In Plato's dark cave…
you will understand basic assumptions of Plato's philosophy
you will consider the categories of beautybeauty and goodnessgoodness
you will explain the meaning of the metaphorsmetaphors in „The Republic” by Plato
you will understand the meaning of the concepts ontologyontology and epistemologyepistemology
you will reflect on different worldviews
Before the lesson
Using an available source, look up the meaning of the concepts ontology and epistemology.
Plato's Philosophy
The Greeks created philosophy. One of the most eminent ancient philosophers was Plato, who was Socrates' student and Aristotle's teacher. The closing of the AcademyAcademy founded by Plato − the first school of philosophyschool of philosophy in the history of Europe − in A.D. 529 is considered by some to be the symbolic end of Antiquity, which proves how important Plato's role was.
Talk in pairs about your reflections.
Complete the definitions of ontology and epistemology.
reality, existence, relations, being, knowledge, knowledge
epistemology (theory of ..................) – branch of philosophy concerned with .................. between learning, .................. and reality.
ontology – branch of philosophy concerned with examining the structure of .................. and problems of .................., essence and ...................
Plato lived in the years 427 − 347 B.C. He was the most famous student of Socrates whose teachings he wrote down in the so‑called philosophical dialoguesdialogues, e.g. in The Symposium, Socrates' Defence and The Republic. He is the author of 35 dialogues in total. His master's death convinced Plato, who belonged to the Athenian aristocracy, that democracy was not the best political system. This was one of the reasons why he left his home country for many years and travelled to gain knowledge and experiences.
Solve the jigsaw puzzle. Next, have a look at the picture of the School of Athens. Try to find the figures of the philosophers you know: Diogenes, Plato, Socrates and Aristotle.
In the most famous part of his dialogue entitled The Republic, Plato presented his views on the ideal political system and the ideal citizen. This was by no means a democratic system. In his reflections written in the form of a dialogue between Socrates and Glaucon (Plato's brother), he presented among other things his allegory of the cave.
Read carefully the two extracts from The Republic by Plato and answer the questions:
a) Is it justified to call The Republic a dialogue?
b) Do you notice any features of parableparable in the text? If so, what are they?
c) Could the text be called an elaborate metaphor? Justify your opinion.
PaństwoZobacz! Oto ludzie są niby w podziemnym pomieszczeniu na kształt jaskini. Do groty prowadzi od góry wejście zwrócone ku światłu, szerokie na całą szerokość jaskini. W niej oni siedzą od dziecięcych lat w kajdanach; przykute mają nogi i szyje tak, że trwają w miejscu i patrzą tylko przed siebie; okowy nie pozwalają im obracać głów. Z góry i z daleka pada na nich światło ognia, który się pali za ich plecami, a pomiędzy ogniem i ludźmi przykutymi biegnie górą ścieżka, wzdłuż której widzisz murek zbudowany równolegle do niej, podobnie jak u kuglarzów przed publicznością stoi przepierzenie, nad którym oni pokazują swoje sztuczki.
– Widzę – powiada.
– Więc zobacz, jak wzdłuż tego murku ludzie noszą różnorodne wytwory, które sterczą ponad murek; i posągi, i inne zwierzęta z kamienia i z drzewa, i wykonane rozmaicie i, oczywiście, jedni z tych, co je noszą, wydają głosy, a drudzy milczą.
– Dziwny obraz opisujesz i kajdaniarzy osobliwych.
– Podobnych do nas – powiedziałem. – Bo przede wszystkim czy myślisz, że tacy ludzie mogliby z siebie samych i z siebie nawzajem widzieć cokolwiek innego oprócz cieni, które ogień rzuca na przeciwległą ścianę jaskini?
– Jakimże sposobem? – powiada – gdyby całe życie nie mógł żaden głową poruszyć?
[...]
– Więc gdyby mogli rozmawiać jeden z drugim, to jak sądzisz, czy nie byliby przekonani, że nazwami określają to, co mają przed sobą, to, co widzą?
– Koniecznie.
– No, cóż. A gdyby w tym więzieniu jeszcze i echo szło od im przeciwległej ściany, to, ile razy by się odezwał ktoś z przechodzących, wtedy, jak myślisz? Czy oni by sądzili, że to się odzywa ktoś inny, a nie ten cień, który się przesunął?
– Na Zeusa, nie myślę inaczej – powiada.
– Więc w ogóle – dodałem – ci ludzie tam nie co innego braliby za prawdę, lecz tylko cienie pewnych wytworów.
– Bezwarunkowo i nieuchronnie – powiada.
[...]
– A rozpatrz sobie – dodałem – ich wyzwolenie z kajdan i uleczenie z nieświadomości. Jak by to było, gdyby im naturalny bieg rzeczy coś takiego przyniósł: ile razy by ktoś został wyzwolony i musiałby zaraz wstać i obrócić szyję, i iść, i patrzeć w światło, cierpiałby, robiąc to wszystko, a tak by mu w oczach migotało, że nie mógłby patrzeć na te rzeczy, których cienie poprzednio oglądał. Jak myślisz, co on by powiedział, gdyby mu ktoś mówił, że przedtem oglądał ni to, ni owo, a teraz coś bliższego bytu, że zwrócił się do czegoś, co bardziej istnieje niż tamto, więc teraz widzi słuszniej; i gdyby mu teraz ktoś pokazywał każdego z przechodzących i pytaniami go zmuszał, niech powie, co to jest. Czy nie myślisz, że ten by może był w kłopocie i myślałby, że to, co przedtem widział, prawdziwsze jest od tego, co mu teraz pokazują?
– Z pewnością – powiada.
– Nieprawdaż? A gdyby go ktoś zmuszał, żeby patrzał w samo światło, to bolałyby go oczy, odwracałby się i uciekał do tych rzeczy, na które potrafi patrzeć, i byłby przekonany, że one są rzeczywiście jaśniejsze od tego, co mu teraz pokazują?
– Tak jest – powiada.
– A gdyby go ktoś – dodałem – gwałtem stamtąd pod górę wyciągał po kamieniach i stromiznach ku wyjściu i nie puściłby prędzej, ażby go wywlókł na światło słońca, to czy on by nie cierpiał i nie skarżyłby się i nie gniewał, że go wloką, a gdyby na światło wyszedł, to miałby oczy pełne blasku i nie mógłby widzieć ani jednej z tych rzeczy, o których by mu teraz mówiono, że są prawdziwe?
– No nie – powiada – tak nagle przecież.
– I myślę, że musiałby się przyzwyczajać, gdyby miał widzieć to, co na górze. Naprzód by mu najłatwiej było dojrzeć cienie, potem w wodach odbicia ludzi i innych przedmiotów, ciała niebieskie i niebo samo po nocy łatwiej by mógł oglądać patrząc na światło gwiazd i księżyca, niż po dniu widzieć słońce i światło słoneczne.
– Jakżeby nie?
– Dopiero na końcu, myślę, mógłby patrzeć w słońce; nie na jego odbicie w wodach i nie mieć go tam, gdzie ono jest u siebie, ale słońce samo w sobie i na swoim miejscu mógłby dojrzeć i mógłby oglądać, jakie ono jest.
– Koniecznie – powiada.
– Potem by sobie wymiarkował o nim, że od niego pochodzą pory roku i lata, i że ono rządzi wszystkim w świecie widzialnym, i że jest w pewnym sposobie przyczyną także i tego wszystkiego, co oni tam poprzednio widzieli.
– Jasna rzecz, że do tego by potem przyszedł. […]
– A jeszcze nad tym się zastanów. Gdyby taki człowiek z powrotem na dół zszedł i w tym samym szeregu usiadł, to czy nie miałby oczu napełnionych ciemnością, gdyby nagle wrócił ze słońca?
– I bardzo – powiada. […]
Source: Platon, Państwo , tłum. Władysław Witwicki, Warszawa 2010, s. 530.
Individual elements of the tale of the cave have double meanings – literal and figurative. Try to find the sense of the metaphors by matching the names of the elements of the fictional universe to the proposed definitions.
person who does not know the truth about the world, disciplines providing pseudo-knowledge, erroneous judgements and convictions, reason, those who transmit opinions (pseudo-knowledge), material world
| shadow | |
| prisoner | |
| people pointing at objects casting shadows | |
| fire in the cave | |
| the Sun | |
| cave |
Read another extract from The Republic to find out whether your intuition was right. Verify your propositions of interpreting elements of the fictional universe. Correct your original choices if necessary.
Państwo– Otóż ten obraz – powiedziałem – kochany Glaukonie, trzeba w całości przyłożyć do tego, co się poprzednio mówiło. […] Więc jeżeli o to chodzi, co mnie się zdaje, to zdaje mi się tak, że na szczycie świata myśli świeci idea Dobra i bardzo trudno ją dojrzeć, a kto ją dojrzy, ten wymiarkuje, że ona jest dla wszystkiego przyczyną wszystkiego, co słuszne i piękne, że w świecie widzialnym pochodzi od niej światło i jego pan, a w świecie myśli ona panuje i rodzi prawdę i rozum w życiu prywatnym lub w publicznym.
– Mniemam i ja tak samo – powiedział – tak, jak tylko potrafię. […]
– Gdyby ktoś miał rozum – dodałem – to by pamiętał, że dwojakie bywają zaburzenia w oczach. Jedne u tych, którzy się ze światła do ciemności przenoszą, drugie dla tych, co z ciemności w światło. Więc gdyby wiedział, że to samo dzieje się i z duszą, to kiedykolwiek by widział, że się któraś miesza i nie może niczego dojrzeć, nie śmiałby się głupio, tylko by się zastanowił, czy ona wraca z życia w większej jasności i teraz ulega zaćmie, bo nie jest przyzwyczajona, czy też z większej ciemności weszła w większą jasność i zbytni blask ją olśnieniem napełnia; wtedy by tej [drugiej duszy] stan i jej życie uważał za szczęście, a litowałby się nad tamtą. A gdyby się miał i z niej śmiać, to mniej śmieszny byłby jego śmiech nad nią niż pod adresem tamtej, która z góry, ze światła przychodzi.
– Mówisz w sam raz – powiada. […]
– A nasza myśl obecna – ciągnąłem – wskazuje zdolność tkwiącą w duszy każdego człowieka i to narzędzie, którym się każdy człowiek uczy. Tak samo, jak oko nie mogło się z ciemności obrócić ku światłu inaczej, jak tylko wraz z całym ciałem, tak samo całą duszą trzeba się odwrócić od świata zjawisk, które powstają i giną, aż dusza potrafi patrzeć na byt rzeczywisty i jego pierwiastek najjaśniejszy i potrafi to widzenie wytrzymać. Ten pierwiastek nazywamy Dobrem.
Source: Platon, Państwo , tłum. Władysław Witwicki, Warszawa 2010, s. 530.
In Plato's work, the word Goodness is capitalised. Try to explain why.
Combining physical and intellectual fitness was an ideal recommended in Greece. Kalokagathos meant striving for fitness in both these areas of human activity, as the name itself suggests: in Greek kalós means 'beautiful' (also in the physical sense), k(ai) − 'and', and agathós − 'good'. Plato often combined the concepts of beauty, goodness and truth in his philosophical works. This means that he did not consider ethics and aesthetics to be separate domains: what is good is beautiful, and what is beautiful is good.
Keywords
Plato, ontology, epistemology, kalokagathiakalokagathia, academy, Plato's cavePlato's cave
Glossary
ontologia
epistemologia
byt
istota
istnienie
kalokagatia
piękno
dobro
akademia
jaskinia Platona
przypowieść
dialog
metafora
więzienie
cień
szkoła filozoficzna