitsze, często sprzeczne ze sobą, próby określenia formy muzycznej, z drugiej – niezbyt ostre rozgraniczenie takich zjawisk, jak rodzaj, gatunek, struktura, konstrukcja. Nie zawsze w teorii i w historii muzyki znajdujemy wyjaśnienie, jaki jest stosunek techniki do formy oraz czym jest forma dla stylu, epoki, szkoły, kompozytora, pojedynczego dzieła. Rozważania nad istotą formy są starsze od nauki o formach muzycznych; występowały już w starożytności. Właściwa nauka o formach muzycznych zaczęła się rozwijać dopiero od XVIII wieku, a szczególnie od XIX, chociaż pewne jej elementy można znaleźć w traktatach teoretycznych średniowiecza i renesansu. Nauka o formach miała przez długi czas charakter praktyczny, była wiedzą o regułach komponowania utworów muzycznych.
Określenie „forma” oznacza dosłownie kształt, postać, figurę. W muzyce forma jest rezultatem czynności porządkujących, nadających materiałowi dźwiękowemu określony kształt. Jest to równoznaczne z powstawaniem dzieła muzycznego. […] Koncepcja formy jako budowy będącej rezultatem sumy elementów dzieła umożliwiła tworzenie schematów dających się przedstawić za pomocą symboli: AA, AB, AAB, ABB, ABA, ABC, ABCAB itd. O jedności i różnorodności tych schematów decydowała tonalność, rytmika, melodyka, harmonika i tematyka dzieł.
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Istotę formy przybliży Ci bardzo dobre porównanie do nauki o języku.
Nasze myśli wypowiadamy słowami, układając je w krótsze lub dłuższe zdania. Zdanie, żeby było zrozumiałe, powinno być zbudowane logicznie i prawidłowo. W literaturze, a szczególnie w poezji, żądamy od twórców pięknego sposobu wypowiadania się. Podobnie jest w muzyce.
Źródło: Franciszek Wesołowski, Zasady muzyki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1986

Wskaż zdania prawdziwe.
- Budowę utworów muzycznych można porównać do dłuższych wypowiedzi w literaturze i poezji.
- Rozważania nad istotą formy występowały już w starożytności.
- Określenie „forma” oznacza dosłownie kształt, postać, figurę.
- Określenie „forma” jest przypisane tylko dla muzyki.
- Koncepcję formy jako odzwierciedlenie budowy utworu muzycznego można przedstawiać za pomocą schematów literowych.
W tekstach źródłowych było wymienionych kilka epok muzycznych. Przypomnij sobie ich kolejność i ułóż wszystkie epoki w porządku chronologicznym.
- Barok
- Romantyzm
- Muzyka XX i XXI wieku
- Renesans
- Klasycyzm
- Średniowiecze
- Starożytność
Wybrane formy muzyczne
Na wielu lekcjach muzyki miałeś możliwość wysłuchania różnych dzieł: operoper, oratorióworatoriów, kantatkantat, mszy, sonatsonat, etiudetiud, fugfug, pieśni, kanonówkanonów, nokturnównokturnów, koncertówkoncertów, preludiówpreludiów, serenadserenad, fantazjifantazji, suitsuit, symfonii i wielu, wielu innych… form muzycznych. Można zadać pytanie o to, skąd kompozytorzykompozytorzy wiedzą, jaką nazwę formy mają przypisać swojej kompozycjikompozycji? Składa się na nią szereg różnych cech, z których na potrzeby tej lekcji na pierwszym miejscu należy postawić ogólną budowę utworu muzycznego. Warto również pamiętać o tym, że każdy utwór zbudowany wg zasad danej formy jest bardzo często związany z konkretnym aparatem wykonawczymaparatem wykonawczym, np. symfonia zawsze jest wykonywana przez orkiestrę symfoniczną.
Oczywiście nie sposób na jednej lekcji poznać wszystkie formy. Zdradzę Ci tajemnicę, że nawet podczas całego etapu kształcenia w szkole podstawowej nie poznasz ich wszystkich. Na kolejnych lekcjach nauczysz się rozpoznawać takie formy muzyczne jak, kanon, wariacjewariacje, rondorondo oraz forma sonatowa.
Podczas słuchania przykładów muzycznych oprócz rozpoznawania formy, zwracaj uwagę na aparat wykonawczy i instrumenty oraz elementy muzyki, których zmiany będą pomocne przy rozpoznawaniu poszczególnych części utworów.
Kanon
Kanon w sztuce
W językach świata istnieje sporo słów i wyrazów, które brzmią tak samo (często są również tak samo zapisywane), jednak różnią się znaczeniem. Dobrym przykładem może być Bóg, buk i Bug - w wymowie każde z tych słów jest takie same, jednak w znaczeniu i zapisie się różnią. Pierwszy wyraz oznacza boską postać, drugi to drzewo, natomiast trzeci to rzeka. Takie wyrazy są określane jako homonimy.
Jednym z takich słów jest kanon. Za tym słowem kryje się wiele znaczeń, różniących się w zależności od kontekstu. Kanon medycyny to pięć ksiąg używanych jako podręcznik akademicki przez wiele wieków. W prawie kościelnym kanon oznacza pojedynczy przepis. W innym religijnym znaczeniu kanon jest najważniejszą częścią mszy. Kanon może oznaczać także stopień pisma stosowany w drukarstwie lub armatę. Dwa znaczenia, które będą ważne w kontekście tego materiału to kanon w sztuce oraz kanon w muzyce.
W sztuce kanon jest wzorem, do którego dążono w poszczególnych epokach. Może być mocno sformalizowany (i stanowić zbiór różnych przepisów, wzorów, metod i reguł tworzenia), może też występować w innej formie, jak kanon piękna. Z pojęciem kanonu dość szybko połączono zagadnienie proporcji; dotyczyło to zarówno przedstawiania człowieka przez artystów, jak i architektury. Kanon architektoniczny lub kanon dotyczący przedstawiania człowieka zależał ściśle od miejsca oraz estetyki danej epoki. Najstarszym znanym kanonem jest kanon egipski; w jego myśl ludzie byli przedstawiani w zależności od ich pozycji w społeczeństwie. Kolejne kanony powstały w starożytnej Grecji (Poliklet zalecał podzielić ludzkie ciało na 8 modułów, z których głowa stanowiła 1/8 wysokości; Lizyp opowiadał się za proporcją 9 modułów i 1/9), starożytnym Rzymie (Witruwiusz był twórcą podziału człowieka na 10 modułów; wpłynęło to na malarstwo w renesansie). Od imienia Witruwiusza pochodzi też nazwa kanonu, który stworzył Leonardo da Vinci [czytaj: leonardo da winczi]; człowiek witruwiański jest wpisany jednocześnie w koło oraz kwadrat, a centrum jest pępek.

Kanon w muzyce
W muzyce kanon jest polifoniczną formą, która powstała jako jedna z pierwszych.
Kanon bywa czasem nazywany imitacją. Jest to spowodowane jego budową oraz założeniami. Technika kanoniczna polega na powtarzaniu melodii utworu przez kilka głosów, jednak w przesunięciu o jednostkę czasową. Kanon musi zawierać przynajmniej dwa głosy; najczęściej liczba zawiera się w przedziale od dwóch do czterech. Poniższy materiał jest przykładem prostego kanonu trzygłosowego.

Panie Janie - średniowieczny kanon
Panie Janie jest jednym z najbardziej znanych kanonów. Chociaż tekst został przetłumaczony na wiele języków, to melodia pozostała niezmienna. W części państw uważa się, iż melodia to francuska kołysanka lub piosenka dla dzieci. Inna teoria jest związana z Hiszpanią. Już w IX wieku do miasta Santiago de Compostela [czytaj: santiago de kompostela] zmierzało wielu pielgrzymów, gdyż według legendy w katedrze znajdowało się ciało świętego Jakuba. Pielgrzymki uczęszczały drogą świętego Jakuba, czyli szlakiem pielgrzymów. Była to kontynentalna sieć dróg, z których część zaczynała się na terenach Polski, Niemiec czy Szwajcarii. Pielgrzymi wstawali wcześnie, by uczestniczyć w porannej mszy i kontynuować wędrówkę. Polska nazwa to Panie Janie, jednak większość przekładów piosenki używa imienia Jakub (Frère Jacques [czytaj: frer żak] we francuskim, Bruder Jakob w niemieckim, Mester Jakob [czytaj: myste jakob] w duńskim czy Broeder Jacob [czytaj: bruder jakob] we flamandzkim). W pewnym momencie powstała piosenka o tekście wyśmiewającym leniwych pielgrzymów, którzy przesypiali dźwięk dzwonów i zostawali w łóżkach do późna.
Jeden z najstarszych tekstów, czyli francuski (czasem określany jako oryginalny) wygląda następująco, opowiada nieco inną historię: nikt nie wie, gdzie jest Jakub, który miał rano obudzić wszystkich biciem w dzwony.
Panie Janie - znaczenie tekstu w różnych językach

Polski tekst piosenki prezentuje się następująco:
Panie Janie! Panie Janie!
Rano wstań! Rano wstań!
Wszystkie dzwony biją, wszystkie dzwony biją,
Bim, bam, bom, bim, bam, bom.
Tematyka tekstu jest zbliżona w różnych językach, występują jednak pewne różnice. Pierwsza z nich była już wspomniana - jest nią imię tytułowego bohatera, a także jego tytuł; w większości przypadków jest nazywany bratem Jakubem (w lokalnej pisowni i wymowie tego imienia, np. Jakob w niemieckim lub Santiago w hiszpańskim). Zdarza się, że jest określany jako Jan, Marcin lub Filip; bywa nie tylko bratem, ale też ojcem, mistrzem i panem. W dalszej części tekstu zazwyczaj wspominane są bijące dzwony - czasem podkreślone jest, że bohater zaspał.
Typy i gatunki kanonów
Kanon jako jedna z najstarszych form muzycznych dorobił się sporej ilości różnych typów oraz gatunków. Kanony można podzielić na dwugłosowe i wielogłosowe. Biorąc pod uwagę zakończenie utworu, kanon może być prosty i mieć jedno zakończenie, jednak może być też kołowy, który można powtarzać w nieskończoność. Jeśli chodzi o melodię, to kanon pojedynczy zawiera tylko jedną (jednak w dalszym ciągu potrzebne są przynajmniej dwa głosy, aby wykonywać imitację), a kanon grupowy zawiera dwie, trzy lub nawet więcej melodii. Kanon lustrzany jest odmianą, w którym oba głosy rozpoczynają melodię w tym samym czasie, jednak poruszają się w przeciwnym kierunku (np. kiedy pierwsza melodia jest zbudowana wznosząco, to druga w tym samym czasie opadająco). Rytmiczny kanon zawiera imitację wyłącznie warstwy rytmicznej, a melodia lub harmonia są inne dla głosów.
Analiza kanonu
Biorąc pod uwagę wszystkie informacje, przy analizie kanonu należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- ilość głosów - czy kanon jest dwugłosowy, czy jest ich więcej?
- opóźnienie wejścia poszczególnych głosów;
- ilość melodii - czy kanon jest pojedynczy, czy grupowy?
- zakończenie - czy kanon jest prosty, czy kołowy?
Kanon w historii muzyki
Technika kanonu była (i nadal jest) chętnie stosowana przez wielu kompozytorów w innych niż kanon formach muzycznych. Pojawia się często w fugach, wariacjach oraz madrygałach, a także jest często używana przy tworzeniu mszy. W dziełach wielogłosowych kanon może być podstawą lub jedną z warstw utworu, nie wiążąc wszystkich głosów i pozostawiając ich swobodny ruch. W średniowieczu technika kanonu była bardzo rozpowszechniona, szczególnie przy tworzeniu pieśni oraz hymnów.
Wśród najbardziej znanych utworów muzyki poważnej, które są kanonami lub wykorzystują technikę kanoniczną, należy wyróżnić Kanon D‑dur kompozytora Johanna Pachelbela (nagranie poniżej) oraz Wariacje Goldbergowskie Jana Sebastiana Bacha.
Wyraz kanon jest homonimem, co oznacza, że ma wiele znaczeń. Co oznacza to słowo w odniesieniu do religii?
- pojedynczy przepis prawa kościelnego
- najważniejszą część mszy
- działo, montowane w renesansie na dachach kościołów
Kanon przedstawiania człowieka w sztuce najczęściej łączy się z ustaleniem proporcji ludzkiego ciała w stosunku do jego głowy. Połącz artystę ze stosowanym przez niego podziałem.
9 modułów, głowa to 1/9 ciała, 8 modułów, głowa to 1/8 ciała, 10 modułów, głowa to 1/10 ciała
| Poliklet | |
| Lizyp | |
| Witruwiusz |
Wskaż epokę, z której pochodzi melodia piosenki Panie Janie.
- renesans
- średniowiecze
- starożytność
Wskaż minimalną liczbę głosów potrzebnych do wykonania kanonu.
- dwa głosy
- trzy głosy
- cztery głosy
Wskaż kanon, który można powtarzać w nieskończoność, ponieważ nie ma określonego zakończenia (tak jak kanon prosty)?
- swobodny
- spiralny
- kołowy
Kanon rytmiczny. Zabawy, układanki i kompozycje rytmiczne
Rytm i metrum
Rytm to zjawisko, które nas otacza – wystarczy posłuchać uderzeń własnego serca, śpiewu ptaków czy też kropli deszczu lub kulek gradu uderzających o parapet. Stanowi również jeden z najważniejszych elementów muzyki od początku jej istnienia.
1. Metrum składa się z dwóch ułożonych pionowo cyfr. Dolna cyfra określa, jaka wartość rytmiczna jest miarą w danym takcie. Górna cyfra informuje, ile miar mieści się w takcie. Pierwszy dźwięk w takcie jest zazwyczaj akcentowany, czyli wykonany nieco głośniej od pozostałych.
Kanon
Czy widzisz cyfry nad nutami? To dzięki nim wiadomo, kiedy kolejny głos rozpoczyna wykonanie piosenki.

Czym jest kanon?
Kanon ma wiele znaczeń i to nie tylko w samej szeroko pojętej muzyce. Z greckiego canon [czytaj: kanon] oznacza regułę, prawo. W słowniku PWN odnajdziesz następujące definicje kanonu:
ogólnie przyjęta w danej epoce norma, np. etyczna lub estetyczna;
zbiór zasad, ustaw, tekstów o podstawowym znaczeniu;
zbiór ksiąg uznanych przez Kościół za święte;
utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy;
w prawie kościelnym: pojedynczy przepis prawny;
najważniejsza część mszy; też: modlitwa eucharystyczna odmawiana podczas tego aktu;
druk; stopień pisma.
Nawet w samej muzyce w zależności od epoki, rodzaju liturgii, przyjętych teorii, kanon również miał wiele znaczeń. Podczas dzisiejszej lekcji poznasz kanon w prostej, przystępnej postaci – będzie to kanon rytmiczny.
Kanon w muzyce
Kanon to utwór imitacyjny, tzn. taki, w którym melodia z jednego głosu jest powtarzana w innych głosach (z łac. ‘imitować’ znaczy naśladować). Żeby było Ci łatwiej zrozumieć istotę imitacji, posłuchasz fragmentu trzygłosowego kanonu Wolfganga Amadeusa Mozarta „Dona nobis pacem” (Obdarz nas pokojem). Kanon w sposób wręcz instruktarzowy wykonuje OCP Session Choir [czytaj: oł si pi seszion kłajer]. Podczas słuchania zwróć uwagę na następujące elementy:
Całość rozpocznie się zaśpiewaniem utworu a cappella przez chór mieszany. Obserwuj zapis nutowy, zapis ten dotyczy tylko melodii głosu. Melodia jest podzielona na trzy części, które oczywiście stanowią spójną całość. Każda pięciolinia to oddzielna część.
Chór mieszany wykona najpierw całą melodię, tzn. zaśpiewa wszystkie części, dzięki czemu będziesz mógł wysłuchać całości bez współbrzmień harmonicznych.
Następnie chór, nie robiąc przerwy, zacznie śpiewać wszystko od początku, tzn. melodię z pierwszej pięciolinii.
W tym samym momencie, kiedy głosy żeńskie zaczną śpiewać pierwszy dźwięk z drugiej pięciolinii, pojawią się głosy męskie, które zaczną śpiewać wszystko od początku, czyli melodię pierwszej pięciolinii. Od tej chwili będą brzmieć już dwa głosy, drugi z opóźnieniem - tak jak echo.
Następnie w momencie, kiedy głosy żeńskie zaczną śpiewać pierwszy dźwięk z trzeciej pięciolinii, a głosy męskie rozpoczną melodię pięciolinii drugiej, włączy się głos trzeci, który zacznie śpiewać wszystko od początku, czyli melodię pierwszej pięciolinii. Od tego momentu będziesz słyszeć już trzy głosy. Z opóźnieniem jak echo.
Potem nastąpi odwrócenie tej zasady, czyli każde głosy po wyśpiewaniu melodii do końca przestaną być słyszalne. Stąd najpierw zostaną dwa głosy, a na koniec tylko jeden, ten, który zaczął jako ostatni.

Kanon rytmiczny
Jakie cechy posiada kanon rytmiczny? Dokładnie takie same jak te, które poznałeś przed chwilą z jedną tylko różnicą – nie będzie w nim melodii. Będziesz rytmicznie mówić tekst, będziesz grać na instrumentach perkusyjnych, nie będziesz jedynie śpiewać.
Kanon dwugłosowy

Przed Tobą zapis dwóch głosów. Drugi głos zapisany jest na drugiej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma jeden takt opóźnienia. Jeżeli kanon ma dwa głosy, mówimy wówczas, że jest dwugłosowy. Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Najpierw realizuj głos pierwszy, a jak dobrze opanujesz rytm, powtórz ćwiczenie z głosem drugim (np. z kolegą z ławki). Dla odróżnienia drugi głos w nagraniu jest realizowany na innym instrumencie.

Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym.
Kanon trzygłosowy

Przed Tobą zapis trzech głosów. Drugi głos zapisany jest na drugiej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma cztery takt opóźnienia. Trzeci głos zapisany jest na trzeciej linii, jest identyczny z pierwszym, tylko ma osiem taktów opóźnienia w stosunku do pierwszego i cztery takty opóźnienia w stosunku do drugiego. Jeżeli kanon ma trzy głosy, mówimy wówczas, że jest trzygłosowy. Wysłuchaj nagrania i śledź zapis muzyczny. Następnie wyklaszcz rytm z nagraniem lub zagraj na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Najpierw realizuj głos pierwszy, a jak dobrze opanujesz rytm, powtórz ćwiczenie najpierw z głosem drugim (np. z głosem kolegi z ławki), a następnie z trzecim (np. z kolegą z sąsiedniej ławki). Dla odróżnienia drugi głos i trzeci w nagraniu jest realizowany na innych instrumentach.

Wskaż zdanie prawdziwe, które jest definicją kanonu.
- To utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy.
- To utwór, gdzie temat poddawany jest różnym zmianom, przez co otrzymujemy różne warianty tego samego tematu.
- To utwór, w którym powtarza się refren, a między refrenami występują kuplety.
- To utwór jednogłosowy.
Dokończ zdanie.
................ to powtórzenie całości lub fragmentu melodii jednego głosu przez głos drugi.
Wskaż schemat kanonu dwugłosowego, gdzie drugi głos imituje pierwszy z opóźnieniem dwóch taktów. Jedno okienko symbolizuje jeden takt.
- il1
- il2
- il3
Wysłuchaj nagrania i określ, czy jest to kanon.
- Tak, utwór ten jest kanonem
- Nie, utwór ten nie jest kanonem
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Połącz pojęcie z opisem
jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie (...); współdziała z innymi współczynnikami muz., zwłaszcza z metrum i tempem., utwór polifoniczny, w którym linię melodyczną głosu rozpoczynającego powtarzają kolejno wszystkie występujące głosy., sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw.
| Harmonia | |
| Rytm | |
| Kanon |
Kanon w literaturze muzycznej
Podczas tej lekcji wykorzystasz w praktyce wiedzę na temat budowy kanonu. Na początek jednak proponuję Ci ciekawostkę dotyczącą historii kanonu.
Najstarszym zachowanym utworem w formie kanonu jest angielski kanon na cześć lata Sumer is icumen in [czytaj: simer is akumen in] z XIII wieku. Tekst jest napisany w średniowiecznym dialekcie Wessex [czytaj: łeseks]. Jest to sześciogłosowa kompozycja, w której cztery głosy zbudowane są w taki sam sposób jak kanony omawiane podczas tej lekcji (drugi, trzeci i czwarty głos imituje melodię pierwszego głosu), zaś dwa pozostałe są oparte na przemienności motywów i stanowią podstawę harmoniczną.

Rozwiąż rebus. Hasło wpisz z małej litery w okienko.
Na podstawie zapisu muzycznego odpowiedz na pytania. Odpowiedzi wpisz w okienka za pomocą cyfr. Następnie śledź zapis muzyczny i realizuj poszczególne głosy grając na dowolnym instrumencie perkusyjnym. Nagrany jest tylko głos pierwszy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Nagranie rytmu. Rytm jest następujący: Metrum sześć ósmych. W pierwszym takcie: sześć ósemek. W drugim takcie: dwie ćwierćnuty z kropką. W trzecim takcie: dwa ugrupowania: dwie szesnastki i dwie ósemki. W czwartym takcie: sześć ósemek. W piątym takcie trzy ćwierćnuty. W szóstym takcie: dwa ugrupowania: cztery szesnastki i ósemka. W siódmym takcie sześć ósemek. W ósmym takcie ćwierćnuta, ósemka, dwie szesnastki, ósemka, pauza ósemkowa.

3, 6/8, 8, 10, 2, 2/4, 7, 12, 4/4, 4, 3/4, 6
Ile kanon ma głosów? Odpowiedź: ............
Ile taktów ma temat kanonu? Odpowiedź: ............
Jakie jest metrum kanonu? Odpowiedź: ............

Podaj tytuł najstarszego kanonu.
....................................
Wariacje
Za chwilę wysłuchasz tradycyjnej francuskiej piosenki dziecięcej z XVIII wieku. Jak za chwilę się przekonasz, Ty również znasz ten utwór i to od samego dzieciństwa. Jej polski tytuł to „Trzy kurki”. Melodię tej piosenki wykorzystał Wolfgang Amadeusz Mozart w wariacji „ Ah vous dirai‑je, Maman” [czytaj: a wu direż mamą]. Jednak kompozycja Mozarta nie jest już prostą piosenką, ale skomplikowanym utworem instrumentalnym.
Wariacja, to bardzo rozbudowana i skomplikowana forma utworu, w której temat lub motyw podlega różnym zmianom, m.in. melodycznym, rytmicznym, metrycznym, harmonicznym. Może się również zmieniać tryb oraz inne składowe utworu. Mówiąc najogólniej wariacje to różne warianty tematu, czyli jego odmiany. W prezentowanym utworze Mozart miał pomysł na 12 różnych odmian tematu, czyli napisał 12 wariacji.
Schemat wariacji można przedstawić w przeróżny sposób graficzny, np. jeżeli przyjmiemy, że tematem jest drzewo sfotografowane wiosną, to zdjęcia tego drzewa wykonane w innych porach roku są jego wariacjami, ponieważ jest to to samo drzewo w różnych wariantach, zależnych od pór roku. Wiosną przyroda budzi się do życia, pojawiają się pierwsze listki. Latem drzewo wyróżnia się bujną zielenią, jesienią przybiera złoto‑brązowe barwy, zimą zaś pokryte jest śniegiem.


Posłuchasz teraz tematu i wariacji numer 1, 2, 5, 6 i 8. Zwróć uwagę na różne warianty tematu, które pojawiają się w trakcie utworu. Postaraj się usłyszeć, jakie elementy ulegają zmianie, dzięki której temat otrzymuje nowe brzmienie. Np. w wariacji ósmej następuje zmiana trybu i tonacji. Temat był zapisany w C‑dur, wariacja zaś zapisana jest w c‑moll – przy kluczu informują o tym trzy bemolebemole. Drugą istotną zmianą, którą Mozart wprowadził, są imitacje. Popatrz, w jaki sposób głos drugi zapisany na drugiej pięciolinii powtarza melodię głosu pierwszego, zapisanego na pierwszej pięciolinii. Repetycje w tej wariacji dotyczą również dwóch części.
Posłuchasz teraz wariacji nr 8. Zwróć uwagę na zmianę trybu i tonacji. Temat był zapisany w C‑dur, wariacja zaś zapisana jest w c‑moll – przy kluczu informują o tym trzy bemole. Drugą istotną zmianą, którą Mozart wprowadził są imitacje. Popatrz, w jaki sposób głos drugi zapisany na drugiej pięciolinii powtarza melodię głosu pierwszego zapisanego na pierwszej pięciolinii. Repetycje w tej wariacji dotyczą również dwóch części.

Rondo
Rondo to forma, która wykorzystuje zasadę kontrastu. W rondzie powtarza się ten sam refren (oznaczany literą „A”), który jest przeplatany tzw. kupletamikupletami lub epizodami (oznaczanymi kolejnymi literami alfabetu „B, C, D itd.”) Od inwencji kompozytora zależy, ile kupletów pojawi się w rondzie, dlatego schemat ronda nie zawsze będzie identyczny. Krótka forma ronda będzie zapisana jako ABACA, dłuższa jako ABACADA itd. Graficzny schemat ronda ABACADA można przedstawić np. w następujący sposób.

Posłuchaj utworu w formie ronda. Zapis literowy tego utworu przedstawia się następująco: AABACA1. Oznacza to, że na początku refren grany jest dwa razy. Następnie pojawia się nowy fragment oznaczony jako litera B, jest to pierwszy kuplet. Po tym fragmencie jest powtarzany refren, a po nim nowy kuplet, inny od poprzedniego, więc dla odróżnienia oznaczony literą C. Na koniec wraca nieznacznie zmieniony refren, stąd do litery A dopisana jest cyfra 1. Podczas słuchania postaraj się rozpoznać te części ronda.
Istotą ronda jest szeregowanie i kontrast, a więc naprzemienne występowanie odcinka zwanego refrenem i zmiennych, zróżnicowanych kupletów lub epizodów.
Rondo jest jedną z najstarszych form o rodowodzie taneczno‑ludowym. Pojawiło się już w średniowieczu w twórczości trubadurów i truwerów. Formę tę stosowali również klawesyniści francuscy w swoich suitach i utworach programowych. Przykładem tego rodzaju kompozycji jest Kukułka Louisa‑Claude’a Daquina [czytaj: luisa kloda dakłina], zaliczana do ronda typu starofrancuskiego. Utwór został wydany w 1735 r. w zbiorze Premier Livre de Pièces de Clavecin [czytaj: premier liwr du pies du klawesa].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Utwór: „Kukułka”, autorstwa: Louis‑Claude Daquin. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Utwór reprezentuje tzw. rondo starofrancuskie, w którym refren jest zwykle prostym konstrukcyjnie zdaniem lub okresem muzycznym. Występuje na ogół 3–4 razy bez zmian formalnych i tonalnych. Pomiędzy powtórzeniami refrenu pojawiają się kuplety. Ich zróżnicowanie jest niewielkie, czasem kuplet zostaje powtórzony, niekiedy jedyną różnicą jest zmiana tonacji, innym razem kompozytor wprowadza modyfikacje wariacyjne.
Typ ronda klasycznego reprezentuje Klavierstück a‑moll [czytaj: klawiersztuk], bagatela, opatrzona dedykacją Für Elise am 27. April zur Erinnerung von L. v. Bthvn [czytaj: fur elize am 27 april cur inerun fon L.v. Bthvn]. Badacze do dzisiaj nie wiedzą, komu mogła być dedykowana. Jedna z hipotez mówi, że powstała z myślą o Teresie Malfatti, córce lekarza, który opiekował się zdrowiem twórcy. Inna z kolei wskazuje na Elizabeth Röckel [czytaj: elizabet rakel], siostrę śpiewaka występującego w roli Florestana w operze Fidelio. Bagatela Dla Elizy jest jedną z najpopularniejszych kompozycji Beethovena, chętnie grywaną przez młodych adeptów sztuki. Składa się z pięciu odcinków tworzących układ a b a c a. Refren jest konstrukcją trzyczęściową o lirycznym charakterze. Nastrój melancholii pogłębiają krótkie, harfowe motywy melodyczne, przedzielone pauzami. Faktura jest nieskomplikowana, ponieważ motywy muzyczne eksponowane są naprzemiennie w prawej i lewej ręce. Refren składa się z trzech zdań muzycznych o schemacie a b a (8+6+8) z repetycjami. Część środkowa wprowadza niewielki kontrast melodyczny i harmoniczny (wyjście do C‑dur).
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Utwór: „Klavierstück a‑moll” - bagatela „Dla Elizy”, autorstwem: Ludwig van Beethoven. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Forma sonatowa i rondo sonatowe
Rondo sonatowe stanowi połączenie cech formy sonatowej i ronda klasycznego. Oddziaływanie tych dwóch form na siebie stwarza nowy model konstrukcji. W celu prześledzenia jej cech przypatrzmy się najpierw formie sonatowej. Jej współczynnikami są:
ekspozycja, na którą składają się temat pierwszy, łącznik, temat drugi i epilog (nazywany również grupą końcową lub myślą końcową);
przetworzenie, w którym następuje przekształcanie materiału ekspozycji przy pomocy harmoniki oraz środków techniki wariacyjnej i polifonicznej;
repryza, w której powraca materiał ekspozycji.
Istotą kształtowania formy sonatowej powstałej w XVIII w. na gruncie harmoniki funkcyjnej jest:
dualizm tematyczny (przeciwstawność tematów, przede wszystkim na płaszczyźnie tonalnej),
przetworzeniowość (przekształcenia harmoniczne, wariacyjne i polifoniczne materiału zawartego w ekspozycji, zwłaszcza materiału tematycznego).
Niestałymi współczynnikami formy sonatowej są wstęp i koda.
Przykładem ronda sonatowego jest trzecia część Sonaty fortepianowej c‑moll op. 13 zwanej Patetyczną Ludwiga van Beethovena. Jej analiza została zaprezentowana w animacji 3D.

Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Utwór: „Sonata fortepianowa c‑moll” op. 13 „Patetyczna”, cz. III, autorstwa: Ludwig van Beethoven, wykonanie: AMFN. Kompozycja posiada zróżnicowane tempo zmieniające się w trakcie utworu. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Okres muzyczny to:
- konstrukcja dwuzdaniowa, złożona z poprzednika i następnika
- konstrukcja złożona z motywów, fraz i zdań muzycznych
- konstrukcja złożona z naprzemiennie występujących odcinków stałych i zmiennych
Istotą formy sonatowej jest:
- budowa okresowa, figuracyjność
- dualizm tematyczny, przetworzeniowość
- szeregowanie, technika kanonu
Przeciągając podane elementy z prawej kolumny do lewej połącz w pary słowo z odpowiadającą mu definicją.
Współczynnik formy ronda. Jest zamkniętym odcinkiem muzycznym, najczęściej przyjmuje postać zdania lub okresu muzycznego., Współczynniki formy ronda występujące między kolejnymi powrotami refrenu., Forma muzyczna, której istotą jest szeregowanie i kontrast. Polega na naprzemiennym występowaniu odcinka zwanego refrenem i zmiennych, zróżnicowanych kupletów lub epizodów., Forma składająca się z ekspozycji, przetworzenia i repryzy., Rozbudowane rondo klasyczne powstałe w wyniku połączenia cech formy ronda i formy sonatowej.
| Rondo | |
| Refren | |
| Kuplety | |
| Rondo sonatowe | |
| Forma sonatowa |
Jeżeli zamówicie ze znajomymi różne rodzaje pizzy, to jaką nazwę formy muzycznej przypiszesz takiemu menu, aby określić jego schemat? Odpowiedź wpisz w ramkę.
Odpowiedź: ................
Jeżeli na zajęciach wf podczas rozgrzewki najpierw zrobisz 20 przysiadów, następnie 10 pompek i znowu 20 przysiadów, to jaką nazwę formy muzycznej przypiszesz takiemu treningowi, aby określić jego schemat? Odpowiedź wpisz w ramkę.
Odpowiedź: ............
Posłuchaj uważnie utworu i określ jego formę.
- Rondo
- Wariacje
- ABA
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Posłuchaj uważnie utworu i określ jego formę.
- Rondo
- Wariacje
- ABA
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Posłuchaj uważnie utworu i określ jego formę.
- Rondo
- Wariacje
- ABA
Zadanie posiada plik audio, który można odsłuchać w wersji online podręcznika.
Rozwój klasycznej formy sonatowej
Wykształcenie się formy sonatowej miało ogromny wpływ na całą muzykę klasycystyczną. Nowy odmiana sonaty zakładała występowanie trzech elementów: ekspozycji, przetworzenia i repryzy. Ekspozycja składa się najczęściej z dwóch kontrastujących ze sobą tematów, połączonych łącznikiem. Pierwszy temat, nazywany męskim, jest żywiołowy, natomiast drugi, nazywany żeńskim, przyjmuje delikatny, melodyjny charakter. Przetworzenie jest częścią, w której kompozytor modyfikuje tematy znane z ekspozycji. Może zmienić ich rytm, tonację, łączyć fragmenty obu tematów. Twórca rozwija wcześniej prezentowaną myśl muzyczną i przedstawia ją w różnych konfiguracjach. Repryza jest powrotem do tematów znanych z ekspozycji, kończy się kadencją, często poprzedzoną codą [czytaj: kodą].
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Na nagraniu prosty utwór fortepianowy. Pierwsze osiem taktów to pogodny temat w tonacji C‑dur. Temat jest radosny i dosyć spokojny. Kolejne osiem taktów to drugi temat w tonacji G‑dur. Temat, dzięki akompaniamentowi w rytmie ćwierćnut, robi wrażenie dużo bardziej ruchliwego niż pierwszy. Po szesnastu taktach rozpoczyna się przetworzenie, pierwszy temat staje się smutniejszy, wykonany jest w trybie durowym. Później następuje repryza, co oznacza, że pierwszy temat i drugi temat powracają. Pierwszy temat występuje w innym rejestrze dużo niżej, a drugi temat w tonacji dopasowanej do tematu pierwszego.
Nazwa sonata znana była już w baroku, w którym oznaczała każdą znaną formę instrumentalną. W klasycyzmie zyskała jednak odrębne cechy i budowę. Olbrzymi wpływ na jej rozwój wywarli Klasycy Wiedeńscy, którzy często wyrażali swoje myśli muzyczne właśnie w tej formie. W zależności od składu wykonawczego sonata przyjmowała różne nazwy, przeznaczona na orkiestrę jest symfonią, a krótki utwór przeznaczony dla celów dydaktycznych nazywany jest sonatiną.
Cechy i budowa sonaty
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Na nagraniu „Uwertura Egmont” opus osiemdziesiąte czwarte autorstwa Ludwiga van Beethovena. Utwór wykonuje orkiestra symfoniczna. Utwór rozpoczyna się złowróżbnymi, przerażającymi akordami. Potem muzyka staje się spokojna i smutna. A za chwilę groźna. Orkiestra powtarza podobne motywy wielokrotnie, grając z coraz większą dynamiką. Przez chwilę muzyka staje się taneczna. Później wielokrotnie muzyka się zmienia: bywa groźna, przerażająca, czasami spokojna, sielska, by na końcu stać się tryumfalna.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DmRf4RMSg
Nagranie Koncertu fortepianowego d‑moll KV 466 część druga autorstwa Wolfganga Amadeusza Mozarta. Utwór przeznaczony jest dla pianisty i orkiestry symfonicznej. Podczas utworu partie, w której gra fortepian z dyskretnym akompaniamentem orkiestry, występują naprzemiennie z partiami orkiestrowymi. Partia fortepianu charakteryzuje się śpiewną, z głębi serca płynącą melodią.
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Sonata przeznaczona na orkiestrę nazywana jest sonatiną.
- Sonata jest formą, która wykształciła się już w średniowieczu.
- Największy wkład w kształtowanie się sonaty mieli Klasycy Wiedeńscy.
- Klasyczna sonata posiada cztery części.
Przyporządkuj opis odpowiednim częściom sonaty.
Posiada tempo adagio i przyjmuje formę wariacji lub ronda., Jest najbardziej reprezentacyjną, przyjmuje szybkie tempo (allegro, presto) jest wariacjami, rondem, lub zachowana jest w formie sonatowej., Jest często allegrem sonatowym, ponieważ posiada szybie tempo (allegro). Najczęściej zachowana jest w formie sonatowej lub wariacji., Przyjmuje formę tańca, w zależności od okresu jest to menuet, bądź scherzo.
| CZĘŚĆ 1 | |
| CZĘŚĆ 2 | |
| CZĘŚĆ 3 | |
| CZĘŚĆ 4 |
Słownik pojęć
zakończenie kompozycji muzycznych zawierające zwięzłe powtórzenie głównych tematów
sposób łączenia i budowy akordów w utworze muzycznym; dział teorii muzyki o zasadach budowy akordów i ich następstw
typ budowy wielogłosowych utworów muzycznych, w których tylko jeden głos prowadzi melodię
wyrazy o tym samym brzmieniu (czasem też pisowni), jednak o odmiennym znaczeniu, np. zamek: budowla, zapięcie bluzy bądź mechanizm w drzwiach
[łac.], środek techniki polifonicznej, polegający na powtórzeniu całości lub fragmentu melodii jednego głosu przez głos drugi, podczas gdy głos pierwszy kontynuuje swoją linię melodyczną
wykonywanie czegoś, np. utworu muzycznego, bez przygotowania
1. (z wł. candeza, dosł.: upadek); w sensie klasycznym jest to połączenie akordów tworzące bardziej lub mniej szeroko rozbudowane zakończenie utworu lub jego części, albo nawet mniejszego fragmentu, np. frazy, okresu (...) 2. nieokreślonej długości odcinek utworu o charakterze wirtuozowskim; wykonuje go solista bez udziału towarzyszących mu instrumentów (...)
to utwór wielogłosowy, wykonywany przez 2, 3, 4 głosy; kanon polega na powtarzaniu sekwencji utworu przez kolejne głosy; najpopularniejszym kanonem jest utwór Panie Janie
wzór estetyczny, zależny od danej epoki, najczęściej dotyczący przedstawienia ludzkiego ciała lub architektury
wirtuozowskie ozdabianie śpiewanej melodii pasażami, trylami, staccatami itp.; też śpiew urozmaicony takimi ozdobnikami lub rodzaj głosu predestynujący do takiego śpiewu
technika kompozytorska polegająca na snuciu 2 lub więcej niezależnych od siebie, ale w trakcie wykonania współbrzmiących ze sobą linii melodycznych, tworzonych wg określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych
współczynniki formy ronda występujące między kolejnymi powrotami refrenu
materiał melodyczny łączący ze sobą tematy
jeden z głównych elementów dzieła muzycznego (obok rytmu, harmonii, dynamiki, agogiki, barwy dźwięku i formy); następstwo dźwięków różnej wysokości, zwykle porządkowanych wg określonych zasad tonalnych (tonalność), rytmiczno‑metrycznych i formalnych
charakterystyczny fragment melodii, powtarzający się i rozwijany w utworze muzycznym
[gr.], muz. rodzaj faktury wynikający z występowania w utworze kilku niezależnych, lecz skoordynowanych ze sobą linii melodycznych, w przeciwieństwie do homofonii; także technika kompozytorska polegająca na prowadzeniu, zgodnie z regułami kontrapunktu, jednocześnie 2 lub więcej linii melodycznych
współczynnik formy ronda. Jest zamkniętym odcinkiem muzycznym, najczęściej przyjmuje postać zdania lub okresu muzycznego
forma muzyczna, której istotą jest szeregowanie i kontrast. Polega na naprzemiennym występowaniu odcinka zwanego refrenem i zmiennych, zróżnicowanych kupletów lub epizodów
rozbudowane rondo klasyczne powstałe w wyniku połączenia cech formy ronda i formy sonatowej
jeden z podstawowych elementów dzieła muzycznego, regulujący jego przebieg w czasie (...); rytm współdziała z innymi współczynnikami muz., zwłaszcza z metrum i tempem
instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części
materiał melodyczny lub melodyczny i harmoniczny stanowiący podstawę struktury dzieła muzycznego
związki harmoniczne i melodyczne w utworze muzycznym opartym na materiale dźwiękowym określonej gamy









