Lesson plan (Polish)
Temat: Migracje turystyczne w Europie. Motywy podróży turystycznych.
Adresat
Uczeń klasy II liceum ogólnokształcącego i technikum
Podstawa programowa
Poziom podstawowy
VIII Przemiany ludnościowe i procesy urbanizacyjne na świecie: osadnictwo, rozmieszczenie, liczba ludności, struktury demograficzne i społeczne, migracje, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
6) charakteryzuje przyczyny i konsekwencje migracji ludności na świecie
Poziom rozszerzony
XII. Rola tradycyjnych i nowoczesnych usług w rozwoju społeczno‑gospodarczym: transport, łączność, usługi edukacyjne, badawczo‑rozwojowe, finansowe i turystyczne.
Uczeń:
5) wyróżnia rodzaje usług turystycznych oraz wyjaśnia przyczyny i skutki społeczno‑kulturowe i gospodarcze szybkiego ich rozwoju na świecie;
XIX Wybrane problemy społeczne współczesnego świata.
Uczeń:
1) charakteryzuje problemy demograficzne w skali globalnej i krajowej (starzenie demograficzne, eksplozja ludnościowa, migracje, uchodźstwo), podając ich przyczyny oraz skutki:
3) wyróżnia problemy związane z migracjami (dobrowolnymi i przymusowymi) i uchodźstwem w skali globalnej i krajowej.
Cel lekcji
Omówisz ruch turystyczny w Europie i czynniki, jakie na niego wpływają.
Ogólny cel edukacji
Student nabywa wiedzę i umiejętności na tematy omawiane na zajęciach
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
co oznacza pojęcie migracja turystyczna;
wymieniać czynniki, które wpływają na ruch turystyczny;
wyjaśniać, co oznacza i czym się zajmuje Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych UNWTO;
korzystając z Rocznika Statystycznego wskazywać państwa, z których pochodzi największy odsetek turystów na świecie;
wymieniać motywy podróży turystycznych.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
śniegowa kula;
dyskusja;
burza mózgów.
programowane
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery.
Przebieg lekcji
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie samodzielnie wykonują krzyżówkę.
Nauczyciel losowo wybiera trzy krzyżówki przygotowane przez uczniów i wspólnie z klasą je rozwiązuje. Następnie prosi uczniów o ocenę pracy kolegów.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby za pomocą metody śniegowej kuli stworzyli definicję pojęcia turystyka. Uczniowie opracowują zagadnienie w parach. Następnie łączą się w czwórki, weryfikują efekty swojej pracy i ustalają wspólną wersję definicji. W następnym kroku uczniowie łączą się w liczniejsze grupy, aż do ustalenia ogólnoklasowej definicji pojęcia.
Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem będzie ustalenie czynników wpływających na ruch turystyczny. Uczniowie pracują metodą burzy mózgów, a wybrany moderator zapisuje ich pomysły na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacją propozycji.
Następnie nauczyciel prosi, by uczniowie zweryfikowali rezultaty swojej pracy z informacjami zawartymi w e‑podręczniku. W razie potrzeby uczniowie korygują i uzupełniają listę czynników wpływających na ruch turystyczny.
Praca w grupach w oparciu o informacje zawarte w e‑podręczniku i w Internecie. Uczniowie opracowują zagadnienia związane z walorami turystycznymi (ich funkcja, przykłady, najpopularniejsze regiony):
Grupa I – Walory wypoczynkowe.
Grupa II – Walory krajoznawcze.
Grupa III – Walory specjalistyczne.
Przedstawiciele grup przedstawiają rezultaty pracy na forum klasy.Nauczyciel inicjuje dyskusje na temat: „Po co stworzono Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO i jakie ma ona znaczenie dla ruchu turystycznego?”. Uczniowie przedstawiają swoje opinie. Na zakończenie dyskusji nauczyciel prosi jednego z uczniów o jej podsumowanie.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie zajęć uczniowie wykonują ćwiczenia na tablicy interaktywnej w odniesieniu do tematu lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
Światowa Organizacja Turystyki Narodów Zjednoczonych – United Nations World Tourism Organisations
Teksty i nagrania
Tourism flows in Europe. Motivation for tourist travel.
You already know from your own experience that people travel outside the place where they live to see new things that cannot be found in their immediate surroundings. Some of them go on vacation to regain their strength, whereas others want to use their skills and special equipment during their trip or on a hiking trail. All these people are tourists. There are many definitions of the term tourism, but they all have one element in common: travel outside the place of residence for reasons other than earning money.
Tourism travel has been steadily growing since the 1960s, including travel for leisure, sightseeing, entertainment, sport and other reasons. Such trips, known as tourism flows, are a worldwide phenomenon with the continent of Europe being the destination of more than 50% of all international tourist trips in the world. According to the United Nations World Tourism Organization (UNWTO), 1,133 million international tourists travelled the world in 2014, including 582 million that visited Europe. And let’s not forget domestic tourists, whose numbers were estimated by the UNTWO to be 5 to 6 billion in 2014. Tourist services have become a vital part of global economy. It is estimated that 75% of all tourists in the world come from the twenty richest countries. The number of tourists is constantly growing as a result of several factors:
Tourists are driven by various motivations when they chose their travel destinations. If a place is frequented by tourists, it means that it has certain tourist attractions. There are three types of such attractions:
leisure attractions – help regain physical and mental strength;
sightseeing attractions – natural or man‑made sites or objects (e.g. monuments) that attract tourists;
special interest attractions – amenities for those types of tourism that require special equipment or training, e.g. canoeing, mountain climbing, angling.
The time of the year is an important factor determining the timing of a tourist trip. Tourism in Europe has a markedly seasonal character: about 50% to 60% of all tourists travel in summer. Other factor include: the attractiveness of a destination for tourists, the available tourism infrastructure, trends that influence the choice of destination, price of tourist services, tradition. Selected sites or areas of great importance and value can be now inscribed on the UNESCO World Heritage List. When a country wants to put a site located within its boundaries on the list, it needs to submit a special application and provide a justification. Then, the World Heritage Committee verifies the application and either approves or rejects it. To be inscribed on the UNESCO list, a site must be characterised by outstanding cultural, natural or historic value. Such sites are subject to special protection under international law. UNESCO World Heritage sites are usually visited by more tourists than places that are not on the list.
Europe is the continent most visited by tourists (over 50% of all tourist traffic in the world). Numerous touristic and recreational values encourage the cultivation of various forms of tourism.
Factors conducive to the development of tourism in Europe are: the introduction of visa‑free travel in the territory of European Union countries and some non‑EU countries and the common currency in most EU countries.
When planning a tourist trip, always prepare a detailed tour program. Follow the safety rules and the regulations in force in your area.