Działania na liczbach całkowitych
5. Liczby całkowite - podsumowanie

Koncepcja liczb ujemnych powstała w wieku p. n. e w Chinach.
W wieku indyjski astronom i matematyk Brahmagupta napisał dzieło, którego tytuł można przetłumaczyć jako „Odsłona wszechświata”. W dziele tym opisał m.in. zasady działań na „majętnościach” i „długach”, czyli określił reguły działań na liczbach dodatnich, ujemnych i zerze. Podał też tam definicję zera. Dzieło to jest uznawane za pierwsze, w którym opisano działania na tych liczbach.
W tym materiale znajdziesz zebrane najważniejsze informacje o działaniach na liczbach całkowitych, w tym całkowitych ujemnych. Wykonasz też ćwiczenia, które utrwalą i rozszerzą twoje umiejętności.
Liczby , , , , , , , to liczby całkowite dodatnie.
Liczby , , , , , to liczby całkowiteujemne.
Liczba nie jest liczbą dodatnią, ani ujemną.
Liczby , , , , , , , , to liczby całkowite nieujemne.
Liczby , , , , , , to liczby całkowite niedodatnie.
Liczby dodatnie na osi liczbowej położone są na prawo od zera, a liczby ujemne na lewo.

Odległość liczby od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.
Na przykład odległość liczby od zera jest równa . Zapisujemy:
Określimy wartość bezwzględną każdej z liczb: , , , .
Aby dodać dwie liczby całkowite ujemne, dodajemy ich wartości bezwzględne i przed wynikiem stawiamy znak minus. Aby dodać dwie liczby całkowite różnych znaków, odejmujemy od większej wartości bezwzględnej, mniejszą wartość bezwzględną, a przed wynikiem stawiamy znak, jaki ma liczba o większej wartości bezwzględnej.
Wykonamy dodawanie.
, bo
, bo
, bo
Odejmowanie liczby można zastąpić dodawaniem liczby przeciwnejliczby przeciwnej.
Na przykład:
Aby pomnożyć (podzielić) liczby całkowite, różne od zera, należy pomnożyć (podzielić) ich wartości bezwzględne i przed wynikiem postawić znak:
plus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje parzysta ilość liczb ujemnych,
minus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje nieparzysta ilość liczb ujemnych.
Kolumna pierwsza | Kolumna druga |
|---|---|
Reguły dotyczące wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak reguły wykonywania działań na liczbach naturalnych.
Monika pożyczyła od Magdy , od Karola i od Wandy . Od dziadka dostała , a od mamy taką kwotę, że obie te kwoty łącznie wystarczyły jej na spłatę zaciągniętych długów. Obliczymy, jaką kwotę dostała Monika od mamy.
Obliczymy najpierw, ile jeszcze pieniędzy potrzebowała Monika, po otrzymaniu pieniędzy od dziadka.
Monika potrzebowała jeszcze , zatem mama dała jej właśnie taką kwotę.
A teraz sprawdź swoją wiedzę i umiejętności rozwiązując zadania.
Zagraj w grę. Zaznacz prawdziwe równości oraz prawdziwe nierówności.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/Do54nHFh
Etap pierwszy:
Etap drugi:
Oblicz.
Porównaj liczby.
i
i
i
i
Oblicz iloczyn wszystkich liczb niedodatnich spośród liczb: , , , , , , .
Odpowiedź: Większa jest liczba Tu uzupełnij i jest ona większa od liczby Tu uzupełnij o Tu uzupełnij. Podaj liczbę o mniejszą od .
Odpowiedź: Liczba o mniejsza od to Tu uzupełnij.
Uporządkuj liczby: , , , , , , od najmniejszej do największej.
Sumę liczb i pomnóż przez różnicę tych liczb i wynik podziel przez .
Dzisiaj rano temperatura powietrza w Krakowie wynosiła . W Warszawie była o wyższa niż w Krakowie. W Poznaniu temperatura powietrza była o niższa niż w Warszawie.
W którym z miast – Poznaniu czy Krakowie temperatura powietrza była wyższa i o ile stopni Celsjusza?
W turnieju brały udział dwie czteroosobowe drużyny z dwóch klas piątych. Każdy z zawodników mógł zdobyć dla drużyny punkty dodatnie lub ujemne. Zwyciężyła ta drużyna, która łącznie zdobyła więcej punktów.
Oto tabela z wynikami.
Drużyna klasy | Liczba punktów | Drużyna klasy | Liczba punktów |
|---|---|---|---|
Kasia | Marysia | ||
Wojtek | Filip | ||
Ola | Julka | ||
Kuba | Maciek |
Odpowiedź: Zwycięska drużyna jest z klasy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .Ile punktów średnio zdobył zawodnik zwycięskiej drużyny?
Odpowiedź: Zawodnik zwycięskiej drużyny zdobył średnio 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
W poniższej tabeli podano średnie temperatury sześciu najbliższych Słońcu planet Układu Słonecznego.
Planeta | Średnia temperatura |
|---|---|
Merkury | |
Wenus | |
Ziemia | |
Mars | |
Jowisz | |
Saturn |
Na diagramie przedstawiono średnią temperaturę powietrza zanotowaną w ciągu jednego tygodnia stycznia.

Po miesiącach dług pana Wojtka wynosił 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. euro, a jego stan konta 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. euro.
Po miesiącach stan konta był równy 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , a po roku 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. euro.
Po miesiącach saldo konta pana Wojtka wynosiło 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. .
Pan Wojtek zamierza spłacić swój dług w równych ratach po 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. euro.
W finale szkolnego turnieju „Wiem wszystko” spotkali się: Jola, Andrzej i Łukasz. Za odpowiedź można było uzyskać punkty dodatnie lub ujemne. Wyniki pięciu rund podane są w poniższej tabeli.
Zawodnicy | Runda | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
Jola | ||||||
Andrzej | ||||||
Łukasz | ||||||
Słownik
to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.
odległość liczby od zera na osi liczbowej.
różne liczby, które mają takąość bezwzględną.
Notatnik
Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.