RDonibVNM069B
Zdjęcie osoby dorosłej i dziecka siedzących na ośnieżonym stoku górskim. Osoby te ubrane są w stroje narciarskie, na nogach mają krótkie narty. Obok na śniegu leżą kijki do nart. Na czarnym pasku napis - Działania na liczbach całkowitych.

Działania na liczbach całkowitych

5. Liczby całkowite - podsumowanie

R1Vv2Pn1EAXUE1
Źródło: Skitterphoto, domena publiczna. https://www.pexels.com/pl-pl/.

Koncepcja liczb ujemnych powstała w I wieku p. n. e w Chinach.

VII wieku indyjski astronom i matematyk Brahmagupta napisał dzieło, którego tytuł można przetłumaczyć jako „Odsłona wszechświata”. W dziele tym opisał m.in. zasady działań na „majętnościach” i „długach”, czyli określił reguły działań na liczbach dodatnich, ujemnych i zerze. Podał też tam definicję zera. Dzieło to jest uznawane za pierwsze, w którym opisano działania na tych liczbach.

W tym materiale znajdziesz zebrane najważniejsze informacje o działaniach na liczbach całkowitych, w tym całkowitych ujemnych.  Wykonasz też ćwiczenia, które utrwalą i rozszerzą twoje umiejętności.

Ważne!

Liczby 1, 2, 3, 4, 5, 6, , to liczby całkowite dodatnie.
Liczby -1, -2, -3, -4, , to liczby całkowiteujemne.
Liczba 0 nie jest liczbą dodatnią, ani ujemną.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, , to liczby całkowite nieujemne.
Liczby 0, -1, -2, -3, -4, , to liczby całkowite niedodatnie.

Liczby dodatnie na osi liczbowej położone są na prawo od zera, a liczby ujemne na lewo.

R4x9s1v36gurl
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ważne!

Odległość liczby od zera na osi liczbowej nazywamy wartością bezwzględną tej liczby.

Na przykład odległość liczby 6 od zera jest równa 6. Zapisujemy:

6=6
Przykład 1

Określimy wartość bezwzględną każdej z liczb: 5, 0, -7, -11.

5=5
0=0
-7=7
-11=11

Aby dodać dwie liczby całkowite ujemne, dodajemy ich wartości bezwzględne i przed wynikiem stawiamy znak minus. Aby dodać dwie liczby całkowite różnych znaków, odejmujemy od większej wartości bezwzględnej, mniejszą wartość bezwzględną, a przed wynikiem stawiamy znak, jaki ma liczba o większej wartości bezwzględnej.

Przykład 2

Wykonamy dodawanie.

-1+-2=-3
-8+-4=-12

-4+6=6-4=2, bo 6>-4
-10+2=-8, bo -10>2
-3+3=0, bo -3=3

Odejmowanie liczby można zastąpić dodawaniem liczby przeciwnejliczby przeciwneliczby przeciwnej.
Na przykład:

-8-4=-8+-4=-12
7-10=7+-10=-3

Aby pomnożyć (podzielić) liczby całkowite, różne od zera, należy pomnożyć (podzielić) ich wartości bezwzględne i przed wynikiem postawić znak:

  • plus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje parzysta ilość liczb ujemnych,

  • minus, jeżeli w iloczynie (ilorazie) występuje nieparzysta ilość liczb ujemnych.

Przykład 3

Kolumna pierwsza

Kolumna druga

-2·-3·10=60

-10:-2=5

5·-1·-3·-2=-30

-4:2=-2

0·-2=0

0:-2=0

-1·6·-2·3=36

-12:-2:-3=-2

Reguły dotyczące wykonywania działań na liczbach całkowitych są takie same, jak reguły wykonywania działań na liczbach naturalnych.

Przykład 4

Monika pożyczyła od Magdy 10 , od Karola 6  i od Wandy 12 . Od dziadka dostała 15 , a od mamy taką kwotę, że obie te kwoty łącznie wystarczyły jej na spłatę zaciągniętych długów. Obliczymy, jaką kwotę dostała Monika od mamy.

Obliczymy najpierw, ile jeszcze pieniędzy potrzebowała Monika, po otrzymaniu pieniędzy od dziadka.

15-10+6+12=15-28=-13

Monika potrzebowała jeszcze 13 , zatem mama dała jej właśnie taką kwotę.

A teraz sprawdź swoją wiedzę i umiejętności rozwiązując zadania.

Ćwiczenie 1

Zagraj w grę. Zaznacz prawdziwe równości oraz prawdziwe nierówności.

1
RbXO0Lr1F7Vh4
Gra edukacyjna nawiązująca do treści materiału
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Etap pierwszy:

R1XLgLJ4GEFM2
Określ, które równości oraz które nierówności są prawdziwe. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.

Etap drugi:

R179gC1HSQIyv
Określ, czy podane równości lub nierówności są prawdziwe. Zaznacz odpowiednie komórki tabeli.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 2

Oblicz.

  1. -6:3+4·5--3·-6

  2. -7-8-9--24

  3. -3+7+3-7·10

  4. 10-99-10

Ćwiczenie 3

Porównaj liczby.

  1. -1210

  2. -810

  3. -9-12

  4. 0-4

Ćwiczenie 4

Oblicz iloczyn wszystkich liczb niedodatnich spośród liczb: 19, -19, -5, 0, 11, 14, -24.

Ćwiczenie 5
R1ZYgtVR8bSEC
Matematyk grecki Tales urodził się w roku 624 p.n.e. i żył 78 lat. Podaj rok śmierci tego matematyka. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując w luki odpowiednie liczby. Rok śmierci matematyka to Tu uzupełnij r. lub Tu uzupełnij r. p.n.e.
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
ROhAO3Y0015um
Ćwiczenie 6
Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. -25+17= Tu uzupełnij-14+-21= Tu uzupełnij3-Tu uzupełnij=-7-12+-1+47= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RD2dvL4dVLtwG
Ćwiczenie 7
Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 9--7= Tu uzupełnij68-107= Tu uzupełnij
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
RIDvsHqvB5P2p
Ćwiczenie 8
Oblicz i wpisz w wolne pole wyniki.
  • -3+6=Tu uzupełnij
  • 4-7=Tu uzupełnij
  • -1-2-3-4+10=Tu uzupełnij
  • 16-5--5=Tu uzupełnij
  • --4-4-6=Tu uzupełnij
  • 2-2+3-3-4=Tu uzupełnij
  • Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    RLNig0gYMZhIk
    Ćwiczenie 9
    Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 5·-7= Tu uzupełnij-56:-8= Tu uzupełnij-5·-12·2= Tu uzupełnij-81:-32= Tu uzupełnij
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R15MRcBbtDc2j
    Ćwiczenie 10
    Wskaż wszystkie równości prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. -3·2=-6, 2. -3·-2=-6, 3. --3·-2=--6, 4. -6:-6=1, 5. 6:-6=--1, 6. -6:-6=6:6
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    RWNIIRvounZAF
    Ćwiczenie 11
    Nie wykonując obliczeń, wpisz w wolne pole znak + lub -, jaki miałby wynik po wykonaniu mnożenia. -5·3·-1·2·-4·-4  Tu uzupełnij 1·-1·-1·-1·1·-1·-1  Tu uzupełnij --5·--1·-5·-1  Tu uzupełnij 20·6·-2·-1·-5·2  Tu uzupełnij
    Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
    Rzn9F8nsBhJJ6
    Ćwiczenie 12
    Które z podanych iloczynów są ujemne, a które dodatnie? Kliknij w lukę, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz „+”, jeśli iloczyn jest dodatni, lub „-”, jeśli jest ujemny. -2·6·-1·-2 1. -, 2. +, 3. +, 4. --23·-1·-2·-2·-1 1. -, 2. +, 3. +, 4. -
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R17jUAj0FM5qq
    Ćwiczenie 13
    Uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. 54:Tu uzupełnij=-6Tu uzupełnij:-9=-8135:Tu uzupełnij=-15Tu uzupełnij:-12=12
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    RNSHIRMOvnyfy
    Ćwiczenie 14
    Oblicz, a następnie uzupełnij poniższe równości, wpisując w luki odpowiednie liczby. -12·5:5 = Tu uzupełnij-12·4·-2:2 = Tu uzupełnij-13·4·-1·0·-2 = Tu uzupełnij-13·3·-2·-22 = Tu uzupełnij
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R124JStp3oB5d
    Ćwiczenie 15
    Uzupełnij odpowiedzi na poniższe pytania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Która liczba 5 czy -8 jest większa i o ile?
    Odpowiedź: Większa jest liczba Tu uzupełnij i jest ona większa od liczby Tu uzupełnij o Tu uzupełnij. Podaj liczbę o 8 mniejszą od -2.
    Odpowiedź: Liczba o 8 mniejsza od -2 to Tu uzupełnij.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 16

    Uporządkuj liczby: 4, 0, -2, 11, -8, -3, -4 od najmniejszej do największej.

    Ćwiczenie 17

    Sumę liczb -6-9 pomnóż przez różnicę tych liczb i wynik podziel przez -5.

    RWp63fSFitfES
    Ćwiczenie 18
    Na początku kwietnia pan Piotr miał na koncie bankowym 1000 zł. W ciągu pierwszego tygodnia najpierw wypłacił 500 zł, a następnie jeszcze 550 zł. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Pod koniec pierwszego tygodnia stan konta pana Piotra wynosił Tu uzupełnij zł.W drugim tygodniu pan Piotr najpierw wpłacił na konto 750 zł, a następnie wypłacił 600 zł. Pod koniec drugiego tygodnia miał na koncie Tu uzupełnij .
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R1Gqgo6f5xRB5
    Ćwiczenie 19
    Średnia temperatura powietrza w poniedziałek wynosiła 4˚C, a we wtorek była niższa o 6˚C. Oblicz i uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Średnia temperatura powietrza we wtorek wynosiła Tu uzupełnij °C.Średnia temperatur powietrza tych dwóch dni wynosiła Tu uzupełnij °C.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 20

    Dzisiaj rano temperatura powietrza w Krakowie wynosiła -10°C. W Warszawie była o 4°C wyższa niż w Krakowie. W Poznaniu temperatura powietrza była o 7°C niższa niż w Warszawie.

    W którym z miast – Poznaniu czy Krakowie temperatura powietrza była wyższa i o ile stopni Celsjusza?

    Ćwiczenie 21

    W turnieju brały udział dwie czteroosobowe drużyny z dwóch klas piątych. Każdy z zawodników mógł zdobyć dla drużyny punkty dodatnie lub ujemne. Zwyciężyła ta drużyna, która łącznie zdobyła więcej punktów.

    Oto tabela z wynikami.

    Drużyna klasy Va

    Liczba punktów

    Drużyna klasy Vb

    Liczba punktów

    Kasia

    8

    Marysia

    -5

    Wojtek

    1

    Filip

    4

    Ola

    -2

    Julka

    3

    Kuba

    -3

    Maciek

    -2

    R1SnYWlvIfmq8
    Uzupełnij odpowiedzi, przeciągając w luki odpowiednie liczby lub kliknij w lukę i wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Z której klasy pochodziła zwycięska drużyna?
    Odpowiedź: Zwycięska drużyna jest z klasy 1. 2, 2. Va, 3. Vb, 4. 0, 5. 3, 6. 1.Ile punktów średnio zdobył zawodnik zwycięskiej drużyny?
    Odpowiedź: Zawodnik zwycięskiej drużyny zdobył średnio 1. 2, 2. Va, 3. Vb, 4. 0, 5. 3, 6. 1.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 22

    W poniższej tabeli podano średnie temperatury sześciu najbliższych Słońcu planet Układu Słonecznego.

    Planeta

    Średnia temperatura

    Merkury

    350°C

    Wenus

    482°C

    Ziemia

    17°C

    Mars

    -63°C

    Jowisz

    -121°C

    Saturn

    -125°C

    RyQb6Kig41x7A
    Rozstrzygnij, czy zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najniższa średnia temperatura jest na Saturnie., 2. Na Ziemi średnia temperatura jest o 465°C niższa niż na Wenus., 3. Na Ziemi średnia temperatura jest o 46°C wyższa niż na Marsie., 4. Średnia temperatura na Jowiszu jest o 58°C niższa niż na Marsie., 5. Średnia temperatura na Marsie jest o 413°C niższa niż na Merkurym., 6. Średnia temperatura na Saturnie jest o 62°C niższa niż na Marsie.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    RyzU8Uq2DoFWO
    Ćwiczenie 23
    W konkursie matematycznym "Minusy wygrywają" uczeń za prawidłowo rozwiązane zadanie otrzymywał -2 punkty, za brak rozwiązania -4 punkty, a za błędną odpowiedź -7 punków. Uczniowie rozwiązywali 15 zadań. Uzupełnij poniższe zdania, wpisując w luki odpowiednie liczby. Marek rozwiązał poprawnie 11 zadań, na jedno nie udzielił odpowiedzi, a pozostałe rozwiązał błędnie. Marek zdobył łącznie Tu uzupełnij punktów. Dorota nie rozwiązała 2 zadań, na 3 udzieliła błędnej odpowiedzi, a pozostałe zadania rozwiązała poprawnie. Dorota zdobyła łącznie Tu uzupełnij punktów. Iza rozwiązała w sumie 13 zadań, z czego 9 było rozwiązanych poprawnie. Iza zdobyła łącznie Tu uzupełnij punkty.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 24

    Na diagramie przedstawiono średnią temperaturę powietrza zanotowaną w ciągu jednego tygodnia stycznia.

    Rxt7317AWJJx91
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    R1drpLFjhIHTi
    Wykorzystaj dane przedstawione na diagramie i odpowiedz na pytania. Uzupełnij odpowiedzi, wpisując w luki odpowiednie słowa lub liczby. W jakich dniach temperatura była niższa od -1 Celsjusza? Odpowiedź: Te dni tygodnia to Tu uzupełnij, Tu uzupełnij i Tu uzupełnij. O ile stopni temperatura w niedzielę była wyższa niż we wtorek? Odpowiedź: Temperatura w niedzielę była wyższa o Tu uzupełnij°C. Jaka była różnica między najwyższą i najniższą temperaturą w tym tygodniu? Odpowiedź: Różnica między tymi temperaturami wynosiła Tu uzupełnij°C. Jaka była średnia temperatura w ciągu czterech pierwszych dni tego tygodnia? Odpowiedź: Średnia temperatura w ciągu czterech pierwszych dni tego tygodnia wynosiła Tu uzupełnij°C.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    RGdydc1UE2PoM
    Ćwiczenie 25
    Mówimy, że dług rośnie, gdy liczba ujemna, która go określa maleje. Pan Wojtek zadłuża się na 24 euro miesięcznie. Uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi liczbami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie liczby w każdym zdaniu. W styczniu stan konta pana Wojtka wynosił 0 euro.
    Po 2 miesiącach dług pana Wojtka wynosił 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108 euro, a jego stan konta 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108 euro.
    Po 6 miesiącach stan konta był równy 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108, a po roku 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108 euro.
    Po 18 miesiącach saldo konta pana Wojtka wynosiło 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108.
    Pan Wojtek zamierza spłacić swój dług w 4 równych ratach po 1. -288, 2. -144, 3. 48, 4. -48, 5. -432, 6. 108 euro.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
    Ćwiczenie 26

    W finale szkolnego turnieju „Wiem wszystko” spotkali się: Jola, Andrzej i Łukasz. Za odpowiedź można było uzyskać punkty dodatnie lub ujemne. Wyniki pięciu rund podane są w poniższej tabeli.

    Zawodnicy

    Runda

    I

    II

    III

    IV

    V

    I-V

    Jola

    -8

    6

    5

    -10

    5

    Andrzej

    2

    -5

    -4

    6

    -3

    Łukasz

    7

    -2

    5

    -4

    7

    RAE54oCMx6Rh5
    Oblicz, ile punktów zdobyli zawodnicy, a następnie uzupełnij poniższe zdania odpowiednimi wyrażeniami. Kliknij w lukę, aby rozwinąć listę i wybierz odpowiednie słowo lub liczbę w każdym zdaniu. I miejsce przypadło 1. 20, 2. Andrzejowi, 3. Joli, 4. Łukaszowi, 5. 21, 6. 17, 7. 14.Zawodnik, który zajął I miejsce, miał o 1. 20, 2. Andrzejowi, 3. Joli, 4. Łukaszowi, 5. 21, 6. 17, 7. 14 punktów więcej niż zawodnik z III miejsca.
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.

    Słownik

    liczby całkowite
    liczby całkowite

    to liczby naturalne dodatnie, liczby do nich przeciwne i liczba zero.

    wartość bezwzględna
    wartość bezwzględna

    odległość liczby od zera na osi liczbowej.

    liczby przeciwne
    liczby przeciwne

    różne liczby, które mają takąość bezwzględną.

    Notatnik

    Możesz skorzystać z poniższego pola tekstowego do zapisania swoich notatek, rozwiązań zadań i innych informacji, które uważasz za potrzebne.

    R1b8OvSPUG8s3
    (Uzupełnij).
    Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.