Posługiwanie się urządzeniami i środkami gaśniczymi
LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej – operator maszyn leśnych 834105
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn leśnych (kod cyfrowy zawodu 834105): obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej, w tym obsługa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w pracach z zakresu zagospodarowania oraz użytkowania lasu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych założeń dotyczących zastosowania sprzętu do gaszenia różnych rodzajów pożarów lasu.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
LES.01.4. Wykonywanie prac z zakresu ochrony lasu
Osoba ucząca się:
LES.01.4.2) wykonuje prace z zakresu ochrony przeciwpożarowej lasu z użyciem maszyn, urządzeń i narzędzi:
LES.01.4.2.1) opisuje czynniki kształtujące zagrożenie pożarowe lasu;
LES.01.4.2.2) wymienia rodzaje pożarów lasu;
LES.01.4.2.3) opisuje sposoby gaszenia pożarów lasu;
LES.01.4.2.4) dobiera sprzęt pożarniczy i środki gaśnicze do rodzaju pożaru lasu;
LES.01.4.2.5) wymienia rodzaje pasów przeciwpożarowych;
LES.01.4.2.6) wykonuje czynności związane z zabezpieczaniem obszarów leśnych przed pożarem.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaruFilm instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaru
Praca z filmem instruktażowym - tutorialem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie różnego typu sprzętu gaśniczego stosowanego do gaszenia pożarów: sprzętu podręcznego (np. motyki, szpadle, piły mechaniczne, zdzieraki, gaśnice, tłumice, hydronetki), samochodów i samolotów gaśniczych oraz pozostałego sprzętu pożarniczego (np. ciężki sprzęt budowlany, wojskowy, rolniczy, cysterny zaopatrzone w wodę, a także sprzęt gospodarczy - m.in. pług, brona talerzowa, glebogryzarka);
dobieranie taktyki gaszenia pożaru do jego rodzaju;
obsługa sprzętu wykorzystywanego gaszenia różnego rodzaju pożaru wraz z użyciem środków gaśniczych.
Plansza/schemat/grafika interaktywna Zwalczanie pożarów lasuPlansza/schemat/grafika interaktywna Zwalczanie pożarów lasu
Praca z planszą/schematem/grafiką interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie różnego typu sprzętu gaśniczego stosowanego do gaszenia pożarów: sprzętu podręcznego (np. motyki, szpadle, piły mechaniczne, zdzieraki, gaśnice, tłumice, hydronetki), samochodów i samolotów gaśniczych oraz pozostałego sprzętu pożarniczego (np. ciężki sprzęt budowlany, wojskowy, rolniczy, cysterny zaopatrzone w wodę, a także sprzęt gospodarczy - m.in. pług, brona talerzowa, glebogryzarka);
opisywanie różnych rodzajów pożarów;
opisywanie środków gaśniczych (zasypywanie ziemią, tłumienie pożaru np. przy użyciu gałęzi, wypalanie, gaszenie wodą, gaszenie wodą z dodatkami) stosowanych podczas pożarów lasów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu sprzętu oraz środków gaśniczych stosowanych do gaszenia różnych rodzajów pożarów lasu i posługiwania się nimi.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej sprzętu oraz środków gaśniczych stosowanych do gaszenia różnych rodzajów pożarów lasu i posługiwania się nim.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaruFilm instruktażowy (tutorial)
Zwalczanie pożarów lasuPlansza/schemat/grafika interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaru z ćwiczeniami 3, 4 i 6;
plansza/schemat/grafika interaktywna Zwalczanie pożarów lasu z ćwiczeniami 1, 2, 5, 7‑9.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaru
Praca indywidualna, w parach i całego zespołu klasowego
Po zapoznaniu się z materiałem filmowym uczniowie indywidualnie przygotowują po kilka pytań. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z filmem.
Na zakończenie wszyscy uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
2. Plansza/schemat/grafika interaktyna Zwalczanie pożarów lasu
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Uczniowie pracują w trzech grupach. Każda z nich na podstawie grafiki interaktywnej opracowuje w formie mapy myśli zagadnienia:
gr. I – sprzęt gaśniczy;
gr. II – środki gaśnicze;
gr. III – rodzaje pożarów.
Zespoły prezentują efekty swojej pracy na forum i odpowiadają na ewentualne pytania.
W następnym etapie cały zespół klasowy przygotowuje mapę myśli, w której do określonego rodzaju pożaru dopasowuje właściwy sprzęt i środki gaśnicze. Uczniowie mogą wykorzystać narzędzia znajdujące się na platformie ZPE.
Mapa może posłużyć jako pomoc na zajęciach powtórkowych.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaru
Praca indywidualna i w grupach
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z tutorialem. Ich zadaniem jest przygotowanie 5‑6 pytań pytań wraz z odpowiedziami dotyczących obejrzanego materiału (działania różnego sprzętu gaśniczego do gaszenia pożarów, sprzętu podręcznego, doboru taktyki gaszenia pożaru do jego rodzaju).
Na początku zajęć pytania są zbierane do urny i sprawdzane przez komisję, czy ich treść się nie powtarza. W tym czasie następuje podział na grupy i ustalane są zasady gry, np.:
sposób losowania pytań,
zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,
punktacja itp.
Rozpoczyna się quiz, podczas którego komisja zlicza punkty. Wygrywa zespół z największą liczbą punktów.
2. Plansza/schemat/grafika interaktyna Zwalczanie pożarów lasu
Praca w grupach
Każdy zespół przygotowuje prezentacje na temat:
gr. I – sprzęt gaśniczy;
gr. II – środki gaśnicze;
gr. III – rodzaje pożarów.
Na zajęciach grupy kolejno przedstawiają prezentacje, które powinny zawierać materiały ilustracyjne oraz pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.
3. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
1. Film instruktażowy (tutorial) Urządzenia i środki stosowane w walce z różnymi rodzajami pożaru
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;
uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;
uczniowie, którzy mają problemy z komunikacją z rówieśnikami nie muszą uczestniczyć w spacerze i wzajemnym odpytywaniu, mogą natomiast przygotować swoje pytania w formie krótkiego testu, korzystając z narzędzi platformy ZPE.
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinni być zmuszani do odpowiedzi na pytania podczas quizu, mogą odpowiedzieć na nie pisemnie.
2. Plansza/schemat/grafika interaktyna Zwalczanie pożarów lasu
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści