Na zdjęciu dwa zbiory nut i leżąca na nich lutnia. Na tym tle temat lekcji: "Epoki w dziejach muzyki - barok w Polsce".
Ważne daty
1597 – 1750 lata trwania baroku.
1560‑1620 - lata życia Mikołaja Zieleńskiego - kompozytora renesansu i baroku,
ok. 1590 - 1648/1649 - lata życia Adama Jastrzębskiego - kompozytora baroku,
1601‑1670 – lata życia Bartłomieja Pękiela - kompozytora baroki i królewskiego kapelmistrza,
1597 – Giovanni Gabireli, Magnificat,
1748‑1749 – Johann Sebastian Bach, Wielka msza h‑moll.
1
Scenariusz lekcji dla nauczyciela:
RaipyvOd9RK6v
I. Indywidualna i zespołowa ekspresja muzyczna.
4. W zakresie słuchania i percepcji muzyki. Uczeń:
1) świadomie słucha wybranych dzieł literatury muzycznej (fragmentów lub/i w całości):
a) reprezentatywnych dla kolejnych epok (od średniowiecza do współczesności),
3) rozpoznaje i analizuje utwory muzyczne określając ich elementy, nastrój i charakter, formułuje wypowiedzi, stosując pojęcia charakterystyczne dla języka muzycznego;
II. Język i funkcje muzyki, myślenie muzyczne, kreacja i twórcze działania.
4. Uczeń wykazuje się znajomością i dokonuje charakterystyki:
4) faktury muzycznej: homofoniczna, polifoniczna.
6. Wymienia nazwy epok w dziejach muzyki (średniowiecze, renesans, barok, klasycyzm, romantyzm, muzyka XX w.) oraz potrafi wskazać kompozytorów reprezentatywnych dla nich.
8. Potrafi uzasadnić własne preferencje muzyczne, argumentując swoje wybory.
III. Kultura muzyczna, narodowe i światowe dziedzictwo kulturowe. Uczeń:
1) zna repertuar kulturalnego człowieka, orientując się w sztandarowych utworach z dziejów historii muzyki i współczesnej kultury muzycznej oraz wartościowej muzyki popularnej.
Nauczysz się
charakteryzować muzykę baroku;
opisywać twórczość polskich kompozytorów barokowych;
analizować dzieła muzyczne;
stosować właściwą terminologię muzyczną.
Barok jako epoka
Określenie barok pochodzi z języka francuskiego (baroque, co oznacza bogactwo ozdób), choć często przywołuje się jego portugalski odpowiednik (barocco jako perłę o nieregularnym kształcie). Mimo że za ojczyznę baroku uważa się Francję, w muzyce jego początki miły miejsce we Włoszech i wyznacza go pierwsza zachowana operaOperaopera – Euridice, napisana przez Jacopa Periego w 1600 roku. Koniec epoki przypada na rok 1750 – datę śmierci Johanna Sebastiana Bacha. Barokowe dzieła muzyczne charakteryzują się bogactwem form, kontrastami rejestrów, zdobnictwem w postaci melizmatówMelizmatmelizmatów i wielogłosowością, rozkwitem polifoniiPolifoniapolifonii. Zgodnie z przyjętą w baroku zasadą docere, delectare, movere (z łac. uczyć, bawić, wzruszać), muzyka pełniła też rolę edukacyjną, stosując liczne figury retoryczne i stosowne do literackich formy konstrukcyjne.
Polecenie 1
Zapoznaj się z zapisem nutowym i wysłuchaj renesansowego Kyrie z Missa Papae Marcelli Giovaniego Pierluigiego da Palestriny oraz fragmentem barokowego Kyrie z Wielkiej mszy h‑moll Johanna Sebastiana Bacha. Napisz, jakie emocje towarzyszą Ci podczas słuchania każdego z dzieł. Określ różnice i podobieństwa obu kompozycji.
R1GcsJTRV5wKd
RC6v6dxieange
R7uUK2jLKQkAD
Muzyka baroku na ziemiach polskich
Okres baroku w Polsce przepełniony był licznymi wojnami i narastającymi problemami społeczno‑gospodarczymi. Mimo tego funkcjonowały ważne ośrodki muzyczne, m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie i Katedrze na Wawelu. Do dziś zachowało się wiele polskich kompozycji religijnych. Jedną z nich jest zbiór Offertoria et Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego. Twórczość kompozytora nawiązuje do stylu szkoły weneckiejSzkoła weneckaszkoły weneckiej, wykorzystuje polichóralnośćPolichóralnośćpolichóralność oraz wykształconą w baroku technikę koncertującąTechnika koncertującatechnikę koncertującą.
Polecenie 2
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się, czym różnią się te utwory.
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się, czym różnią się te utwory.
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się, czym różnią się te utwory.
Wysłuchaj nagrania Magnificat z Ofertoria et Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego oraz Magnificat Giovanniego Gabrieliego – przedstawiciela szkoły weneckiej. Porównaj kompozycje.
R1bAnNgJDkuHB
RA7cI23s0DeEj
Rozwijała się także muzyka instrumentalna, czego przykładem jest dwadzieścia siedem kompozycji zawartych w zbiorze Canzoni e concerti Adama Jastrzębskiego. Do najsłynniejszych dzieł twórcy należąBerlinesa, Chromatica i Taburetta.
R5yClG3Q7JkKH
R1VVvqrmBxXU6
ReISQCki4l4CQ
Jednym z najwybitniejszych kompozytorów polskiego baroku jest Bartłomiej Pękiel. Twórca był kapelmistrzem warszawskiej orkiestry królewskiej. Artysta stworzył wiele dzieł religijnych, m.in. Missa paschalis, Missa Concertata la Lombardesca. Jego najsłynniejszą kompozycją jest jednak Audite mortales, uważane za pierwsze polskie oratoriumOratoriumoratorium i podejmujące temat Sądu Ostatecznego. Kompozytor wykorzystywał technikę polichóralnąPolichóralnośćpolichóralną oraz typowy dla baroku styl koncertujący.
ReLd7Boh5WH7L
RPHDUlbjpQCkB
Ćwiczenie 1
RIt8yILQtQR2z
Ćwiczenie 2
Ćwiczenie 3
Wskaż autora poniższego przykładu muzycznego.
R1TWTxL1JPSkZ
R1MCLbHfdfN2W
R7B6xmR5J9IUq
Ćwiczenie 4
R10i0pTc0dplm
Ćwiczenie 5
Dopasuj definicje do pojęć. Melizmat Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Oratorium Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Opera Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny.
Dopasuj definicje do pojęć. Melizmat Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Oratorium Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Opera Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny.
Dopasuj definicje do pojęć.
Sceniczny dramat muzyczny., Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej., Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu.
Melizmat
Oratorium
Opera
RrSjwmFsil3xq
Ćwiczenie 6
Ćwiczenie 7
Wysłuchaj dzieła muzycznego i zaznacz zbiór, z którego pochodzi.
R1BYjHBb7j9s8
R1CuTA2ZYM1ut
Słownik pojęć
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny.
Melizmat
Melizmat
ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu.
Polifonia
Polifonia
muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą.
Oratorium
Oratorium
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej.
Polichóralność
Polichóralność
technika kompozytorska polegająca na operowaniu w kompozycji kilkoma grupami chóralnymi (zwykle 2 lub 3), rozmieszczonymi w stosunkowo odległych od siebie miejscach jednego pomieszczenia, śpiewającymi a cappella lub z zespołem instrumentalnym.
Szkoła wenecka
Szkoła wenecka
grupa włoskich i flamandzkich kompozytorów i teoretyków muzyki, działających w Wenecji w XVI wieku.; wykształcili technikę polichóralną; skrystalizowali formy muzyki instrumentalnej (toccata, ricercar, canzona, sonata); na początku XVIII w.; ustalili oni podstawowe współczynniki opery, rozwinęli styl belcanto.
Technika koncertująca
Technika koncertująca
technika, która polega na przeciwstawianiu i współdziałaniu dwóch lub więcej partii w utworze muzycznym (np. solowej i orkiestrowej). Technika ta była rozwijana w okresie baroku. Wywodzi się z techniki polichóralnej.
Słownik pojęć opracowano na podstawie:
encyklopedia.pwn.pl
I. Poniatowska, Słownik Szkolny - Muzyka, WSiP, Warszawa 1997.
Biblioteka muzyczna
R7uUK2jLKQkAD
R1bAnNgJDkuHB
RA7cI23s0DeEj
R5yClG3Q7JkKH
R1VVvqrmBxXU6
ReISQCki4l4CQ
ReLd7Boh5WH7L
Bibliografia
D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998.
I. Poniatowska, Słownik Szkolny - Muzyka, WSiP, Warszawa 1997.