Temat: Spacer po siedzibie Sejmu

Autorka: Anna Rabiega

Adresat:

Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej

Podstawa programowa:

XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) wyjaśnia zasadę pluralizmu politycznego; wymienia partie polityczne, których przedstawiciele zasiadają w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej oraz w organach stanowiących samorządu terytorialnego; przedstawia cele działania partii politycznych oraz wykazuje, że konkurują one w życiu publicznym; znajduje informacje na temat działań wybranej partii (jej struktur regionalnych lub centralnych).

Ogólny cel kształcenia:

Uczeń przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia, kto może zostać wybrany na posła.

  • prezentuje zasady prawa wyborczego do Sejmu.

  • wyjaśnia znaczenie najbardziej charakterystycznych elementów wystroju wnętrza budynku Sejmu.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • porozumiewanie się w języku obcym,

  • kompetencje informatyczne,

  • umiejętność uczenia się,

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania:

  • burza mózgów,

  • mapa myśli,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem schematu, ćwiczeń interaktywnych,

  • dyskusja,

  • piramida priorytetów.

Formy pracy:

  • indywidualna,

  • w parach,

  • grupowa,

  • zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,

  • małe karteczki, magnesy,

  • karty z pytaniami dla każdego ucznia,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wprowadzająca:

1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Dowiecie się, jak wygląda siedziba Sejmu, kto może zostać posłem i jakie są zasady prawa wyborczego do Sejmu.

2. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło: „Zostałem posłem i co dalej? Czyli co każdy poseł wiedzieć powinien”. Następnie mówi: Wyobraźcie sobie, że po udanej kampanii wyborczej udało się wam zdobyć mandat poselski. Wiecie co nieco o działaniu Sejmu z obserwacji. Jakie informacje są wam potrzebne, żeby wiedzieć, na czym będzie polegać wasza praca? Informuje też uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i w razie potrzeby wyjaśnia tę metodę. Wyznacza czas na wykonanie zadania oraz moderatora i prosi, by spostrzeżenia uczniów zapisywał w formie mapy myśli, której centralnym punktem jest zapisany problem. Po zapisaniu propozycji uczniowie samodzielnie je weryfikują.

Następnie nauczyciel prosi, by skonfrontowali swoją mapę z informacjami zawartymi w schemacie „A mini guide through the Sejm” z abstraktu „A tour through the Sejm building” i sprawdzili, co jeszcze można dopisać do mapy. Podczas rozmowy nauczającej nauczyciel wraz z uczniami uzupełnia informacje. Prosi chętnych/wybranych uczniów o podsumowanie.

Faza realizacyjna:

1. Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat izby niższej, który pozwoli im zapoznać się z charakterystycznymi elementami i pomieszczeniami budynku Sejmu. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w e‑podręczniku, korzystając z wirtualnego spaceru (Sejm bez tajemnic, ekran 1), lub innych źródłach internetowych. Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowiedzą na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Przykładowa lista pytań:

  • Ile razy Marszałek Sejmu RP uderza laską marszałkowską, otwierając obrady Sejmu?

  • Do czego służyła Sala Kolumnowa w latach 1989–1991?

  • Z której strony mównicy w Sali Posiedzeń Sejmu znajdują się ławy dla przedstawicieli rządu?

  • Z ilu posłów składa się Sejm Dzieci i Młodzieży? W jaki dzień przejmuje władzę?

  • Jaki napis znajduje się na stojącym przed budynkiem Sejmu pomnikiem AK?

  • Co znajduje się obok gabloty z laskami marszałkowskimi?

  • Z jakiego materiału wykonano ławy sejmowe?

  • W którym roku w polskim Sejmie gościł prezydent Bill Clinton?

  • Jak nazwano sale obrad komisji sejmowych?

  • Kogo upamiętniono na tablicach pamiątkowych na pierwszym piętrze budynku Sejmu?

2. Po poprawnym zakończeniu zadania przez pierwszych pięć par nauczyciel przerywa pracę pozostałym uczniom i wspólnie z całą klasą ustalają poprawne odpowiedzi do wszystkich pytań.

3. Następnie nauczyciel inicjuje dyskusję na temat cech wyróżniających kandydata na posła i ewentualnych warunków, które musi spełnić przed objęciem mandatu.

Ta krótka dyskusja jest wstępem do ustalenia cech posła doskonałego. Nauczyciel informuje o tym uczniów, a następnie instruuje ich, by podzielili się na czteroosobowe zespoły. Następnie na tablicy zapisuje temat, do którego zespoły przygotują piramidę priorytetów: „Poseł doskonały”. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować taką metodą i w razie potrzeby wyjaśnia ją. Rozdaje uczniom małe karteczki. Poszczególne zespoły zastanawiają się nad cechami, jakie powinny wyróżniać doskonałego posła wraz z uzasadnieniem. Swoje pomysły zapisują na karteczkach. Nauczyciel określa czas na pracę w grupach.

4. Po upływie wyznaczonego czasu, każdy z zespołów wybiera część karteczek z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami i umieszcza je na tablicy (magnesy). Nauczyciel wyznacza moderatora ustalania priorytetów lub, jeśli uczniowie po raz pierwszy pracują tą metodą, sam moderuje dyskusję. W dyskusji tej uczniowie z poszczególnych zespołów przedstawiają swoje pomysły (cechy i argumenty), a cała klasa decyduje, które z przedstawionych cech są ważniejsze (potrzebne uzasadnienie przedstawiane przez poszczególnych uczniów przy każdej z cech), oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest ogólnoklasowa piramida cech doskonałego posła.

5. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie dyskusji poprzez przedstawienie piramidy.

Faza podsumowująca:

1. Nauczyciel informuje uczniów, że w celu podsumowania zdobytej na lekcji wiedzy i umiejętności rozwiążą ćwiczenia 1 i 2 z abstraktu „A tour through the Sejm building”. Wspólnie z nauczycielem omawiają poprawne odpowiedzi.

2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi.

3. Propozycja zadania domowego:

a. Napisz historię pt. „Pracowity dzień z życia posła Jana Kowalskiego”, w której uwzględnisz jak najwięcej aspektów codziennego funkcjonowania naszych reprezentantów w parlamencie.

b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

be vested in
be vested in
R1Z3V2t20xICm
Nagranie słówka: be vested in

należy do

conducted
conducted
R6FRSRsUHqgOY
Nagranie słówka: conducted

przeprowadzane

stand for election
stand for election
R14XwuWFCwe9a
Nagranie słówka: stand for election

kandydować w wyborach

mandatory
mandatory
R6BuTxGnLBzoM
Nagranie słówka: mandatory

obowiązkowe

Teksty i nagrania

RXgsSz7Rf5qW6
nagranie abstraktu

A tour through the Sejm building

According to the Constitution the supreme power in the Republic of Poland is vested in the Nation. The Nation exercises such power directly or through their representatives (the Constitution of the Republic of Poland, Art. 4). Those representatives are the senators elected to the Senate, and deputies elected to the Sejm. The Sejm and the Senate have legislative power in our country. There are 460 deputies in the Sejm. Elections to the Sejm are universal, equal, direct and proportional, and are conducted by secret ballot.

Any citizen over 18 has the right to vote, but you have to be over 21 to stand for election. Participation in the elections is not mandatory. The Sejm is chosen for a 4‑year term of office.