Procesy wykonania form drukowych offsetowych
PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych - Technik procesów drukowania 311935, Drukarz offsetowy 732210
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: technik procesów drukowania 311935, drukarz offsetowy 732210 i technik procesów introligatorskich 311936. Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik procesów drukowania i drukarz offsetowy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: PGF.02. Realizacja procesów drukowania z offsetowych form drukowych.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia następujących celów kształcenia:
zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami i pojęciami w branży poligraficznej;
przybliżenie wyglądu produktu poligraficznego;
zapoznania się z kartami technologiczno‑operacyjnymi z uwzględnieniem norm branżowych;
przedstawienie właściwego przebiegu procesu produkcji;
zapoznanie się ze sprzętem i urządzeniami wykorzystywanymi w poligrafii.
E‑materiał przeznaczony jest dla osiągnięcia poniższych efektów kształcenia.
Uczeń:
klasyfikuje rodzaje form drukowych;
dobiera materiały do wykonywania offsetowych form drukowych;
obsługuje maszyny i urządzenia do wykonania offsetowych form drukowych;
ocenia jakość wykonania offsetowych form drukowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
- Wprowadzenie
Rodzaje form drukowychWizualizacja w 2D/3D
ImpozycjaInteraktywne narzędzia typu scenario-based learning
Wykonanie płyt CTPAnimacja w 2D
Przygotowanie form drukowych dla offsetuFilm instruktażowy (tutorial)
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e‑materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
2.2. Materiał multimedialny
Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Wizualizacja w 2D/3D – Rodzaje form drukowychWizualizacja w 2D/3D – Rodzaje form drukowych
Zadaniem ich jest przybliżenie zagadnień związanych z zawodem poligrafa, DTP, prepress i impozycją, realizacją druku, kontrolą jakości, procesami introligatorskimi.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – ImpozycjaInteraktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Impozycja
Celem jej jest zaprezentowanie w formie struktury informacji na temat procesów poligrafii, maszyn i stosowanych materiałów.
Animacja w 2D/3D – Wykonanie płyt CTPAnimacja w 2D/3D – Wykonanie płyt CTP
Wspiera poszerzenie wiedzy z zakresu posługiwania się miarami i formatami poligraficznymi.
Film instruktażowy (tutorial) – Przygotowanie form drukowych dla offsetuFilm instruktażowy (tutorial) – Przygotowanie form drukowych dla offsetu
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu poligrafii ogólnej;
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat technik procesu druku offsetowego. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami pracy w branży poligraficznej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Wizualizacja w 2D/3D – *Rodzaje form drukowych
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.
Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Impozycja
Praca w grupach
Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie multimedium zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.
Animacja w 2D/3D – Wykonanie płyt CTP
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich zapoznaje się z informacjami i zdjęciami umieszczonymi na planszy interaktywnej, a następnie wykonuje mapy myśli na wybrane tematy.
Grupy przygotowują swoje mapy myśli na dużych arkuszach papieru lub w chmurze. W połowie czasu przeznaczonego na tworzenie map zespoły wymieniają się między sobą tworzonymi mapami myśli. Uczniowie podają propozycje nowych dymków lub zmian na mapie myśli innej grupy, a następnie zwracają mapę wracają do pierwotnej grupy. Uczniowie szybko uczący się przejmują rolę liderów i pomagają uczniom uczącym się słabiej. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Pozostałe grupy oceniają mapy, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.
Film instruktażowy (tutorial) – Przygotowanie form drukowych dla offsetu
Praca w grupach
Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat.
Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat.Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwią też pracę uczniów poza zajęciami, w trakcie przygotowań się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
Wizualizacja w 2D/3D – Rodzaje form drukowych
Praca indywidualna
Przed zapoznaniem się z wizualizacją uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jej treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie, szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning – Impozycja
Praca w grupach
Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie multimedium, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.
Animacja w 2D/3D – Wykonanie płyt CTP
Praca indywidualna
Uczniowie wcielają w rolę technologa poligraficznego i wykonują zadanie opisane w multimedium. Plik przedstawiający wyniki ich pracy wgrywają na platformę ZPE.
Film instruktażowy (tutorial) – Przygotowanie form drukowych dla offsetu
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień. Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, rysunki, materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 10 min. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
dopasowanie elementów do grafu/schematu;
uzupełnianie podpisów obrazka;
zadania typu prawda czy fałsz.
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Wizualizacja w 2D/3D:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning:
jeśli uczniowie wykonują zadanie w grupach, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania, np. indywidualne wykonanie zadania;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Animacja w 2D/3D:
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;
podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.
Film instruktażowy (tutorial)
Przydatne linki do stron internetowych:
www.ore.edu.pl
www.laski.edu.pl
www.pfron.org.pl
www.pzn.org.pl
Przydatna bibliografia:
Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.
Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2010.
Wolska D., Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Kraków 2014.
Smith D.D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki, t. 1, red. Firkowska‑Mankiewicz A., Szumski G, Warszawa 2009.
Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.
Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Warszawa 2008.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści