Lesson plan (Polish)
Temat: Jak znaleźć informacje?
Autorka: Anna Rabiega
Adresat
Uczeń klasy 8 szkoły podstawowej.
Podstawa programowa:
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji.
Uczeń:
2) wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi na temat wydarzeń z życia społecznego, w tym publicznego.
Ogólny cel kształcenia:
Uczeń wykorzystuje informacje do tworzenia własnej wypowiedzi.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poszukuje i wykorzystuje różne źródła informacji.
wyjaśnia zasady dotyczące prawa własności intelektualnej.
korzysta z informacji, nie naruszając prawa.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku obcym,
kompetencje informatyczne,
umiejętność uczenia się,
kompetencje społeczne i obywatelskie,
inicjatywność i przedsiębiorczość,
świadomość i ekspresja kulturalna.
Metody nauczania:
dyskusja,
odwrócona klasa,
metoda kosza i walizki.
Formy pracy:
grupowa,
zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku,
kartki w dwóch kolorach (np. zielonym i żółtym) dla każdego ucznia,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca (na poprzednim spotkaniu):
1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Sprawdzicie swoją znajomość zasad korzystania z różnorodnych źródeł informacji zgodnie z prawem i ocenicie wzajemnie swoje prezentacje.
2. Zajęcia przeprowadza się z wykorzystaniem metody odwróconej klasy. Na poprzednim spotkaniu nauczyciel dzieli uczniów na czteroosobowe grupy i zapowiada, że ich zadaniem będzie przygotowanie prezentacji na temat wybranego kraju, do którego chcieliby pojechać. Nie ma znaczenia, jeśli kraje się powtórzą, ale aby tego uniknąć, można też poprosić uczniów, aby wybrali je od razu i wyeliminować powtarzające się.
Nauczyciel informuje też, żeby uczniowie uwzględnili w swoich pracach informacje dotyczące następujących zagadnień:
Ostrzeżenia
Podróż
Historia i współczesność
Obyczaje i religia
Kuchnia
Zakwaterowanie
Transport
Najważniejsze zabytki, najciekawsze miejsca
Prosi ich o zapoznanie się z materiałami w abstrakcie „How to find information?” i filmami „Creative Commons Licence” i „Google Slides” . Materiały te będą przydatne do przygotowania przez uczniów prezentacji.
3. Nauczyciel prosi, by uczniowie wykonali swoje prezentacje w aplikacji Google Slides. Informuje, że w ten sposób wszyscy członkowie grupy będą mogli pracować jednocześnie w chmurze. Uczniowie mogą w prezentacjach zamieszczać oprócz tekstów, zdjęcia, nagrania, filmy. Zwraca uwagę, żeby korzystając z materiałów, uczniowie pamiętali o podaniu źródeł i licencji.
4. Nauczyciel może też zaproponować uczniom źródła, z których mogą skorzystać, opracowując poszczególne zagadnienia, np. stronę internetową MSZ, strony przewoźników, aplikację Google Maps, serwis YouTube, blogi podróżnicze itp.
Faza realizacyjna:
A. Przed lekcją – uczniowie pracują samodzielnie i w grupie (według wcześniejszych instrukcji nauczyciela, ale bez jego udziału).
1. Uczniowie zapoznają się z filmami „Creative Commons License” i „Google Slides”.
2. Uczniowie przygotowują prezentację o wybranym kraju.
B. Podczas lekcji – uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy, nauczyciel koryguje, doradza, co i w jaki sposób można było zrobić lepiej.
1. Uczniowie przedstawiają na forum klasy przygotowane wcześniej prezentacje.
2. Nauczyciel:
a. zwraca szczególną uwagę na rzetelne przedstawienie źródła każdej umieszczonej w prezentacji informacji oraz innych materiałów, np. fotografii, infografik itp. W przypadku wątpliwości dyskutuje z klasą, czy można było dany materiał wykorzystać lub co należało uczynić, by było to zgodne z prawem;
b. po każdej prezentacji prosi pozostałych uczniów, by wskazali najmocniejsze i najsłabsze elementy prezentacji i występu poszczególnych grup. Prosi, by uczniowie formułowali swoje uwagi i rady w sposób konstruktywny, np. najpierw mówiąc o tym, co było w prezentacji/wystąpieniu poszczególnych uczniów dobre, krytykę ujmując w formie „co (i jak) można by poprawić”.
Faza podsumowująca:
1. Nauczyciel informuje, że w celu sprawdzenia swojej wiedzy na temat licencji CC uczniowie wykonają Ćwiczenie 1 z abstraktu. Wspólnie z nauczycielem omawiają poprawne odpowiedzi.
2. Nauczyciel przeprowadza podsumowanie metodą kosza i walizki. Rozdaje uczniom kartki w dwóch kolorach (np. zielony i żółty). Na zielonych kartkach uczniowie zapisują informacje, które uznali podczas lekcji za cenne, przydatne. Na żółtych – zbędne. Nauczyciel zwraca uwagę uczniów, że ich refleksje mogą dotyczyć nie tylko przyswojonej wiedzy, ale i nabytych umiejętności. Nauczyciel odczytuje refleksje uczniów.
3. Propozycja zadania domowego:
a. Wprowadźcie do swoich prezentacji zmiany, wykorzystując uwagi i rady, jakie otrzymaliście podczas lekcji.
b. Odsłuchaj nagranie abstraktu, aby powtórzyć materiał i utrwalić nowe słówka. Następnie wykonaj ćwiczenie słownikowe na końcu rozdziału.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
gromadzić
przepisywać
podać źródło
cytować
przynajmniej
wymagane przez prawo
być uznawanym (za)
kradzież własności intelektualnej
aktywne konflikty zbrojne
rządzić w kraju
miejsce kultu
Teksty i nagrania
How to find information?
We need information not only to make important decisions in our lives, but also when we plan to have some fun like going on vacation.
Even with the most spontaneous trips we should look for information about a place to spend the night, about the weather, and the food. And when we are planning to go to another continent, to a country of a different culture, we really need to get ready!
Split into groups of four. Each group will gather information about a country you wish to visit. Prepare a presentation about the country. You do not need to rewrite all the information. It is fine just to copy, but make sure you provide the source each time you quote someone’s words. You may also use someone else’s photographs, but you have to name the author or at least the source. This is required by the law. Copying information and not providing the source is considered theft of intellectual property. To avoid such problems, watch a presentation about Creative Commons licenses.
What elements should your presentation include? Look below.
You are young people, so we assume you do not need luxury. It is already expensive to travel to distant locations. There are eight elements to cover in your group presentations, so divide the work in your groups equally – each of you should find information on two of them.
Watch a movie on how to prepare a presentation. You can also take a look at a gallery of various pictures from Georgia, and find out what kind of information you should be looking for about the country you choose to prepare your own presentation about.